Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuossa yläpuolisessa myynti-ilmoituksessa lukee nyt hintana:

499 760 €
(ALV väh.kelp.)

Itse ilmoitustekstissä:

Hintaluokka on varustuksesta riippuen alkaen 399000€ (alv 0%).

Mitä luulette, tulisiko tuon hinta mainittavasti alaspäin, mikäli ostaja tilaisi noita isomman sarjan (esim. 500 kpl)? Kuten todettua, riippuu toki varustelusta (avolava vai laatikko, panssaroinnin taso, NBC-suojaus, pimeänäkölaitteet, varaosat...), mutta lähinnä sitä haen, että voisiko noita saada ehkä jopa 300 k€ kappalehintaan? Niillä hinnoilla alkaisi olla jo kilpailukykyinen moneen käyttöön.

Ei, en edusta Erik Princeä enkä kyllä Yevgeny Prigozhiniakaan. :D Vaikka sinänsä ajatus huvittaakin, että joku lähtisi tuollainen siviilikilvissä tankkaamaan Venäjälle ja sitten auto jäisi heti Venäjän tulliin...
 
Joku luotettava taho (Varusteleka yms) vois pistää keräyksen pystyyn, että ostetaan toi GTP Ukrainaan.

Mitä veikkaat, salliiko POHA moisen rahankeräyksen? Vieraan armeijan varustaminen tuskin on yleishyödylliseksi katsottavaa ja voisi väittää, että sotiminen vaarantaa yleisen turvallisuuden, kyllä on jämpti näin.


Sitä paitsi, jos GTP lahjoitettaisiin Ukrainaan, niin kohta se olisi salakuljetettu takaisin suomalaisille mopokerhoille. POHA ei siis tule antamaan keräykselle lupaa. :p
 
Näkökulma:

Sisu GTP on väärin suunniteltu. Kuten korkeudesta näkee, se on MRAP, jonka suunnittelussa miinasuojaus on ollut kantava tekijä. Se on partioajoneuvo vain KV-tehtäviin.

Suomalaiseen käyttöön pitäisi olla pienempi, kevyempi ja ennen kaikkea halvempi. Mallia RG-32 tai Iveco LMV.

Miksi ihmeessä Sisun piti tehdä tuollainen laitos, johon täytyy kiivetä kyytiin ja josta laskeutuessa lentää turvalleen, joka vie melkein Pasin verran tilaa ja joka maksaa puolikkaan Patria 6X6:n verran? Partiokohtaisen ajoneuvon pitäisi olla tavoitehinnaltaan 250 k€, maksimihinnaltaan 300 k€.
 
Näkökulma:

Sisu GTP on väärin suunniteltu. Kuten korkeudesta näkee, se on MRAP, jonka suunnittelussa miinasuojaus on ollut kantava tekijä. Se on partioajoneuvo vain KV-tehtäviin.

Suomalaiseen käyttöön pitäisi olla pienempi, kevyempi ja ennen kaikkea halvempi. Mallia RG-32 tai Iveco LMV.

Miksi ihmeessä Sisun piti tehdä tuollainen laitos, johon täytyy kiivetä kyytiin ja josta laskeutuessa lentää turvalleen, joka vie melkein Pasin verran tilaa ja joka maksaa puolikkaan Patria 6X6:n verran? Partiokohtaisen ajoneuvon pitäisi olla tavoitehinnaltaan 250 k€, maksimihinnaltaan 300 k€.
Mistäs noi hinnat tippui?
Kyllä meilläkin tarvitaan miinoja kestävää kalustoa. Nyt kun katsotaan itäisen suurnaapurin toimia itäisessä Ukrainassa, niin aivan kaikki on miinoitettu ja ansoitettu, aivan kaikki!
Talot, tiet, jalkakäytävät, ylikäytävät, sillat, ojat, ojanpenkat, metsiin vedetty tellulinjoja, pellot tulvillaan telamiinoja.... Mihin perustuu käsityksesi, että Suomen köyhällistasavalta ei tarvitse mrapeja?
 
