Panssari-Sisu GTP

Niitä oli ilmeisesti 74 kpl. hankittu kolmessa erässä 2010-2012. Ei kuulosta ikivanhalta raudalta, mutta olleet ehkäpä kovassa käytössä rauhanturvaajilla. 2012 tilauksessa 25 kpl hintaan 12,5M€, joten inflaatio huomioiden ehkä ihan vertailukelpoinen GTP:n kanssa?

On niillä varmasti rytyytelty eritavalla, kuin normaalissa kotimaan harjoituskäytössä. Silti ei uskoisin aivan loppu olevan.

Mutta hyvä, että GTP:n osalta saadaan tuotanto käyntiin ja kokemuksia kerättyä. Tuolla pitäis olla myös kansainvälistä kysyntää, jos hinta on oikea.
 
Ainakaan vielä ei ole Ukrainassa sellaisia näkynyt. En myöskään oikein usko, että Etelä-Afrikka antaisi jälleenvientiluvan Ukrainaan. Viimeviikollahan paljastui mahdollinen asemyynti EA:sta Venäjälle. Ei sillä, ei EA tee enää mitään aseita, joista meidän kannattaisi välittää ja voimme aivan hyvin mielestäni jättää kysymättä niitten mielipidettä.

Mitenkäs tuo Umkhonto ja sen tuki? Käytössä kuitenkin vielä jonkin aikaa.

Lisäksi, jos saamme sellaisen maineen, että emme välitä mielipiteistä, niin kuka meille enää myy sen jälkeen? Tämähän mainittiin ongelmaksi BUK:nkin kohdalla, kun oli kyse tietojen välittämisestä Hollantiin.
 
AMV ei ollut alkuperäisessä varusteluohjelmassa lainkaan ja CV:täkin piti tulla Vekaralle vain yhdelle pataljoonalle. Tavoitetasohan ylittyi roimasti :rolleyes:

Joskus lueskelin jostain tuota valmiusprikaatikuviota. Siitähän leikattiin vaikka mitä summia pois
 
Sisu GTP tilausmäärässä olisi saanut olla nolla perässä, näin alkuun. Olisi yksikköhintakin silloin edullisempi.
Samaa pilkun siirtoa pyörittelin mielessäni. Voisiko olla vanhat kaunat pv:n puolella muistissa ja halutaan lähteä pienellä liikkeelle. Voi kyllä olla jotain ihan muutakin, Kauppalehti option juttu viittasi kovasti muuhun kuin pikkutilauksiin. Modulaarinen laite, niin tilaukset voi tulla pienemmissäkin erissä tarpeen mukaan, jos hinnat on lyöty jollain raamilla lukkoon. Tai sitten jotain ihan muuta, aika näyttää. Avaus oli kuitenkin minusta yllättävän pieni.
 
Samaa pilkun siirtoa pyörittelin mielessäni. Voisiko olla vanhat kaunat pv:n puolella muistissa ja halutaan lähteä pienellä liikkeelle. Voi kyllä olla jotain ihan muutakin, Kauppalehti option juttu viittasi kovasti muuhun kuin pikkutilauksiin. Modulaarinen laite, niin tilaukset voi tulla pienemmissäkin erissä tarpeen mukaan, jos hinnat on lyöty jollain raamilla lukkoon. Tai sitten jotain ihan muuta, aika näyttää. Avaus oli kuitenkin minusta yllättävän pieni.
Tuon kun toistaa riittävän monena vuotena niin hyvä tulee. Ilman sopivaa pitkää tilausvaltuutta ei kuitenkaan voi isoa satsia tilata.
 
Tarkalleen ottaen ei sanota, että juuri nämä 25 korvaisivat RG:itä, GTP:itä tullee muuhunkin käyttöön. Eikä määrä ole lähellekään sama kuin RG:itä on. Voisiko näitä olla tilattu K-Stingereille? Sehän oli kiinteälle järjestelmälle sopiva versio, jonka myyntilupahinnassa olisi tilaa integroinnille tai laitteille tuollaiseen.

"Marttila sanoo, että uusilla monikäyttöajoneuvoilla korvataan aiemmat Puolustusvoimien käyttämät kevyesti panssaroidut RG32M-maastoajoneuvot"
 
On niillä varmasti rytyytelty eritavalla, kuin normaalissa kotimaan harjoituskäytössä. Silti ei uskoisin aivan loppu olevan.

Mutta hyvä, että GTP:n osalta saadaan tuotanto käyntiin ja kokemuksia kerättyä. Tuolla pitäis olla myös kansainvälistä kysyntää, jos hinta on oikea.

Jos RG32:ia on se plusmiinus 70, niin nyt hankittavilla Sisuilla ei vielä korvata kuin ~kolmannes niistä. Eiköhän moni yksilö pyöri vahvuuksissa vielä monta vuotta.

