Panssari-Sisu GTP

^No tokko sentään murto-osa hintaan kun komponentit ja materiaali maksaa saman kuitenkin. Tai sitten "Murateissa" on käytetty jotain kiinanpaskaa mikä sekään ei yllättäisi.. Sisunkin hintaa nostaa varmasti piensarjaisuus jonka muuttaminen pidemmäksi olisi tietysti mahdollista kunnon tilauksella :) PV tilauksissa tuli muutenkin katsoa enemmän kotimaisuutta kuin jotain 10 - 20% laskennallista säästöä.
Henkilöstökustannukset lienevät kuitenkin huomattavasti halvemmat kuin Suomessa. Ja koska mikään robotti ei tuota kasaa, sillä on vaikutusta.
 
Henkilöstökustannukset lienevät kuitenkin huomattavasti halvemmat kuin Suomessa. Ja koska mikään robotti ei tuota kasaa, sillä on vaikutusta.
Ei tosiaan tarvitse olla tolkuttoman halpa hallittakseen markkinoita. Vaikutus voi olla esimerkiksi sellainen, että kilpailija joutuisi myymään oman tuotteensa ilman katetta, jotta pärjäisi kisassa. Jo katteen puolittuminen riittää tehokkaasti ratkaisemaan avoimet tarjouskilpailut.
 
Ja onneksi kotimaisuutta katsotaankin. Ei esimerkiksi 6x6 joutunut mihinkään maailmanlaajuiseen tarjouskilpailuun. Kaikkea ei kannata kotimaassa tehdä, mutta valikoiden voi vetää kotiinpäin. Etenkin jos lähiulkomaita saa mukaan kimppaan.
Tämän EUnhan pitäisi koostua vain niistä lähiulkomaista.. käsittämätöntä ryssimistä ettei EU maat ole saaneet yhteishankintoja jiiriin vaikka tätäkin on n. 70 vuotta harjoiteltu.. :facepalm:

Sosialismi ei oikein toimi mutta jossain määrin se voisi olla järkevää sotavehkeiden tuotannossa koska se vapaa kilpailu on kuitenkin aina vähän kyseenalaista. Ei olisi edes kovin vaikeaa tehdä reilut sopparit joilla kaluston tuotantoa jyvitettäisiin eri EU maille sen mukaan paljonko ne laittavat puolustukseensa ja ostavat sitä kamaa. Eri maiden ja firmojen vahvuudet toki huomioiden.

Pitkät sarjat mahdollistaisivat kilpailukykyiset tuotteet, kenties vientiinkin.
Nyt olisi aika, siis olisi ollut viimeistään jo vuodesta 2014 saakka, tehdä niitä isoja tilauksia. Jos tarkanmarkan saksalaiset kavahtavat "turhan kaluston" tuotantoa niin zhölzeille voisi kertoa että jos zenäjällä valitaan Manna Sariini tai joku wokettava håmåneekeri pressaksi ja zenäjä liittyy EUhun Ikuisen Rauhan koittaessa niin sitten me voidaan myydä se ylijäämäkama vaikka Taiwaniin, Arabiaan ja Afrikkaan tai ihan minne vaan.
 
Joo se on aika säälittävää miten vähän ollaan yhteishankittu kalustoa. Nyt olisi erittäin hyvä tilanne standardisoida kalustoa, kun Ukrainaan voi lähettää kaikkea aina vanhasta uuteen, ja korvata se mahdollisimman yhteisellä mallilla. Toki koko NATO:n kalustoa ei pysty millään tavalla Ukrainaan lähettämään ja korvaamaan sitä uudella standardimallilla, mutta kaikki mikä auttaa edes aloittamaan homogenisoimaan kalustoa auttaa.

Sisu 6x6 olisi esimerkki kalustosta jonka tasaisen vuosituotannon voisi aloittaa kävi melkeen mitä vaan. Vähintään 50 vaunua vuodessa 20 vuoden ajan tasaisesti tuotettuna olisi todella hyvä idea vaikka kysyntä olisikin pienempi. Pahin epäonnistuminen tässä olisi semmoinen mihin Suomella on varaa, ja mikäli kiinnostusta on tarpeeksi tuotantolinjoja tietysti lisätään. Ukraina on opettanut tasaisen tuotannon tarpeen, on tärkeämpää että tuotantoa on koko ajan edes vähän, jotta sen määrää pystyy paremmin säätelemään tarpeen mukaan.
Eikä olisi yhtään epärealistista jos 6x6 tuotetaan yhteensä paljon enemmän kuin Pasia, jota tehtiin yhteensä vissiin ~1 300.

Mutta tasainen tuotanto mahdollisimman standardisoituun kalustoon ja etenkin ammustuotantoon on avain joka NATO/EU/yms pitää tähdätä.
 
