Järjestelmäajoneuvot... kröhöm!
Tästä maasta löytyy kolminumeroinen määrä Pasin alustalle rakennettuja erikoisversioita. Yksinomaan kaksisataasarjalaisia on viestikäytössä satakunta ja sitten päälle tulee vanhempien alustoille rakennetut. En uskalla lähteä arvailemaan määrää, mutta liekö niitäkin kolminumeroinen määrä? Yli 50 kpl ainakin tulee helposti. Ei nyt mistään kuriositeeteista puhuta.
Tietysti voidaan ylipäätään kysyä, miten järjestelmäalustojen homman voisi hoitaa mahdollisimman järkevästi. Riittäisikö kuorma-auton päälle nostettu kontti? Tilavampi, halvempi, todennäköisesti vähemmän ärsyttävä vihollisen silmään ja alustaa voi vaihtaa lennosta.
Sinänsä GTP:lle voisi kyllä ajatella miehistönkuljetusroolinkin. Kaupunkijääkärit ja sotilaspoliisit noin esimerkkinä. Miehistönkuljetuksessa GTP:tä voisi ajatella käytettävän kaupunkijääkärien ja sotilaspoliisien kulkuneuvona, jos/kun liike tapahtuu etupäässä etelässä ja asfalttiviidakossa (runsas tiestö, vähälumiset talvet).
Liekö GTP:stä olisi ilmavoimille Raisun korvaajaksi? Pyöräkalusto siirtyy nopeasti ja noihin saa nykyään myös kaikenlaisia teleskooppivarsia, joilla voi purkaa suhteellisesta suojasta isojakin paukkuja.
Vastaat nyt asian vierestä. Pasi-alustaiset järjestelmät ovat 80/90- lukujen taitteesta, jolloin sekä laitteet olivat suurempia että panssaroitujen alustojen valikoima oli paljon köyhempi. Ei tarkoitus olekaan kaikkia niitä varmaan per se muuttaa, mutta saanko mä huomauttaa, että se, mikä oli vuonna 1990 Pasi-alustainen Crotale, on nykyään Unimog-alustainen ITO-05? Molemmat ovat toki yhä käytössä, mutta noin esimerkkinä miten tarpeet muuttuvat. Pasi on aika raskas ja kallis alusta aika moniin niistä tehtävistä, mihin se 90-luvulla sovellettiin. Ranskassa sama Crotale ammutaan vähän kevyemmästä ajoveuvosta:
RA-140 Raisu taas on pioneerien raivausajoneuvo. En ihan näe tätä muistaakseni metsäkonesukuista laitettta ihan suoraan korvattavan teleskooppivartisella GTP:llä. Raisu-kuskit majoittuivat aikanaan samassa tuvassa meidän muiden pioneerikuskien kanssa.
Voidaan me toki rakentaa vaikka RaSista ambulanssi, mutta onko se tarkotuksenmukaista ja järkevää? Konttiratkaisu on aivan validi, mutta näissä järjestelmävehkeissä se panssaroinnin pointti on sen miehistön sirpalesuoja (ei Pasinkaan kyydissä oleva Crotale kestä sitä sirpaleryöppyä sen enempää kuin Hummerin tai GTP:n kyydissä). Konttivehkeetkin vaativat siis sen panssarinuppisen vaihtolava-auton, jos reunaehdot ovat samat. Mutta eikös tämä Sisun GTP-konsepti tavallaan vähän aja sitä asiaa? Yläkerrathan ovat ajoneuvoissa vaihdettavia keskenään. Pasi-pohjaiset sen sijaan ovat täysin integroituja järjestelmiä, kaikki on rakennettu vaunun runkoon.
Tässäkin on olennaista käyttää oikeaa työkalua oikeaan tehtävään. Jos ei viestikalusto tahdo mahtua GTP:hen, olkoon sitten Pasi. Jos taas tarve on saada panssaroitu pioneerien kompressoriauto, maasturin tilalle laitettakoon avolavapohjainen GTP.
Se ei mulle auennut, miksi GTP olisi kaupunkijääkäreille soveltuva APC. Onko niiden kokoonpanossa pienempi ryhmä ja vähemmän kalustoa? En nyt siis kyseenalaista soveltuvuutta, vaan sitä, että miksi se olisi soveltuva juuri niille? Pelkkä Pasia helpompi käsiteltävyys kaupunkioloissa on vähän ontuva peruste, jos kaikkea tarvittavaa ei saada mukaan. Toki organisaatiota voidaan muuttaa soveltuvammaksi kalustoon, mutta näkisin tämän tien aika pitkäksi.
EDIT: Toki suomalainen versio Crotale NG ammutaan 8 ohjuksen lavetilta, jossa on oma tutka. Ranskalaisilla on erillinen tutka-ajoneuvo ja 4 ohjuksen laukaisuajoneuvot. Ehkä parempi vertauskuva olisi ollu se ambulanssi, tai viestiasema.