Panssari-Sisu GTP

Yritän pohtia, että minkä ajoneuvon tuo sisun vehje korvaa vai tuoko kokonaan uuden suorituskyvyn. Se ei ole miehistön kuljetus ajoneuvo koska pasi on parempi ja tuohon ei montaa ukkoa mahdu. Se ei ole kuorma ajoneuvo koska maastokuorma-auto ja jopa mönkijä hoitaa sen homman paremmin. Onko se maasto auton korvaaja? Taitaa tuohonkin tehtävään löytyä sopivia jo. En vaan oikein saa kiinni siitä, että mihin lokeroon tuo pitäisi tunkea kun se ei oikeastaan ratkaise mitään ongelmaa eikä ole toista parempi oikein missään tehtävässä. Hintaa tuollaisella kuitenkin on. Toki panssariahan tuohon saa mutta onko sillä tarvetta tehtävissä joissa voisi ajatella kuljetettavan paria ukkoa tai pieni määrä lastia?
 
Yritän pohtia, että minkä ajoneuvon tuo sisun vehje korvaa vai tuoko kokonaan uuden suorituskyvyn. Se ei ole miehistön kuljetus ajoneuvo koska pasi on parempi ja tuohon ei montaa ukkoa mahdu. Se ei ole kuorma ajoneuvo koska maastokuorma-auto ja jopa mönkijä hoitaa sen homman paremmin. Onko se maasto auton korvaaja? Taitaa tuohonkin tehtävään löytyä sopivia jo. En vaan oikein saa kiinni siitä, että mihin lokeroon tuo pitäisi tunkea kun se ei oikeastaan ratkaise mitään ongelmaa eikä ole toista parempi oikein missään tehtävässä. Hintaa tuollaisella kuitenkin on. Toki panssariahan tuohon saa mutta onko sillä tarvetta tehtävissä joissa voisi ajatella kuljetettavan paria ukkoa tai pieni määrä lastia?
Riippuu varmaan siitä haluaako saada sen lastin, tai ne ukot perille silloin kun olosuhteet ovat rauhan aikaa rautapitoisemmat.
Pointtihan tuossa on suoja.
 
EL-xT2qXUAAlhUY.jpg


Kai sinne ainakin ryhmä menee kun on tuo ylhäällä vasemmala oleva moduuli.
 
Jos HN:stä ottaisi tutkan ja Liteningin sekä kaikki asiaan kuuluvat tietokoneet, voisi ajoneuvoalustalle laittaa AIM-9:t Vulcanin lisäksi. AMRAAM:it säästetään NASAMS:ille. Sähkö tehtäisiin APU:n pyörittämällä irrallisella runkovaihteistolla. Ampujalla olisi JHMCS tähtäimenä, mutta katseen sijaan suuntaus tapahtuisi ohjainsauvalla, joka ohjaisi koneen lennonohjausjärjestelmästä otettua hydrauliikkaa. Hydraulivoima saataisiin samasta runkovaihteistosta kuin sähkökin.

Suojautumista olisi mahdollista parantaa asentamalla HN:n tuktkavaroitin, häirintälähetin ja omasuojaheittimet.

Auton kulmiin sijoitetaan neljä pysäytyskoukkua, joilla ajoneuvo tuetaan ampumatoiminnan ajaksi.

Patteri kokoonpanossa radiot ja Link 16 varmistaisivat yhteistoiminnan ja omakonetunnuskyselijä estäisi omien alas ampumisen.

Apuaseena olisi Hawkin 30mm, se ei tarvitse kuin sähköä. Maakohteita vastaan perävaunussa olisi pari JASSM:ia ja Rangerin katapultti niiden laukaisuun.
 
Vakavasti puhuen niin miten olisi GTP tiedusteluauto?
Samanlainen tai vastaava periskooppi kuin Fennekissä.

The reconnaissance vehicle’s observation system is the Rheinmetall Defence Electronics (formerly STN Atlas Elektronik) BAA which comprises a thermal imager, a CCD day vision camera and a laser rangefinder and is installed in a sensor head mounted on an extendable mast.

