Voiko se olla kenties tavoite? Tiestöllä ei varmaan ongelmaa ole ja tarvitseeko pst telakalustoa välttämättä? Eikö pääosin teitä pitkin joukot kuitenkin kulje ryhmittymisalueille, eikä röntyile pitkin metsiä ja soita suomessa? Pst on ymmärtääkseni torjuntaa varten ensisijaisesti eli sitten kun on hyökkäyksen jälkeen ryhmitytty puolustustasalle asemiin on pst:n vuoro torjua mek.hyökkäyksiä jalkaväen ja tykistön kanssa.
Ei kai omat panssarijoukot jää useinkaan puolustamaan jotain aluetta, vaan ne vedetään huoltamaan tai toisaalle missä tarvitaan mekanisoitua joukkoa hyökkäämään (vastahyökkäykseen tai hyökkäyksen kärkenä)? Näin minä ainakin olen ymmärtänyt asian.
Tarkalleen ottaen ei sanota, että juuri nämä 25 korvaisivat RG:itä, GTP:itä tullee muuhunkin käyttöön. Eikä määrä ole lähellekään sama kuin RG:itä on. Voisiko näitä olla tilattu K-Stingereille? Sehän oli kiinteälle järjestelmälle sopiva versio, jonka myyntilupahinnassa olisi tilaa integroinnille tai laitteille tuollaiseen.
"Marttila sanoo, että uusilla monikäyttöajoneuvoilla korvataan aiemmat Puolustusvoimien käyttämät kevyesti panssaroidut RG32M-maastoajoneuvot"
Tuollainen maltillinen määrä vaikkapa juuri RG32:n korvaamiseen voi tulla todelliseen tarpeeseen. Pari saman suuruusluokan jatkotilaustakin voi tulla samalla ajatuksella. Tästä ei tosiaan kannata tehdä johtopäätöstä että jotain mittavampia jatkoja olisi ilman muuta tuloillaan. Pääpaino on edelleen 6x6-hankinnoissa joilla vastataan polttavimpaan ongelmaan. Tekan seuraajan ohella tietysti.
Juu, mutta iso potentiaali olisi korvata halvemmalla hinnalla Patria 6x6, tekan seuraaja tai joku muu alusta siellä, missä Sisu GTP:n liikkuvuus ja tilat riittää. Näin jäisi enemmän Patria 6x6 ja tekan korvaajia sinne missä niitä eniten tarvitaan.
GTP:n yllättävä suosio taitaa perustua pää-vastustajan lähitulevaisuudessa olevaan uhkaan. Ukraina on osoittanut että pääosin tuolta idästä tulee kehnosti aseistettua jalkaväkeä jonka ainoa valtti on valtava massa. Jos vastusajan kokoonpano alkaa olla mies, rynkky ja joku vanha RPG 7 niin tuollainen kohtuullisesti panssaroitu ajoneuvo auttaa metsästyksessä kummasti.
GTP sattui nyt oikeaan saumaan, eli tehdään raskaan liikenteen osista ja lähinnä panssaroitu hytti päälle.Hintaluokka jotain muuta kuin perinteikkäät mil-grade panssarilaatikot pyörillä/teloilla. Katolle sitten joku vähän järeämpi konetuliase niin tuolla hyökkää jo jonkun mobilisoidun huonosti koulutetun lauman kimppuun ihan täysillä. Panssarilauttoja ei ole tulossa, ne mätäni jo vuosikymmen sitten ja loput on poltettu Ukrainan aroille.
Massaa vastaan tarvitaan kapean keihäänkärjen tilalle kohtuullisesti varustettua massaa, muuten tulee häviö. GTP on tähän nyt vähän liian hyvä osuma.
Juu, mutta iso potentiaali olisi korvata halvemmalla hinnalla Patria 6x6, tekan seuraaja tai joku muu alusta siellä, missä Sisu GTP:n liikkuvuus ja tilat riittää. Näin jäisi enemmän Patria 6x6 ja tekan korvaajia sinne missä niitä eniten tarvitaan.
Juu, mutta iso potentiaali olisi korvata halvemmalla hinnalla Patria 6x6, tekan seuraaja tai joku muu alusta siellä, missä Sisu GTP:n liikkuvuus ja tilat riittää. Näin jäisi enemmän Patria 6x6 ja tekan korvaajia sinne missä niitä eniten tarvitaan.
