Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Samoin ottaisin minä, kyllä pakko myöntää että autopuolen miehenä olis kyllä aika, aika kova mielenkiinto päästä testaamaan tuota GTP:tä, Misu ei niinkään herätä mielenkiintoa kuin tuo.Tässä tulee pieni ero, PV tilasi GTP:t. PLM osti Misut ja käski PV:n kokeilla niitä. Itse ottaisin omalle poppoolle noi GTP:t Pasien, G-Mersujen ja Hiluxien sijasta.
Karjaalla kohistaan: Sisu GTP:n "Bear" yleiseen myyntiin?
30.11.2018 11:32
Karjaalta kuuluu kummia: Latvian armeijan vertailutestien voittajasta, suomalaisesta Sisu GTP:stä tehdään siviilimuunnos yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen!
Sisu Auto -kuorma-autotehtaan protopajan tuottama maastokulkukelpoinen erikoisjoukkojen pikamenijä Sisu GTP on ilmoitettu voittajaksi Latvian armeijan vertailutesteissä, joihin oli kutsuttu 12 maailman vahvimpien sotilasvaltojen vastaavat ajoneuvot (vrt. Sisu GTP:n koeajo: Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2018). Nyt odotetaan myös Suomen puolustusvoimien kiinnostuksen heräämistä.
Samalla kuorma-autotehtaan ja protopajan kotipaikkakunnalla, Karjaan kaupungissa, ollaan tietävinään, että tehtaalla suunnitellaan Sisu GTP:stä siviiliversiota ilman panssarointia; kevytrakenteisempana ja teknisiltä yksityiskohdiltaan, akseleiltaan ja vetolinjaltaan sovellettuna yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen. Kyseessä olisi 100 auton numeroitu erikoissarja.
Nimikin olisi jo valmis: Sisu GT "Bear" eli Kontio, Sisun menneitten aikojen legendaarista kuorma-automallia mukaillen. Perusmalleja saattaisi ola kaksi, pick-uptyyppisiä lava-autoja 6-10 hengen ohjaamolla. Kelpaisi niillä metsästysporukoidenkin tuoda hirveä metsästä!
Sisu ei suinkaan olisi ensimmäinen, joka tekee sotilasajoneuvosta siviiliversion. Amerikkalainen Hummer lienee tuorein esimerkki. GM:n siviiliversio Hummer H1 perustui Yhdysvaltain asevoimien HMMWV-erikoisajoneuvoihin. Hummeria valmistettiin vuosina 1992-2010. 2004 Hummeria alettiin myydä myös Eurooppan teille. Hummer H3 oli pienennetty nk. citymaasturi jokapäiväiseen käyttöön. Suomessa niiden ajaminen vaati kuorma-auton ajokortin. Hummer oli kuitenkin ylileveä ja kömpelö kulkija pohjoismaisilla teillä. Se saavutti silti varsin suuren suosion erikoisautona siviilikäytössä.
Ainakin tuo yleiseen tieliikenteeseen soveltuvuus näyttäisi rekisterikilven perusteella jo täyttyneenMilloin?
Meinaako Sisu ruveta valmistamaan Broncoa lisenssillä tms. vai mikä tässä julkaisussa on kupletin juoni? Ainakin on yksi yksilö näyttänyt päätyneen Suomeen syystä tai toisesta.Ainakin tuo yleiseen tieliikenteeseen soveltuvuus näyttäisi rekisterikilven perusteella jo täyttyneen
Kai tuo sama voimansiirto voisi viitata siihen. Olisi sen osalta tuotantoekonomiaa.Meinaako Sisu ruveta valmistamaan Broncoa lisenssillä tms. vai mikä tässä julkaisussa on kupletin juoni? Ainakin on yksi yksilö näyttänyt päätyneen Suomeen syystä tai toisesta.
Viime syksynä ST Engineering esitteli alan messuilla RWS-torniaan Sisu GTP päälle asennettuna. Eli jotain yhteistyöviritystä Sisulla ja ST:llä selvästi on ja ehkä pintapuolista enemmänkin.Kai tuo sama voimansiirto voisi viitata siihen. Olisi sen osalta tuotantoekonomiaa.
Nythän on jokin eu/pohjoismainen yhteishanke olemassa telakuorma-auton vastineesta jolle kuitenkin havitellaan parempaa maatienopeutta.Viime syksynä ST Engineering
ST Engineering on kuitenkin Singaporesta ja tuota EDIDP-hanketta on tuettu EU:n toimesta. Jotenkin en näe yhteyttä tässä, jollei sitten ST ajattele lyövänsä kilpaan mukaan Sisun kautta? Sisun logo Broncon keulaan, tuotanto Suomessa tai jotain vastaavaa.Nythän on jokin eu/pohjoismainen yhteishanke olemassa telakuorma-auton vastineesta jolle kuitenkin havitellaan parempaa maatienopeutta.
Edit: löytyikin helposti
Maavoimat kehittää arktista liikkuvuutta EU:n EDIDP hankkeessa -
puolustusvoimat.fi
Millog saneerasi Norjasta ostetut käytetyt Hägglundsin valmistamat telakuorma-autot.
En minäkään yhteyteen viitannut, vaan paremminkin päinvastoin.ST Engineering on kuitenkin Singaporesta ja tuota EDIDP-hanketta on tuettu EU:n toimesta. Jotenkin en näe yhteyttä tässä, jollei sitten ST ajattele lyövänsä kilpaan mukaan Sisun kautta? Sisun logo Broncon keulaan, tuotanto Suomessa tai jotain vastaavaa.
Nythän on jokin eu/pohjoismainen yhteishanke olemassa telakuorma-auton vastineesta jolle kuitenkin havitellaan parempaa maatienopeutta.
Edit: löytyikin helposti
ST Engineering on kuitenkin Singaporesta ja tuota EDIDP-hanketta on tuettu EU:n toimesta. Jotenkin en näe yhteyttä tässä, jollei sitten ST ajattele lyövänsä kilpaan mukaan Sisun kautta? Sisun logo Broncon keulaan, tuotanto Suomessa tai jotain vastaavaa.
Broncon yleiset talvitestithän tehtiin Suomessa jo 2019.Tuskin ST on ihan huvikseen toimittanut Broncoa Suomeen pelkästään kuvauksiin, olisiko talvitesteissä ollut ja veikkaan, että on PV:kin käytetty ajelulla. Mielenkiinnolla odotan, josko tästä kehkeytyisi jotain.]
Muistaakseni PV testasi Broncoa jo aikaisemmin, joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla.Broncon yleiset talvitestithän tehtiin Suomessa jo 2019.
ST Engineering Bronco 3 winter tests in Finland - ESDPA.org
by Joseph Roukoz On March 7, 2019, ST Engineering Land Systems hosted a small group of journalists at the Ivalo Test World, in Lapland, northern Finland, where its new Bronco 3 articulated vehicle, first unveiled at DSEI 2017, was being submitted to snow and cold weather tests. “Most of the...www.esdpa.org
Kyllä. Silloin oli tekeillä panssarisuojattujen telakuorma-autojen hankinta jossa oli jollain tapaa mukana ainakin Bronco ja joku Patrian kehitelmä. Mitään hankintaa ei lopulta tehty.Muistaakseni PV testasi Broncoa jo aikaisemmin, joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla.
Onko jollain hyvä teoria siitä miksi tartuntakahvat ovat keltaisella rätillä päällystetty?
Onko jollain hyvä teoria siitä miksi tartuntakahvat ovat keltaisella rätillä päällystetty?