JFST-FENNEK-germany.jpg
 
Jos HN:stä ottaisi tutkan ja Liteningin sekä kaikki asiaan kuuluvat tietokoneet, voisi ajoneuvoalustalle laittaa AIM-9:t Vulcanin lisäksi. AMRAAM:it säästetään NASAMS:ille. Sähkö tehtäisiin APU:n pyörittämällä irrallisella runkovaihteistolla. Ampujalla olisi JHMCS tähtäimenä, mutta katseen sijaan suuntaus tapahtuisi ohjainsauvalla, joka ohjaisi koneen lennonohjausjärjestelmästä otettua hydrauliikkaa. Hydraulivoima saataisiin samasta runkovaihteistosta kuin sähkökin.

Suojautumista olisi mahdollista parantaa asentamalla HN:n tuktkavaroitin, häirintälähetin ja omasuojaheittimet.

Auton kulmiin sijoitetaan neljä pysäytyskoukkua, joilla ajoneuvo tuetaan ampumatoiminnan ajaksi.

Patteri kokoonpanossa radiot ja Link 16 varmistaisivat yhteistoiminnan ja omakonetunnuskyselijä estäisi omien alas ampumisen.

Apuaseena olisi Hawkin 30mm, se ei tarvitse kuin sähköä. Maakohteita vastaan perävaunussa olisi pari JASSM:ia ja Rangerin katapultti niiden laukaisuun.
I salute you!
 
Yritän pohtia, että minkä ajoneuvon tuo sisun vehje korvaa vai tuoko kokonaan uuden suorituskyvyn. Se ei ole miehistön kuljetus ajoneuvo koska pasi on parempi ja tuohon ei montaa ukkoa mahdu. Se ei ole kuorma ajoneuvo koska maastokuorma-auto ja jopa mönkijä hoitaa sen homman paremmin. Onko se maasto auton korvaaja? Taitaa tuohonkin tehtävään löytyä sopivia jo. En vaan oikein saa kiinni siitä, että mihin lokeroon tuo pitäisi tunkea kun se ei oikeastaan ratkaise mitään ongelmaa eikä ole toista parempi oikein missään tehtävässä. Hintaa tuollaisella kuitenkin on. Toki panssariahan tuohon saa mutta onko sillä tarvetta tehtävissä joissa voisi ajatella kuljetettavan paria ukkoa tai pieni määrä lastia?
Vakavasti puhuen niin miten olisi GTP tiedusteluauto?
Samanlainen tai vastaava periskooppi kuin Fennekissä.



JFST-FENNEK-germany.jpg

1) Kaluston/ konvoin suojaus /henkilöstön suojaus, partio ajoneuvo.

2) Suomalaiset testasivat aikanaan vastaavaa operaatiossa. Olisiko virallinen nimi ollut kotkansilmä?

Ei nähty että siitä lopulta olisi hyötyä.
Taistelijoilla on lämppärit ja niiden se havainto on tehtävä. Posessa jos ajoneuvo on parkissa niin, joo posen valvonta mutta monesti se on liian myöhäistä kun tuo saa näköyhteyden.
Havainto pitäisi saada aikaisemmin ja nykyään on lämpövalvontakamerat. Miksi sijoittaa kallis lavetti alle?
Lennokkivalvonta ehkä välttävä ok


Suomessa on varsinvähän tilanteita ja paikkoja missä lämpäri+ajoneuvo+masto olisi mitään hyötyä
 
Jos ihan vakavasti puhutaan, GTP korvannee aikanaan RG-32:t. Alustaa voitaneen soveltaa myös mainituksi krh-alustaksi tai pst/it-ohjusten alustaksi. En näe, että siitä olisi korvaamaan Pasia tai maastokuorma-autoja, se on kumpaankin tehtävään liian pieni.

1591823984874.png

Tosin tietty aikanaan 80-luvulla pohdittiin SA-110:aa, kevyt-Masia, jossa oli sirpalesuojattu ohjaamo. Tällaiseen sotilaalliseen lokeroon GTP voisi soveltua. Toki vientimarkkinoillekin halutaan Hummerin ja Unimogin korvaajaksi, tai luotisuojatuksi ajoneuvoksi softskin-ajoneuvoilla varustetuille yksiköille.
 