Mutta mitä tulee loppuunkulumiseen, niin tässä on muistettava, että Afganistan on aika pirun kaukana. Jenkit laittoivat surutta MRAP:ia A-maan "Stenalle", koska kotiinlennättäminen olisi maksanut kuusinumeroisen määrän dollareita... Eli mitään tasaista kulumaa tuskin on saatu kalustolle aikaiseksi, vaan ne yksilöt mitä sinne on viety, niin niitä on siellä myös käytetty ja tuskin kovin moni on tullut takaisin.

Intouduin hieman tutkimaan RG-32 määriä... Sekavaa. Oliko vuoden 2010 tilaus 16 vai 26 ajoneuvoa?

2010 uutisointia:

BAE Systems has won a contract worth more than €6 million (about R58 million at current exchange rates) to supply a further 16 4×4 RG32M mine-hardened patrol vehicles to the Finnish Army. Finland received six similar vehicles in November 2006. The new order is for 15 of the current standard production vehicles, albeit with a suspension upgrade.

The 16th vehicle will be an example of the new Series 3 variant, which BAE Systems says provides for a higher payload, increased power and higher protection levels. The RG32M Series 3 is currently undergoing testing at BAE Systems’ facilities in South Africa and is a result of a Swedish order of 60 such vehicles late last year.


2012 uutisointia:

BAE Systems recently said it secured a $15.7 million contract to supply 25 RG32M mine-hardened armored patrol vehicles to the Finnish Defense Forces.

This contract follows Finland’s previous orders for 26 vehicles in 2010 and 23 vehicles in 2011.​

Deliveries for this contract start in April 2013 and are expected to be completed in July 2013.
 
GTP on varmasti pätevä peli, mutta kalliilta kuulostaa kappalehinta. Jotain erityistä noissa tilatuissa yksilöissä täytyy olla.

499t€ myydään GTP:tä nettiautossa ja se sisältää (todennäköisesti melkoisen) premium-katteen lisäksi siviilipuolen ajoneuvoverot, alvit ja muut, niin on vaikea nähdä kuinka PV veroton hinta on yhtäkkiä 700k.

Mitä RG32 tulee, niin jos niihin ollaan oltu tyytymättömiä, niin eiköhän ne saada hukattua Ukrainaan ja parempaa tilalle.
 
GTP on varmasti pätevä peli, mutta kalliilta kuulostaa kappalehinta. Jotain erityistä noissa tilatuissa yksilöissä täytyy olla.

499t€ myydään GTP:tä nettiautossa ja se sisältää (todennäköisesti melkoisen) premium-katteen lisäksi siviilipuolen ajoneuvoverot, alvit ja muut, niin on vaikea nähdä kuinka PV veroton hinta on yhtäkkiä 700k.

Mitä RG32 tulee, niin jos niihin ollaan oltu tyytymättömiä, niin eiköhän ne saada hukattua Ukrainaan ja parempaa tilalle.

Sen verran on tarkennettava, että ajoneuvovero maksetaan ajoneuvon käytöstä. Tarkoittanet siis autoveroa, mutta autoveroa ei makseta kuorma-autosta, jollaiseksi siviili-GTP varmasti rekisteröitäisiin.

Mutta onhan tuo PV:n maksama hinta odotettua isompi. Varsinkin, kun aseistusta tai viestivarustusta tuskin tilataan Sisun kautta. PV:n on täytynyt ruksia lisävarustelistalta kaikki vinssistä lisäpanssarointiin ja NBC-suojaukseen.

Siviileille voi sitten myydä paskinta mallia. Ehkä hinnat alkaen -siviilimalli on ylipäätään jotakin muuta kuin PV:n kalusto? Ainakin yhteen aikaan oli suunnitteilla kuohittu malli...


Samalla kuorma-autotehtaan ja protopajan kotipaikkakunnalla, Karjaan kaupungissa, ollaan tietävinään, että tehtaalla suunnitellaan Sisu GTP:stä siviiliversiota ilman panssarointia; kevytrakenteisempana ja teknisiltä yksityiskohdiltaan, akseleiltaan ja vetolinjaltaan sovellettuna yleiseen tie- ja maastoliikenteeseen. Kyseessä olisi 100 auton numeroitu erikoissarja.

Nimikin olisi jo valmis: Sisu GT "Bear" eli Kontio, Sisun menneitten aikojen legendaarista kuorma-automallia mukaillen. Perusmalleja saattaisi ola kaksi, pick-uptyyppisiä lava-autoja 6-10 hengen ohjaamolla. Kelpaisi niillä metsästysporukoidenkin tuoda hirveä metsästä!

Sisu ei suinkaan olisi ensimmäinen, joka tekee sotilasajoneuvosta siviiliversion. Amerikkalainen Hummer lienee tuorein esimerkki. GM:n siviiliversio Hummer H1 perustui Yhdysvaltain asevoimien HMMWV-erikoisajoneuvoihin. Hummeria valmistettiin vuosina 1992-2010. 2004 Hummeria alettiin myydä myös Eurooppan teille. Hummer H3 oli pienennetty nk. citymaasturi jokapäiväiseen käyttöön. Suomessa niiden ajaminen vaati kuorma-auton ajokortin. Hummer oli kuitenkin ylileveä ja kömpelö kulkija pohjoismaisilla teillä. Se saavutti silti varsin suuren suosion erikoisautona siviilikäytössä.
 
