Panssari-Sisu GTP

Eikö tuo olisi helposti estettävissä, putkirunkoinen pressukate lavan päälle. Näitä tehtiin verottajan takia kotimaassa, mihin tietotaito on kadonnut? :)
Miksei vain tilata jos sille lavalle on käyttöä, muuten miehistönkuljetus versiota?
Jos ne avolavat olisivat niin käteviä tässä ilmastossa, niillä kuljetettaisiin tavaraa paljon enemmän kuin nyt.
 
Eikö tuo olisi helposti estettävissä, putkirunkoinen pressukate lavan päälle. Näitä tehtiin verottajan takia kotimaassa, mihin tietotaito on kadonnut? :)

Jonkinlainen katehan noissa Sisun avolavoissa näkyy olevankin..

SISU-GTP-4x4-GP-APC_2-1500x1000.jpg
 
Miksei vain tilata jos sille lavalle on käyttöä, muuten miehistönkuljetus versiota?
Jos ne avolavat olisivat niin käteviä tässä ilmastossa, niillä kuljetettaisiin tavaraa paljon enemmän kuin nyt.

Avolavan tappaa tässä maassa lainsäätäjä. Hankintahinta on korkea, käyttökustannukset on korkeat (polttoaineverotus), Hiluxia isompia ei B-kortilla enää ajeta... Ajaahan jenkitkin avolavoilla, myös niillä pohjoisilla, lumisilla alueilla.

In fact, if you look at the 10 states with the highest share of pickup trucks as a percentage of total vehicle sales, Alaska is the only exception to the landlocked rule:
    • Wyoming: 37.20%
    • Montana: 34.60%
    • Idaho: 31.10%
    • South Dakota: 30.20%
    • Alaska: 29.50%
    • North Dakota 28.50%
    • Oklahoma 24.20%
    • Vermont 24.20%
    • Arkansas 23.50%
    • West Virginia 23.50%
 
Iso tilausmäärä vaatisi IMV-konseptin (infantry mobility vehicle) käyttöönottoa ihan kunnolla Suomessa. Saas nähdä, miten Ukrainan sota ja sen opit vaikuttaa asioihin.

Kysyntä tällaisilla ajoneuvoilla on maailmalla valtavassa kasvussa ja tarjontaa on tee-se-itse projekteista järkälemäisiin MRAP:hin. Parhaiten GTP saisi näkyvyyttä Ukrainassa, jossa kirjo on jo valtava ja sotakestävyys kirjataan lopulta tutkimuksiin.

Roshel Senator oli kovassa maineessa syksyllä, nolla kuolemaa vaikka tulta on saanut. En tiedä uusimpia tilastoja. Muistaakseni kanadalainen, todella laadukas, varmaan myös kallis.
 
Roshel Senator oli kovassa maineessa syksyllä, nolla kuolemaa vaikka tulta on saanut. En tiedä uusimpia tilastoja. Muistaakseni kanadalainen, todella laadukas, varmaan myös kallis.

Taisi sanoa, ettei itse tiedä kenenkään kuolleen ajoneuvoon. Mutta onko joku muu, jossakin muualla, niin se on sitten eri asia.

Näköjään laite on tehty Ford F-550:n alustalle (paripyörällinen pick-up) - kokonaismassa sellaiselle on Fordin mukaan vähän vajaa 10 metristä tonnia. Eli suojaus varmaan jää suht maltilliselle tasolle ja miten lie maastoliikkuvuus sekä alustan kesto, kun panssariajoneuvona paino on varmasti jatkuvasti lähellä tuota maksimia.

Mutta kyllähän tuo otto-henkilöauton aina voittaa...


 
Onko tietoa oliko nuo ostetut 25kpl Sisu GTP:tä mitä korimallia? Siviilikäyttöön(+profiilikuvaksi) ottaisin avolavan komeutensa vuoksi, mutta PV:lle luulisi 2+8 miehistönkuljetusversion olevan monikäyttöisempi.
 
