Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tärkeimmät tiivistettynä: Tj kertoo, että sarjatuotanto alkaa. Tuoteperheen neljä versiota saa lisää versioita. GTP:stä tulee myös (itselataava)hybridi, toimintamatka sähköllä 5km, tärkeämpää kuitenkin on lisäteho.
Sisun tuotantoa kaavaillaan 4-500 ajoneuvoon, liikevaihdosta yli puolet GTP:stä. Palkataan 40-henkilöä lisää(nyt 70hlöä). GTP:n hinnat alkaen malli maksaa 350t€(Tämä hiukan tulkinnanvarainen kommentti, tarkoittaako GTP:ä vai markkinan halvinta tuotetta). Kotimaisuusaste 75%. Miehistönkuljetusversio max 10 paikkainen. Ryhmäajoneuvona vihjaa mukaan mahtuvan tarvikkeet viikon ajaksi. Korin vaihto jopa 15minuutissa.
Minä vuonna alkaa tuotanto ja millä aikavälillä 500 GTP:tä tehdään?
 
Ei sanottu ja koko tuotannon tavoite on 4-500 autoa/v. GTP n puolet tästä? Suhtaudun kyllä varauksella jutun tietoihin. Ainuttakaan tilausta kun ei ole julkistettu.

200-250 GTP:tä ulos linjalta per vuosi? Ja montako vuotta, kun kerran siirretään tuotannon painopiste sotilasajoneuvoihin?

Mutta hyvähän se on, jos kalustoa tulee maavoimille oikein runsaasti. Jos tuo tuotannon painopiste olisi militäärikalustossa esim. 5 vuotta, niin puhuttaisiin ~1000+ ajoneuvosta. Jos 10 vuotta, niin ~2000+ ajoneuvosta. Miinus tietysti ulkomaan tilausten osuus.

Tuolla varustaa jo pataljoonan jos toisenkin. Voi tietysti olla, että myös kuormureita olisi tulossa? Siis niitä isompia 8x8 huoltojoukoille ja erinäisten asejärjestelmien (Gabriel, IT:n korkeatorjuntakyky jne.) alustoiksi sekä kenties 10x10 silta-autojen alustoiksi?
 
200-250 GTP:tä ulos linjalta per vuosi? Ja montako vuotta, kun kerran siirretään tuotannon painopiste sotilasajoneuvoihin?

Mutta hyvähän se on, jos kalustoa tulee maavoimille oikein runsaasti. Jos tuo tuotannon painopiste olisi militäärikalustossa esim. 5 vuotta, niin puhuttaisiin ~1000+ ajoneuvosta. Jos 10 vuotta, niin ~2000+ ajoneuvosta. Miinus tietysti ulkomaan tilausten osuus.

Tuolla varustaa jo pataljoonan jos toisenkin. Voi tietysti olla, että myös kuormureita olisi tulossa? Siis niitä isompia 8x8 huoltojoukoille ja erinäisten asejärjestelmien (Gabriel, IT:n korkeatorjuntakyky jne.) alustoiksi sekä kenties 10x10 silta-autojen alustoiksi?
Aika paljon kysymysmerkkejä tosiaan jää, mutta jos ei toimari lämpimikseen puhunut niin merkittävä määrä kalustoa tuolta olisi tulossa linjalta ulos. Rivien välistä saattoi ymmärtää ruotsalaisten olevan myös ostohousut jalassa.
 
Aika paljon kysymysmerkkejä tosiaan jää, mutta jos ei toimari lämpimikseen puhunut niin merkittävä määrä kalustoa tuolta olisi tulossa linjalta ulos. Rivien välistä saattoi ymmärtää ruotsalaisten olevan myös ostohousut jalassa.

Mielenkiintoista, jos näin. Ruotsillahan on melkoinen omakin puolustusväline- ja autoteollisuus.
 
Ruotsissa ei taida olla hyllystä ostaa omatekemää GTP:n kaltaista ajoneuvoa. Ei se mitenkään poikkeuksellista ole, onhan Ruotsi ostanut Pasejakin.

Muutenkin Gifu on ihan hyvään aikaan markkinoilla, panssaroidut ajoneuvot menevät varmaankin kaupaksi lähivuosina.
 
Ruotsissa ei taida olla hyllystä ostaa omatekemää GTP:n kaltaista ajoneuvoa. Ei se mitenkään poikkeuksellista ole, onhan Ruotsi ostanut Pasejakin.

Muutenkin Gifu on ihan hyvään aikaan markkinoilla, panssaroidut ajoneuvot menevät varmaankin kaupaksi lähivuosina.
Isolla kapalla GTP:tä ja Patria 6x6:sta Ruotsiin, paluupostissa ne puuttuvat CV90:t KARPR:ille. Win-win.
 
Ruotsissa ei taida olla hyllystä ostaa omatekemää GTP:n kaltaista ajoneuvoa. Ei se mitenkään poikkeuksellista ole, onhan Ruotsi ostanut Pasejakin.

Muutenkin Gifu on ihan hyvään aikaan markkinoilla, panssaroidut ajoneuvot menevät varmaankin kaupaksi lähivuosina.

Toisaalta AMV-kauppa jouduttiin tekemään "kahteen kertaan", kun ruotsalainen kilpailija valitti oikeuteen ja hankintaprosessi uusittiin. Niillähän oli se oma SEP-ajoneuvohanke. Ja Mjölnerin tapauksessahan Ruotsi osti ihan paskan vehkeen kotimaasta, vaikka Suomesta olisi saanut parempaa Nemoa ja Amosta.

