@RannariNiistä jotka tuolla muutama viesti ylempänä mainitaan?
Milloin noita testejä on tehty? Jotenkin yllättävä tieto, että Hummvee on ollut edes tarjolla puolustusvoimien ajoneuvoksi, saatikka että ollut testeissä jossa huomattui huonoksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
@RannariNiistä jotka tuolla muutama viesti ylempänä mainitaan?
Hitostako minä tiedän.@Rannari
Milloin noita testejä on tehty? Jotenkin yllättävä tieto, että Hummvee on ollut edes tarjolla puolustusvoimien ajoneuvoksi, saatikka että ollut testeissä jossa huomattui huonoksi.
hummerin testistä pitäisi ymmärtää:
- onko panssaroitu malli vai ei?
- onko arvoitu uudelleen käytettyä hummeria vai ainostaan uuden hankintaa. Testitulos voi muuttua panos- tuotos arviolla käytetyistä. Erityisesti nykyisessä tilanteessa, US Armyn hankkiessa uutta kalustoa ja meidän ollessa NATOn jäsen.
MRAP:eja oli tarjolla, HMMWV:stä en muista kuulleeni. Jälkimmäisenhän todettiin sopivan paremmin ANA:n käyttöön, joten ne ehkä jäivät sinne isolta osin? (MRAP olisi kuulemma ollut ANA:lle liian vaikea huollettava.)
Mutta kuljetus olisi jäänyt ostajan hoidettavaksi ja se olisi tullut kalliiksi, käytännössä olisi tarvittu lentokuljetus. Ja tästä oli jossakin Ruotuväessä kuulemma juttua, että tutkittu on, ei toimi Suomessa.
https://maanpuolustus.net/threads/markkinoilla-oleva-k%C3%A4ytetty-kalusto.4173/post-201385 https://maanpuolustus.net/threads/markkinoilla-oleva-k%C3%A4ytetty-kalusto.4173/post-201441
Et tiedä mutta kerrot tietäväsi...Hitostako minä tiedän.
Noin yleisesti ottaen Pv:n tehtävä on myös tutkia ja testata joten ei tuossa mistään ihmeellisestä ole kyse.
Väitin tietäväni että testit mainittiin toisen kirjoittajan toimesta muutamaa viestiä ylempänä. Piste.Et tiedä mutta kerrot tietäväsi...
Olisi ollut mukava tietää mlloin Humvee on ollut testeissä puolustusvoimien käyttöön ja mitkä olivat ne syyt miksi se hylättiin? Kysymysmerkki?
On testattu, maahantuoja halusi ei edennyt hankintaan. Iso ja epäkäytännöllinen.Et tiedä mutta kerrot tietäväsi...
Olisi ollut mukava tietää mlloin Humvee on ollut testeissä puolustusvoimien käyttöön ja mitkä olivat ne syyt miksi se hylättiin? Kysymysmerkki?
Osaat varmaa laittaa linkin noihin testeihin tai edes linkin viestiin johon viitaat? Kysymysmerkki?Väitin tietäväni että testit mainittiin toisen kirjoittajan toimesta muutamaa viestiä ylempänä. Piste.
Mikä aivopieru tämä on? Miten minulla olisi linkki testiin jonka joku muu mainitsee?Osaat varmaa laittaa linkin noihin testeihin tai edes linkin viestiin johon viitaat? Kysymysmerkki?
Oikeesti, jos siun perustelu asioihin on pelkkä piste, olet sen pisteen arvoinen.
Hienoa perustelua löytyy, kiitos vastaajille. G- mersua ei ole riittävästi tarjolla?
Mites tuo Maxxpro?
hyvä tuo hintaero vertailu 6x6 kanssa.
Perustelet mielipiteesi jonhonkin viestiin etkä osaa edes kertoa mihin viestiin vetoat?Mikä aivopieru tämä on? Miten minulla olisi linkki testiin jonka joku muu mainitsee?