Joo se on aika säälittävää miten vähän ollaan yhteishankittu kalustoa. Nyt olisi erittäin hyvä tilanne standardisoida kalustoa, kun Ukrainaan voi lähettää kaikkea aina vanhasta uuteen, ja korvata se mahdollisimman yhteisellä mallilla. Toki koko NATO:n kalustoa ei pysty millään tavalla Ukrainaan lähettämään ja korvaamaan sitä uudella standardimallilla, mutta kaikki mikä auttaa edes aloittamaan homogenisoimaan kalustoa auttaa.

Sisu 6x6 olisi esimerkki kalustosta jonka tasaisen vuosituotannon voisi aloittaa kävi melkeen mitä vaan. Vähintään 50 vaunua vuodessa 20 vuoden ajan tasaisesti tuotettuna olisi todella hyvä idea vaikka kysyntä olisikin pienempi. Pahin epäonnistuminen tässä olisi semmoinen mihin Suomella on varaa, ja mikäli kiinnostusta on tarpeeksi tuotantolinjoja tietysti lisätään. Ukraina on opettanut tasaisen tuotannon tarpeen, on tärkeämpää että tuotantoa on koko ajan edes vähän, jotta sen määrää pystyy paremmin säätelemään tarpeen mukaan.
Eikä olisi yhtään epärealistista jos 6x6 tuotetaan yhteensä paljon enemmän kuin Pasia, jota tehtiin yhteensä vissiin ~1 300.

Mutta tasainen tuotanto mahdollisimman standardisoituun kalustoon ja etenkin ammustuotantoon on avain joka NATO/EU/yms pitää tähdätä.
Varmaan se jotenkin noin meneekin, tosin määrä voi olla reilusti isompi. Pelkästään Suomi tarvitsee +1000 vaunua, kaikki ei kylläkään ole 6x6:a. Arvaisin kuitenkin, että kaikkiaan tuotanto tulee olemaan merkittävästi isompi kuin Pasilla.
 
Varmaan se jotenkin noin meneekin, tosin määrä voi olla reilusti isompi. Pelkästään Suomi tarvitsee +1000 vaunua, kaikki ei kylläkään ole 6x6:a. Arvaisin kuitenkin, että kaikkiaan tuotanto tulee olemaan merkittävästi isompi kuin Pasilla.
Joo, olisin voinut melkeen nollan laittaa perään, 10 000 ei sekään ole mahdoton kokonaismäärä, vaikka uudempaa kalustoa usein tehdään pienempiä määriä. Kaikki riippuu kuitenkin aina kaikesta.
Saksallahan on jotain 600+ Tuschia, nämä ja Pasit jos pelkästään korvataan 1:1 niin siitä jo tulee yli 1 200. Jos Saksa pelkästään vahvistaa voimiaan, Saksa pelkästään voi 6x6 hommata yli 1 000 vaikka rynnäkkövaunuja ja monimutkaisempia Boxer/AMV tyylisiä laskee päälle lisäksi.

EDIT: Ja jos 6x6 oikeasti tulisi NATO/EU standardiksi, se voisi tarkoittaisi yli 20 000 kpl. Periaatteessa luku voisi olla vielä paljon isompikin. Menee vaikeaksi ennustaa paljon porukka oikeasti haluaisi niitä, ja paljon suhteessa rynnäkkövaunuja tai monimutkaisempaa kalustoa tai tietysti jotain muuta mallia. Yhdysvallat lähes varmasti käyttäisi omia tuotantojaan, Saksa on 6x6 projektissa mukana mutta voi silti käyttää myös omia vaunuja, joten kaikki luvut ovat loppujen lopuksi ihan kysymysmerkkejä.
 
Viimeksi muokattu:

Tällainen on Suomen armeijan uusi Sisu GTP, joka kestää jykevätkin miinat ja kantaa jopa 2 miljoonan euron edestä teknologiaa – suomalaisvalmistajalla edessään hurja kasvu​


Uusi GTP on oman tuotekehityksen tulos. Alusta kestää jykevätkin miinat. Pohjassa on V-muoto. Alusta on kiinnitetty koriin vain kuudesta paikasta. Useimmissa kilpailijoiden autoissa alusta ja kori ovat samaa valua, jolloin kori ottaa vastaan osan miinan räjähdysvoimasta. GTP:ssä alusta ehkä vaurioituu miinanräjähdyksessä, mutta moduuliratkaisun ansiosta kori säilyy ehjänä ja miehistö loukkaantumattomana.

– Alusta maksaa noin 200 000 euroa. Kori maksaa noin 300 000 euroa ja jos korissa on vaikka johtokeskus se voi maksaa jopa 2,0 miljoonaa euroa. Vaurioitunut alusta voidaan vaihtaa nopeasti uuteen, kertoo Korhonen.