Toisaalta 6x6 ja GTP ovat ilmeisesti melkein samassa hintaluokassa. Silloin pitää olla tarkkana, ettei kahden eri mallin tilauksilla syödä valmistuksen mittakaavaetua ja päädytä maksamaan yhteensä enemmän kuin tilaamalla pelkästään toista mallia olisi maksettu. Mutta jos halutaankin nopeasti paljon ajoneuvoja, ja siitä ollaan valmiita maksamaan enemmän, useamman mallin joilla on eri valmistusmääriä rajoittavat tekijät (eivät kilpaile moottoreista, vaihteistoista, akselistoista jne.) onkin fiksua. Samoin jos molemmat mallit ovat jatkuvassa sarjatuotannossa ja mittakaava sitä myöten tapissa ei luultavasti ole haittaa ostaa molempia. Mutta kumpikaan näistä kahdesta ei ole tuossa tilanteessa, ainakaan vielä.
Toisaalta 6x6 ja GTP ovat ilmeisesti melkein samassa hintaluokassa. Silloin pitää olla tarkkana, ettei kahden eri mallin tilauksilla syödä valmistuksen mittakaavaetua ja päädytä maksamaan yhteensä enemmän kuin tilaamalla pelkästään toista mallia olisi maksettu. Mutta jos halutaankin nopeasti paljon ajoneuvoja, ja siitä ollaan valmiita maksamaan enemmän, useamman mallin joilla on eri valmistusmääriä rajoittavat tekijät (eivät kilpaile moottoreista, vaihteistoista, akselistoista jne.) onkin fiksua. Samoin jos molemmat mallit ovat jatkuvassa sarjatuotannossa ja mittakaava sitä myöten tapissa ei luultavasti ole haittaa ostaa molempia. Mutta kumpikaan näistä kahdesta ei ole tuossa tilanteessa, ainakaan vielä.
Hinta per ajoneuvo tai etenkin hinta per jakkara voivat olla lopulta hyvinkin lähellä toisiaan jolloin kannattaa ottaa sitä isompaa joka hommaan johon se taipuu. Silti GTP:llekin löytyisi kokonaisuudesta varmaan oma lokero ainakin ominaisuuksien puolesta jos se jollain tasolla tekee minkä lupaa.
Toisaalta 6x6 ja GTP ovat ilmeisesti melkein samassa hintaluokassa. Silloin pitää olla tarkkana, ettei kahden eri mallin tilauksilla syödä valmistuksen mittakaavaetua ja päädytä maksamaan yhteensä enemmän kuin tilaamalla pelkästään toista mallia olisi maksettu. Mutta jos halutaankin nopeasti paljon ajoneuvoja, ja siitä ollaan valmiita maksamaan enemmän, useamman mallin joilla on eri valmistusmääriä rajoittavat tekijät (eivät kilpaile moottoreista, vaihteistoista, akselistoista jne.) onkin fiksua. Samoin jos molemmat mallit ovat jatkuvassa sarjatuotannossa ja mittakaava sitä myöten tapissa ei luultavasti ole haittaa ostaa molempia. Mutta kumpikaan näistä kahdesta ei ole tuossa tilanteessa, ainakaan vielä.
Sisu GTP:n hinta "pitäisi" olla huomattavasti alempi verrattuna Patria 6x6:een. Ainakin järkevän suurina määrinä ostettuna. Patria 6x6:sen hinnan määritti kuitenkin satojen kappaleiden ostoerät ja Sisu GTP:n hinnan nyt vain kymmenien. Saas nähdä onko Patria 6x6:kaan enää tuossa ~ miljoonan/kpl hintaluokassa sekään, kun inflaatio laukannut viimeisien julkaistujen ostojen jälkeen.
EDIT: Myönnän kyllä, että Sisu GTP:n kilpailuetu ja järkevyys muuna, kuin RG32:n korvaajana vähenee mikäli hinnat lähenee. Epäilen kuitenkin myös Patria 6x6 vertailukykyisen hinnan nousseen sitten viimenäkemän.
Joo, jos 6x6:tta saa miljoonalla ja GTP:tä 0,75 miljoonalla, jälkimmäisen järkevyys alenee roimasti. Epäilen kuitenkin, että tähän piensarjaan on vyörytetty kehityskustannuksia ja varustelua, muutoin noin suolaista hintaa on vähän vaikea sulattaa. Eiköhän tulevaisuudessa nähdä uusia, suurempia sarjoja pienemmällä yksikköhinnalla.
Joo, jos 6x6:tta saa miljoonalla ja GTP:tä 0,75 miljoonalla, jälkimmäisen järkevyys alenee roimasti. Epäilen kuitenkin, että tähän piensarjaan on vyörytetty kehityskustannuksia ja varustelua, muutoin noin suolaista hintaa on vähän vaikea sulattaa. Eiköhän tulevaisuudessa nähdä uusia, suurempia sarjoja pienemmällä yksikköhinnalla.
Tuskin näitä olisi ostettu, jos hinta/laatu-suhde ei olisi kunnossa. Pikemminkin veikkaisin, että Sisun tuotteen on täynyt olla oikeasti hyvä, että on unohdettu vanhat riidat yli kymmenen vuoden jälkeen.