Miksi ihmeessä Sisun piti tehdä tuollainen laitos, johon täytyy kiivetä kyytiin ja josta laskeutuessa lentää turvalleen, joka vie melkein Pasin verran tilaa ja joka maksaa puolikkaan Patria 6X6:n verran? Partiokohtaisen ajoneuvon pitäisi olla tavoitehinnaltaan 250 k€, maksimihinnaltaan 300 k€.
Itsehän sen sanoit, kansainvälisiin tehtäviin. Rauhan aikana on tragedia jos yksikään sotilas kuolee tai pysyvästi vammautuu. Kenties tässä on jotain perääkin. Sota-aikana täytyy kuolema hyväksyä osana totaalista sotaa. Mutta rauhan ajan kansainvälisiin tehtäviin, miksi luen rauhanturvaustehtävät ja Afghanistanin kaltaiset toimet, on ihan mahdollista pientä joukkoa joka ei aktiivisesti taistele suojata niin hyvin ettei niitä tappioita juurikaan tule.


Muoks: En ota kantaa siihen onko ajoneuvo miten hyödyllinen (lue: rahan arvoinen) sota-ajan tehtävissä. Mutta niin kallis se ei ole etteikö sitä voi kehittää pääsääntöisesti rauhan ajan tehtäviin. Ja eiväthän ne sota-aikana hukkaan mene jos niitä jo löytyy.
 
Mistäs noi hinnat tippui?

Siitä millä voisi alkaa saada soveltuvaa suorituskykyä. Esim. panssaroitua HMMWV:tä, Petit Vehicule Protegea ja Kia LTV:tä pitäisi saada aivan helposti alle tuon 250 k€ tavoitehinnan, varmaan myös esim. Plasan Sandcat ja URO VAMTAC mahtuisivat tuohon. 300 k€ maksimihintaan luulisi alkavan jo saada RG-32:n ja Iveco LMV:n kaltaisia laitteita. Siis kun puhutaan satojen tai tuhansien ajoneuvojen tilauksista.

Kyllä meilläkin tarvitaan miinoja kestävää kalustoa. Nyt kun katsotaan itäisen suurnaapurin toimia itäisessä Ukrainassa, niin aivan kaikki on miinoitettu ja ansoitettu, aivan kaikki!
Talot, tiet, jalkakäytävät, ylikäytävät, sillat, ojat, ojanpenkat, metsiin vedetty tellulinjoja, pellot tulvillaan telamiinoja.... Mihin perustuu käsityksesi, että Suomen köyhällistasavalta ei tarvitse mrapeja?

Just siihen, että valtiomuotomme köyhällistasavalta. Tarvitsemme kustannustehokasta, kohtuullisesti maastoliikkuvaa ja tasapainoisesti suojattua kuljetuskykyä.

Miina on kuitenkin vain yksi uhka eikä ajoneuvon tarvitse olla iso MRAP, jotta se suojaa matkustajiaan miinoilta. MRAP on tehty suojaamaan ylisuurilta JYTKYILTÄ - kapinallisten maahan kaivamilta 152 mm kranaateilta ja satojen kilojen ANFO-panoksilta. Meikäläisten miinauhka on normaalit miinat.
 
Itsehän sen sanoit, kansainvälisiin tehtäviin. Rauhan aikana on tragedia jos yksikään sotilas kuolee tai pysyvästi vammautuu. Kenties tässä on jotain perääkin. Sota-aikana täytyy kuolema hyväksyä osana totaalista sotaa. Mutta rauhan ajan kansainvälisiin tehtäviin, miksi luen rauhanturvaustehtävät ja Afghanistanin kaltaiset toimet, on ihan mahdollista pientä joukkoa joka ei aktiivisesti taistele suojata niin hyvin ettei niitä tappioita juurikaan tule.


Muoks: En ota kantaa siihen onko ajoneuvo miten hyödyllinen (lue: rahan arvoinen) sota-ajan tehtävissä. Mutta niin kallis se ei ole etteikö sitä voi kehittää pääsääntöisesti rauhan ajan tehtäviin. Ja eiväthän ne sota-aikana hukkaan mene jos niitä jo löytyy.

Jos KV-tehtäviin tarvitaan jotakin, niin sitä voidaan ostaa isoilta, ulkomaisilta toimijoilta. Saadaan valmis, testattu ja koeteltu tuote, joka on yhteensopiva kumppanien kanssa.

