Panssari-Sisu GTP

Tässä tulee pieni ero, PV tilasi GTP:t. PLM osti Misut ja käski PV:n kokeilla niitä. Itse ottaisin omalle poppoolle noi GTP:t Pasien, G-Mersujen ja Hiluxien sijasta.
Samoin ottaisin minä, kyllä pakko myöntää että autopuolen miehenä olis kyllä aika, aika kova mielenkiinto päästä testaamaan tuota GTP:tä, Misu ei niinkään herätä mielenkiintoa kuin tuo.
Toivon mukaan on hyvä alusta ja tulisi isolla voluumilla PV:lle, tarvetta olis!
 
Milloin? 🤤


Karjaalla kohistaan: Sisu GTP:n "Bear" yleiseen myyntiin?

30.11.2018 11:32



Sisu GTP
Karjaalta kuuluu kummia: Latvian armeijan vertailutestien voittajasta, suomalaisesta Sisu GTP:stä tehdään siviilimuunnos yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen!


Sisu Auto -kuorma-autotehtaan protopajan tuottama maastokulkukelpoinen erikoisjoukkojen pikamenijä Sisu GTP on ilmoitettu voittajaksi Latvian armeijan vertailutesteissä, joihin oli kutsuttu 12 maailman vahvimpien sotilasvaltojen vastaavat ajoneuvot (vrt. Sisu GTP:n koeajo: Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018). Nyt odotetaan myös Suomen puolustusvoimien kiinnostuksen heräämistä.


Samalla kuorma-autotehtaan ja protopajan kotipaikkakunnalla, Karjaan kaupungissa, ollaan tietävinään, että tehtaalla suunnitellaan Sisu GTP:stä siviiliversiota ilman panssarointia; kevytrakenteisempana ja teknisiltä yksityiskohdiltaan, akseleiltaan ja vetolinjaltaan sovellettuna yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen. Kyseessä olisi 100 auton numeroitu erikoissarja.


Nimikin olisi jo valmis: Sisu GT "Bear" eli Kontio, Sisun menneitten aikojen legendaarista kuorma-automallia mukaillen. Perusmalleja saattaisi ola kaksi, pick-uptyyppisiä lava-autoja 6-10 hengen ohjaamolla. Kelpaisi niillä metsästysporukoidenkin tuoda hirveä metsästä!


Sisu ei suinkaan olisi ensimmäinen, joka tekee sotilasajoneuvosta siviiliversion. Amerikkalainen Hummer lienee tuorein esimerkki. GM:n siviiliversio Hummer H1 perustui Yhdysvaltain asevoimien HMMWV-erikoisajoneuvoihin. Hummeria valmistettiin vuosina 1992-2010. 2004 Hummeria alettiin myydä myös Eurooppan teille. Hummer H3 oli pienennetty nk. citymaasturi jokapäiväiseen käyttöön. Suomessa niiden ajaminen vaati kuorma-auton ajokortin. Hummer oli kuitenkin ylileveä ja kömpelö kulkija pohjoismaisilla teillä. Se saavutti silti varsin suuren suosion erikoisautona siviilikäytössä.
 
Meinaako Sisu ruveta valmistamaan Broncoa lisenssillä tms. vai mikä tässä julkaisussa on kupletin juoni? Ainakin on yksi yksilö näyttänyt päätyneen Suomeen syystä tai toisesta.
Kai tuo sama voimansiirto voisi viitata siihen. Olisi sen osalta tuotantoekonomiaa.
 
Kai tuo sama voimansiirto voisi viitata siihen. Olisi sen osalta tuotantoekonomiaa.
Viime syksynä ST Engineering esitteli alan messuilla RWS-torniaan Sisu GTP päälle asennettuna. Eli jotain yhteistyöviritystä Sisulla ja ST:llä selvästi on ja ehkä pintapuolista enemmänkin.

