Panssari-Sisu GTP

Miksipä niitä (suhteellisen kalliita) koreja tai alustoja hilloamaan nurkkiin, kun sillä hinnalla saa jo puoli kokonaista autoakin? Ilman molempia osia kädessä on vain kasa ryönää.

Alustoja tietty voinee hankkia muutaman ylimääräisen juurikin kenttäkorjausvaraksi, sillä alustahan se on jonka vauroituminen esm. miinaan sen liikkeen pysäyttää, siis ihan muutamia kappaleita jos autoja hankitaan satoja. Mutta en oikein ite näe tuolla vaihtokoriominaisuudella paljoa käytännön arvoa, muutoin kuin että vaurioituneista ajoneuvoista voidaan hieman yhdistellä toimintakykyisia. Enemmän se on tuotantopuolen juttu, erilaisia päälirakenteita on helppo sketsata, suunnitella ja erityisesti markkinoida, kun ne saadaan yhteen mokkulaan helposti kiinni. Olen lähes varma, että asiakasräätälöintimielessä se ominaisuus on tehtykin ja esitteissähän on pyörinyt mm. paloautoa ja ambulanssia.

Aika lailla samaa mieltä.

1-10 prosentin alustaylimäärä voisi olla tavoiteltavaa, jos tuosta tulee tyyliin prikaatin pääajoneuvokalusto. Nekin alustat saisi varmaan jemmattua "hyötykäyttöön" esim. joukon huoltoon kiskomaan perävaunuja ja/tai kantamaan halpaa avolavakoria. Tarvittaessa takalinjoilta saa sitten otto-kuorma-autoja tilalle, jos GTP-alusta siirtyy elinluovutetun, tärkeämmän korin kantajaksi.
 
On nämä tilausmäärät kyllä pieniä. Tarvetta varmaan olisi, että jouduttaisi niin paljon ottoajoneuvojen varaan ja varsinkin kun autokannan muutos ei paljon puolustusvoimia auta. Maastoautot vähenevät ja autokanta sähköistyy kovaa vauhtia. Tämä tarkoittaa, että sopivat ottoajoneuvot vähenevät. Tuo pitäisi näkyä puolustusvoimien tekemissä tilauksissa. Tuollainen alle 50 ajoneuvon tilaus on mitätön. Eteläinen naapurikin on varustanut liikkuvat joukkonsa kohta paremmin mitä Suomi.

Toisaalta on hyvä, että tilausmäärät ovat pieniä. GTP on yksinkertaisesti liian kallis minkäänlaiseksi yleisajoneuvoksi nykyisillä hinnoilla. Nelivetoisia Amarokeja tai Sprintereitä (Norjan ja Ruotsin kodinturvajoukkojen käytössä miehistönkuljetuksessa) saa abouttiarallaa kymmenkertaisesti samalla rahalla.

Onneksi raskas liikenne ja alkutuotanto ei näytä siirtyvän sähköön ihan yhtä nopeasti. Sieltä saa sentään maansiirtoautoa ja traktoria peräkärryineen hamaan tulevaisuuteen.
 
Spritereitä ja Hiluxeja hankitaan PV:lle jatkuvasti sekä eri hankeilla että toimintamenoilla. Näitä hankitoja ei ole vain tiedotteissa näkynyt. Ja volyymi on kuitenkin enemmin kymmeniä kuin satoja vuodessa, joten kyllä ottoajoneuvoille on kysyntää tulevaisuudessakin. Ottoajoneuvojen korvaamiseen tarvittavan nelinumeroisen määrän ylläpitokustannukset olisivat valtavat mikä lienee keskeinen syy ottoajoneuvojen käyttöön. Ehdotan autoveron poistoa nelivetoisilta pakettiautoilta ja 9-hlö autoilta.
 
Spritereitä ja Hiluxeja hankitaan PV:lle jatkuvasti sekä eri hankeilla että toimintamenoilla. Näitä hankitoja ei ole vain tiedotteissa näkynyt. Ja volyymi on kuitenkin enemmin kymmeniä kuin satoja vuodessa, joten kyllä ottoajoneuvoille on kysyntää tulevaisuudessakin. Ottoajoneuvojen korvaamiseen tarvittavan nelinumeroisen määrän ylläpitokustannukset olisivat valtavat mikä lienee keskeinen syy ottoajoneuvojen käyttöön. Ehdotan autoveron poistoa nelivetoisilta pakettiautoilta ja 9-hlö autoilta.