Tuon kun toistaa riittävän monena vuotena niin hyvä tulee. Ilman sopivaa pitkää tilausvaltuutta ei kuitenkaan voi isoa satsia tilata.

Mutta miksi ei ole mainintaa optiosta? Onhan niitä otettu Senopiltakin, tilaus kymppimiljoona tai kaksi ja optiossa kamaa 200 miljoonalla.

Lisäksi, nythän sitä rahaa saatiin vaikka kuinka... on ostettu sitä sun tätä.
 
RG32 on paska, pikkusen parempi kuin defenderi. Hienon ja räyhäkkään näkönen kyllä....
v0 ei päässyt edes omin voimin lavetin kyytiin ja ne taidettiinkin pistää takasin.
v1 oli jo vähän tehokkaampi kone, mutta se oli ahdas.
v2 oli taas vähän parempi, mutta sen alusta ei kestäny. A-maassa niihin lisäiltiin paikallisesti tupla-iskareita, lisäjousia yms, että alusta pysy nipussa edes 100km.
v3 tais ollakin sit vika erä, mutta siinäkin edelleen ahtaus ongelmana, saada partion kaikki rojut kyytiin yms.
Mutta vaihtoehtoa ei tuolloin oikein ollut. G-mersu vielä ahtaampi ja kiikkerä. Hummeri taas oli kuulema liian iso...?
 
RG32 on paska, pikkusen parempi kuin defenderi. Hienon ja räyhäkkään näkönen kyllä....
v0 ei päässyt edes omin voimin lavetin kyytiin ja ne taidettiinkin pistää takasin.
v1 oli jo vähän tehokkaampi kone, mutta se oli ahdas.
v2 oli taas vähän parempi, mutta sen alusta ei kestäny. A-maassa niihin lisäiltiin paikallisesti tupla-iskareita, lisäjousia yms, että alusta pysy nipussa edes 100km.
v3 tais ollakin sit vika erä, mutta siinäkin edelleen ahtaus ongelmana, saada partion kaikki rojut kyytiin yms.
Mutta vaihtoehtoa ei tuolloin oikein ollut. G-mersu vielä ahtaampi ja kiikkerä. Hummeri taas oli kuulema liian iso...?

Kuka vittu tilasi niitä ainakin neljä erää? Sietäisi saada lerpat peräänsä...
 
Mutta miksi ei ole mainintaa optiosta? Onhan niitä otettu Senopiltakin, tilaus kymppimiljoona tai kaksi ja optiossa kamaa 200 miljoonalla.

Lisäksi, nythän sitä rahaa saatiin vaikka kuinka... on ostettu sitä sun tätä.
Tuskin GTP mikään kärkihanke kuitenkaan on. Ehkä jatkossakin tulee pieniä eriä erityisiin tarkoituksiin? Ehkä Sisu ei anna pitkää optiota jos ei ole takeita tilattavista määristä? Ehkä minulla ei ole aavistustakaan?
 
Tuskin GTP mikään kärkihanke kuitenkaan on. Ehkä jatkossakin tulee pieniä eriä erityisiin tarkoituksiin? Ehkä Sisu ei anna pitkää optiota jos ei ole takeita tilattavista määristä? Ehkä minulla ei ole aavistustakaan?
Tarvitaan jatkotilauksia tai niiden turhaa odottelua että voidaan sanoa mitään varmaa. Mut ehkä tässä vähän myynnin tukiostojen hajua leijailee? Samanlaista tuoksua kuin AMV:n kanssa aikoinaan...
 
Tarvitaan jatkotilauksia tai niiden turhaa odottelua että voidaan sanoa mitään varmaa. Mut ehkä tässä vähän myynnin tukiostojen hajua leijailee? Samanlaista tuoksua kuin AMV:n kanssa aikoinaan...
Tuollainen maltillinen määrä vaikkapa juuri RG32:n korvaamiseen voi tulla todelliseen tarpeeseen. Pari saman suuruusluokan jatkotilaustakin voi tulla samalla ajatuksella. Tästä ei tosiaan kannata tehdä johtopäätöstä että jotain mittavampia jatkoja olisi ilman muuta tuloillaan. Pääpaino on edelleen 6x6-hankinnoissa joilla vastataan polttavimpaan ongelmaan. Tekan seuraajan ohella tietysti.
 
Iso tilausmäärä vaatisi IMV-konseptin (infantry mobility vehicle) käyttöönottoa ihan kunnolla Suomessa. Saas nähdä, miten Ukrainan sota ja sen opit vaikuttaa asioihin.

Kysyntä tällaisilla ajoneuvoilla on maailmalla valtavassa kasvussa ja tarjontaa on tee-se-itse projekteista järkälemäisiin MRAP:hin. Parhaiten GTP saisi näkyvyyttä Ukrainassa, jossa kirjo on jo valtava ja sotakestävyys kirjataan lopulta tutkimuksiin.
 
Back
Top