Panssari-Sisu GTP

Rajan voinee kukainenkin vetää mihin haluaa, mutta Unimog/MB -pohjaisuutta on käytetty ainakin markkinointimielessä argumenttina varaosien saatavuudesta, ihan Sisun omin sanoin:

Sisun sotilasajoneuvoliiketoiminnasta vastaava varatoimitusjohtaja Jyri Ahonen kertoo, että ajoneuvot ovat helposti sovellettavissa monenlaisiin operatiivisiin tarkoituksiin. Niiden siis tulisi sopia Puolustusvoimille erinomaisesti.

... Tekniikka hankitaan saksalaiselta Daimlerilta, joka käyttää samoja ratkaisuja muissakin mallistoissaan.

– Daimlerin Unimog-malliston ajoneuvoja on armeijakäytössä jo yli 80 maassa. Tämän ansiosta ajoneuvoja on edullista huoltaa ja käyttää, sillä varaosia on saatavilla missä tahansa päin maailmaa. Elinkaaren aikaiset kustannukset ja käytössäoloaste pysyvät tällöin hyvin suotuisissa lukemissa, Ahonen alleviivaa.


Itse tosin viittasin Unimogiin lähinnä verratakseni ajoneuvojen koko- ja varsinkin massaeroja, erityisesti maastoautoihin nähden.
Mitä järkeä maksaa prototyypistä jonka tuotantomäärät eivät koskaan kasva suuriksi, kun voi ostaa valmiiksi koetellun auton maailmalta? Järjetöntä rahan haaskaamista ja Sisun tekohengittämistä koko touhu.
 
Mitä järkeä maksaa prototyypistä jonka tuotantomäärät eivät koskaan kasva suuriksi, kun voi ostaa valmiiksi koetellun auton maailmalta? Järjetöntä rahan haaskaamista ja Sisun tekohengittämistä koko touhu.
Se kristallipallo ei ole oikein vakiovaruste. Sotilasajoneuvohankinnat pitkin länsimaita eivät ole ainakaan vähenemään päin lähivuosina, mutta koetapa myydä tuotetta, joka ei kelpaa edes kotimaansa armeijalle. Jo kasarituote Pasi myi lopulta ihan kohtuullisesti ulkomaille, Patria AMV taas on ollut suorastaan vientimenestys, vaikkakin toki suunnattu markkinoille joilla suorituskyvystä ollaan myös valmiita maksamaan. Etukäteen on vaikea veikata ravien voittajaa.

GTP ei oikein vaikuta enää prototyypiltä, sellaiset ovat yksittäiskappaleita, ja piskuinen Sisu ei yksinkertaisesti oikein kykene kannattavasti tuottamaan jotain massatuote Humveetä massatuotteen hintaan. Ei sillä oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin nakertaa ekologinen lokero vähän niché-markkinoilta ja Mersun varaosatukeen ja vähän markkinointikoneistoonkin nojautune sellaisia voi hyvinkin ajan mittaan löytyä. Toisekseen eletään aikoja, jolloin länkkärit kaatavat ylijäämäajoneuvonsa Ukrainaan tai havahtuvat Ruususen unestaan tarvitsevansa niitä itse, sellaisia viime vuosikymmenen kaltaisia käytetyn kaluston jackpotteja ei oikein ole enää lojumassa poimijaansa norkoillen. Se varmasti näkyy myös ulkomaisten uushankintojen hinnoissa ja toimitusaikatauluissa, tähänkin vitjaan on nakeltu vuosia vanhoja lukuja, vaikka inlfaatiotahti on kaksinumeroinen. Hintaero GTP:n tappioksi siis ei varmaankaan ole niin suuri kuin miltä ensivaikutelmalta näyttää, mutta kuten olen jo useaan otteeseen sanonut, ei kolmen varttimiljoonan hinnalla myöskään suurhankintoja voida odottaa.

