Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Esitteen (ref. http://sisuauto.com/media/) mukaan GTP:n miehistönkuljetusversioon menee 2+8. Eikö tuohon siten sovi 9 henkilön ryhmä vallan mainiosti.

Riittääkö ajoneuvon miehistöksi pelkkä kuski niin kuin ka:ssa eikä tarvita ajoneuvolle johtajaa? No, kaipa siihen tehtävään voi ryhmänjohtajat kouluttaa. Onhan siinä etunsakin jos ryhmänjohtajan tilannekuva selkeytyy paremman näkyvyyden myötä. Jalkautuminen pressun alta tai Pasista on aika kaaottista jos on kiire ja ympärillä tapahtuu jotain mistä ei ole mitään käryä. Helpompi se olisi käskyt antaa kun näkee mitä ulkona tapahtuu.
 
Riittääkö ajoneuvon miehistöksi pelkkä kuski niin kuin ka:ssa eikä tarvita ajoneuvolle johtajaa? No, kaipa siihen tehtävään voi ryhmänjohtajat kouluttaa. Onhan siinä etunsakin jos ryhmänjohtajan tilannekuva selkeytyy paremman näkyvyyden myötä. Jalkautuminen pressun alta tai Pasista on aika kaaottista jos on kiire ja ympärillä tapahtuu jotain mistä ei ole mitään käryä. Helpompi se olisi käskyt antaa kun näkee mitä ulkona tapahtuu.
Minkä takia kuljetuspanssariin ylipäätään pitää olla johtaja? Sehän on taistelukentän taksi eikä mikään taisteluvaunu. Johtaja jolla on 1 alainen kuullostaa typerältä, kun jv-ryhmällä on oma johtaja ja se voi antaa kuskille tehtävän ja käskyn. 2 johtajaa/vaunu ei kuullosta perin tehokkaalta. Luukkuampujaksi voi sitten värvätä jonkun miehistöstä jos vaunussa ei ole mitään monimutkaista tukiasetta.

Onko noita vakituisia vaununjohtajia oikeasti edes sodassa?
 
Minkä takia kuljetuspanssariin ylipäätään pitää olla johtaja? Sehän on taistelukentän taksi eikä mikään taisteluvaunu. Johtaja jolla on 1 alainen kuullostaa typerältä, kun jv-ryhmällä on oma johtaja ja se voi antaa kuskille tehtävän ja käskyn. 2 johtajaa/vaunu ei kuullosta perin tehokkaalta. Luukkuampujaksi voi sitten värvätä jonkun miehistöstä jos vaunussa ei ole mitään monimutkaista tukiasetta.

Onko noita vakituisia vaununjohtajia oikeasti edes sodassa?

Olisiko tuo panssariajoneuvonjohtajan pesti tosiaan enempi rauhan ajan turvallisuusjuttuja?
 
Johtaja tarvitaan koska ilam johtajaa vaunun ajaminen ahtaassa paikassa on hyvin vaikeaa.

Periaatteessa tuollaisen taksin johtaja voisi johtaa jalkaväkiryhmää ja kuski jää odottelemaan vaunun luokse.
Tai joku jääkäreistä aja ja johtaja johtaa.
 
Johtaja tarvitaan koska ilam johtajaa vaunun ajaminen ahtaassa paikassa on hyvin vaikeaa.

Periaatteessa tuollaisen taksin johtaja voisi johtaa jalkaväkiryhmää ja kuski jää odottelemaan vaunun luokse.
Tai joku jääkäreistä aja ja johtaja johtaa.

Joku ryhmän jäsenistä voi toki tarpeen mukaan jeesata kuskia. Vai oliko uusissa kokoonpanoissa niin ettei kuski enää ole vanhaan mallin yksi ryhmän jäsenistä? Siinä tapauksessa ei välttämättä ole ryhmää mistä sen johtajan/apukuskin saisi sujuvasti ammennettua.
 
Kyllähän nyt kuski tarvitaan. Muuten ryhmän jalkautuessa ajoneuvo pitää hylätä ja toivoa että se on siinä vielä kun tehtävältä palataan..
 