Tuskin näitä olisi ostettu, jos hinta/laatu-suhde ei olisi kunnossa. Pikemminkin veikkaisin, että Sisun tuotteen on täynyt olla oikeasti hyvä, että on unohdettu vanhat riidat yli kymmenen vuoden jälkeen.
JLTV 1+3, GTP 2+8. Suojaustasoista en löytänyt tietoja, mutta oletan GTP:n olevan parempi. Ainakin valokuvien perusteella GTP:n moottoritilakin on panssaroitu, JLTV:n ei?
JLTV 1+3, GTP 2+8. Suojaustasoista en löytänyt tietoja, mutta oletan GTP:n olevan parempi. Ainakin valokuvien perusteella GTP:n moottoritilakin on panssaroitu, JLTV:n ei?
Jos/kun GTP lähtee KRIHA-keikoille, niin se lähtee luultavasti nimenomaan partioajoneuvona (eli avolavana). Tällöin miehistönkuljetuskapasiteetissa ei ole juuri eroa JLTV:hen nähden. Ryhmäajoneuvo KRIHA:ssa lienee Pasi/AMV/6X6 - tilavampia ja useampiakselisina paremmin liikkuvia ajoneuvoja kuin GTP, joka on nostettu maksimipainoon lisäpanssaroinnilla ja sullomalla kyytiin 10 ukkoa varusteineen.
Painon puolestahan nuo on suht lähellä. JLTV ~10 tonnia Wikipediasta ongittuna ja kantokyky ~pari tonnia. Sisun omamassa jotain reilu 10 tonnia ja kokonaismassa jopa 16 tonnia. Sisussa siis isompi kantokyky, mutta se tarkoittaa, että myös perusversio on raskaampi (moottori, alusta jne.), jotta se voi ottaa suunnilleen kaksinkertaisen määrän hyötykuormaa kyytiin.
JLTV:n panssarointi on ilmeisesti turvaluokiteltua tietoa, mutta aikanaan mariinien vaatimusmäärittelyssä edellytettiin lisäpanssaroituna STANAG Level 3 -suojaa ja toivottiin Level 4 -suojaa. Eiköhän nuo ole aika lähellä toisiaan, ja pääasia lienee päästä paremmalle tasolle G-Mersuista ja RG-32:ista.
On January 12, 2006 the United States Marine Corps (USMC) issued a Request for Information (RFI) as part of a market survey. The USMC was seeking information on vendors' capability of producing a Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) Family of Vehicles.
Jos/kun GTP lähtee KRIHA-keikoille, niin se lähtee luultavasti nimenomaan partioajoneuvona (eli avolavana). Tällöin miehistönkuljetuskapasiteetissa ei ole juuri eroa JLTV:hen nähden. Ryhmäajoneuvo KRIHA:ssa lienee Pasi/AMV/6X6 - tilavampia ja useampiakselisina paremmin liikkuvia ajoneuvoja kuin GTP, joka on nostettu maksimipainoon lisäpanssaroinnilla ja sullomalla kyytiin 10 ukkoa varusteineen.
Painon puolestahan nuo on suht lähellä. JLTV ~10 tonnia Wikipediasta ongittuna ja kantokyky ~pari tonnia. Sisun omamassa jotain reilu 10 tonnia ja kokonaismassa jopa 16 tonnia. Sisussa siis isompi kantokyky, mutta se tarkoittaa, että myös perusversio on raskaampi (moottori, alusta jne.), jotta se voi ottaa suunnilleen kaksinkertaisen määrän hyötykuormaa kyytiin.
JLTV:n panssarointi on ilmeisesti turvaluokiteltua tietoa, mutta aikanaan mariinien vaatimusmäärittelyssä edellytettiin lisäpanssaroituna STANAG Level 3 -suojaa ja toivottiin Level 4 -suojaa. Eiköhän nuo ole aika lähellä toisiaan, ja pääasia lienee päästä paremmalle tasolle G-Mersuista ja RG-32:ista.
On January 12, 2006 the United States Marine Corps (USMC) issued a Request for Information (RFI) as part of a market survey. The USMC was seeking information on vendors' capability of producing a Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) Family of Vehicles.
Eipä tuollaiselle avolavalle ole krihareissulla käyttöä. Libanonissa MB G-sarjan 3 akselinen seisoo pääasiassa tukikohdassa, koska kukaan ei halua ajaa autolla jonka lavalle voi heittää mm. käsikranaatteja.
Eipä tuollaiselle avolavalle ole krihareissulla käyttöä. Libanonissa MB G-sarjan 3 akselinen seisoo pääasiassa tukikohdassa, koska kukaan ei halua ajaa autolla jonka lavalle voi heittää mm. käsikranaatteja.