Mitä nuo ylläpitokustannukset ovat?

Viettäähän moni ajoneuvo siviilissäkin elonsa ulkoruokinnassa ilman mainittavia ongelmia. Määräaikaishuollot voi ulkoistaa alihankkijalle ja parin-kolmen tankillisen polttaminen vuoteen riittänee akkujen, tiivisteiden ym. pitämiseksi kunnossa. Kilometrejä kalustolle saadaan integroimalla varusmieskoulutukseen (siirtymät leireille jne. vajailla autoilla), ja siltä osin kuin se ei riitä, niin rötväävät kuskit ei kuljusta lopu.
 
Jos haluttaisiin, että PV:llä olisi reserviläisarmeijamme käyttöön riittävä määrä kalustoa ilman ottoajoneuvojen tarvetta, täytyisi pickuppien ja maastoautojen lisäksi hankkia sitten kaikkea muutakin. Traktoreita, erilaista raskasta kuljetuskalustoa ym. Siihen tarvittava raha on paremmassa käytössä, kun hankitaan sellaista, mitä siviilikäytössä ei ole. Vaikkapa sotilasaseita ja ammuksia.

Nelivetoisia 2000-luvulla rekisteröityjä avolava-autoja on Nettiautossa listattuna n. 1000 kpl tällä hetkellä. Uusia ensirekisteröidään n. tuhat per vuosi. Kyllä niitä kohtalaisesti riittänee nykyisinkin. En suinkaan vastustaisi, jos sellaisilta poistettaisiin autovero tai sitä alennettaisiin reilusti. Epäilen silti, olisiko veroalella suuri vaikutus ensirekisteröintimääriin. Kaksipaikkaisilla lava-automalleilla autovero ei nytkään kovin paljon rankaise, joten niitä nytkin ostavat ne, jotka esimerkiksi kiinteistönhuoltoon tai vastaavaan käyttöön tarvitsevat. Kunnollisella miehistöohjaamolla varustettujen verokohtelu on raakaa, mutta toisaalta sellainen on tavalliselle autoilijalle hyvin epäkäytännöllinen auto ja käytettyinä maahantuotuja myydään hyvinkin kohtuulliseen hintaan niille muutamille maajusseille ja metsänomistajille, joilla on aito tarve maastokelpoiselle mutta yleiskäyttöönkin sopiville lava-autoille.

Suurta buumia nelioviselle isolla matkustamolla olevalle Hiluxille ym. tuskin tulisi autoveron poistamisen jälkeen, mutta kyllä niitä tietysti enemmän uusina myytäisiin kuin nykyisin. Suuri osa nykyisin käytetyn Navaron ostajista ostaisikin uuden Hiluxin tai Amarokin, mutta ehkä kokonaismäärät lisääntyisivät myös jotain 100 autoa per vuosi tms. Toki työkäyttöön ostettaisiin varmasti paljon enemmän double cappeja eikä lyhyellä ohjaamolla olevia kun ei tarvitsisi maksaa 1,5 - 2-kertaista hintaa.
 
On nämä tilausmäärät kyllä pieniä. Tarvetta varmaan olisi, että jouduttaisi niin paljon ottoajoneuvojen varaan ja varsinkin kun autokannan muutos ei paljon puolustusvoimia auta. Maastoautot vähenevät ja autokanta sähköistyy kovaa vauhtia. Tämä tarkoittaa, että sopivat ottoajoneuvot vähenevät. Tuo pitäisi näkyä puolustusvoimien tekemissä tilauksissa. Tuollainen alle 50 ajoneuvon tilaus on mitätön. Eteläinen naapurikin on varustanut liikkuvat joukkonsa kohta paremmin mitä Suomi.
Nyt tehty tilaus on eittämättä pieni, lienee suunnattu jollekin yksittäiselle joukolle. Tuohan ei suinkaan ole ainokainen tilaus, käsittääkseni aiemmin PV:llä on noin 100kpl GTP:tä käytössään ja olen sikäli samaa mieltä että ei enempi pahaa tekisi. Tosin onhan maavoimat tällä hetkelllä seuraavana isommassa modernisointi vuorossa kun Ilmavoimat sai F35:t, Merivoimat Pohjanmaa-lk:t joten tuolle sektorille lienee seuraavat suurinvestoinnit (tai monta keskikokoista) PV:n ostohousujen taskussa.
 
