Panssari-Sisu GTP

Jos telavärkki on tampannut lumeen ajoväylän, niin Humvee, Pasi ja AMV tulee niissä jäljissä. Paripyörällinen jämähtää lumeen mahdollisesti.
 
6x6 ja Pasi hoitaa Jv-ryhmän kuljetuksen. GTP tarvitaan sit kaikkeen muuhun. It, pst, tied, cbrn, spol, tulenjohto, Taktinen komentopaikka yms.. lista on loputon ketkä voi käyttää tota ajoneuvoa.
Toi punanen avolava ois kyllä rouhee siviilissä, vois kyykyttää kaikkia 3500 ja isompia avolavoja :D
...myös 120mm krh:n vetoauto... ehkäpä joku aselavetti. jne?
 
Ehkäpä sen 120millisen voisi asentaa suoraan ajoneuvoon. Näitähän on tehty maailmalla.

Ajatteletko jotakin sellaista kuin KRH-TEKA tai Stryker?


m1129_stryker_mortar.jpg


On kai se mahdollista, mutta mitenköhän kaksiakselinen GTP toimii tavallisen heittimen kanssa? Ts. kestääkö alusta rekyylin, entä heiluuko ajoneuvo valtoimenaan johtaen tulinopeuden alenemiseen?

Lisäksi jää pohdittavaksi, miksi ei AMOS tai NEMO? Onko puolivillainen ratkaisu oikeasti kustannustehokkaampi?
 
Ajatteletko jotakin sellaista kuin KRH-TEKA tai Stryker?


m1129_stryker_mortar.jpg


On kai se mahdollista, mutta mitenköhän kaksiakselinen GTP toimii tavallisen heittimen kanssa? Ts. kestääkö alusta rekyylin, entä heiluuko ajoneuvo valtoimenaan johtaen tulinopeuden alenemiseen?

Lisäksi jää pohdittavaksi, miksi ei AMOS tai NEMO? Onko puolivillainen ratkaisu oikeasti kustannustehokkaampi?

Kaipa se toimii




Toinen vaihtoehto olisi ajoneuvoon kiinteästi asennettava, mutta maahan ennen käyttöä laskettava heitin. Jotain uuttakin voisi keksiä.
 
Ajatteletko jotakin sellaista kuin KRH-TEKA tai Stryker?


m1129_stryker_mortar.jpg


On kai se mahdollista, mutta mitenköhän kaksiakselinen GTP toimii tavallisen heittimen kanssa? Ts. kestääkö alusta rekyylin, entä heiluuko ajoneuvo valtoimenaan johtaen tulinopeuden alenemiseen?

Lisäksi jää pohdittavaksi, miksi ei AMOS tai NEMO? Onko puolivillainen ratkaisu oikeasti kustannustehokkaampi?
Niin ja jos toivoa saisi, niin NEMO tietysti. Kaikkiin tarpeisiin sitä ei takuuvarmasti saada missään olosuhteessa, siksi tarve kakkoslinjan laitteelle säilyy. Sitäpaitsi tekakrh täytyy myös korvata. Halvimmillaan siitä kopypaste GPT:lle, tai jotain.
 
Niin ja jos toivoa saisi, niin NEMO tietysti. Kaikkiin tarpeisiin sitä ei takuuvarmasti saada missään olosuhteessa, siksi tarve kakkoslinjan laitteelle säilyy. Sitäpaitsi tekakrh täytyy myös korvata. Halvimmillaan siitä kopypaste GPT:lle, tai jotain.

Jos kyse on kolmoslinjan "hirviprikaatista", niin jopa KRH-GTP taitaa jäädä haaveeksi, kun jalkaväki matkustaa traktorin lavalla, viestimiehet vetävät parikaapelia ja pst-miehet ulkoiluttavat ******. Ottoajoneuvot ja vedettävät heittimet saavat kelvata staattisen puolustuksen joukoille. Ellei jostakin revitä miljardeja euroja noiden joukkojen asiallista varustamista varten.

Tasokkaammin varustettuja pumppuja taas on rajallisesti, vaikka määrä hieman kasvaisikin 6X6:n ja Arktisen liikkuvuuden myötä. Heitetään käsivaralta optimistinen 25 pataljoonaa. Neljävaunuinen NEMO-joukkue jokaiseen pataljoonaan tarkoittaisi 100 kpl hankintaa (AMOS operoi nykyisellään kolmevaunuisina joukkueina per tuettava pataljoona, eli siihen nähden kyseessä olisi tasonnosto).

Ei mikään mahdoton investointi, kun kalustoa ja organisaatioita laitetaan uusiksi joka tapauksessa. NEMO voisi olla yksi osa palettia, jolla korvataan poistuvan itätykistön suorituskykyä. Nythän rahaa on paremmin käytettävissä kuin ennen erikoisoperaatiota, jos K9-option lunastaminen ja GMLRS-myyntilupa antavat yhtään suuntaviivoja.
 
Tarkalleen ottaen ei sanota, että juuri nämä 25 korvaisivat RG:itä, GTP:itä tullee muuhunkin käyttöön. Eikä määrä ole lähellekään sama kuin RG:itä on. Voisiko näitä olla tilattu K-Stingereille? Sehän oli kiinteälle järjestelmälle sopiva versio, jonka myyntilupahinnassa olisi tilaa integroinnille tai laitteille tuollaiseen.