Se A2045 oli enemmän teollisuustukea, aivan tavallinen suojakoppinen kuormuri, josta ei tullut mitenkään hyvä ja jota ymmärtämäni mukaan Sisu oikeastaan ei olisi halunnut tehdä (eikä se esiinny mm. Sisu Defencen nykyisissä esitteissä) eikä PV hankkia. GTP sentään on omaehtoisesti kehitetty, oikeaan aikaan markkinoilla ja ei kuitenkaan ole ihan komitean suunnittelma hevonen.

Tietysti inhorealisti voisi huomauttaa, että naapurimaa Venäjän käydessä hyökkäyssotaa kohta kolmatta vuotta toisessa naapurimaassaan olisi hallitukselta melkeinpä poltiittinen itsemurha päästää kotimainen puolustusvälinevalmistaja konkurssiin, eritoten jos tällä on vuosikymmeninen maine Puolustusvoimien "hovihankkijana" sekä jotakuinkin täyspäinen tuote tarjolla.

Inhorealismilinjalla jatkaen ja realismitarkistusta tarjoten, tällä kannullahan on myös haaveiltu mm. Defenderin/Hiluxin lisenssituotannosta Uudessakaupungissa lähes yksinomaan PV:n tarpeisiin viisinumeroisilla tuotantoluvuilla :uzi:. Siihen nähden tähän mennessä ei olla tehty mitään posketonta, Euroopassa tällaiset hankinnat ovat melko arkipäiväisiä.
 
Mitä järkeä maksaa prototyypistä jonka tuotantomäärät eivät koskaan kasva suuriksi, kun voi ostaa valmiiksi koetellun auton maailmalta? Järjetöntä rahan haaskaamista ja Sisun tekohengittämistä koko touhu.

Hankinta kotimaasta jää enimmäkseen meidän kansantalouden hyväksi. Ulkomailta osto vie rahan 100% pois.

Aivan ehdottomasti siis kannattaa.
 
Mitä järkeä maksaa prototyypistä jonka tuotantomäärät eivät koskaan kasva suuriksi, kun voi ostaa valmiiksi koetellun auton maailmalta? Järjetöntä rahan haaskaamista ja Sisun tekohengittämistä koko touhu.
Mitä vaihtoehtoja olisi ollut? JLTV tulee samasta kokoluokasta ensimmäisenä mieleen, mutta se ei ilmeisesti ole ollut suuri menestys. Tietysti RG-32M on samaa kokoluokkaa, mutta Etelä-Afrikan maariski alkaa olla sitä tasoa, että hankintaa on vaikea perustella.

Lisäksi Sisu GTP:n osalta on käynnissä vasta esisarjan tuotanto, kun vahvistettuja tilauksia on vastaa 44 ajoneuvoa. Hinnan voisi uskoa laskevan, kun (jos) varsinainen sarjatuotanto alkaa. Emme myöskään tiedä, mitä kaikkea tähän viimeisimpään tilauspakettiin sisältyy.
 
Onkohan hiukan liioiteltua sanoa GTP:tä Unimog pohjaiseksi? Onhan siinä moottori jota kai on joskus käytetty Unimogissakin, jotain MB ohjaamon osia ja valittu sama pyörien pulttijako kuin Unimogissa. Voimansiirto, akselit, runko jne ovat kuitenkin täysin erilaisia.
Voimansiirto ja akselit ovat erilaisia kuin Unimogissa?
 
Unimog (pois lukien vanhat ja pienemmät mallit) ja Sisu gtp käyttää samaa ns euro 10 pulttijakoa joka ollut käytössä jo 70 luvulta melkein kaikissa eurooppalaisissa siviili ja sotilaspuolen isommissa kuorma-autoissa . Jenkit käyttää osin military puolen isommissa autoissa samaa euro 10 pulttijakoa, rus vehkeissä vähän mitä sattuu.
 
Mitä vaihtoehtoja olisi ollut? JLTV tulee samasta kokoluokasta ensimmäisenä mieleen, mutta se ei ilmeisesti ole ollut suuri menestys. Tietysti RG-32M on samaa kokoluokkaa, mutta Etelä-Afrikan maariski alkaa olla sitä tasoa, että hankintaa on vaikea perustella.