Suurta buumia nelioviselle isolla matkustamolla olevalle Hiluxille ym. tuskin tulisi autoveron poistamisen jälkeen, mutta kyllä niitä tietysti enemmän uusina myytäisiin kuin nykyisin. Suuri osa nykyisin käytetyn Navaron ostajista ostaisikin uuden Hiluxin tai Amarokin, mutta ehkä kokonaismäärät lisääntyisivät myös jotain 100 autoa per vuosi tms. Toki työkäyttöön ostettaisiin varmasti paljon enemmän double cappeja eikä lyhyellä ohjaamolla olevia kun ei tarvitsisi maksaa 1,5 - 2-kertaista hintaa.
Meillä on noin 300.000 aktiivista metsästäjää (ja kaikkiaan noin 600.000 metsästyskortin omistajaa) joille tuollainen 5pk ohjaamoinen lyhytlavainen pickup lavakatteella ja nelivedolla olisi kuin nenä päähän jos hinta sille kaupassa ei olisi niin tähtitieteellinen. Maassamme on melkoisen suuri "metsästysautojen" fleet kaikenlaisia vanhoja nelivetorämmäleitä joilla jahdeissa käydään. En voi väittää että noita myytäisiin satoja tuhansia mutta kun moderni pick up ei ole ihan toivoton peli arkiajoonkaan (siinä missä joku 30-40v vanha Landcruiser/Pajero/Hilux on nykystandardein karsea traktori vaikka joku masokisti niinkin toimii) niin varmasti luku olisi lähempänä 3-4000 kuin jos nykyisin luku on 1000 per vuosi. Tällä turvattaisiin otto-ajoneuvomääriä varmemmin kriisin varalle + meidän huonokuntoisilla sivuteillä noille tosiaan olisi tilausta.
 
Nyt tehty tilaus on eittämättä pieni, lienee suunnattu jollekin yksittäiselle joukolle. Tuohan ei suinkaan ole ainokainen tilaus, käsittääkseni aiemmin PV:llä on noin 100kpl GTP:tä käytössään ja olen sikäli samaa mieltä että ei enempi pahaa tekisi. .
Aikaisemmin on hankittu 31 kpl, eli kokonaismäärä tämän hankinnan jälkeen on 44 kpl.
 
Jos haluttaisiin, että PV:llä olisi reserviläisarmeijamme käyttöön riittävä määrä kalustoa ilman ottoajoneuvojen tarvetta, täytyisi pickuppien ja maastoautojen lisäksi hankkia sitten kaikkea muutakin. Traktoreita, erilaista raskasta kuljetuskalustoa ym. Siihen tarvittava raha on paremmassa käytössä, kun hankitaan sellaista, mitä siviilikäytössä ei ole. Vaikkapa sotilasaseita ja ammuksia.

Nelivetoisia 2000-luvulla rekisteröityjä avolava-autoja on Nettiautossa listattuna n. 1000 kpl tällä hetkellä. Uusia ensirekisteröidään n. tuhat per vuosi. Kyllä niitä kohtalaisesti riittänee nykyisinkin. En suinkaan vastustaisi, jos sellaisilta poistettaisiin autovero tai sitä alennettaisiin reilusti. Epäilen silti, olisiko veroalella suuri vaikutus ensirekisteröintimääriin. Kaksipaikkaisilla lava-automalleilla autovero ei nytkään kovin paljon rankaise, joten niitä nytkin ostavat ne, jotka esimerkiksi kiinteistönhuoltoon tai vastaavaan käyttöön tarvitsevat. Kunnollisella miehistöohjaamolla varustettujen verokohtelu on raakaa, mutta toisaalta sellainen on tavalliselle autoilijalle hyvin epäkäytännöllinen auto ja käytettyinä maahantuotuja myydään hyvinkin kohtuulliseen hintaan niille muutamille maajusseille ja metsänomistajille, joilla on aito tarve maastokelpoiselle mutta yleiskäyttöönkin sopiville lava-autoille.