Kyllä välillä tulee tuskan hiki otsaan kun näitä viestejä lukee, ei tarvita röllejä pilaamaan keskustelua kun vakipellet säntää tarjoamaan mustia, sergeitä ja sarvimiinoja joka hemmetin välineen varusteeksi... Oikeasti nuo jutut on jo loppuun naurettu
 
Yritän pohtia, että minkä ajoneuvon tuo sisun vehje korvaa vai tuoko kokonaan uuden suorituskyvyn. Se ei ole miehistön kuljetus ajoneuvo koska pasi on parempi ja tuohon ei montaa ukkoa mahdu. Se ei ole kuorma ajoneuvo koska maastokuorma-auto ja jopa mönkijä hoitaa sen homman paremmin. Onko se maasto auton korvaaja? Taitaa tuohonkin tehtävään löytyä sopivia jo. En vaan oikein saa kiinni siitä, että mihin lokeroon tuo pitäisi tunkea kun se ei oikeastaan ratkaise mitään ongelmaa eikä ole toista parempi oikein missään tehtävässä. Hintaa tuollaisella kuitenkin on. Toki panssariahan tuohon saa mutta onko sillä tarvetta tehtävissä joissa voisi ajatella kuljetettavan paria ukkoa tai pieni määrä lastia?

Tätä itsekin olen pohtinut. Virallisesti kapasiteetti koppimallina on kai 2+8. Jos se ei vedä kunnolla 9 taistelijan ryhmää kamppeineen kitusiinsa, niin kokonsa puolesta GTP tippuu ikävästi ryhmäajoneuvon ja partioajoneuvon välimaastoon. Partioajoneuvoksi se on jo iso ja kallis, ellei sitten kriha, erkkari tms käyttössä sille löydy tilaus.

Järjestelmäajoneuvona taas tullee kysymykseen huolto ja kustannustehokkuus muutenkin. Jos koko muu joukko-osasto on varustettu vaikka Pasein, niin onko järkeä tunkea joukkoon muutamaa ambulanssi- tai komentoversiota GTP:stä kun sellaiset saa Pasistakin?

Jos GTP:tä halutaan nähdä muuallakin kun paraateissa sen pitää pystyä täyttämään tehtäviä laaja-alaisesti ja näkisin miehistönkuljetuksen olevan peruslähtökohta.
 
Tätä itsekin olen pohtinut. Virallisesti kapasiteetti koppimallina on kai 2+8. Jos se ei vedä kunnolla 9 taistelijan ryhmää kamppeineen kitusiinsa, niin kokonsa puolesta GTP tippuu ikävästi ryhmäajoneuvon ja partioajoneuvon välimaastoon. Partioajoneuvoksi se on jo iso ja kallis, ellei sitten kriha, erkkari tms käyttössä sille löydy tilaus.

Järjestelmäajoneuvona taas tullee kysymykseen huolto ja kustannustehokkuus muutenkin. Jos koko muu joukko-osasto on varustettu vaikka Pasein, niin onko järkeä tunkea joukkoon muutamaa ambulanssi- tai komentoversiota GTP:stä kun sellaiset saa Pasistakin?

Jos GTP:tä halutaan nähdä muuallakin kun paraateissa sen pitää pystyä täyttämään tehtäviä laaja-alaisesti ja näkisin miehistönkuljetuksen olevan peruslähtökohta.

Oon vähän eri mieltä. Ajattelet miehistönkuljetusta nyt suomalaisesta roolista käsin, mutta GTP on enemmän Humveen kuin Pasin kilpailija. Se on enemmän sitä partio- ja järjestelmäajoneuvon puolta, mitä hoidetaan nykyään RG-32:lla, Unimogeilla, DAFeilla, Defendereillä, Hiluxeilla, Land Cruisereilla jne. Niiden tehtävien hoitaminen Pasilla olisi merkittävästi kalliimpaa. Enkä puhu nyt vain Suomen näkökulmasta, onhan GTP tarkoitettu myös vientiin (tosin näiden panssari-hummereiden luokassa kyllä tarjontaa on jo aika muhkeasti).