Avolavan tappaa tässä maassa lainsäätäjä. Hankintahinta on korkea, käyttökustannukset on korkeat (polttoaineverotus), Hiluxia isompia ei B-kortilla enää ajeta... Ajaahan jenkitkin avolavoilla, myös niillä pohjoisilla, lumisilla alueilla.


Ajoivathan suomalaiset ladoilla. Ei se silti ole hyvä, halpa se saattaa olla.
Vertautuuko se sitten tässä tapauksessa on toinen juttu.
 
Näyttäisi PV:n ja Sisun välillä sotakirveet haudatun. Tuosta jos Skyttä vielä vähän kiihdyttää niin menee jo pussailuksi.
On tosiaan ihan eri ääni kellossa kuin 10 vuotta sitten. Hyvä niin ja vielä parempi että kauppojakin syntyy.
 
Onko tietoa oliko nuo ostetut 25kpl Sisu GTP:tä mitä korimallia? Siviilikäyttöön(+profiilikuvaksi) ottaisin avolavan komeutensa vuoksi, mutta PV:lle luulisi 2+8 miehistönkuljetusversion olevan monikäyttöisempi.
Siellähän oli pari muutakin korimallia ainakin suunnitteilla. Korotettu umpikoppa esim. ambulanssiksi ja ilmeisesti myös pick-up yksirivisellä hytillä.
 
Siellähän oli pari muutakin korimallia ainakin suunnitteilla. Korotettu umpikoppa esim. ambulanssiksi ja ilmeisesti myös pick-up yksirivisellä hytillä.

Pitkä lava mahdollistaisi Stingerin tai moottorikelkan kuljettamisen, vai mihin tarkoitukseen? Vene, mönkijä, suihkumoottori, Amraam ?
 
Pitkä lava mahdollistaisi Stingerin tai moottorikelkan kuljettamisen, vai mihin tarkoitukseen? Vene, mönkijä, suihkumoottori, Amraam ?

Stingerin laittaisi kyllä mielellään panssarisuojaan. On sen verran kallis laukaisin ja puikula, että sietää suojata.
 
6x6 ja Pasi hoitaa Jv-ryhmän kuljetuksen. GTP tarvitaan sit kaikkeen muuhun. It, pst, tied, cbrn, spol, tulenjohto, Taktinen komentopaikka yms.. lista on loputon ketkä voi käyttää tota ajoneuvoa.
Toi punanen avolava ois kyllä rouhee siviilissä, vois kyykyttää kaikkia 3500 ja isompia avolavoja :D
 
6x6 ja Pasi hoitaa Jv-ryhmän kuljetuksen. GTP tarvitaan sit kaikkeen muuhun. It, pst, tied, cbrn, spol, tulenjohto, Taktinen komentopaikka yms.. lista on loputon ketkä voi käyttää tota ajoneuvoa.
Toi punanen avolava ois kyllä rouhee siviilissä, vois kyykyttää kaikkia 3500 ja isompia avolavoja :D

Toivottavasti ei sentään yhtä kirjaimellisesti kuin Vilnan pormestari...

iu

 
Taisi sanoa, ettei itse tiedä kenenkään kuolleen ajoneuvoon. Mutta onko joku muu, jossakin muualla, niin se on sitten eri asia.

Näköjään laite on tehty Ford F-550:n alustalle (paripyörällinen pick-up) - kokonaismassa sellaiselle on Fordin mukaan vähän vajaa 10 metristä tonnia. Eli suojaus varmaan jää suht maltilliselle tasolle ja miten lie maastoliikkuvuus sekä alustan kesto, kun panssariajoneuvona paino on varmasti jatkuvasti lähellä tuota maksimia.

Mutta kyllähän tuo otto-henkilöauton aina voittaa...


Onko muuten syytä, miksi paripyöriä ei suosita maastoajossa? Muistan PV:n kuljestuskaluston historiasta kertovassa kirjassa mainitun, että jatkosodassa paripyörälliset kuorma-autot olivat huonoja maastoliikkuvuudeltaan. Mihin tämä perustuu? Eikös paripyörät vähennä pintapainetta?
 
