Panssari-Sisu GTP

näitä täytyy miettiä kuitenkin se 10, 20, 30 vuotta eteenpäin. Muutokset voivat olla nopeita mitä tulee otto ajoneuvojen laatuun ja määrää .

Äkkinäiset muutokset ovat epätodennäköisiä. Keskimääräinen henkilöauton romutusikä on luokkaa 22-23 vuotta. Nyt rekisteröitävä kalusto ei ole katoamassa vielä pitkään aikaan, vaikka toki sotakäyttöön ottaisi mielellään uudehkoa ja hyväkuntoista kalustoa eikä loppuunpoljettuja pommeja.

Kevyt ajoneuvokalusto on kuitenkin siitä kiitollista, että sitä on helpohkoa hankkia ja ajaa sisään järjestelmään. Parin tuhannen pick-upin tilaus hukkuu muiden joukkoon Fordin, Toyotan ja Volkswagenin kaltaisten autojättien tilauskirjassa. Vastaavasti käyttäjäpuolella riittää, että istuu autoon ja lähtee ajamaan. Huollot hoituu näppärästi paikallisessa merkkiliikkeessä valtion luottokortilla.

Toki PV:n tuntien hankittavasta autosta laaditaan tuhansien sivujen edestä tarjouspyyntöjä liitteineen, pisteytysmatriiseja, kenttäkokeita, perustelumuistioita, huoltodokumentteja ja käyttöohjeita... tämä kaikki tietysti 20 ye-upseerin voimin puoli vuosikymmentä kokoustavassa kampaviinerikomiteassa. :p
 
Tunnetusti uuden auton ostajalle suurin menoerä on arvonalenema. Jos ostat tuhat autoa á 50k€ ja 20 vuoden päästä myyt ne Stenalle, niin arvonalenemaan hupeni samassa ajassa 50 milliä. Siis 2,5 per vuosi!

Jos on varaa ostaa, on myös varaa ylläpitää. Nyt ei puhuta lentokalustosta, joka on tolkuttoman kallista pitää käyttökunnossa, vaikka ilmaiseksi saisi.
Huoltokulut vuodessa ovat karkeasti arvioiden 30-50% arvonalenemasta. Kyllä se minusta on aika merkittävää, lisäksi se tulee eri momentilta, joka aiheuttaa valtiontaloudessa lisää ongelmia. Mutta voimme hyvin sopia olevamme tästä eri mieltä, molempien pointit tulivat kyllä selväksi.
 
Äkkinäiset muutokset ovat epätodennäköisiä. Keskimääräinen henkilöauton romutusikä on luokkaa 22-23 vuotta. Nyt rekisteröitävä kalusto ei ole katoamassa vielä pitkään aikaan, vaikka toki sotakäyttöön ottaisi mielellään uudehkoa ja hyväkuntoista kalustoa eikä loppuunpoljettuja pommeja.

Kevyt ajoneuvokalusto on kuitenkin siitä kiitollista, että sitä on helpohkoa hankkia ja ajaa sisään järjestelmään. Parin tuhannen pick-upin tilaus hukkuu muiden joukkoon Fordin, Toyotan ja Volkswagenin kaltaisten autojättien tilauskirjassa. Vastaavasti käyttäjäpuolella riittää, että istuu autoon ja lähtee ajamaan. Huollot hoituu näppärästi paikallisessa merkkiliikkeessä valtion luottokortilla.

Toki PV:n tuntien hankittavasta autosta laaditaan tuhansien sivujen edestä tarjouspyyntöjä liitteineen, pisteytysmatriiseja, kenttäkokeita, perustelumuistioita, huoltodokumentteja ja käyttöohjeita... tämä kaikki tietysti 20 ye-upseerin voimin puoli vuosikymmentä kokoustavassa kampaviinerikomiteassa. :p
Harmikseni voin ilmoittaa, ettei Puolustusvoimat tarjoa edes kahvia, viinereistä puhumattakaan.
 
käytetyt hummerit - 2000kpl Suomeen, taitaa olla yksinkertainen ja halpa huoltaa.
kaiken maailman eko viritelmät ja turvallisuus jutut elektroniikan kiimassa on varastoinnin kannalta huonompaa.
 
käytetyt hummerit - 2000kpl Suomeen, taitaa olla yksinkertainen ja halpa huoltaa.
kaiken maailman eko viritelmät ja turvallisuus jutut elektroniikan kiimassa on varastoinnin kannalta huonompaa.
Niitähän saisi käytännössä ilmaiseksi, halukkaita vastaanottajia ei ole jonoksi asti. Syytkin lienee ilmeiset, ei sillä etteikö hummereista saisi toimivia ajoneuvoja kun vaan kunnostukseen(uudelleen rakentamiseen) on laittaa rahaa kuin fyrkkaa.
 
Näytti olevan 3000$ kpl nopealla vilkaisulla mutta noissa taitaa olla ballistinen suoja samalla tasolla kuin otto ajoneuvoissa.


Vähillä maileilla kyllä

edit: Tuli mieleen että Whealers Dealers osti kaudella 13 92´ humveen hintaan 8000$ vuonna 2017

Work Completed: Ignition control module and temperature sensor unit replaced, gearbox mount replaced and prop shaft reattached, new aluminium camper top, installed water tank and heater, kitchen sink, stove, refrigerator, full-size bed, storage shelves for dining furniture, full body respray to matte black.