Sama moottori, vaihteisto ja voimansiirto olisi tuotantoteknisesti varmasti ekonominen, mutta olisi sitä erityisesti myös huollon ja logistiikan näkökulmasta. Sisulla on tekoista perinteet ja Puolustusvoimilla Nasujen korvaushanke tulilla. Tuskin ST on ihan huvikseen toimittanut Broncoa Suomeen pelkästään kuvauksiin, olisiko talvitesteissä ollut ja veikkaan, että on PV:kin käytetty ajelulla. Mielenkiinnolla odotan, josko tästä kehkeytyisi jotain.

 
Nythän on jokin eu/pohjoismainen yhteishanke olemassa telakuorma-auton vastineesta jolle kuitenkin havitellaan parempaa maatienopeutta.

Edit: löytyikin helposti

Millog saneerasi Norjasta ostetut käytetyt Hägglundsin valmistamat telakuorma-autot.
ST Engineering on kuitenkin Singaporesta ja tuota EDIDP-hanketta on tuettu EU:n toimesta. Jotenkin en näe yhteyttä tässä, jollei sitten ST ajattele lyövänsä kilpaan mukaan Sisun kautta? Sisun logo Broncon keulaan, tuotanto Suomessa tai jotain vastaavaa.
 
ST Engineering on kuitenkin Singaporesta ja tuota EDIDP-hanketta on tuettu EU:n toimesta. Jotenkin en näe yhteyttä tässä, jollei sitten ST ajattele lyövänsä kilpaan mukaan Sisun kautta? Sisun logo Broncon keulaan, tuotanto Suomessa tai jotain vastaavaa.
En minäkään yhteyteen viitannut, vaan paremminkin päinvastoin.
 
ST Engineering on kuitenkin Singaporesta ja tuota EDIDP-hanketta on tuettu EU:n toimesta. Jotenkin en näe yhteyttä tässä, jollei sitten ST ajattele lyövänsä kilpaan mukaan Sisun kautta? Sisun logo Broncon keulaan, tuotanto Suomessa tai jotain vastaavaa.

Siis näitä projekteja käsittääkseni käytiin aiemminkin läpi foorumilla.

Yksi on tämä EU:n 9 miljoonalla eurolla rahoittama FAMOUS-tutkimushanke (European Future Highly Mobile Augmented Armoured Systems), jossa on mukana 9 valtiota ja 19 firmaa ympäri Eurooppaa. Tässä keskitytään tutkimaan tuollaisten ajoneuvojen tarvitsemaa teknologiaa. Suomi on jostakin syystä johtovaltiona.

Toinen on tämä Ruotsin, UK:n, Saksan ja Hollannin CATV-projekti (Collaborative All-Terrain Vehicle), jossa konkreettisesti kehitetään ja hankitaan uusi ajoneuvo.

Kolmas on sitten PV:n oma Arktinen liikkuvuus. Tämän alla hankitaan jonkinlainen nykyisten telakuorma-autojen korvaaja ja rahasummat ovat reippaita.

---> Luulenkin, että Bronco liittyy Sisun pyrkimyksiin päästä toimittajaksi tuossa PV:n Arktisessa liikkuvuudessa. Tämä tosin hieman epäilyttää, koska muistaakseni jäsen CV totesi jossakin vaiheessa, että Bronco on käyttökuluiltaan kallis ajoneuvo. Mutta ehkä siitä saisi jonkinlaisen apina-version, joka olisi halpa ja PV:n välttämättömimmät tarpeet täyttävä.
 
Tuskin ST on ihan huvikseen toimittanut Broncoa Suomeen pelkästään kuvauksiin, olisiko talvitesteissä ollut ja veikkaan, että on PV:kin käytetty ajelulla. Mielenkiinnolla odotan, josko tästä kehkeytyisi jotain.]
Broncon yleiset talvitestithän tehtiin Suomessa jo 2019.
 
Broncon yleiset talvitestithän tehtiin Suomessa jo 2019.
Muistaakseni PV testasi Broncoa jo aikaisemmin, joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla.
 
Muistaakseni PV testasi Broncoa jo aikaisemmin, joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla.
Kyllä. Silloin oli tekeillä panssarisuojattujen telakuorma-autojen hankinta jossa oli jollain tapaa mukana ainakin Bronco ja joku Patrian kehitelmä. Mitään hankintaa ei lopulta tehty.
 
Back
Top