Panssari-Sisu GTP

Tuossa se GTP:n taika saattaa ollakin: mukautuvuus. Takakonttia vaihtamalla saadaan erilaisia suorituskykyjä, mikä tulee joissakin tapauksisssa halvemmaksi kuin liuta erkoistuneempia kulkineita.
Eiköhän tehtaalla asennata valmiiksi se takakontti, kuin asiakas on tilannut. Missään ei ole ollut mitään mainintaa, että takakontteja voisi jälkikäteen vaihtaa. Modulaarisuus tarkoittaa tässä sitä, että ajoneuvosta löytyy kolme perusversiota.
 
”For example, the General Purpose body for 2+2 or 2+3 crew, and the APC body for 2+8 crew are interchangeable quickly even in field conditions.”


edit:
”Sisu GTP:n erikoisuus on rungon modulaarisuus, joka tekee siitä monikäyttöisen. Miehistöosa on nopeasti irrotettavissa ja vaihdettavissa toiseen, mikäli käyttötarve muuttuu. Alusta eli kennorakenteinen Sisu Backbone voimalinjoineen pysyy samana.
...
Sisun testissä kolmen hengen ryhmä irrotti miehistötilan alustasta ja nosti sen sivuun 15 minuutissa. Toisen korin asentamiseen tilalle menee suunnilleen sama aika.”

 
Eiköhän tehtaalla asennata valmiiksi se takakontti, kuin asiakas on tilannut. Missään ei ole ollut mitään mainintaa, että takakontteja voisi jälkikäteen vaihtaa. Modulaarisuus tarkoittaa tässä sitä, että ajoneuvosta löytyy kolme perusversiota.



Sisun testissä kolmen hengen ryhmä irrotti miehistötilan alustasta ja nosti sen sivuun 15 minuutissa. Toisen korin asentamiseen tilalle menee suunnilleen sama aika.

 
Eipäs ole miehistötila sitten kovin paksusti pansssaroitu jos kolme miestä jaksaa sen nostaa. Vai käytettiinkä kumminkin jotain nosturia avuksi, sitä tarina ei kerro.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Eipäs ole miehistötila sitten kovin paksusti pansssaroitu jos kolme miestä jaksaa sen nostaa. Vai käytettiinkä kumminkin jotain nosturia avuksi, sitä tarina ei kerro.

Kori ei varmaan ole tinapaperista, joten tietenkin nosturia käytetty.

Eiköhän kopalla ole painoa ehkä joku 5tn (jos kokonaispaino on ~10tn). Järeällä trukilla tai kaivinkoneella sen luulisi voivan nostaa, maataloustraktorit eivät noihin painoihin taida enää yltää. Oikeat nosturit sitten asia erikseen vielä, niille kevyttä kauraa.

Ei tuota kopanvaihtoa nyt ole etulinjan poterossa suunniteltu tehtäväksi, vaikka kenttäolosuhteista puhutaankin. Pataljoonatasolta luulisi jo sellainen kalusto löytyvän, jolla vaihdon voi tehdä vaikka taivasalla.

Sisulta olisi peliliike julkaista tuollainen time-lapse video
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tehtaalla asennata valmiiksi se takakontti, kuin asiakas on tilannut. Missään ei ole ollut mitään mainintaa, että takakontteja voisi jälkikäteen vaihtaa. Modulaarisuus tarkoittaa tässä sitä, että ajoneuvosta löytyy kolme perusversiota.

GTP on moduulirakenteinen laite. Sen käyttötarkoitus on helppo muuttaa vaikka kenttäolosuhteissa.

Valmistaja sanoo käyttötarkoituksen muutoksen tapahtuvan noin puolessa tunnissa, edellyttäen että erilaiset päällirakenteet ovat vieressä saatavilla. Modulaarisuusajattelu on viety niin pitkälle, että kaikki eri alustat ja päällirakenteet sopivat yhteen runko- tai sarjanumeroista riippumatta. Rakenteiden helpon vaihdon kylkiäisenä tulee myös helppo huollettavuus. Ohjaamo irrotettuna pääsy voimalinjan huoltokohteisiin on näin esteetöntä. Päällirakenteiden vaihdon/irrotuksen sanotaan onnistuvan niin sanotuilla perustyökaluilla.
 
Edit: @apumekaanikko näköjään laittoi samat tekstit tätä kirjoittaessa

Täälläkin aiemmin linkattuna ollut Konepössin varsin pitkä ja yksityiskohtainen juttu GTP:stä kertoo kopanvaihdosta vielä seuraavaa


Valmistaja sanoo käyttötarkoituksen muutoksen tapahtuvan noin puolessa tunnissa, edellyttäen että erilaiset päällirakenteet ovat vieressä saatavilla.
..
Päällirakenteiden vaihdon/irrotuksen sanotaan onnistuvan niin sanotuilla perustyökaluilla.


Konepörssin jutussa mainitaan kopan noston helpottavan myös huoltoa, joten se muodostunee aika rutiinitoimenpiteeksi.
 