Tämä ei tietenkään tarkoita, että GTP tulisi korvaamaan nämä kaikki mainitsemani ajoneuvot, osaan niistä se toki on liian painava ja kallis. Tarkoitus oli osoittaa, että tämän kokoluokan panssaroiduille ajoneuvoille on kuitenkin kysyntää, ja se lähtökohta ei ole jalkaväkipataljoonan APC.
 
Tätä itsekin olen pohtinut. Virallisesti kapasiteetti koppimallina on kai 2+8. Jos se ei vedä kunnolla 9 taistelijan ryhmää kamppeineen kitusiinsa, niin kokonsa puolesta GTP tippuu ikävästi ryhmäajoneuvon ja partioajoneuvon välimaastoon. Partioajoneuvoksi se on jo iso ja kallis, ellei sitten kriha, erkkari tms käyttössä sille löydy tilaus.

Järjestelmäajoneuvona taas tullee kysymykseen huolto ja kustannustehokkuus muutenkin. Jos koko muu joukko-osasto on varustettu vaikka Pasein, niin onko järkeä tunkea joukkoon muutamaa ambulanssi- tai komentoversiota GTP:stä kun sellaiset saa Pasistakin?

Jos GTP:tä halutaan nähdä muuallakin kun paraateissa sen pitää pystyä täyttämään tehtäviä laaja-alaisesti ja näkisin miehistönkuljetuksen olevan peruslähtökohta.

Järjestelmäajoneuvot... kröhöm!

Tästä maasta löytyy kolminumeroinen määrä Pasin alustalle rakennettuja erikoisversioita. Yksinomaan kaksisataasarjalaisia on viestikäytössä satakunta ja sitten päälle tulee vanhempien alustoille rakennetut. En uskalla lähteä arvailemaan määrää, mutta liekö niitäkin kolminumeroinen määrä? Yli 50 kpl ainakin tulee helposti. Ei nyt mistään kuriositeeteista puhuta.

Tietysti voidaan ylipäätään kysyä, miten järjestelmäalustojen homman voisi hoitaa mahdollisimman järkevästi. Riittäisikö kuorma-auton päälle nostettu kontti? Tilavampi, halvempi, todennäköisesti vähemmän ärsyttävä vihollisen silmään ja alustaa voi vaihtaa lennosta.

Sinänsä GTP:lle voisi kyllä ajatella miehistönkuljetusroolinkin. Kaupunkijääkärit ja sotilaspoliisit noin esimerkkinä. Miehistönkuljetuksessa GTP:tä voisi ajatella käytettävän kaupunkijääkärien ja sotilaspoliisien kulkuneuvona, jos/kun liike tapahtuu etupäässä etelässä ja asfalttiviidakossa (runsas tiestö, vähälumiset talvet).

Liekö GTP:stä olisi ilmavoimille Raisun korvaajaksi? Pyöräkalusto siirtyy nopeasti ja noihin saa nykyään myös kaikenlaisia teleskooppivarsia, joilla voi purkaa suhteellisesta suojasta isojakin paukkuja.
 
Järjestelmäajoneuvot... kröhöm!

Tästä maasta löytyy kolminumeroinen määrä Pasin alustalle rakennettuja erikoisversioita. Yksinomaan kaksisataasarjalaisia on viestikäytössä satakunta ja sitten päälle tulee vanhempien alustoille rakennetut. En uskalla lähteä arvailemaan määrää, mutta liekö niitäkin kolminumeroinen määrä? Yli 50 kpl ainakin tulee helposti. Ei nyt mistään kuriositeeteista puhuta.

Tietysti voidaan ylipäätään kysyä, miten järjestelmäalustojen homman voisi hoitaa mahdollisimman järkevästi. Riittäisikö kuorma-auton päälle nostettu kontti? Tilavampi, halvempi, todennäköisesti vähemmän ärsyttävä vihollisen silmään ja alustaa voi vaihtaa lennosta.

