Ne panssaroidut G-mersut ovat ymmärtääkseni aina asiakasräätälöityjä vehkeitä, joille ei ole oikein olemassa sarjatuotantoa sinänsä vaan pienerät ovat yksilöllisiä. Samaa voisi vähän rajtatummin sanoa RG-32:stä ja varmaan tietyysti myös GTP:stä.
Tossa taulukossasihan näkyy miten eräkoko nostaa hintaa huimasti, 98 autoa saatu melkein samaan hintaan kuin 60. Tosin jälkimmäinen erä lienee varustellumpi, joten sinänsä ne eivät ole vertailukelpoisia. Nihin hintoihin vaikuttaa muutenkin se, että mitä kaikkea muuta tilataan samassa pompsissa, joten en tuijottaisi lukuja kuin piru Raamattua. Tälleen mun tuotantoteknisen suuntautumisen osaamisen valossa arvio, että yksikköhinta putoaa 6 ajoneuvon sarjasta noin puoleen sarjan ollessa kokonaisuudessaan noin 1000, tilpehöörien pysessä samoina, on ihan valistunut veikkaus, sillä pääomakulut, asetusajat jne ovat niin suuri kuluerä kun tehdään muutaman yksilön erillissarja.
Noin vertailun vuoksi, Masia tehtiin jotain reilu tuhat kappaletta eikä sen hinta mun ymmärtääkseni ollut juurikaan kalliimpi kuin vaikka MANin maastokuorma-autot (lukumäärät olivat varmaan lähempänä 20 000 kuin 1000). Jossain siinä main alkaa käyrä tasaantua näillä markkinoilla. Masin tuotantoa sensijaan ei ollut kannattavaa aloittaa uudestaa 90-luvulla, vaan tehtiin maasto-SK:ta niitä jotain kymmeniä kappaleita yhdistelemällä tuotantomallin ja vanhan mallin osia. Kysehän ei ole vain siitä, että tehtaallä muutetaan koneiden asetuksia ja muotteja, vaan että alihankintaketjunkin tulee tehdä niin jolloin kustannukset moninkertaistuvat helposti. Gifu noin yleisesti ottaen valmistaa aika pienellä volyymillä kuorma-autoja, käsittääkseni noin 1500-2500 vuodessa. Sen logistinen ja tuotantotekninen rakenne on viritetty tähän tuotantokokoon, joku MAN tai Scania tekee varmaan 100 000 kuormuria vuodessa. Mahtaako riittääkään.
Se, että onko se hinnan ~puoliintuminen sitten juurikin -50% on sitten juttu mihin ei voi ottaa kantaa ilman tarkempaa tietoa. Ainakin voimalinjan osat ovat Unimogista ja moottorivalikoima Mersun kataloogista, eli ihan hyllytavaraa. Kysymyksiä herättää siis kori- ja runkorakenne ja miten ne tuotetaan. Aika off-the-shelf, joten sarjakoon merkitys on korostunut.
Siksi katson, että mulla on perusteltu syy pysyä kannassani.