Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vähän kaikenlaisten ohjusten kanssa ajoneuvorpiustuksessa lienee olennaista, että ohjus voidaan laukaista suoraan ajoneuvosta. Muutoinhan ohjusryhmä vain kulkee miehistönkuljetuskalustolla ja jalkautuu ampuakseen, siihen ei erityismallia tarvita.
 
Kommentointia hieman ylempänä olevaan listaan:

Jään miettimään, onko GTP kenties tarpeettoman ärsyttävä vihollisen silmään viesti- ja johtamiskäytössä. Käsittääkseni joitakin johtamisratkaisuja on rakennettu kontteihin (mm. M15 Johtamiskontti), jolloin on mahdollisuus sulautua huollon sekaan ja jolloin saadaan enemmän tilaa verrattuna panssariajoneuvon ahtauteen.

Yksinäinen maastokuorma-auto kontti kyydissään herättää toki huomiota edetessään liki hyökkäyksen kärjessä heti kärkijoukkueen takana... mutta ajattelisinkin niin, että ehkä kärjen tasalla toimittaessa kannattaisi pitäytyä siinä panssariajoneuvotyypissä millä jääkäritkin liikkuvat ja taempana sitten sulauttaa viesti ja johtaminen niiden huollon ja tykistön materiaalikonttien joukkoon.

Hieman samaa ajattelen lavaversioista ohjusjoukoilla. Vaarantaako "eksoottinen" ajoneuvotyyppi pst-ohjusten ja it-ohjusten tuliasemien salassapysymisen? Sitäkin pohdin, että kun lista muistuttaa muutoin Kekkosen valintaa presidentiksi ("Umpikoriversio, umpikoriversio, umpikoriversio..."), niin mikä sai @Hanski ehdottamaan avolavaa nimenomaan tähän tarkoitukseen?

Olen käsittänyt, että vaikka pst-ohjuslaukaisinta sinänsä voisikin operoida vain muutamalla miehellä, niin yleensä siinä ympärillä olisi kuitenkin aika monta ukkoa suojaamassa laukaisinta ja tukemassa toimintaa. Eli umpikoriversiokaan ei kai olisi liioittelua, vaikka se olisi hivenen kalliimpi kuin lavaversio. ITO15-yksiköiden osalta onkin sitten ollut juttua ohjusryhmästä, jolla olisi kaksi laukaisinta - mutta käyttävätkö nekään "löysän parin" taktiikoita, jossa ryhmän puolikkaat ovat ehkä kilometrienkin päässä toisistaan ja tarvitsevat välttämättä ainakin kaksi ajoneuvoa? Vai operoidaanko toista laukaisinta (liki) huutoetäisyydeltä, jolloin voitaisiin tukeutua yhteenkin ajoneuvoon?

Lisäys: Jatkankin Ilmatorjunta-vitjaan tästä Stingerin käytöstä amerikkalaisten oppien perusteella.

Vähän kaikenlaisten ohjusten kanssa ajoneuvorpiustuksessa lienee olennaista, että ohjus voidaan laukaista suoraan ajoneuvosta. Muutoinhan ohjusryhmä vain kulkee miehistönkuljetuskalustolla ja jalkautuu ampuakseen, siihen ei erityismallia tarvita.
Minullakin ajatus oli, että GTP voisi nimenomaan toimia kuljetusajoneuvona ohjusryhmälle ja laukaisu tapahtuisi maalavetilta (PSTO) tai olalta (ITO15).

ITO15 on aikamoinen rohjake kuljetuslaatikossaan ja ajattelin, että se mahtuisi paremmin avolavalle.

Viestiasemia on erilaisia eri käyttötarpeisiin, osa 20' kontilla, osa 10' kontilla ja osa esimerkiksi peräkärryssä. Conlogin versio M18-viestiasemasta A on tällainen: https://conlog.fi/tuotteet/viestiasema-cl-600/ ja E-asema puolestaan tällainen Hilux-asenteisena: https://conlog.fi/tuotteet/viestiasema-e/ Lähinnä tätä E-asemaa mietin GTP-alustalle.

On totta, että yksittäisenä ajoneuvona, esimerkiksi komentajan ajoneuvona, GTP olisi liian helposti tunnistettava. Tilanne kuitenkin muuttuu, jos samanlaisia ajoneuvoja on vaikkapa SPOL :leilla, erkkareilla, kaupunkineekereillä jne.
 
Vähän kaikenlaisten ohjusten kanssa ajoneuvorpiustuksessa lienee olennaista, että ohjus voidaan laukaista suoraan ajoneuvosta. Muutoinhan ohjusryhmä vain kulkee miehistönkuljetuskalustolla ja jalkautuu ampuakseen, siihen ei erityismallia tarvita.

Mutta tämähän on nimenomaan Suomessa hyväksi havaittu toimintamenetelmä!