Kyllähän nyt kuski tarvitaan. Muuten ryhmän jalkautuessa ajoneuvo pitää hylätä ja toivoa että se on siinä vielä kun tehtävältä palataan..

Ei mun auto katoa kun mä jätän sen parkkiin.:LOL:
Jos kyseessä on uuden ajoneuvon hankinta, siihen varmasti lisästä käynnistyksen eston joka toimiii ilman avainta, jos tämä nähdään ongelmaksi.
 
Onkohan tämä GPT kuitenkin korvaamassa RG:n? RG on auttamattomasti liian pieni moneen tehtävään. Kuljetuskapasiteettikin on luvattoman pieni. Puhumattakaan RG.n joustavaa muuttamisesta tehtävien tarpeen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tämä GPT kuitenkin korvaamassa RG:n? RG on auttamattomasti liian pieni moneen tehtävään. Kuljetuskapasiteettikin on luvattoman pieni. Puhumattakaan RG.n joustavaa muuttamisesta tehtävien tarpeen mukaan.

Jos nyt ensin yhtään mitään ostettaisiin eikä meillä ole varaa korvata soivaa vehjettä toisella soivalla vehjeellä.
 
Jos nyt ensin yhtään mitään ostettaisiin eikä meillä ole varaa korvata soivaa vehjettä toisella soivalla vehjeellä.
RG:t ovat käsittääkseni aika kovalla käytöllä (mm. KRIHA-operaatiot), joten jossain vaiheessa niidenkin korvaaminen tulee ajankohtaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mun auto katoa kun mä jätän sen parkkiin.:LOL:
Jos kyseessä on uuden ajoneuvon hankinta, siihen varmasti lisästä käynnistyksen eston joka toimiii ilman avainta, jos tämä nähdään ongelmaksi.

Ilman erillisiä kuskeja komppanian hyökkäyksessä jalkautumistasalle jäisi iso läjä Paseja tms. itekseen oottelemmaan käyttäjiään.


On viksumpaa että kuskit ajaa jonnekkin tähystykseltä ja suora-ammunnalta turvaan ne ajoneuvot. Jossa sitten voidaan järjestää lähivartiointi jne.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ketju nousee ylös jos on aiheeseen liittyvää asiaa, jos ei niin ei sitä väen vängällä pidä nostaa.
 
Anteeksi kun pilasin päivänne, mutta toin vain esille yhtäaikaa kaikki kolme protoasteella ajoneuvoa, mitä Suomessa kehitellään.
 
Anteeksi kun pilasin päivänne, mutta toin vain esille yhtäaikaa kaikki kolme protoasteella ajoneuvoa, mitä Suomessa kehitellään.

Ei tarvitse pahoittaa mieltään. Ei kenenkään päivä mennyt pilalle. Ajatus oli hyvä. Tilanne on mielenkiintoinen. Seuraavalla kerralla vain vähemmän kryptinen tapa ilmaista syvällisiä ajatuksia :)
 
Ilman erillisiä kuskeja komppanian hyökkäyksessä jalkautumistasalle jäisi iso läjä Paseja tms. itekseen oottelemmaan käyttäjiään.


On viksumpaa että kuskit ajaa jonnekkin tähystykseltä ja suora-ammunnalta turvaan ne ajoneuvot. Jossa sitten voidaan järjestää lähivartiointi jne.

Kuten jo aikaisemmin on todettu,jalkauttamisen pitäisi tapahtua jo aikaisemmin ja suojassa.
JA sen lähivartiointi voidaan hoitaa ihan muutamalla miehellä.
 
Kuten jo aikaisemmin on todettu,jalkauttamisen pitäisi tapahtua jo aikaisemmin ja suojassa.
JA sen lähivartiointi voidaan hoitaa ihan muutamalla miehellä.

En itse silti jättäisi jalkautumisalueelle ajoneuvoja, vaikka se olisikin suora-ammunnalta suojassa.

Turha tehdä mitään isoa ja ilmaista maalia ajoneuvoista.

Siirrytään vähän eri kohtaan. Vartiointi pystyyn jne.
 
Back
Top