Ei näissä hirveästi logiikkaa tunnu aina olevan, mutta ei luulisi Ruotsin kaltaiselle maalle olevan ylivoimaista kehittää oma GTP. Toki jos kiire eikä aikaa odottaa paria-kolmea vuotta, niin se muuttaa helposti asioita.
 
Toisaalta AMV-kauppa jouduttiin tekemään "kahteen kertaan", kun ruotsalainen kilpailija valitti oikeuteen ja hankintaprosessi uusittiin. Niillähän oli se oma SEP-ajoneuvohanke. Ja Mjölnerin tapauksessahan Ruotsi osti ihan paskan vehkeen kotimaasta, vaikka Suomesta olisi saanut parempaa Nemoa ja Amosta.

Ei näissä hirveästi logiikkaa tunnu aina olevan, mutta ei luulisi Ruotsin kaltaiselle maalle olevan ylivoimaista kehittää oma GTP. Toki jos kiire eikä aikaa odottaa paria-kolmea vuotta, niin se muuttaa helposti asioita.
Joo ja eipä yhden lehtijutun perusteella vielä voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, vaikkakin kovin selvältä tuon perusteella vaikuttaa tulevat kaupat. Henkilöstön lisäyksiä tuskin huvikseen tehdään jne
 
Isolla kapalla GTP:tä ja Patria 6x6:sta Ruotsiin, paluupostissa ne puuttuvat CV90:t KARPR:ille. Win-win.

Ei ku ruotsalaisten käytetyt Pasit ja RG-32:t. Annetaan niille täällä uusi elämä. Ei tarvi hankkia GTP:tä, ainakaan niin paljon. :LOL:
 
Sanoisin että jos SISU GTP:t hankitaan meille niin ne RG:t Ukrainaan avuksi.
 
Mitä sieltä puuttuu?
Moderni orgaaninen ilmantorjunta ja dronet? Nato vahvuisen mekanisoidun prikaatin taistelevat osat sisältävät 120-112kpl bradley/CV tyyppisiä IFV:tä. Jenkeillä on käsittääkseni 120, briteillä 112. Karjalaan CV90stä tuskin on tulossa lisää ennen nykyisten korjaamista. Parola on sitten ihan eri tarina.
 
Sanoisin että jos SISU GTP:t hankitaan meille niin ne RG:t Ukrainaan avuksi.
Vaikea uskoa, että juuri näitä lahjoitettaisiin kun ko kalustosta on ilmankin puute. Oma veikkaus on, että lahjoitetaan vanhaa venäläisperäistä kalustoa. Tähän viittaa Kaikkosen kommentti siitä, että Suomen lahjoituksia ei kannata euromääräisesti arvioida koska lahjoitetulla kalustolla ei juurikaan ole maailmanmarkkinoilla arvoa. Sitäpaitsi jenkeillä on hummereita lahjoitettavaksi enemmän kuin tarpeeksi ja ne ollaan muutenkin poistamassa lähivuosina.
 
Vaikea uskoa, että juuri näitä lahjoitettaisiin kun ko kalustosta on ilmankin puute. Oma veikkaus on, että lahjoitetaan vanhaa venäläisperäistä kalustoa. Tähän viittaa Kaikkosen kommentti siitä, että Suomen lahjoituksia ei kannata euromääräisesti arvioida koska lahjoitetulla kalustolla ei juurikaan ole maailmanmarkkinoilla arvoa. Sitäpaitsi jenkeillä on hummereita lahjoitettavaksi enemmän kuin tarpeeksi ja ne ollaan muutenkin poistamassa lähivuosina.
Saisikohan Suomeen +1000 hummeria? Huollettuna jonnekin kallioluolaan.
 
Olis niitä varmaankin saanut ilmaiseksi Afganistanista, eikä juurikaan mitään maksa jenkeissäkään. Ehkä jotain muuta kuitenkin luoliin.

MRAP:eja oli tarjolla, HMMWV:stä en muista kuulleeni. Jälkimmäisenhän todettiin sopivan paremmin ANA:n käyttöön, joten ne ehkä jäivät sinne isolta osin? (MRAP olisi kuulemma ollut ANA:lle liian vaikea huollettava.)

Mutta kuljetus olisi jäänyt ostajan hoidettavaksi ja se olisi tullut kalliiksi, käytännössä olisi tarvittu lentokuljetus. Ja tästä oli jossakin Ruotuväessä kuulemma juttua, että tutkittu on, ei toimi Suomessa.

 
MRAP:eja oli tarjolla, HMMWV:stä en muista kuulleeni. Jälkimmäisenhän todettiin sopivan paremmin ANA:n käyttöön, joten ne ehkä jäivät sinne isolta osin? (MRAP olisi kuulemma ollut ANA:lle liian vaikea huollettava.)

Mutta kuljetus olisi jäänyt ostajan hoidettavaksi ja se olisi tullut kalliiksi, käytännössä olisi tarvittu lentokuljetus. Ja tästä oli jossakin Ruotuväessä kuulemma juttua, että tutkittu on, ei toimi Suomessa.

Taisivat kaikki jäädä, samoin Irakiin. Siellähän Irakin uljas armeija menetti Mosulissa päivän kestäneiden raivoisien taisteluiden jälkeen 2300 Hummeria isisille!!! Ja kaikki muu jenkkien jättämä tavara ja kait jotain omaakin päälle. Taitaa olla kaikkien aikojen ennätys yhden päivän aikana hävitystä kalustosta. Enivei, näitä jenkeillä on hukattavaksi asti, se oli pointti.
 
Back
Top