Huhta
Greatest Leader
Vastaat nyt asian vierestä. Pasi-alustaiset järjestelmät ovat 80/90- lukujen taitteesta, jolloin sekä laitteet olivat suurempia että panssaroitujen alustojen valikoima oli paljon köyhempi. Ei tarkoitus olekaan kaikkia niitä varmaan per se muuttaa, mutta saanko mä huomauttaa, että se, mikä oli vuonna 1990 Pasi-alustainen Crotale, on nykyään Unimog-alustainen ITO-05? Molemmat ovat toki yhä käytössä, mutta noin esimerkkinä miten tarpeet muuttuvat. Pasi on aika raskas ja kallis alusta aika moniin niistä tehtävistä, mihin se 90-luvulla sovellettiin. Ranskassa sama Crotale ammutaan vähän kevyemmästä ajoveuvosta:
Katso liite: 40984
RA-140 Raisu taas on pioneerien raivausajoneuvo. En ihan näe tätä muistaakseni metsäkonesukuista laitettta ihan suoraan korvattavan teleskooppivartisella GTP:llä. Raisu-kuskit majoittuivat aikanaan samassa tuvassa meidän muiden pioneerikuskien kanssa.
Katso liite: 40983
Voidaan me toki rakentaa vaikka RaSista ambulanssi, mutta onko se tarkotuksenmukaista ja järkevää? Konttiratkaisu on aivan validi, mutta näissä järjestelmävehkeissä se panssaroinnin pointti on sen miehistön sirpalesuoja (ei Pasinkaan kyydissä oleva Crotale kestä sitä sirpaleryöppyä sen enempää kuin Hummerin tai GTP:n kyydissä). Konttivehkeetkin vaativat siis sen panssarinuppisen vaihtolava-auton, jos reunaehdot ovat samat. Mutta eikös tämä Sisun GTP-konsepti tavallaan vähän aja sitä asiaa? Yläkerrathan ovat ajoneuvoissa vaihdettavia keskenään. Pasi-pohjaiset sen sijaan ovat täysin integroituja järjestelmiä, kaikki on rakennettu vaunun runkoon.
Tässäkin on olennaista käyttää oikeaa työkalua oikeaan tehtävään. Jos ei viestikalusto tahdo mahtua GTP:hen, olkoon sitten Pasi. Jos taas tarve on saada panssaroitu pioneerien kompressoriauto, maasturin tilalle laitettakoon avolavapohjainen GTP.
Se ei mulle auennut, miksi GTP olisi kaupunkijääkäreille soveltuva APC. Onko niiden kokoonpanossa pienempi ryhmä ja vähemmän kalustoa? En nyt siis kyseenalaista soveltuvuutta, vaan sitä, että miksi se olisi soveltuva juuri niille? Pelkkä Pasia helpompi käsiteltävyys kaupunkioloissa on vähän ontuva peruste, jos kaikkea tarvittavaa ei saada mukaan. Toki organisaatiota voidaan muuttaa soveltuvammaksi kalustoon, mutta näkisin tämän tien aika pitkäksi.
EDIT: Toki suomalainen versio Crotale NG ammutaan 8 ohjuksen lavetilta, jossa on oma tutka. Ranskalaisilla on erillinen tutka-ajoneuvo ja 4 ohjuksen laukaisuajoneuvot. Ehkä parempi vertauskuva olisi ollu se ambulanssi, tai viestiasema.
Takerrun ehkä lillukanvarsiin, mutta...
Crotalessa on myös tämä vaihtoehto:
Mitä Raisuun tulee, niin se on alkujaan maastoon suunniteltu. Pääasiallinen käyttöalue löytyy tätä nykyä ilmavoimista, jossa asfaltilla operointi korostuu eikä nykyinen konstruktio ole optimaalinen rooliin. Sikäli GTP voisi sopivasti varusteltuna siis hyvin tulla kysymykseen. Lisäpanssarointia, puskulevy keulaan ja sirotteet saadaan pois hyvin tehokkaasti. Teleskooppivarrella voidaan neutraloida isompia räjähteitä panssarin suojasta, vaikka toisaalta tukikohtaoloissa tähän rooliin sopii hyvin myös kauko-ohjatut robotit.
Johtamiseen, viestiin jne. liittyvissä konttipohjaisissa ratkaisuissa vaihtolavalaitteet ei ole välttämättömyys, sillä kontti on pääasiassa nimikoidulla ajoneuvoalustalla. Jos ajoneuvoalusta menetetään, niin todennäköisesti konttia ei enää saa auton päältä auton omilla laitteilla, vaan käytännössä tarvitaan ulkopuolista apua (nosturi). Eli auton lava voi olla pelkkä ruoto (=halpa) ja etu versus GTP saavutetaan hinnassa. Sisun pieninä sarjoina tuotettu alusta ei kykene kilpailemaan Scanian ja Mersun massatuotantomallien kanssa.
Kaupunkijääkäreiden kohdalla ajatuskulkuani ohjaa kustannustehokkuus ja mainitsemani vähäisempi maastoliikkuvuuden tarve. Ruotuväen mukaan PV tutki aikanaan amerikkalaisten ylijäämä-MRAP:t - käyttökustannukset olivat kai liian suuret, joten ei hankittu. Mutta jos arvata pitäisi, niin ajoneuvot olisivat korvanneet Paseja tästä päästä. Eli kun GTP:n ja 6X6:n väliin syntynee satojen tuhansien eurojen ero hankintakustannuksessa, niin GTP voisi olla riittävän hyvä tiettyjen jalkaväkijoukkojen tarpeisiin. Toki esimerkiksi ryhmäkoko voi muodostua ongelmaksi. Toisaalta jos etupenkille mahtuu nyt 2 ukkoa ja kuormatilaan 8, niin ehkäpä 1 ukko saadaan mahdutettua vielä jonnekin... Oli se sitten kk-ampuja keskellä kuormatilaa tai kolmipaikkaiseksi laajennettu etupenkki.