Panssari-Sisu GTP

Nuo on kyllä ihan kaduntallaajan kännykameraotoksia. Tai jos eivät ole, niin on todellakin asiaa työkkäriin.

Kuvatekstien perusteella "öljyä valuu" -kuvat on ottanut Jani Suhonen - sama mies(oletettu) kuin on jutunkin kirjoittanut. Eli toimittaja kuvannut siinä sivussa, mitä ilmeisimmin.
 
On kyllä melkoinen ero ulkonäössäkin, kun vertaa noita Hämeen Sanomien kuvia, kesäkuu 2018 ja uusi vihreä pick-up. Muuttunut edukseen.
 
Sano pessimistiksi, mutta tuskin hankinnat tähän jää. Poliisin militarisointi on hyvässä vaiheessa ja rekrytointivaikeuksien jatkuessa rahaa on paha käyttää muuhun kuin kalustoon. Eikä siinä mitään - nykyiset Mersut loppuvat nopeasti kesken, kun vapaavuorolaisia aletaan kutsua töihin.

Jos ei muuta, niin Rajan valmiusjoukkueiden on pakko saada jotakin vastaavaa, koska poliisillakin on. Ja mielellään tietysti päheämpiä, sillä kukas nyt toiseksi haluaisi jäädä, kun pippeleitä mittaillaan?
"Ei se pippelin pituus vaan se kusen kaari." -wanha kansa
 
Sisu_GTP_2019_LA-1-1440x810.jpg

AJONEUVOT | UUTINEN | 4.12.2019
Maistiainen: Sisu GTP – suomalaisen panssarimaasturin valttina on muokattavuus
Sisu GTP on kotimaista ajoneuvo-osaamista vaikeisiin paikkoihin: pääpaino maastokyvyssä ja miehistön turvallisuudessa.
JAA ARTIKKELI

Kuvissa koko hämääntyy: Sisu GTP on luonnossa jylhä ilmestys. Tasan kuusi metriä pitkänä ja 2,5 metriä leveänä se kääntää päitä ja kameroita liikenteessä.
Kenties termi maastoauto on GTP:n kohdalla hieman väärä – tai ainakin se muistuttaa siitä, miten pahasti termi on henkilöautojen yhteydessä vääristynyt.
Sisu GTP

Toki ei GTP mikään perinteinen maasto- saati henkilöauto ole: se on panssaroitu huonojen taipaleiden miehistönkuljetusauto, tavarajuhta tai tarpeen mukaan mitä vaan. Ajoneuvon ohjaamon ja takaosan voi vaihtaa puolessa tunnissa, joten käyttötarvetta voi vaihtaa käyttöiän aikana. Koeajoyksilön sisätilat sopivat viidelle, mutta miehistönkuljetusversio vetää 2+8 henkilöä.
Perustarkoituksena on tarjota maastokykyinen kulkuneuvo, joka tarjoaa suojan ulkoisilta uhkatekijöiltä.
Sisu GTP
Sisun suomalaista suunnittelua oleva ajoneuvo on varustettu Mercedes-Benzin kuusisylinterisellä dieselmoottorilla, jollainen löytyy esimerkiksi Unimog-monitoimityökalusta. Koetellun ja tutun voimalinjan käyttö mahdollistaa helpon huollettavuuden käytännössä missä tahansa maailmassa.
Vaivattomuus kunniaan
Sisu GTP:stä on tehty mahdollisimman yksinkertainen ajaa, jotta tarpeen vaatiessa kuka tahansa C-kortillinen pystyy ajoneuvoa kuljettamaan.
Sisu GTP
Se on helppo uskoa, sillä muutaman lauseen perehdytyksellä Sisu GTP liikkuu suljetulla testialueella myös allekirjoittaneen ohjastamana, vaikka raskaasta kalustosta ei ole minkäänlaista aiempaa kokemusta – mutta pakkohan se on kokeilla, kun mahdollisuus tarjoutuu.
Paineilmatoiminen käsijarru pois, automaattivaihteisto D:lle ja matkaan! Herkäksi tehostettu ohjaus ja Allisonin pehmeästi vaihtava automaattivaihteisto päästävät noviisin helpolla, ja 360-asteen kamera auttaa ympäristön havaitsemisessa. Alennusvaihteisto ja kolmen tasauspyörästön lukotkin kytkeytyvät tietysti vaivattomasti painikkeista. Sotilasmaasturin tavoille ei siis tarvitse tottua, tekniikka hoitaa työn taustalla.
Sisu GTP
Palaamme aiheeseen kattavammin myöhemmin C-kortillisen kuljettajan kertomana.
Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

AJONEUVOT | UUTINEN | 4.12.2019
 
Eihän tämän jälkeen ole mitään mieltä ostella RG32:sta tai mersua.
Katso liite: 35133
Onhan tuo kiva kuva, mutta valmiina taitaa olla yksi tai muutama GTP vs. useampi tuhat asiakkaiden käytössä olevaa RG:tä. RG perustuu Steyerin voimalinjaan, joten ei sekään ole eteläafrikkalainen erikoisuus (tietenkin Suomessa harvinaisempi kuin Mersu).

Toivon luonnollisesti GTP:lle hyvää menestystä, mutta silti se on vielä aivan elinkaarensa alussa. Suomi voisi ostaa ajoneuvoja sitten, kun mm. Latvia on jumpannut pahimmat lastentaudit pois.
 
Vois toisaalta kuvitella, ettei tuossa pahoja lastentauteja ole. Tekniikka koeteltua vaikka kokonaisuus onkin uusi.
 
Onhan tuo kiva kuva, mutta valmiina taitaa olla yksi tai muutama GTP vs. useampi tuhat asiakkaiden käytössä olevaa RG:tä. RG perustuu Steyerin voimalinjaan, joten ei sekään ole eteläafrikkalainen erikoisuus (tietenkin Suomessa harvinaisempi kuin Mersu).

Toivon luonnollisesti GTP:lle hyvää menestystä, mutta silti se on vielä aivan elinkaarensa alussa. Suomi voisi ostaa ajoneuvoja sitten, kun mm. Latvia on jumpannut pahimmat lastentaudit pois.

Komea vehje on! Ja onhan Suomessa kaksi muutakin ajoneuvoa ”elinkaarensa alussa”, pitäisikö sitten odottaa niidenkin kohdalla että joku muu ostaa ensin? Onhan noita Sisuja liikenteessä vaikka miten, eiköhän ne auton osaa tehdä.
 
Komea vehje on! Ja onhan Suomessa kaksi muutakin ajoneuvoa ”elinkaarensa alussa”, pitäisikö sitten odottaa niidenkin kohdalla että joku muu ostaa ensin? Onhan noita Sisuja liikenteessä vaikka miten, eiköhän ne auton osaa tehdä.
Kyllä pitäisi, ei ole välttämättä järkevää, että pv tilaa erilaisia prototyyppejä. Sisun viimeisin militääriversio HMTV oli ilmeisesti aika susi.
 
Back
Top