Sisu GTP meni mönkään siinä, ettei kehitetty kevyesti suojattua 4x4 pyöräajoneuvoa yleiskäyttöön. Siis panssari-HMMWV, Iveco LMV, RG-32... Sen sijaan lähdettiin samalle linjalle kuin Protolab, eli kehitettiin MRAP.

Kuin kaksi marjaa...

Cougar (MRAP)

1669072878900.png

Sisu GTP (APC)

1669072914400.png

Tätä minä odotin:

1669073048500.png
1669073312400.png
 
Onhan se tietysti hyvä, että Patria 6X6:lle on edullisempi ja kevyempi kotimainen vaihtoehto, joka sopii myös kv-tehtäviin. Ei siinä mitään. Mutta se olisi voinut olla vielä edullisempi ja kevyempi ajatellen kotimaan puolustuksen tarpeita.
 
Onhan se tietysti hyvä, että Patria 6X6:lle on edullisempi ja kevyempi kotimainen vaihtoehto, joka sopii myös kv-tehtäviin. Ei siinä mitään. Mutta se olisi voinut olla vielä edullisempi ja kevyempi ajatellen kotimaan puolustuksen tarpeita.
No ei niitä halvempia vaan ole.
Ja kun halvennetaan tarpeeksi, niin sinne sotatantereelle lähtee seuraavaksi Willys tason neliveto.
En kyllä allekirjoita juttuasi ylisuojaamisesta ja samalla kyseenalaistan käsityksesi mitä miina todellisuudessa tekee ajoneuvoille sekä miehistölle!
 
No ei niitä halvempia vaan ole.
Ja kun halvennetaan tarpeeksi, niin sinne sotatantereelle lähtee seuraavaksi Willys tason neliveto.
En kyllä allekirjoita juttuasi ylisuojaamisesta ja samalla kyseenalaistan käsityksesi mitä miina todellisuudessa tekee ajoneuvoille sekä miehistölle!

Kyllä MRAP:ssä yleensä pelastuu, vaikka ajaisi sarvimiinaan!

270 kg ANFO -panos... ajoneuvon sisällä olleista kaksi selvisi lievin vammoin ja yksin vammoitta. Ainoa kuollut oli luukusta ulkona ollut ampuja, joka ehkä kuoli ajoneuvon kaatumiseen. Ajoneuvo oli Sisu GTP:tä hieman raskaampi Maxxpro.

On 19 January 2008, a 3rd Infantry Division U.S. Army soldier operating as the exposed turret gunner, was killed in a Navistar MaxxPro MRAP vehicle by an ANFO IED estimated at 600 lb (270 kg).[76] It is unknown whether the gunner was killed by the explosion or by the vehicle when it rolled over after the blast. The vehicle's v-hull was not compromised. The crew compartment also appeared to be uncompromised, and the three other crew members inside the vehicle survived; one with a shattered left foot, a broken nose and several broken teeth; one with a fractured foot; and the third physically unharmed.[76][77][78][79]


Belgialaiset ajoivat Malissa 1.1.2020 tienvarsipommiin, jossa oli 30 kg räjähdettä. Ajoneuvossa oli 8 miestä, joista lähteestä riippuen 2-3 loukkaantui lievästi. Kukaan ei kuollut. Ajoneuvo oli Sisu GTP:tä hieman kevyempi Dingo 2.


Väitän, että ei noita MRAP-tason vehkeitä tarvita normaalissa sodankäynnissä mekanisoitujen armeijoiden välillä. Kunhan on jotakin, joka suojaa niiltä normaaleilta miinoilta jollakin tapaa. Mieluummin riittävän hyvää kaikille läpi kenttäarmeijan kuin keihäänkärjille MRAP:eja ja rivimiehille Hiluxeja.

Jos joku s-tanan MP.Nettiläinen sitten on käynyt virittelemässä isoisän sotamuistona kotiin tuoman sarvimiinan keskelle kylätietä itärajalla, ja minä ajan siihen RG-32:lla matkalla kohti Uralia, niin olkoon se kohtaloni. Eipähän tule pitkä kotimatka.
 
Back
Top