Palataan vielä Linnavuoren uusiin moottoreihin.
Historiaa ensin.
90- luvulla keskityttiin työkoneisiin.
"1990-luvun alkupuolella pohdittiin, voiko dieselmoottoritehdas selviytyä 12 000 moottorin vuosittaisella valmistusmäärällä, kun esimerkiksi monet kilpailevat valmistajat tekevät yli 100 000 saman teholuokan moottoria vuodessa. Kokemukset vuosien varrella olivat osoittaneet, että samat moottorin ominaisuudet eivät toimi optimaalisesti sekä maantiellä kuorma-autossa että maataloustraktorissa pellolla tai metsätraktorissa metsässä. Lisäksi on-road-ajoneuvoille oli jo tulossa pakokaasujen päästömääräykset, jotka poikkesivat tulevista off-road-koneiden vaatimuksista. Myöskään resurssit eivät olisi riittäneet molempien kehittämiseen. Epäiltiin myös siitä, löytäisivätkö moottorit riittävästi asiakkaita kannattavaan toimintaan. Tämä ratkaistiin päätöksellä, että tehdas erikoistuisi off-road-moottoreihin."
Nyt näyttäisi paluu menneisyyteen tapahtuvan.
Lainaukset edellisistä linkeistä.
Agco Powerin toimitusjohtaja Juha Tervala toteaa testauksen lomassa, että uudesta moottorista kehkeytyy hänen mukaansa maailman vähäpäästöisin ja tehokkain työkoneiden moottori.
”Tavoitteena on kuristaa päästöt niin pieniksi, että uusi moottori kelpaa myös kuorma-autojen voiman lähteeksi.
"Moottorin ohjaukseen ohjelmistoja kehittävän Bitwisen toimitusjohtaja Tomi Mikkonen korostaa ohjausjärjestelmiin liittyvien kehityshankkeiden nopeutta.
”Moottoreiden myynti kuorma-autoille vaatii uutta myös softaan. Olemme valmiita”, hän lupaa."
"Tavoitteena on lisätä myyntiä konsernin ulkopuolelle, "
Voitaisko taas pian nähdä kotimainen moottori PV.n kuljetusvehkeiden keulalla.?
Onko kaikkien uusien ehdokkaiden tuotteet jo liian pitkällä, että voitais edes harkita kotimaista moottoria.?