Bemareiden pst-ohjuslaukaisimet oli jo ammoisina aikoina tapana jalkauttaa, vaikka vaununkin päältä oli periaatteessa mahdollista ampua - näin on ammattilaisten suulla kerrottu tällä foorumilla. Eikä kai esim. Paseihin ole koskaan tehty mitään modifikaatioita, jotta Spike-laukaisimen voisi kiinnittää vaunun katolle ja ampua siitä. Jopa TOW raahataan meillää tuliasemaan jalkapelillä huolimatta laukaisimen jumalattomasta painosta!
 
ITO15 on aikamoinen rohjake kuljetuslaatikossaan ja ajattelin, että se mahtuisi paremmin avolavalle.

En yhtään epäile. Pituutta on lyhyenlännän taistelijan verran. Vaan kyllähän tuonkin jalkoihin ottaa pyörimään minkä hyvänsä ps-ajoneuvon takatilaan, kunhan sietää vähän epämukavuutta. Ehkä suurempi kysymysmerkki onkin, kuinka kauan ampumavalmiuden saavuttamiseen menee pysäyttämisen jälkeen? Taiteillaan kotelo ensin ulos, lasketaan maahan ja vasta sitten aletaan aukoa lukkoja ja valmistella asetta ampumakuntoon... Lavalla kuljettamisellakin lienee siis oma arvonsa.

Löysin käytetyn laatikon verkkokirppikseltä, mitä ilmeisimmin weapon-roundin eli ladatun laukaisimen vaahtomuovin hellään syleilyyn ottavan version. Ilmoituksessa on mainittu myös mitat:

Weighs over 50 pounds. Solid aluminum! 66" x 14" x 14"

 
Palju kuuluu toisenportaan traktoriprikaatin sunniteltuun vahvuuteen, vielä hys hys juttuja!

Tuo on edistystä, että traktoriprikaatissa korvataan sauna paljulla. Eihän siitä saunomisesta koskaan mitään tullutkaan, kun ressut juoksivat vähän väliä ovella ja lämpö karkasi harakoille. Vähän oma-aloitteisuutta siihen toimintaan, ei tämä ole mikään ylhäältä mikromanageroitu arabiarmeija...
 
Tuo on edistystä, että traktoriprikaatissa korvataan sauna paljulla. Eihän siitä saunomisesta koskaan mitään tullutkaan, kun ressut juoksivat vähän väliä ovella ja lämpö karkasi harakoille. Vähän oma-aloitteisuutta siihen toimintaan, ei tämä ole mikään ylhäältä mikromanageroitu arabiarmeija...
Eihän saunaa korvata, palju kuuluu Sauna 2020 MLU pakettiin jolloin jokainen TRP (traktoripriikati) saa saunavaunun lisäksi hinattavan paljun poremahdollisuudella.

Paljun käyttöveden lämmitys on suunniteltu egologiseksi kerämäämällä saunasta paljuun tulevien hukkalämpö. Idea, joka sai Vuden Viherpiipiertäjä palkinnon energiasäästöllään.

Tutkimusten mukaa sata pajussa käynyttä nostaa veden lämpötilan +10 asteesta lähelle +12 asteeseen ilman erillistä lämmitystä jo kolmen tunnin aikana, asia joka oli erityisesti tuomariston mieleen.

Myös poreiden tuotanto tapahtuu luonnollisesti mutta kokeisiin osallistuneiden vapaaehtoisten hypotermia esti tälläkertaa luonnonkaasun tuotannon.
 
Tavallaan, mutta on myös pitkä lista käyttökohteita, joihin tavallinen (käytetty) G-Mersu taipuu paremmin:
  • kaikki rauhanajan varuskuntien kuljetukset (edullisemmat käyttökulut kuin GTP:ssä)
  • Osalle niistä joukoista, jotka tänä päivänä toimivat puhtaasti ottoajoneuvoilla. G-Mersut esimerkiksi komppanioiden päälliköille, varapäälliköille, vääpeleille, kevyeen huoltoon, pataljoonien esikuntiin, yms. Ottoajoneuvoja ei voi eikä kannata korvata kokonaan, mutta PV:n oma ajoneuvo parantaisi valmiutta ja olisi suoraan suunniteltuun käyttökohteeseen räätälöitävissä.
  • "takalinjan" joukot, kuten taistelukoulutusyksiköt, logistiikkapataljoonat, lentotukikohdat, merivoimien tukikohdat, rannikkojoukkojen tukikohdat
  • ylempien esikuntien yhteys- ja lähettiajoneuvot
Niin, toki halvoille ajoneuvoille on aina oma paikkansa. Huolto- ja bensa/kulutuskulutkin ovat halvemmat.
 
US Armyllä on 125000kpl hummeria ja muut puolusta haarat päälle. Luulisi sieltä sopivaan hintaa suomeen löytyvän meillekin kelpaavia ajoneuvoja (Ambulanssia ja IT alustaa jne).
Luulis PVlle olen tärkeämpiäkin paikkoja kuin puolenmiljoonaa maksavat 4*4 vs kymmenosaiseen maksavat käytetty G-Mersut tai US hummerit.
 
