Panssari-Sisu GTP

Kyllä pitäisi, ei ole välttämättä järkevää, että pv tilaa erilaisia prototyyppejä. Sisun viimeisin militääriversio HMTV oli ilmeisesti aika susi.

No ei sua ainakaan voi syyttää kotimaisten tukemisesta. :) eipä varmaan Ruotsissakaan Saabeja valmistettaisi jos odotettaisiin muita asiakkaita ensin.
 
No ei sua ainakaan voi syyttää kotimaisten tukemisesta. :) eipä varmaan Ruotsissakaan Saabeja valmistettaisi jos odotettaisiin muita asiakkaita ensin.
Ruotsissahan ei enää valmisteta Saabeja (jos autoista puhutaan). Ruotsin puolustusvoimilla ei raha riitä mihinkään muuhun, kun iso osa budjetista menee Saabin lentokoneteollisuuden tukemiseen. En pidä sitä mielekkäänä rahankäyttönä.
 
Ruotsissahan ei enää valmisteta Saabeja (jos autoista puhutaan). Ruotsin puolustusvoimilla ei raha riitä mihinkään muuhun, kun iso osa budjetista menee Saabin lentokoneteollisuuden tukemiseen. En pidä sitä mielekkäänä rahankäyttönä.
Unohdit sukellusveneet.
 
Kyllä pitäisi, ei ole välttämättä järkevää, että pv tilaa erilaisia prototyyppejä. Sisun viimeisin militääriversio HMTV oli ilmeisesti aika susi.

Tällä logiikalla me ajeltaisiin BTR-80:llä...
 
Tai JUKOlla...

On se luojan lykky, että maassa kulkevia ajoneuvoja on mahdollista ostaa pienissäkin erissä järkevin kustannuksin. Samalla siinä saa vähän selkänojaa poliitikkoja vastaan, kun voi laajan testauksen jälkeen todistella uskottavasti, kuinka huono vehje on.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, mihin tämä ajoneuvotilanne lähtee kehittymään. Tilannehan on nyt sikäli outo, että kotimainen teollisuus on oma-aloitteisesti kehittänyt kolme eri vaihtoehtoa. Kaikki eivät voi päästä sarjatuotantoon ja jokin firma voi kyykätäkin...
 
Palataan vielä Linnavuoren uusiin moottoreihin.

Historiaa ensin.
90- luvulla keskityttiin työkoneisiin.


"1990-luvun alkupuolella pohdittiin, voiko dieselmoottoritehdas selviytyä 12 000 moottorin vuosittaisella valmistusmäärällä, kun esimerkiksi monet kilpailevat valmistajat tekevät yli 100 000 saman teholuokan moottoria vuodessa. Kokemukset vuosien varrella olivat osoittaneet, että samat moottorin ominaisuudet eivät toimi optimaalisesti sekä maantiellä kuorma-autossa että maataloustraktorissa pellolla tai metsätraktorissa metsässä. Lisäksi on-road-ajoneuvoille oli jo tulossa pakokaasujen päästömääräykset, jotka poikkesivat tulevista off-road-koneiden vaatimuksista. Myöskään resurssit eivät olisi riittäneet molempien kehittämiseen. Epäiltiin myös siitä, löytäisivätkö moottorit riittävästi asiakkaita kannattavaan toimintaan. Tämä ratkaistiin päätöksellä, että tehdas erikoistuisi off-road-moottoreihin."



Nyt näyttäisi paluu menneisyyteen tapahtuvan.
Lainaukset edellisistä linkeistä.

Agco Powerin toimitusjohtaja Juha Tervala toteaa testauksen lomassa, että uudesta moottorista kehkeytyy hänen mukaansa maailman vähäpäästöisin ja tehokkain työkoneiden moottori.
”Tavoitteena on kuristaa päästöt niin pieniksi, että uusi moottori kelpaa myös kuorma-autojen voiman lähteeksi.

"Moottorin ohjaukseen ohjelmistoja kehittävän Bitwisen toimitusjohtaja Tomi Mikkonen korostaa ohjausjärjestelmiin liittyvien kehityshankkeiden nopeutta.
”Moottoreiden myynti kuorma-autoille vaatii uutta myös softaan. Olemme valmiita”, hän lupaa."



"Tavoitteena on lisätä myyntiä konsernin ulkopuolelle, "




Voitaisko taas pian nähdä kotimainen moottori PV.n kuljetusvehkeiden keulalla.?
Onko kaikkien uusien ehdokkaiden tuotteet jo liian pitkällä, että voitais edes harkita kotimaista moottoria.?
 
GTP on leveämpi, siksi tykkään siitä. Kori ulottuu pyörien ulkoreunan tasolle, kun monessa muussa kori loppuu jo pyörien sisäreunan tasolle,
 
Noita kuvia kun vertaa, niin GTP:hen vaikuttaa olevan kertaluokkaa työläämpää nousta sisään, kuin Oskoshiin. Tämä toki pääasiassa johtuu miinasuojatusta V-rungosta, mutta voi tiputtaa pisteitä partiokäytössä, missä autosta astutaan tiheään ulos. Ehkä isommat astinlaudat parantaisivat tilannetta? Oskoshissakin se näyttää olevan taittuvaa mallia, eli sen saa maastoajoa varten pois tieltä.
 
Noita kuvia kun vertaa, niin GTP:hen vaikuttaa olevan kertaluokkaa työläämpää nousta sisään, kuin Oskoshiin. Tämä toki pääasiassa johtuu miinasuojatusta V-rungosta, mutta voi tiputtaa pisteitä partiokäytössä, missä autosta astutaan tiheään ulos. Ehkä isommat astinlaudat parantaisivat tilannetta? Oskoshissakin se näyttää olevan taittuvaa mallia, eli sen saa maastoajoa varten pois tieltä.
Prkle... suomalainen sotilas ei valita teräslenkistä, jo muinaiset XA180 sarjan käyttäjät ovat jo kompuroineet noissa :D
Ei ne jalat, mutta ne kädet mistä saa tukea ja kiskoa itsensä ylös.
 
Ehkä, mutta tätä vissiin halutaan vientimarkkinoille.
 
mutta ne kädet mistä saa tukea ja kiskoa itsensä ylös.
images
 
Back
Top