Ei olisi paljoa vaadittu Sisulta samanlainen demovideo.

Mitäpä Sisu ei heti ensitöikseen tekisi mpnetin palstalaisten loputtoman insinöörihenkisen tiedonjanon tyydyttämiseksi ;)

Yhtään myyntiä se tuskin tässä vaiheessa lisäisi.

Puolustustarvikkeiden markkinointistategioista voisi varmasti tehdä vaikka väitöskirjan, sen verran kompleksi ala se tuossa suhteessa on. Sotilaat valitsee, poliitikot hyväksyy ja viime kädessä veronmaksajat maksavat. Yleisömarkkinoinnilla on varmasti paikkansa yleisen mielipiteen ja hyväksynnän hankkimisessa, koska se (ainakin pitäisi) ohjaa poliitikkoja ja varmasti markkinointi puree myös osaan heistä. Tämä on nähty erityisen konkreettisesti hx-hankkeen kohdalla.

Varmasti monipuolisempaa videota on Sisun suunnalta tiedossa siinä kohtaa kun oikeasti hierotaan kauppoja. Aika matalalla profiililla on Sisun markkinointi vielä edennyt, onhan toki tuotekin ottanut vasta ensi askeleensa.
 
Suomalaisten ei kannata edes tehdä promovideota nopeasta kopanvaihdosta koska ei kuitenkaan hyötyä.
Hävittäjäehdokkaat esittelee konettaan siviileille messuilla, jakaa vaikka mitä promomateriaalia sekä mainostaa mm. Youtubessa.

Onko taas Suomessa se viisaus millä kannattaa toimia?
 
Suomalaisten ei kannata edes tehdä promovideota nopeasta kopanvaihdosta koska ei kuitenkaan hyötyä.
Hävittäjäehdokkaat esittelee konettaan siviileille messuilla, jakaa vaikka mitä promomateriaalia sekä mainostaa mm. Youtubessa.

Onko taas Suomessa se viisaus millä kannattaa toimia?
Markkinointiin pitää perustaa, laatutavarakaan ei käy kaupaksi jossei siitä tiedetä
 
Suomalaisten ei kannata edes tehdä promovideota nopeasta kopanvaihdosta koska ei kuitenkaan hyötyä.
Hävittäjäehdokkaat esittelee konettaan siviileille messuilla, jakaa vaikka mitä promomateriaalia sekä mainostaa mm. Youtubessa.

Onko taas Suomessa se viisaus millä kannattaa toimia?
Oikeasti me Suomalaiset emme osaa markkinoida mitään. Messuja kun kiertelee ja keskustelee eri toimijoiden kanssa, niin Suomessa olisi vaikka ja mitä tuotetta myyntiin maailmalle, mutta ei vain osata edes sitä perusmarkkinointia tehdä. Kukaan ei tiedä esim Sisu autoa maailmalla missään rytymessuilla, Lännen tractors on täysin tuntematon valmistaja maailmalla, Vilakone myös.
En usko, että tämänhetken toimijoista yksikään edes ymmärtää, että miten oikeasti tehdään markkinointia.
 
Mainonnasta ja sen osaamattomuudesta saisi kokonaisen uuden keskustelun johon varmaan @Pihatonttu osaisi lausua vaikka mitä.

Mainonnan osaamattomuuden näkee alkaen paikallisista ruohonjuuritasontoimijoista.

Ei mikään ihme, yleinen sanonta on että myynti perustuu petokseen. Kuka haluaisi olla petturi ja huijari?

Maailmalla kulkiessa huomaa paljon ruotsalaisten tuotteita. Miksei suomalaisten? No me ollaan niin pieni maa ja monta muuta tekosyytä.

Mitään ei tarvitsisi keksiä itse, kirjasto ja Amazon täynnä myynnin ja markkinoinnin opaskirjaa.
 
Oikeasti me Suomalaiset emme osaa markkinoida mitään. Messuja kun kiertelee ja keskustelee eri toimijoiden kanssa, niin Suomessa olisi vaikka ja mitä tuotetta myyntiin maailmalle, mutta ei vain osata edes sitä perusmarkkinointia tehdä. Kukaan ei tiedä esim Sisu autoa maailmalla missään rytymessuilla, Lännen tractors on täysin tuntematon valmistaja maailmalla, Vilakone myös.
En usko, että tämänhetken toimijoista yksikään edes ymmärtää, että miten oikeasti tehdään markkinointia.

Valtra on hyvin kansainvälinen ja merkittävä peluri etenkin Keski-Euroopassa ja Etelä-Amerikassa. Tuotannostahan menee vientiin jotain 90 %.

Näitä traktorijunia lähtee Suolahdesta kai päivittäin kohti satamaa. Onhan se komia ohimarssi kesäyössä kun juna täynnä upouusia traktoreita sivuuttaa Tampereen puolen yön jälkeen.

1592293547167.jpeg

Iisalamesta lähtee samanlaisia Ponsse-junia. Eikö Ponssella vientilukemat ole vielä Valtraakin suurempia?

1592293639012.jpeg
 
Back
Top