Sinänsä GTP:lle voisi kyllä ajatella miehistönkuljetusroolinkin. Kaupunkijääkärit ja sotilaspoliisit noin esimerkkinä. Miehistönkuljetuksessa GTP:tä voisi ajatella käytettävän kaupunkijääkärien ja sotilaspoliisien kulkuneuvona, jos/kun liike tapahtuu etupäässä etelässä ja asfalttiviidakossa (runsas tiestö, vähälumiset talvet).

Liekö GTP:stä olisi ilmavoimille Raisun korvaajaksi? Pyöräkalusto siirtyy nopeasti ja noihin saa nykyään myös kaikenlaisia teleskooppivarsia, joilla voi purkaa suhteellisesta suojasta isojakin paukkuja.

Vastaat nyt asian vierestä. Pasi-alustaiset järjestelmät ovat 80/90- lukujen taitteesta, jolloin sekä laitteet olivat suurempia että panssaroitujen alustojen valikoima oli paljon köyhempi. Ei tarkoitus olekaan kaikkia niitä varmaan per se muuttaa, mutta saanko mä huomauttaa, että se, mikä oli vuonna 1990 Pasi-alustainen Crotale, on nykyään Unimog-alustainen ITO-05? Molemmat ovat toki yhä käytössä, mutta noin esimerkkinä miten tarpeet muuttuvat. Pasi on aika raskas ja kallis alusta aika moniin niistä tehtävistä, mihin se 90-luvulla sovellettiin. Ranskassa sama Crotale ammutaan vähän kevyemmästä ajoveuvosta:

1591834909329.png
RA-140 Raisu taas on pioneerien raivausajoneuvo. En ihan näe tätä muistaakseni metsäkonesukuista laitettta ihan suoraan korvattavan teleskooppivartisella GTP:llä. Raisu-kuskit majoittuivat aikanaan samassa tuvassa meidän muiden pioneerikuskien kanssa.

1591834621286.png

Voidaan me toki rakentaa vaikka RaSista ambulanssi, mutta onko se tarkotuksenmukaista ja järkevää? Konttiratkaisu on aivan validi, mutta näissä järjestelmävehkeissä se panssaroinnin pointti on sen miehistön sirpalesuoja (ei Pasinkaan kyydissä oleva Crotale kestä sitä sirpaleryöppyä sen enempää kuin Hummerin tai GTP:n kyydissä). Konttivehkeetkin vaativat siis sen panssarinuppisen vaihtolava-auton, jos reunaehdot ovat samat. Mutta eikös tämä Sisun GTP-konsepti tavallaan vähän aja sitä asiaa? Yläkerrathan ovat ajoneuvoissa vaihdettavia keskenään. Pasi-pohjaiset sen sijaan ovat täysin integroituja järjestelmiä, kaikki on rakennettu vaunun runkoon.

Tässäkin on olennaista käyttää oikeaa työkalua oikeaan tehtävään. Jos ei viestikalusto tahdo mahtua GTP:hen, olkoon sitten Pasi. Jos taas tarve on saada panssaroitu pioneerien kompressoriauto, maasturin tilalle laitettakoon avolavapohjainen GTP.

Se ei mulle auennut, miksi GTP olisi kaupunkijääkäreille soveltuva APC. Onko niiden kokoonpanossa pienempi ryhmä ja vähemmän kalustoa? En nyt siis kyseenalaista soveltuvuutta, vaan sitä, että miksi se olisi soveltuva juuri niille? Pelkkä Pasia helpompi käsiteltävyys kaupunkioloissa on vähän ontuva peruste, jos kaikkea tarvittavaa ei saada mukaan. Toki organisaatiota voidaan muuttaa soveltuvammaksi kalustoon, mutta näkisin tämän tien aika pitkäksi.

EDIT: Toki suomalainen versio Crotale NG ammutaan 8 ohjuksen lavetilta, jossa on oma tutka. Ranskalaisilla on erillinen tutka-ajoneuvo ja 4 ohjuksen laukaisuajoneuvot. Ehkä parempi vertauskuva olisi ollu se ambulanssi, tai viestiasema.
 
Back
Top