Suurta buumia nelioviselle isolla matkustamolla olevalle Hiluxille ym. tuskin tulisi autoveron poistamisen jälkeen, mutta kyllä niitä tietysti enemmän uusina myytäisiin kuin nykyisin. Suuri osa nykyisin käytetyn Navaron ostajista ostaisikin uuden Hiluxin tai Amarokin, mutta ehkä kokonaismäärät lisääntyisivät myös jotain 100 autoa per vuosi tms. Toki työkäyttöön ostettaisiin varmasti paljon enemmän double cappeja eikä lyhyellä ohjaamolla olevia kun ei tarvitsisi maksaa 1,5 - 2-kertaista hintaa.
näitä täytyy miettiä kuitenkin se 10, 20, 30 vuotta eteenpäin. Muutokset voivat olla nopeita mitä tulee otto ajoneuvojen laatuun ja määrää .
 
Nyt tehty tilaus on eittämättä pieni, lienee suunnattu jollekin yksittäiselle joukolle. Tuohan ei suinkaan ole ainokainen tilaus, käsittääkseni aiemmin PV:llä on noin 100kpl GTP:tä käytössään ja olen sikäli samaa mieltä että ei enempi pahaa tekisi. Tosin onhan maavoimat tällä hetkelllä seuraavana isommassa modernisointi vuorossa kun Ilmavoimat sai F35:t, Merivoimat Pohjanmaa-lk:t joten tuolle sektorille lienee seuraavat suurinvestoinnit (tai monta keskikokoista) PV:n ostohousujen taskussa.

Eikös juuri ostettu stingeriä tai vastaavaa lähitorjunta ohjusta. Voisiko näille olla tulossa lavettia, tai olisiko mahdollisesti jo tullut aiemmasta ~25kpl tilauksesta?
Toisaalta ambulansseja voisi tulla myös?

1703762004773.png
 
Meillä on noin 300.000 aktiivista metsästäjää (ja kaikkiaan noin 600.000 metsästyskortin omistajaa) joille tuollainen 5pk ohjaamoinen lyhytlavainen pickup lavakatteella ja nelivedolla olisi kuin nenä päähän jos hinta sille kaupassa ei olisi niin tähtitieteellinen. Maassamme on melkoisen suuri "metsästysautojen" fleet kaikenlaisia vanhoja nelivetorämmäleitä joilla jahdeissa käydään. En voi väittää että noita myytäisiin satoja tuhansia mutta kun moderni pick up ei ole ihan toivoton peli arkiajoonkaan (siinä missä joku 30-40v vanha Landcruiser/Pajero/Hilux on nykystandardein karsea traktori vaikka joku masokisti niinkin toimii) niin varmasti luku olisi lähempänä 3-4000 kuin jos nykyisin luku on 1000 per vuosi. Tällä turvattaisiin otto-ajoneuvomääriä varmemmin kriisin varalle + meidän huonokuntoisilla sivuteillä noille tosiaan olisi tilausta.
Hyviä ja mukaviahan nykyiset pickupit ovat ajaa, mutta kokonsa puolesta aika tuskastuttavia esimerkiksi silloin, kun pitää pysäköidä. Pituuttakin kuitenkin sellaiset 30 cm enemmän kuin jo oikeasti suurissa ”normaaleissa” autoissa. Kaupunkilaiselta vaaditaan jo asennetta, mikäli sellaisella arkiajonsa meinaa ajella. Toki oma ominainen käyttäjäkuntansa niille olisi.

Käytettyinä maahantuotujahan on saanut jo pitkään kohtuuhinnalla asiallisilla kilometreillä ja vuosimallilla. Sellaista harkitsin kerran itsekin, mutta totesin huonot puolet liian suuriksi hyviin nähden.
 
Nyt tehty tilaus on eittämättä pieni, lienee suunnattu jollekin yksittäiselle joukolle. Tuohan ei suinkaan ole ainokainen tilaus, käsittääkseni aiemmin PV:llä on noin 100kpl GTP:tä käytössään ja olen sikäli samaa mieltä että ei enempi pahaa tekisi. Tosin onhan maavoimat tällä hetkelllä seuraavana isommassa modernisointi vuorossa kun Ilmavoimat sai F35:t, Merivoimat Pohjanmaa-lk:t joten tuolle sektorille lienee seuraavat suurinvestoinnit (tai monta keskikokoista) PV:n ostohousujen taskussa.
6+25+13=44 kpl on käsittääkseni tähän mennessä tilattu kokonaismäärä.
 