Lisäksi Sisu GTP:n osalta on käynnissä vasta esisarjan tuotanto, kun vahvistettuja tilauksia on vastaa 44 ajoneuvoa. Hinnan voisi uskoa laskevan, kun (jos) varsinainen sarjatuotanto alkaa. Emme myöskään tiedä, mitä kaikkea tähän viimeisimpään tilauspakettiin sisältyy.
JLTV:tä wikin mukaan rakennettu noin 19,727 ja tavoite jotain 60000 eri aselajien kesken. Oshkosh M-ATV olisi varmaan lähempi vertailukohta sisuun ja niitäkin melkein 10000 rakennettu. Mikä sitten lasketaan hitiksi ja mikä ei
 
Se kristallipallo ei ole oikein vakiovaruste. Sotilasajoneuvohankinnat pitkin länsimaita eivät ole ainakaan vähenemään päin lähivuosina, mutta koetapa myydä tuotetta, joka ei kelpaa edes kotimaansa armeijalle. Jo kasarituote Pasi myi lopulta ihan kohtuullisesti ulkomaille, Patria AMV taas on ollut suorastaan vientimenestys, vaikkakin toki suunnattu markkinoille joilla suorituskyvystä ollaan myös valmiita maksamaan. Etukäteen on vaikea veikata ravien voittajaa.

GTP ei oikein vaikuta enää prototyypiltä, sellaiset ovat yksittäiskappaleita, ja piskuinen Sisu ei yksinkertaisesti oikein kykene kannattavasti tuottamaan jotain massatuote Humveetä massatuotteen hintaan. Ei sillä oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin nakertaa ekologinen lokero vähän niché-markkinoilta ja Mersun varaosatukeen ja vähän markkinointikoneistoonkin nojautune sellaisia voi hyvinkin ajan mittaan löytyä. Toisekseen eletään aikoja, jolloin länkkärit kaatavat ylijäämäajoneuvonsa Ukrainaan tai havahtuvat Ruususen unestaan tarvitsevansa niitä itse, sellaisia viime vuosikymmenen kaltaisia käytetyn kaluston jackpotteja ei oikein ole enää lojumassa poimijaansa norkoillen. Se varmasti näkyy myös ulkomaisten uushankintojen hinnoissa ja toimitusaikatauluissa, tähänkin vitjaan on nakeltu vuosia vanhoja lukuja, vaikka inlfaatiotahti on kaksinumeroinen. Hintaero GTP:n tappioksi siis ei varmaankaan ole niin suuri kuin miltä ensivaikutelmalta näyttää, mutta kuten olen jo useaan otteeseen sanonut, ei kolmen varttimiljoonan hinnalla myöskään suurhankintoja voida odottaa.

Se A2045 oli enemmän teollisuustukea, aivan tavallinen suojakoppinen kuormuri, josta ei tullut mitenkään hyvä ja jota ymmärtämäni mukaan Sisu oikeastaan ei olisi halunnut tehdä (eikä se esiinny mm. Sisu Defencen nykyisissä esitteissä) eikä PV hankkia. GTP sentään on omaehtoisesti kehitetty, oikeaan aikaan markkinoilla ja ei kuitenkaan ole ihan komitean suunnittelma hevonen.

Tietysti inhorealisti voisi huomauttaa, että naapurimaa Venäjän käydessä hyökkäyssotaa kohta kolmatta vuotta toisessa naapurimaassaan olisi hallitukselta melkeinpä poltiittinen itsemurha päästää kotimainen puolustusvälinevalmistaja konkurssiin, eritoten jos tällä on vuosikymmeninen maine Puolustusvoimien "hovihankkijana" sekä jotakuinkin täyspäinen tuote tarjolla.

Inhorealismilinjalla jatkaen ja realismitarkistusta tarjoten, tällä kannullahan on myös haaveiltu mm. Defenderin/Hiluxin lisenssituotannosta Uudessakaupungissa lähes yksinomaan PV:n tarpeisiin viisinumeroisilla tuotantoluvuilla :uzi:. Siihen nähden tähän mennessä ei olla tehty mitään posketonta, Euroopassa tällaiset hankinnat ovat melko arkipäiväisiä.
Tuota maaasturia, Toyotan J70 tapasin tuolla kaivoksella, ei saa rekisteriin Suomeen. Sitä valmistetaan ja. saatavilla on J70 mallia avolavana ja doppel ja umpi.
 