"Marttila sanoo, että uusilla monikäyttöajoneuvoilla korvataan aiemmat Puolustusvoimien käyttämät kevyesti panssaroidut RG32M-maastoajoneuvot"
Stinger-K GTP-alustalla sopisi kyllä ilmoitettuun: 350 ohjusta, 25 kpl *4 ohjusta, 3,5 täyttöä. Loal ja ajoneuvon datalinkin käyttö on tätä varten. Myyntiluvassa ei myöskään mainittu laukaisimia kuten varmaan olisi jos niitä olisi haluttu, ja täällä mietittiin, että "engineering&services voisi olla syy korkeaan hintaan. Frisk spekuloi tästä Asradille ja Zetros alustalle tms. K:ssa on ilmeisesti myös proximity fuse UAV:itä vastaan, mitä varmasti halutaan.

Myynninedustusta GTP:lle, rahat alustasta Suomeen...

Mikä järjestelmä olisi, ja ja kuinka paljon lisäkykyjä sillä saadaan UAV-kyvyn (prox fuse, loal, data linkillä ajoneuvon kautta) lisäksi olemassaolevaan manpadsiin verrattuna?
 
Stinger-K GTP-alustalla sopisi kyllä ilmoitettuun: 350 ohjusta, 25 kpl *4 ohjusta, 3,5 täyttöä. Loal ja ajoneuvon datalinkin käyttö on tätä varten. Myyntiluvassa ei myöskään mainittu laukaisimia kuten varmaan olisi jos niitä olisi haluttu, ja täällä mietittiin, että "engineering&services voisi olla syy korkeaan hintaan. Frisk spekuloi tästä Asradille ja Zetros alustalle tms. K:ssa on ilmeisesti myös proximity fuse UAV:itä vastaan, mitä varmasti halutaan.

Myynninedustusta GTP:lle, rahat alustasta Suomeen...

Mikä järjestelmä olisi, ja ja kuinka paljon lisäkykyjä sillä saadaan UAV-kyvyn (prox fuse, loal, data linkillä ajoneuvon kautta) lisäksi olemassaolevaan manpadsiin verrattuna?

Niin, Bolideahan ostettiin lisää. Eli jos se ei ole pelkästään MANPADS-laukaisimille, vaan myös ASRAD-R:lle, niin se asettaa Stinger FIM-92K:n uuteen, outoon valoon. Voi tietysti olla, että nykyisille laveteille halutaan enemmän ohjuksia varastoon... Mutta se olisi jo melko hulppea ohjusmäärä, jos 16 ASRAD-R:ää varten tulisi 350 kpl Stinger ja siihen sitten Bolideja vielä jonkinlainen määrä päälle.

Mutta mihin ihmetorniin nuo Stingerit voitaisiin laittaa, jos ei ASRAD-R:ään? Käytetystä kalustosta tulee mieleen Avengerit (revitään irti HMMWV:n päältä ja siirretään GTP:n päälle? mutta miksi ei ollut tuossa myyntiluvassa?) ja Hollannin Fennek-alustaiset Stinger-laukaisimet (niitä taitaa kylläkin olla vain 18 kpl, tornin valmistajaa en muista, muistaakseni torni on saksalais-turkkilainen). Toinen vaihtoehto voisi olla uudet tornit Yhdysvalloista (M-SHORAD). ASRAD:n lisähankinnat ei tunnu todennäköisiltä, siinä lienee paljon vanhoja komponentteja eikä kukaan ole hankkinut järjestelmää aikoihin.
 
95f281888249f6a132419d5c96803671.jpg
 

Kisassa mukana siis Otocar Cobra II, BMC Amazon, NMS ja Ejder Yalcin.

 
^No tokko sentään murto-osa hintaan kun komponentit ja materiaali maksaa saman kuitenkin. Tai sitten "Murateissa" on käytetty jotain kiinanpaskaa mikä sekään ei yllättäisi.. Sisunkin hintaa nostaa varmasti piensarjaisuus jonka muuttaminen pidemmäksi olisi tietysti mahdollista kunnon tilauksella :) PV tilauksissa tuli muutenkin katsoa enemmän kotimaisuutta kuin jotain 10 - 20% laskennallista säästöä.
 
^No tokko sentään murto-osa hintaan kun komponentit ja materiaali maksaa saman kuitenkin. Tai sitten "Murateissa" on käytetty jotain kiinanpaskaa mikä sekään ei yllättäisi.. Sisunkin hintaa nostaa varmasti piensarjaisuus jonka muuttaminen pidemmäksi olisi tietysti mahdollista kunnon tilauksella :) PV tilauksissa tuli muutenkin katsoa enemmän kotimaisuutta kuin jotain 10 - 20% laskennallista säästöä.
Ja onneksi kotimaisuutta katsotaankin. Ei esimerkiksi 6x6 joutunut mihinkään maailmanlaajuiseen tarjouskilpailuun. Kaikkea ei kannata kotimaassa tehdä, mutta valikoiden voi vetää kotiinpäin. Etenkin jos lähiulkomaita saa mukaan kimppaan.
 
Back
Top