Hyviä ja mukaviahan nykyiset pickupit ovat ajaa, mutta kokonsa puolesta aika tuskastuttavia esimerkiksi silloin, kun pitää pysäköidä. Pituuttakin kuitenkin sellaiset 30 cm enemmän kuin jo oikeasti suurissa ”normaaleissa” autoissa. Kaupunkilaiselta vaaditaan jo asennetta, mikäli sellaisella arkiajonsa meinaa ajella. Toki oma ominainen käyttäjäkuntansa niille olisi.

Käytettyinä maahantuotujahan on saanut jo pitkään kohtuuhinnalla asiallisilla kilometreillä ja vuosimallilla. Sellaista harkitsin kerran itsekin, mutta totesin huonot puolet liian suuriksi hyviin nähden.
Mitä nyt tuossa alkuvuonna tuli työn puolesta ajettua isohkoa pakettiautoa kaupungissa aika paljonkin, niin kiitos peruutuskameran ja hyvien peilien ja muutenkin hyvän näkyvyyden, ei pysäköinti tuottanut minkäänlaisia ongelmia. Itse asiassa oli helpompi pysäköidä kuin oma pikkuauto (jossa ei peruutuskamera). Väittäisin kyllä, että aika moni nykyään kitumaasturin ostava päätyisi 5-paikkaiseen avolavaan, jos näiltä poistettaisiin autovero. Ja siinä samalla saattaisi kokonaisverokertymä jopa nousta.
 
6+25+13=44 kpl on käsittääkseni tähän mennessä tilattu kokonaismäärä.
En väitä vastaan, enkä löydä artikkelia mistä moinen luku päähäni jäi. Varmaan salaa miettinyt että tuplat pitäisi ainakin olla.
 
En väitä vastaan, enkä löydä artikkelia mistä moinen luku päähäni jäi. Varmaan salaa miettinyt että tuplat pitäisi ainakin olla.
Voihan tuo olla pelkkä Maavoimien varanto :alien:

No joo. Hankinnat ovat vasta käynnistyneet. Odotetaan muutama vuosi niin nähdään mihin GTP:n osalta päädytään.
 
Mitä nyt tuossa alkuvuonna tuli työn puolesta ajettua isohkoa pakettiautoa kaupungissa aika paljonkin, niin kiitos peruutuskameran ja hyvien peilien ja muutenkin hyvän näkyvyyden, ei pysäköinti tuottanut minkäänlaisia ongelmia. Itse asiassa oli helpompi pysäköidä kuin oma pikkuauto (jossa ei peruutuskamera). Väittäisin kyllä, että aika moni nykyään kitumaasturin ostava päätyisi 5-paikkaiseen avolavaan, jos näiltä poistettaisiin autovero. Ja siinä samalla saattaisi kokonaisverokertymä jopa nousta.
Ei se pysäköintisuoritus itsessään ole sen kummempi kuin muissakaan autoissa jos vaan tilaa riittää, vaan hankaluutensa tulee siinä, että mihin auton saa mahtumaan. Kyllä tuollainen 5,3-metrinen auto on aika nihkeä pysäköitävä ja venkslattava esim. vanhemman mallisissa pysäköintihalleissa, joissa on tolppia joka puolella ja lyhyet ja ahtaat ruudut. Ja sitten kadunvarsiparkit, taloyhtiöiden autokatokset ym. joihin pitäisi auto saada sovitettua. Aika vähän tuollaisilla kaupunkilaiset ajavat, mutta maaseudulla asuvalle voi olla toimiva peli ja kyllähän se peltomarketin parkkipaikalle aina johonkin kohtaan taittuu.
 
Pääosin ne samat kustannukset, jotka jokainen autoilja tuntee. Huollot, korjaukset, renkaat kausivaihtoineen. Tuhannelta autolta varmasti yli miljoona euroa vuodessa. Onko se sitten paljon? Köyhälle kaikki on.

Tunnetusti uuden auton ostajalle suurin menoerä on arvonalenema. Jos ostat tuhat autoa á 50k€ ja 20 vuoden päästä myyt ne Stenalle, niin arvonalenemaan hupeni samassa ajassa 50 milliä. Siis 2,5 per vuosi!

Jos on varaa ostaa, on myös varaa ylläpitää. Nyt ei puhuta lentokalustosta, joka on tolkuttoman kallista pitää käyttökunnossa, vaikka ilmaiseksi saisi.
 
Back
Top