Alustan ja korin rungot tehdään alihankintatyönä Suomessa. Alustoja on vain yksi vakiomalli, mutta koreja on vajaat 10 erilaista eri käyttötarkoituksiin johtokeskuksesta evakuointiautoihin. Suurin mahdollinen miehistönkuljetuskapasiteetti on 2+8.

GTP painaa noin 14 tonnia ja yhden varustellun auton hinta alkaa 500 000 eurosta. Lopullinen hinta määräytyy kilpailutuksesta, korin mallista ja varustetasosta.
 

Tällainen on Suomen armeijan uusi Sisu GTP, joka kestää jykevätkin miinat ja kantaa jopa 2 miljoonan euron edestä teknologiaa – suomalaisvalmistajalla edessään hurja kasvu​


Olipa mielenkiintoinen artikkeli. Tuossa on siis oikeasti täysi modulaarisuus, eli alustan voi vaihtaa varikolla esimerkiksi miinaan ajaneeseen.
 
Olipa mielenkiintoinen artikkeli. Tuossa on siis oikeasti täysi modulaarisuus, eli alustan voi vaihtaa varikolla esimerkiksi miinaan ajaneeseen.

Varikolla voi vaihtaa uuden akselin siihen miinaan ajaneeseen...

Jos se kori on vain kuudesta kohdasta kiinni ja jos se on oikeasti modulaarinen, niin vaihto onnistuu kentällä, kunhan saadaan pari asiansa osaavaa ukkoa ja nosturi sekä uusi alusta paikalle.
 
746 000 e ajoneuvolta edelleen. Varmaankin varusteltuna, jonka tasoa ei kerrota, mutta on tuo hinta edelleen sangen suolainen. Sarja edelleen toki pieni, 45 autoa kaikkineen, mikä selittänee.
 
746 000 e ajoneuvolta edelleen. Varmaankin varusteltuna, jonka tasoa ei kerrota, mutta on tuo hinta edelleen sangen suolainen. Sarja edelleen toki pieni, 45 autoa kaikkineen, mikä selittänee.
Osaltaan selittää hintaa, jos mukana on useampia koreja. Outoa olisi, jos vaihtokoreja ei hankittaisi.
 
Panssarimersut on 340-450k €, Siviili GTP mainostivat 500k alkaen... Joten ei toi 750k nyt niin kallis ole. Varsinkin kun ei tiedä varustelun tasoa. Koska veikkaan, että siinä tulee mukana varaosia, viestivälineitä, pimeätoimintakykyä..... yms. Halvempikin se voisi olla, mutta....
 
Osaltaan selittää hintaa, jos mukana on useampia koreja. Outoa olisi, jos vaihtokoreja ei hankittaisi.

Miksi hankkia vaihtokoreja enemmän kuin alustoja? Nuohan ei tule mihinkään rahdinajoon, jossa korit seisoisivat purussa ja lastauksessa pitkiäkin aikoja.

Voisi luulla, että pikemmin kannattaisi hankkia enemmän alustoja kuin koreja. Tässä olisi se järki, että jos/kun alustasta prakaa jokin paikka ja alusta menee huoltoon, niin kori ei olisi tyhjänpanttina, vaan sen voisi laittaa toimivan alustan päälle. Ja tietysti myös vaihtaa taistelussa menetetyn alustan kori uudelle alustalle.
 
Miksi hankkia vaihtokoreja enemmän kuin alustoja? Nuohan ei tule mihinkään rahdinajoon, jossa korit seisoisivat purussa ja lastauksessa pitkiäkin aikoja.

Voisi luulla, että pikemmin kannattaisi hankkia enemmän alustoja kuin koreja. Tässä olisi se järki, että jos/kun alustasta prakaa jokin paikka ja alusta menee huoltoon, niin kori ei olisi tyhjänpanttina, vaan sen voisi laittaa toimivan alustan päälle. Ja tietysti myös vaihtaa taistelussa menetetyn alustan kori uudelle alustalle.
Toimii ajatus noinkin päin. Itse ajattelin lähinnä modulaarisuuden tuomia mahdollisuuksia eri käyttötarkoituksiin, korin vaihto on kuitenkin nopea homma. Toisaalta kori on se kalliimpi osa kokonaisuutta.
 
Toimii ajatus noinkin päin. Itse ajattelin lähinnä modulaarisuuden tuomia mahdollisuuksia eri käyttötarkoituksiin, korin vaihto on kuitenkin nopea homma. Toisaalta kori on se kalliimpi osa kokonaisuutta.

Millainen skenaario oli mielessäsi konkreettisesti?

