Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Paljonkos jääkäri joukkueessa on muita kuin 8+1 ryhmien miehiä joiden pitää myös mahtua kyytiin? Ainakin joukkueen johtaja , joukkueen varajohtaja ja lääkintämies. Kuulukos joukkueenjohtajalle vielä taistelulähetti?
Kokoonpanot tuntuvat muuttuvan melkein joka toinen vuosi, mutta viimeisimmässä näkemässäni oli mainittujen lisäksi peräti kaksi taistelulähettiä, viestimies ja tulenjohtopartio tai jopa -ryhmä eli yhteensä ainakin 37 päätä.
 
En tunne PV huoltoa niin hyvin, mutta voisi kuvitella että homma on rauhan aikana halvempaa ja sodan aikana yksinkertaisempaa jos kalusto joukko-osastossa on mahdollisimman yhdenmukaista.

Eikö pv ole ulkoistanut autojensa huollon? Silloin ei ole ongelmaa. Ainakin Pirkkalan Veholla on aina pihassa lukematon määrä pv:n autoja.

Sisu GTP on Mersun tekniikalla ja huolto onnistuu kaikissa raskaan kaluston Mersu-korjaamoilla.

Toki jos kaikki pienempi Defendereistä lähtien korvataan, niin tokihan sitä hyötyä tulee sitä kautta, mutta niin kauan kuin yhden GTP hinnalla saa 40 Defenderiä, 20 Transporteria tai 6 kuorma-autoa aika hiljaista taitaa olla...

Tuo on totta. Jokaisen jääkärin peruskulkuneuvoa GTP:stä ei tule.

Mistä Defenderejä noin halvalla meinaat saada? Enemmän ne maksoivat kuin Transporterit.
 
Veikkaanpa että istuinlujuus ainakin testataan, ja onhan tuossa pääntuet, niskan retkahtaminen sivuttain kuulemma vaarallisempaa kuin eteenpäin
Tiedätkös miten nykypäivänä miehistöä kuljetetaan maastokuorma-auton lavoilla?
Jos et tiedä, kas siinäpä vastaus kysymykseesi :)
 
Eikö pv ole ulkoistanut autojensa huollon? Silloin ei ole ongelmaa. Ainakin Pirkkalan Veholla on aina pihassa lukematon määrä pv:n autoja.
Sisu GTP on Mersun tekniikalla ja huolto onnistuu kaikissa raskaan kaluston Mersu-korjaamoilla.
On ulkoistettu, omaa korjaamotoimintaa on nykyään hyvin vähän.
 
Tiedätkös miten nykypäivänä miehistöä kuljetetaan maastokuorma-auton lavoilla?
Jos et tiedä, kas siinäpä vastaus kysymykseesi :)
Eikös ne ole istuimet selät vastakkain ja kasvot lavan laidoille päin? Muistan nähneeni kuvia netissä.
Löytyihän se kuvakin.
800px-Sisu_A2045_Merivoimien_vuosip%C3%A4iv%C3%A4_2014_02.JPG
 
Tuo on totta. Jokaisen jääkärin peruskulkuneuvoa GTP:stä ei tule.

Paitsi PV nimenomaan hakee edullista korvaajaa Pasille, joka nimenomaan on jokaisen jääkärin perusajoneuvo. Jalkaväki-80 kokoonpano on erikseen.
 
Kyllä välillä tulee tuskan hiki otsaan kun näitä viestejä lukee, ei tarvita röllejä pilaamaan keskustelua kun vakipellet säntää tarjoamaan mustia, sergeitä ja sarvimiinoja joka hemmetin välineen varusteeksi... Oikeasti nuo jutut on jo loppuun naurettu

Hei! Mä tiedän! Se Sisun ajoneuvo sopii varmaan hyvin sarvimiinojen kuljettamiseen kasteisille pelloille!