US Armyllä on 125000kpl hummeria ja muut puolusta haarat päälle. Luulisi sieltä sopivaan hintaa suomeen löytyvän meillekin kelpaavia ajoneuvoja (Ambulanssia ja IT alustaa jne).
Luulis PVlle olen tärkeämpiäkin paikkoja kuin puolenmiljoonaa maksavat 4*4 vs kymmenosaiseen maksavat käytetty G-Mersut tai US hummerit.
Ei PV ole mikään Sulo Vilen, että rikollista olla ostamatta kun halvalla saa. Hummeri on jo testattu Suomessa ja ei ole hyvä. Piste.
 
Myös ajolupiin ja ajokortteihin sekä ajokokemukseen liittyvät asiat suosivat kevyttä kalustoa. Miten paha lie tilanteen pitää olla, että rivimies voi tehdä jotakin mihin ei ole muodollista pätevyyttä? Ei varmaan ainakaan ennen täysimittaisia vihollisuuksia ja liekö niidenkään alettua, jos tilanne ei ole aivan epätoivoinen?
Panssaroitu G-mersu tosin on C1-kortin vaativa, että se siitäkin sitten. Toki tekeehän sillä panssaroimattomallakin kaikenlaista.

Vähän kaikenlaisten ohjusten kanssa ajoneuvorpiustuksessa lienee olennaista, että ohjus voidaan laukaista suoraan ajoneuvosta. Muutoinhan ohjusryhmä vain kulkee miehistönkuljetuskalustolla ja jalkautuu ampuakseen, siihen ei erityismallia tarvita.
Noh, ei ainakaan nyt se PSTOHJ 2000M ole ammuttavissa sieltä nykysysteemin mukaisesti moottorikelkan/mönkijän lavalta oikein, kun se ampumalaitekaan ei ole käyttövalmis heti virrat päälle kytkettäessä, saatika että sitä pidettäisiin kuljetuksessa koottuna yhteen ohjuslaukauksen ja jalustan kanssa (ohjuslaukauksellakin on käyttöikä, se siis kestää vain tietyn verran tärinää toimintavarmana, ja kuljetuskunnossa tai laatikoissaan se kesto on parempi kuin ampumavalmiina, ja toisaalta jalkautuessa suunnitelman mukaisesti ampumavalmis ase pitäisi purkaa takaisin kuljetukseen). Näiden avolavamönkijöiden käytön ideana on kai se, että pieni mönkijä liikkuu maastossa paremmin kuin maastoauto, ja sillä saadaan ohjuslaukauksia kuljetettuna täydennyksenä, että sitten nippa nappa ohjuspartio kalustoineen kulkemaan.

Periaatteessa jotain ramboilua ampumavalmiina voi mönkijälläkin tehdä, mutta se lienee aika lailla itsetuhoista.
 
Vaikkei suorana liity asiaan. Tuon mönkirjan reitti jää metsässä piiloon vs GTP, kun drone etsii kohteita.
toinen. Mikä on 6x6 ja GTPn hinta ero?
 
Mikä on 6x6 ja GTPn hinta ero?

Patria 6X6 (arvonlisäverollinen hinta): 208 milj. euroa / 161 ajoneuvoa = 1,29 milj. € / ajoneuvo


Sisu GTP (arvonlisäveroton hinta): 9,7 milj. euroa / 13 ajoneuvoa = 0,75 milj. € / ajoneuvo PLUS arvonlisävero 0,24 * 0,75 milj. € = 0,18 milj.€ YHTEENSÄ 0,75 milj. € + 0,18 milj. € = 0,93 milj. € / ajoneuvo

https://www.defmin.fi/ajankohtaista...kitaan_kotimaisia_maastoajoneuvoja.14076.news

Hintojen ero on 1,29 milj. € - 0,93 milj. € = 360 000 €.
 
Näillä hinnoilla GTP-hankinnat ovat edelleen käytännössä teollisuustuki, jota on Sisulle jo annettu muussakin muodossa. Toivottavasti tämä on vain alkukankeutta ja Sisulla on oikeasti halu ja suunnitelma ajoneuvonsa valmistamiseksi markkinahinnalla... Jos GTP:n hintaa ei saada alas, pitää ostot keskittää Patria 6X6:een sekä mahdollisesti kevyempään ulkomaiseen ajoneuvoon, joka on kustannustehokas.
 
hummerin testistä pitäisi ymmärtää:
- onko panssaroitu malli vai ei?
- onko arvoitu uudelleen käytettyä hummeria vai ainostaan uuden hankintaa. Testitulos voi muuttua panos- tuotos arviolla käytetyistä. Erityisesti nykyisessä tilanteessa, US Armyn hankkiessa uutta kalustoa ja meidän ollessa NATOn jäsen.
 
Back
Top