Voimansiirto ja akselit ovat erilaisia kuin Unimogissa?
GTP:ssä on lehtitietojen mukaan Allison 3500 SP automaattivaihteisto (6 vaihdetta + pakki), erillinen jakolaatikko ja erillisjousitetut akselit. Akselien valmistaja lienee Sisu Axles. Neliveto on jatkuva.

Unimogissa taas on, kytkettävä neliveto, jäykät portaaliakselit ja vaihteisto esittelyn mukaan:
In the Unimog, the fully synchronised electro-pneumatic transmission (EPS) with its eight forward and six reverse gears provides the tractive power. A special off-road group is also available with an additional eight forward and eight reverse gears each for low driving speeds.

Kovin vaikuttaa erilaisilta...
 
GTP:ssä on lehtitietojen mukaan Allison 3500 SP automaattivaihteisto (6 vaihdetta + pakki), erillinen jakolaatikko ja erillisjousitetut akselit. Akselien valmistaja lienee Sisu Axles. Neliveto on jatkuva.

Unimogissa taas on, kytkettävä neliveto, jäykät portaaliakselit ja vaihteisto esittelyn mukaan:


Kovin vaikuttaa erilaisilta...
Unimog/Zethros-akselilta on lehtijuttujen mukaan lainattu voimalinja ja ajoneuvotekniikkaa. Varsin ympäripyöreästi tuo on usein muotoiltu mikä viittaa epäileväisen mielessä siihen että yhteneväisyydet olisivat kuitenkin vähäiset.
 
Unimog/Zethros-akselilta on lehtijuttujen mukaan lainattu voimalinja ja ajoneuvotekniikkaa. Varsin ympäripyöreästi tuo on usein muotoiltu mikä viittaa epäileväisen mielessä siihen että yhteneväisyydet olisivat kuitenkin vähäiset.
Lukuisissa artikkeleissa joissa kerrotaan voimalinjan olevan moottoria (malli on ollut vanhemmassa Unimogissa) lukuunottamatta täysin erilainen kuin Unimogissa siis on virheellistä tietoa? Onko kuvat joissa näkyy erillisjousitus väärennetty?:oops:

Tässäkin väitetään, että GTP:ssä on ranskalainen Texelisin valmistama erillisjousitettu akselisto:

 
Lukuisissa artikkeleissa joissa kerrotaan voimalinjan olevan moottoria (malli on ollut vanhemmassa Unimogissa) lukuunottamatta täysin erilainen kuin Unimogissa siis on virheellistä tietoa? Onko kuvat joissa näkyy erillisjousitus väärennetty?:oops:

Tässäkin väitetään, että GTP:ssä on ranskalainen Texelisin valmistama erillisjousitettu akselisto:

??
 
Joo, kyllähän autossa on tuhansia osia, ja helpottaahan se varaosalogistiikkaa jos kaikki tilpehööri tulee yhdeltä ja samalta tiskiltä.
 
Arvelin, että kyseenalaistit tuon poikkeavuuden Unimogiin. Ehkä tämä oli väärä tulkinta.

Kaiketi se yhtenevä ajoneuvotekniikka tarkoittaa pienempiä osia. Esim tyyliin ohjauspyörä, kaasupoljin, jarruosia, jne.
Esitin epäilyksen että yhteensopivuudet olisivat todellisuudessa vähäiset ja esillä lähinnä markkinointikeinona.
 
Panssariseminaarissa Parolassa 3.2. yhtenä teemana on Sisu GTP. Ajattelin mennä paikalle potkimaan renkaita ja oppimaan uutta vehkeestä!
 

Patrian panssaroituja ajoneuvoja revitään nyt maailmalle​

Hämeenlinnasta kuuluu hurjia. Niiden mukaan Patria olisi kymmenkertaistamassa ajoneuvotuotantonsa Hämeenlinnassa seuraavan viiden vuoden kuluessa.