Onko muuten syytä, miksi paripyöriä ei suosita maastoajossa? Muistan PV:n kuljestuskaluston historiasta kertovassa kirjassa mainitun, että jatkosodassa paripyörälliset kuorma-autot olivat huonoja maastoliikkuvuudeltaan. Mihin tämä perustuu? Eikös paripyörät vähennä pintapainetta?

Ainakin niihin liittyy riski kivien kiilautumisesta pyörien väliin.
 
Onko muuten syytä, miksi paripyöriä ei suosita maastoajossa? Muistan PV:n kuljestuskaluston historiasta kertovassa kirjassa mainitun, että jatkosodassa paripyörälliset kuorma-autot olivat huonoja maastoliikkuvuudeltaan. Mihin tämä perustuu? Eikös paripyörät vähennä pintapainetta?
Liian leveät urat, osumatodennäköisyys kiveen tai kantoon kasvaa? Samaten korkeaprofiilisten maastorenkaiden liikerata rungon alla kaventuu. Noin yleensäkin maastoajoneuvoissa on mieluummin lisätty akseleiden määrää kuin rattaiden määrää akselilla.

WW2 aikaan tosin amerikkalaiset käyttivät 6x6 kuorma-autoissaan (GMC CCKW, Studebaker US6) sekä 4x4 (Chevy G506) paripyöriä. Rengaskoko tosin oli selvästi nykyisia "NATO-rattaita" pienempi.

1024px-GMC_2_Half-ton_6x6_Truck.jpg

Trendi jatkui ainakin 80-luvulle asti, myös myöhemmissä M35- ja M809-sarjoissa on paripyörät:

1024px-M35.jpg
 
Jotkut mainitsevat myös liian pienen pintapaineen paripyörien ongelmaksi. Ei päästä pureutumaan pitävään pintaan esim. auraamattomalla tiellä. Tämä on tietysti vahvasti tilanne- ja ajoneuvokohtaista, mutta tyhjällä/kevyellä autolla siitä voi muodostua ongelma.
 
Jotkut mainitsevat myös liian pienen pintapaineen paripyörien ongelmaksi. Ei päästä pureutumaan pitävään pintaan esim. auraamattomalla tiellä. Tämä on tietysti vahvasti tilanne- ja ajoneuvokohtaista, mutta tyhjällä/kevyellä autolla siitä voi muodostua ongelma.
Tää on ongelma lähinnä takavetoisten autojen kohdalla tyhjänä, kun vetäville pyörille ei riitä painoa. Jokapyörävetoisella kaikki massa on aina vetävien pyörien varassa. Juuri sohjossa ja hienossa hiekassa tarvitaan matalaa pintapainetta ja jo Rommelin ohjenuora oli, että löysässä hiekassa on ajettava löysin kumein, tosin löysät nakit myös raapivat mukaansa hyvän massavirran.

Vasta viikko sitten tuli lapiolla etsittyä pakkautuneen lumen alta betonisen ajorampin päältä reitti, mitä pitkin peräkärryllinen MB Vito sai vedettyä pesukoneen autohalliin :cool:. Olen aika saletti, että etuvetoinen Pornstartteri olisi jaksanut, kitka ei ollut paljosta kiinni.

Sen verran tuli kuvista mieleen, että amerikkalaisten suosimaa paripyöräratkaisua voi osaltaan selittää tuo enemmän maantieajoon soveltuva renkaiden palakuvio, keskilinhajan on melkeinpä slicksi. Ehkä on haettu vähän sellaista jack of all trades-ratkaisua, ja kompensoitu hyviä maantieominaisuuksia jakamalla massaa laajemmalle maastoajoa varten? Lisäksi M35 eteenpäin autoissa on tainnut olla keskuspainejärjestelmä.
 
Back
Top