Eikä tuo RG32 ole edes hankintahinnaltaan mikään halpa. Jo kymmenkunta vuotta sitten yksikköhinta huiteli 400:ssa kEUR:ssa, ref: https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...joneuvoa/1af6cc09-a485-325d-8bf0-24752d6cc292
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eikä tuo RG32 ole edes hankintahinnaltaan mikään halpa. Jo kymmenkunta vuotta sitten yksikköhinta huiteli 400:ssa kEUR:ssa, ref: https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...joneuvoa/1af6cc09-a485-325d-8bf0-24752d6cc292
BAE Systems secured a contract for more than €12.5 million ($15.7 million USD) to supply 25 RG32M mine-hardened armoured patrol vehicles to the Finnish Defence Forces.
In June 2005, the first order, worth $28.4m, was placed by Sweden’s defence procurement agency Forsvarets Materielverk (FMV) army for 102 RG32M mine hardened patrol vehicles (MHPV) with BAE Systems Land Systems OMC (now BAE Systems Land Systems South Africa).
--
In May 2007, the Swedish defence procurement agency FMV placed another order worth $28.7m for 98 RG32M vehicles. Deliveries began in August 2007 and ended in early 2008. In December 2008, the Swedish Army placed another order worth $25m for 60 RG32Ms.
GTP:ssa on mainittu olevan sama voimapaketti kuin MB Zetros:ssa, joten huolto-osat saadaan samasta olemassaolevasta rännistä mistä ne otetaan myös MB Zetros/Unimog/Atego -ajoneuvoihin. Kuulostaa minusta kokonaistaloudelliselta ratkaisulta ja ylivoimaiselta esim. RG32:n huollettavuuteen verrattuna (jos RG32:t ovat, kuten oletan, teknisesti täysin muista ajoneuvoista poikkeavia).
Tuo lavamalli olis kotona kiva kauppakassi. Kylällä kundit otti mallia mun Isommasta lavarotkusta ja hankkivat Fordin f250 mallia useampaan kotiin. Nyt olis kyllä "Arskaa" hommaa tällainen ja ajella ensikesänä lomalla raitilla haba ulkona ja sytyttämätön sikari hampaissa ääsmarketille.No onpahan melkoinen ero esim painossa ja pituudessa. Vertaus ei siis olekaan kovin hyvä. Tästä ns tiedusteluvaunusta ja avolavasta - lavalle täytyisi olla jotakin keskeistä käyttöä jotta se olisi umpinaista mallia parempi tai perustellumpi.
RG32 on yllättävän ahdas kun sinne pitää survoa 4 äijää ja varusteet. Ja alkupään versioiden alustaongelmat, tehottomuus yms jotka on jo uudemmissa korjattu. Ja eipä noita ole taidettu vuosiin enää uusia hankkia?
F250 on ihan nössö, joku F650-850 ois jo kunnolla miehekäs
Eikös jossain ole väitetty että niitä olisi hankittu jopa 70 kpl`?
Sillä perusteella 100 kpl. Sisu GTP voitaisiin hankkia korvaamaan loppuun ajetut RG32-kalusto
Heh, 70 kpl tilalle 100 kpl? Samalla logiikalla HX:ää hankittaisiin 91 kpl...
Jos kuitenkin lähdetään hankkimaan ajoneuvoa partion-puoliryhmän tarpeisiin, niin toivon, että kaikki vaihtoehdot tutkitaan läpikotaisin..
Tuo artikkeli on se vuoden vanha. Onko mitään uutta?Latvian hankkeen viimevaiheessa testivertailussa olivat HMMWV, Marauder, Cobra ja GTP (ks. https://www.joint-forces.com/world-news/17496-latvia-finalises-4x4-tactical-vehicle-selection). Suomen Sotilaan julkaisemassa koeajoartikkelissa taas olivat Patria 6x6, Protolab 6x6 ja SISU GTP. Vaihtoehtoja toki on muitakin, kriteereistä riippuen, mutta tässä alkuun muutama.
Friday, 04 October 2019 10:09
Latvia has decided to relaunch the competition for the purchase of tactical wheeled vehicles that was won by Finnish company Sizu with its GTP 4x4. Indeed, two competitors have lodged a complaint against that victory.
