AJONEUVOT |
UUTINEN | 4.12.2019
Maistiainen: Sisu GTP – suomalaisen panssarimaasturin valttina on muokattavuus
Sisu GTP on kotimaista ajoneuvo-osaamista vaikeisiin paikkoihin: pääpaino maastokyvyssä ja miehistön turvallisuudessa.
JAA ARTIKKELI
Kuvissa koko hämääntyy: Sisu GTP on luonnossa jylhä ilmestys. Tasan kuusi metriä pitkänä ja 2,5 metriä leveänä se kääntää päitä ja kameroita liikenteessä.
Kenties termi maastoauto on GTP:n kohdalla hieman väärä – tai ainakin se muistuttaa siitä, miten pahasti termi on henkilöautojen yhteydessä vääristynyt.
Toki ei GTP mikään perinteinen maasto- saati henkilöauto ole: se on panssaroitu huonojen taipaleiden miehistönkuljetusauto, tavarajuhta tai tarpeen mukaan mitä vaan. Ajoneuvon ohjaamon ja takaosan voi vaihtaa puolessa tunnissa, joten käyttötarvetta voi vaihtaa käyttöiän aikana. Koeajoyksilön sisätilat sopivat viidelle, mutta miehistönkuljetusversio vetää 2+8 henkilöä.
Perustarkoituksena on tarjota maastokykyinen kulkuneuvo, joka tarjoaa suojan ulkoisilta uhkatekijöiltä.
Sisun suomalaista suunnittelua oleva ajoneuvo on varustettu Mercedes-Benzin kuusisylinterisellä dieselmoottorilla, jollainen löytyy esimerkiksi Unimog-monitoimityökalusta. Koetellun ja tutun voimalinjan käyttö mahdollistaa helpon huollettavuuden käytännössä missä tahansa maailmassa.
Vaivattomuus kunniaan
Sisu GTP:stä on tehty mahdollisimman yksinkertainen ajaa, jotta tarpeen vaatiessa kuka tahansa C-kortillinen pystyy ajoneuvoa kuljettamaan.
Se on helppo uskoa, sillä muutaman lauseen perehdytyksellä Sisu GTP liikkuu suljetulla testialueella myös allekirjoittaneen ohjastamana, vaikka raskaasta kalustosta ei ole minkäänlaista aiempaa kokemusta – mutta pakkohan se on kokeilla, kun mahdollisuus tarjoutuu.
Paineilmatoiminen käsijarru pois, automaattivaihteisto D:lle ja matkaan! Herkäksi tehostettu ohjaus ja Allisonin pehmeästi vaihtava automaattivaihteisto päästävät noviisin helpolla, ja 360-asteen kamera auttaa ympäristön havaitsemisessa. Alennusvaihteisto ja kolmen tasauspyörästön lukotkin kytkeytyvät tietysti vaivattomasti painikkeista. Sotilasmaasturin tavoille ei siis tarvitse tottua, tekniikka hoitaa työn taustalla.
Palaamme aiheeseen kattavammin myöhemmin C-kortillisen kuljettajan kertomana.
Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen
AJONEUVOT |
UUTINEN | 4.12.2019