Arvostan mielipidettäsi ignore-diplomilla
Ei tämä kieltämättä hyvältä näytä, vaikka GTP tietysti onkin selvästi raskaampi kosla (huimat 14 tonnia, mikä kolkuttelee jo neliakselisten BTR:n ja LAV:n omamassaa; toivon että tämä on kokonaismassa) kuin Humvee (panssaroitu M1114 noin 6 tonnia) ja erityisesti miinasuojaus lienee selvästi parempi kuin näissä ajoneuvoissa. G-Mersu, Defender ja Hilux onat jo pari kertaluokkaa kevyempiä autoja, Humvee jo kevyt kuorma-auto ja Unimog-pohjainen GTP sitten jo keskiraskas. Tästä huolimatta on selvää, ettei kolmen varttimiljoonan kappalehintaan voida GTP:llä korvata kuin se kourallinen RG-32:ia, Masin korvaamisesta voi vain haaveilla.Näillä hinnoilla GTP-hankinnat ovat edelleen käytännössä teollisuustuki, jota on Sisulle jo annettu muussakin muodossa. Toivottavasti tämä on vain alkukankeutta ja Sisulla on oikeasti halu ja suunnitelma ajoneuvonsa valmistamiseksi markkinahinnalla... Jos GTP:n hintaa ei saada alas, pitää ostot keskittää Patria 6X6:een sekä mahdollisesti kevyempään ulkomaiseen ajoneuvoon, joka on kustannustehokas.
Ei tämä kieltämättä hyvältä näytä, vaikka GTP tietysti onkin selvästi raskaampi kosla (huimat 14 tonnia, mikä kolkuttelee jo neliakselisten BTR:n ja LAV:n omamassaa; toivon että tämä on kokonaismassa) kuin Humvee (panssaroitu M1114 noin 6 tonnia) ja erityisesti miinasuojaus lienee selvästi parempi kuin näissä ajoneuvoissa. G-Mersu, Defender ja Hilux onat jo pari kertaluokkaa kevyempiä autoja, Humvee jo kevyt kuorma-auto ja Unimog-pohjainen GTP sitten jo keskiraskas. Tästä huolimatta on selvää, ettei kolmen varttimiljoonan kappalehintaan voida GTP:llä korvata kuin se kourallinen RG-32:ia, Masin korvaamisesta voi vain haaveilla.
US Armyllä on 125000kpl hummeria ja muut puolusta haarat päälle. Luulisi sieltä sopivaan hintaa suomeen löytyvän meillekin kelpaavia ajoneuvoja (Ambulanssia ja IT alustaa jne).
Luulis PVlle olen tärkeämpiäkin paikkoja kuin puolenmiljoonaa maksavat 4*4 vs kymmenosaiseen maksavat käytetty G-Mersut tai US hummerit.
Ei PV ole mikään Sulo Vilen, että rikollista olla ostamatta kun halvalla saa. Hummeri on jo testattu Suomessa ja ei ole hyvä. Piste.
Onkohan hiukan liioiteltua sanoa GTP:tä Unimog pohjaiseksi? Onhan siinä moottori jota kai on joskus käytetty Unimogissakin, jotain MB ohjaamon osia ja valittu sama pyörien pulttijako kuin Unimogissa. Voimansiirto, akselit, runko jne ovat kuitenkin täysin erilaisia.Ei tämä kieltämättä hyvältä näytä, vaikka GTP tietysti onkin selvästi raskaampi kosla (huimat 14 tonnia, mikä kolkuttelee jo neliakselisten BTR:n ja LAV:n omamassaa; toivon että tämä on kokonaismassa) kuin Humvee (panssaroitu M1114 noin 6 tonnia) ja erityisesti miinasuojaus lienee selvästi parempi kuin näissä ajoneuvoissa. G-Mersu, Defender ja Hilux onat jo pari kertaluokkaa kevyempiä autoja, Humvee jo kevyt kuorma-auto ja Unimog-pohjainen GTP sitten jo keskiraskas. Tästä huolimatta on selvää, ettei kolmen varttimiljoonan kappalehintaan voida GTP:llä korvata kuin se kourallinen RG-32:ia, Masin korvaamisesta voi vain haaveilla.
Rajan voinee kukainenkin vetää mihin haluaa, mutta Unimog/MB -pohjaisuutta on käytetty ainakin markkinointimielessä argumenttina varaosien saatavuudesta, ihan Sisun omin sanoin:Onkohan hiukan liioiteltua sanoa GTP:tä Unimog pohjaiseksi? Onhan siinä moottori jota kai on joskus käytetty Unimogissakin, jotain MB ohjaamon osia ja valittu sama pyörien pulttijako kuin Unimogissa. Voimansiirto, akselit, runko jne ovat kuitenkin täysin erilaisia.