In 2018, Latvia’s Ministry of Defense awarded to Finland’s Sisu Auto a €181 million ($197 million) deal for GTP 4x4 armored vehicles, Aaron Mehta recalls on DefenseNews. But the contract was overturned in early 2019 by a government watchdog after two bidders — AM General and Paramount Group — filed complaints over the process. Turkish firm Otokar had also bid on the program but doesn’t participate to the complaint.
So, now, more than 10 companies are filing offers for what will be a government-to-government agreement for a final contract. The price for the new contract will depend on the eventual winner and is not locked in at the Sisu contract level. No decision will be taken before early 2020, after intense testing will have taken place under harsh winter conditions. Long-term maintainability will be closely scrutinized: the country is focused on building up its domestic industrial base, so that much of the maintenance on its new equipment can be done in-country, in case of conflict.
Voe helevettiläinen! Jenkit asialla ja puristavat Latvialaisia palleista?Latvia: industry complaints lead to relaunching tactical wheeled vehicle competition
Latvia: industry complaints lead to relaunching tactical wheeled vehicle competition | October 2019 Global Defense Security army news industry | Defense Security global news industry army 2019 | Archive News year
Latvia: industry complaints lead to relaunching tactical wheeled vehicle competitionwww.armyrecognition.com
Tuo artikkeli on se vuoden vanha. Onko mitään uutta?
Väittää että tänään upattu mutta en nähnyt mitään lisäystä tai muutosta aiempaan epävarmuuteen. No on hyvännäköinen kosla ja kai noilla militäärinäyttelyillä oma roolinsa on.Suomalainen Sisu esitteli rajun tosimaasturin: Armeijaversioon voi asentaa panssarit ja aseita
Suomalainen Sisu on esitellyt Riian autonäyttelyssä Latviassa järeän uuden maastoajoneuvon.www.iltalehti.fi
Väittää että tänään upattu mutta en nähnyt mitään lisäystä tai muutosta aiempaan epävarmuuteen. No on hyvännäköinen kosla ja kai noilla militäärinäyttelyillä oma roolinsa on.
(Vaan onko esmerkiksi Puola myynyt tai valmistanut juuri mitään niistä ihme yhdistelmistä ja protoista mitä sieltä melkein joka vuosi tulee? Onko Patria myynyt ensimmäistäkään vaunua tuommoisilla messuilla? Nimimerkillä yx vaan)
Ja motin vääntö ja hepat. (Ja mieluummin ihan merkki ja malli että saisi kunnolla arvuutella miten muihin nelivetoisiin panssariautoihin rinnastuu. Ja kyllä vieläkin ihmetyttää se PMMP:en laitettu suora kutonen. Samanvääntöinen V8 olisi ollut matalampi ja parantanut kuskin näkyvyyttä keulan yli huomattavasti, jos ne kaikki kamerat jätetään kura- ja pakkaskeleillä omaan arvoonsa.)Olisi ollut edes hinta mainittuna
Monet niistä Puolan prototyypeistä ovat ihan kirjaimellisesti runkojen päälle niitattua vaneria. Ainakin BUMARin tekemät ovat, tästä on eräs puolalainen kirjoitellut Redditissä, tarkoitus on lähinnä vedättää rahoja valtiolta, koska projektit ovat täysin epärealistisia tuotantotaloudellisesti.(Vaan onko esmerkiksi Puola myynyt tai valmistanut juuri mitään niistä ihme yhdistelmistä ja protoista mitä sieltä melkein joka vuosi tulee? Onko Patria myynyt ensimmäistäkään vaunua tuommoisilla messuilla? Nimimerkillä yx vaan)
Tattis! Vahvisti aika tavalla jo melko hyvin kehittyneitä epäilyjäni noista puolalaisista viritelmistä. Ei sitten pidä uskoa kaikkea mitä messuilla näkee.Monet niistä Puolan prototyypeistä ovat ihan kirjaimellisesti runkojen päälle niitattua vaneria. Ainakin BUMARin tekemät ovat, tästä on eräs puolalainen kirjoitellut Redditissä, tarkoitus on lähinnä vedättää rahoja valtiolta, koska projektit ovat täysin epärealistisia tuotantotaloudellisesti.
Eli siis Sisun prototyypit ovat huimasti pidemmällä ja lähempänä valmistumista.