Ruuvataan sarvimiinaan Sergei, käännetään se nurinniskoin niin Sergein putket toimivat savipellolla sarvimiinan jalaksina! Silleen sit on helpompi vetää perässä! Jos juuttuu juolavehnään niin saadaan ampumalla irti! Ja mustit katolle niin on työturvallisuus kunnossa!

Jäikö jotain puuttumaan?
 
Patrialla on uusi 6x6 joka on PASI:n "korvaaja" tai täydentäjä. GTP on muille kuin jakke perusjääkärille.

Ja meinaat että PV:llä on varaa ostaa Paseja 700kpl ja näitä "satoja" kuten Sisun mies odottaa?

Lisäksi patrian uuden 6x6 ajoneuvon suojaustaso näyttäisi kovasti AMV:n tasollta, kun nykyisessä pasissa puhutaan perustason sirpalesuojasta. Nemo ja 30mm tykkitornioptio kuuluu standardiin. En tiedä mitä Patria on ajatellut tämän 6x6 projektin tiimoilta, mutta kovasti kuulostaa taas miljoonan kappalehinnalta ylimääräistä insinöörityötä.

Heitetään veikkaus että 6x6 ei edisty yhtään AMV:tä paremmin jos hinta ei ole alle 500keur. BTR90 maksaa noin 400k usd, joten tekniikkaa karsimalla neukkurautahinnoilla pohjahinta voisi olla tämä. 4x4 Unimog runko maksaa 130keur /kpl.

Montako Paseja on? Pari-kolmesataa?

Paljonko on sa-vahvuus?

Ei todellakaan riitä Paseja joka jääkärin kuljetusajoneuvoksi.

700, mikä on riittänyt ihan mainiosti jääkäreiden liikkuvuuteen. Jv80 kulkee edelleen varmaan traktorilla ja prikaatien tukevat osat kuorma-autolla.
 
Ja meinaat että PV:llä on varaa ostaa Paseja 700kpl ja näitä "satoja" kuten Sisun mies odottaa?

Lisäksi patrian uuden 6x6 ajoneuvon suojaustaso näyttäisi kovasti AMV:n tasollta, kun nykyisessä pasissa puhutaan perustason sirpalesuojasta. Nemo ja 30mm tykkitornioptio kuuluu standardiin. En tiedä mitä Patria on ajatellut tämän 6x6 projektin tiimoilta, mutta kovasti kuulostaa taas miljoonan kappalehinnalta ylimääräistä insinöörityötä.

Heitetään veikkaus että 6x6 ei edisty yhtään AMV:tä paremmin jos hinta ei ole alle 500keur. BTR90 maksaa noin 400k usd, joten tekniikkaa karsimalla neukkurautahinnoilla pohjahinta voisi olla tämä. 4x4 Unimog runko maksaa 130keur /kpl.



700, mikä on riittänyt ihan mainiosti jääkäreiden liikkuvuuteen. Jv80 kulkee edelleen varmaan traktorilla ja prikaatien tukevat osat kuorma-autolla.
BTR90.... Unimog.... juu ei jatkoon.
 
Pari sivua sitten toisessa ketjussa pohdin näitä käyttökohteita:
Tuossa se GTP:n taika saattaa ollakin: mukautuvuus. Takakonttia vaihtamalla saadaan erilaisia suorituskykyjä, mikä tulee joissakin tapauksisssa halvemmaksi kuin liuta erkoistuneempia kulkineita.
 
Tuossa se GTP:n taika saattaa ollakin: mukautuvuus. Takakonttia vaihtamalla saadaan erilaisia suorituskykyjä, mikä tulee joissakin tapauksisssa halvemmaksi kuin liuta erkoistuneempia kulkineita.
Entäs jos on samaan autoon vaikka kahdet takakopit, voi käyttää MPV.nä? Lisäisi käyttöastetta levollisissa tilanteissa, mutta ei poista kriisin ajan autojen määrän tarvetta.
 
Back
Top