Notes: Decommissioned unit purchased from a military compound, where much of the repair work was done. Truck was originally rebuilt in 2008 and the engine was replaced in 2011. Converted into an extreme camper. Restored truck taken to the California desert for hill climb testing. Sold at asking price to buyers from the Netherlands.

Kilometrejä (tai siis maileja) ei mainittu
 
Viimeksi muokattu:
Harmikseni voin ilmoittaa, ettei Puolustusvoimat tarjoa edes kahvia, viinereistä puhumattakaan.

No, edustusviinat kuitenkin. 🍻

(Tai ei varmaan niitäkään ilmavoimien viinanhuuruisten juhlien jälkeen...)
 
Ok. Ensi kerralla vien itse pullat ja kahvipaketin.
Oikein kampaviinerin.
Tsk tsk tsk pojat. Törkeä lahjuksen antaminen. Vähintään.
Toki PV:n tuntien hankittavasta autosta laaditaan tuhansien sivujen edestä tarjouspyyntöjä liitteineen, pisteytysmatriiseja, kenttäkokeita, perustelumuistioita, huoltodokumentteja ja käyttöohjeita... tämä kaikki tietysti 20 ye-upseerin voimin puoli vuosikymmentä kokoustavassa kampaviinerikomiteassa. :p
Puitejärjestely voisi olla sopiva hankintamalli tällaiseen keissiin. Komitean ei tarvitsisi lyödä lukkoon lukumääriä, montako hankitaan, mikä osa on maastureita, pickuppeja tai pakettiautoja, ja miten ne jaetaan käyttäjille. Yksiköt voisivat omien budjettiensa rajoissa tilata tarvitsemansa ajoneuvot häiritsemättä isompia kihoja turhilla yksityiskohdilla. Tietysti puitesopimukset pitää kilpailuttaa uusiksi säännöllisin väliajoin, eli tuosta tulisi myös muutama pysyvä virka johtoportaan puolelle tätä rulettia pyörittämään. Win-win?
 
Tsk tsk tsk pojat. Törkeä lahjuksen antaminen. Vähintään.

Puitejärjestely voisi olla sopiva hankintamalli tällaiseen keissiin. Komitean ei tarvitsisi lyödä lukkoon lukumääriä, montako hankitaan, mikä osa on maastureita, pickuppeja tai pakettiautoja, ja miten ne jaetaan käyttäjille. Yksiköt voisivat omien budjettiensa rajoissa tilata tarvitsemansa ajoneuvot häiritsemättä isompia kihoja turhilla yksityiskohdilla. Tietysti puitesopimukset pitää kilpailuttaa uusiksi säännöllisin väliajoin, eli tuosta tulisi myös muutama pysyvä virka johtoportaan puolelle tätä rulettia pyörittämään. Win-win?
Johan nuo joukko-osastot ostavat autot itse hanselin sopimusten pohjalta ja sillä määrärahalla mikä joukoilla on käytössä.
 
Johan nuo joukko-osastot ostavat autot itse hanselin sopimusten pohjalta ja sillä määrärahalla mikä joukoilla on käytössä.
Oho, sokea kana osui siemeneen! Eli jos haluttaisiin isompi määrä autoja varastoon, niin tarvittaisiin vain budjettia sen varaston ostamiseen. Mutta luulenpa että ottokalustosta ei hevillä luovuta...
 
Oho, sokea kana osui siemeneen! Eli jos haluttaisiin isompi määrä autoja varastoon, niin tarvittaisiin vain budjettia sen varaston ostamiseen. Mutta luulenpa että ottokalustosta ei hevillä luovuta...
Miksi ihmeessä luovuttaisiin? Meillä ei yksinkertaisesti ole rahaa varustaa 280 000 miehen kenttäarmeijaa Amerikan malliin ja vaikka olisikin ei siinä olisi järjen hiventä. Kunhan nyt pystyttäisiin varustamaan taistelevat joukot kohtuullisesti näin rauhan aikana. Ennemmin lisää GTP/6x6/AMV miehistön kuljetukseen. Otto kalusto täydentää, näin sen kuuluukin olla.
 
GTP vs Hummer. Mites ajatus, käytetty Hummer ilman suojauksia 30000€ kpl ( hyvä kuntoinen) tai 50000€ panssaroitu hummer. Yhdellä GTPn hinnalla saa aika hyvän määrän kalustoa. Yhdellä 0,5m€ GTPn hinnalla yli 10 hummeria. 44kpl on kyllä ihan kohtuullinen määrä, ei kuitenkaan satoja.
 
Viimeksi muokattu:
GTP vs Hummer. Mites ajatus, käytetty Hummer ilman suojauksia 30000€ kpl ( hyvä kuntoinen) tai 50000€ panssaroitu hummer. Yhdellä GTPn hinnalla saa aika hyvän määrän kalustoa. Yhdellä 0,5m€ GTPn hinnalla yli 10 hummeria. 44kpl on kyllä ihan kohtuullinen määrä, ei kuitenkaan satoja.
Kuten jenkit yleensäkin, ylileveä, ylipainoinen ja liian vähän tehoja.
 
Back
Top