Teoriassa olisi tietysti kiva muuttaa APC korinvaihdoksella KRH-vaunuksi, kun hyökkäys pysähtyy, jalkaväki kaivautuu ja APC jää tyhjänpantiksi. Mutta millä aikajänteellä se tapahtuu - ajetaanko 30 km hyökkäyksen lähtötasalle hakemaan uusi kori, asennetaan se ja sitten tullaan takaisin? Ehditäänko, onko se realistista? Ennen kaikkea, mistä ne korohoromiehet saadaan, onko nekin jääneet sinne lähtötasalle odottelemaan yhdessä vaihtokorin kanssa? :D

Eli eli... ehkä se alustan muuttaminen nopeasti eri käyttötarkoitukseen on enemmän markkinamiesten juttuja. Käytännön hyödyt saadaan sitten just huollossa, ilmakuljetuksessa, taistelunkestävyydessä ja tällaisissa, kun kori ja alusta eivät ole yhtä pötköä, vaan saadaan tarvittaessa nopeasti irti ja taas yhteen.
 
Millainen skenaario oli mielessäsi konkreettisesti?

Teoriassa olisi tietysti kiva muuttaa APC korinvaihdoksella KRH-vaunuksi, kun hyökkäys pysähtyy, jalkaväki kaivautuu ja APC jää tyhjänpantiksi. Mutta millä aikajänteellä se tapahtuu - ajetaanko 30 km hyökkäyksen lähtötasalle hakemaan uusi kori, asennetaan se ja sitten tullaan takaisin? Ehditäänko, onko se realistista? Ennen kaikkea, mistä ne korohoromiehet saadaan, onko nekin jääneet sinne lähtötasalle odottelemaan yhdessä vaihtokorin kanssa? :D

Eli eli... ehkä se alustan muuttaminen nopeasti eri käyttötarkoitukseen on enemmän markkinamiesten juttuja. Käytännön hyödyt saadaan sitten just huollossa, ilmakuljetuksessa, taistelunkestävyydessä ja tällaisissa, kun kori ja alusta eivät ole yhtä pötköä, vaan saadaan tarvittaessa nopeasti irti ja taas yhteen.
Paha sanoa tuosta mitään kun on lehtitietojen varassa. Joku ajatus tuossa on taustalla, kun laite on noin rakennettu. Taitaa olla ainoa laatuaan, ei ainakaan äkkiä tule mieleen muita vastaavia. Tuon rakenteen vuoksi hinta varmuudella nousee, joten ei sitä harkitsematta ja ilman tarvetta ole (toivottavasti) tehty.
 
Paha sanoa tuosta mitään kun on lehtitietojen varassa. Joku ajatus tuossa on taustalla, kun laite on noin rakennettu. Taitaa olla ainoa laatuaan, ei ainakaan äkkiä tule mieleen muita vastaavia. Tuon rakenteen vuoksi hinta varmuudella nousee, joten ei sitä harkitsematta ja ilman tarvetta ole (toivottavasti) tehty.

Älä nyt ylpisty, että täällä olisi keksitty jotakin uutta. Saksalaiset keksivät saman jo Boxerissa. :p

1703712132944.png
1703712161261.png
1703712261547.png
 
Miksipä niitä (suhteellisen kalliita) koreja tai alustoja hilloamaan nurkkiin, kun sillä hinnalla saa jo puoli kokonaista autoakin? Ilman molempia osia kädessä on vain kasa ryönää.

Alustoja tietty voinee hankkia muutaman ylimääräisen juurikin kenttäkorjausvaraksi, sillä alustahan se on jonka vauroituminen esm. miinaan sen liikkeen pysäyttää, siis ihan muutamia kappaleita jos autoja hankitaan satoja. Mutta en oikein ite näe tuolla vaihtokoriominaisuudella paljoa käytännön arvoa, muutoin kuin että vaurioituneista ajoneuvoista voidaan hieman yhdistellä toimintakykyisia. Enemmän se on tuotantopuolen juttu, erilaisia päälirakenteita on helppo sketsata, suunnitella ja erityisesti markkinoida, kun ne saadaan yhteen mokkulaan helposti kiinni. Olen lähes varma, että asiakasräätälöintimielessä se ominaisuus on tehtykin ja esitteissähän on pyörinyt mm. paloautoa ja ambulanssia.
 
On nämä tilausmäärät kyllä pieniä. Tarvetta varmaan olisi, että jouduttaisi niin paljon ottoajoneuvojen varaan ja varsinkin kun autokannan muutos ei paljon puolustusvoimia auta. Maastoautot vähenevät ja autokanta sähköistyy kovaa vauhtia. Tämä tarkoittaa, että sopivat ottoajoneuvot vähenevät. Tuo pitäisi näkyä puolustusvoimien tekemissä tilauksissa. Tuollainen alle 50 ajoneuvon tilaus on mitätön. Eteläinen naapurikin on varustanut liikkuvat joukkonsa kohta paremmin mitä Suomi.
 
Back
Top