-------

Menestys perustuu siihen että Patrialta tulee piirrustukset, osa komponenteista ja loppu valmistetaan ja kootaan asiakasmaan omissa tehtaissa. Tämä nopeuttaa toimituksia ja on ostajalle helpompi vaihtoehto kun saa samalla verorahoilla tuettua kotimaista tuotantoa.
 
Menestys perustuu siihen että Patrialta tulee piirrustukset, osa komponenteista ja loppu valmistetaan ja kootaan asiakasmaan omissa tehtaissa. Tämä nopeuttaa toimituksia ja on ostajalle helpompi vaihtoehto kun saa samalla verorahoilla tuettua kotimaista tuotantoa.
Tällä kertaa alkaa näyttää siltä, että on niin kiire, että jokainen Patrian linja vetää. Nyt rohkeasti antaa mennä!! Linjat auki.
 
Parolassa pidettiin 3.2. Panssariseminaari, jossa yhtenä luentoaiheena oli Sisu GTP.

Esitelmän piti ajoneuvotekniikan DI Akseli Mylläri Sisu Autolta. Akseli toimi Sisu GTP:n pääsuunnittelijana ja myöhemmin projektijohtajana, kun ajoneuvon tuotantolinja rakennettiin ja varsinainen valmistus alkoi. Akseli on ylivoimaisesti paras Sisu GTP -asiantuntija Suomessa.

Esitelmä oli varsin yleisluontoinen, ilmeisesti sekä puolustusvoimat että Sisu Auto haluavat pitää tarkemmat yksityiskohdat vielä omassa tiedossaan. Tässä ydinkohdat esitelmästä:
  • Sisun valmistuskyky on tällä hetkellä 500 siviilikuorma-autoa ja 200 GTP:tä vuodessa. Tuotannon kasvattaminen ei onnistu pelkästään lisäämällä ukkoja linjalle, vaan koko alihankintaketju tulee huomioida (tämä on luonnollisesti varsin itsestään selvä asia!)
  • Mersulta tulee voimalinja sekä Unimog- että Zetros-komponenteista. Voimalinjaan on useita vaihtoehtoja.
  • Sisu ei hyödynnä Mersun omaa militääriajoneuvojen runkoa, jota mm. KMW on käyttänyt Dingossa, vaan runko on Sisun omaa suunnittelua. Rungon yksityiskohdat esitelmässä sivuutettiin sujuvasti.
  • Akselit ovat toisen valmistajan tuotteita, eivät tule Daimler-Benziltä. Valmistajaa ei esitelmässä nimetty.
  • Maksimiakselikuormat ovat edessä 8 t ja takana 8,5 t
  • Ajoneuvon suojaustaso ohitettiin esitelmässä nopeasti lausunnalla, että suojaustaso riippuu lompakon koosta.
  • Esitelmässä käytiin lyhyesti läpi ajoneuvon tekniset speksit, jotka löytyvät mm. Wikipediasta.
  • Ajoneuvon huippunopeus 120 km/h
  • Suunniteltu elinkaari 30-40 vuotta. Vielä ei tiedetä, millaisia muutoksia tai laitteita autoon tarvitaan elinkaaren aikana!
  • Pitkään elinkaareen varauduttu maksimaalisella modulaariduudella. Modulaarisuus koskee niin auton korivaihtoehtoja kuin modulaarisuutta korin sisällä.
  • Koreissa varauduttu nopeaan muunneltavuuteen mm. kaapelikourujen, läpivientien ja kiinnityspaikkojen osalta. Esitelmän mukaan esimerkiksi miehistökuljetusajoneuvon muuttaminen johtamisajoneuvoksi onnistuu muutaman tunnin työllä kiinnittämällä laiteräkit, vetämällä kaapelit kouruihin ja läpivienteihen sekä kiinnittämällä antennit. Muutostöissä koriin itseensä ei tarvitse tehdä muutoksia tai työstöä.
  • Osa pitkää elinkaarenhallintaa on mittava teho- ja sähköntuottoreservi.
  • Ohjaamovaihtoehtoja ovat kolmipaikkainen S, viisipaikkainen M ja kymmenenpaikkainen L.
  • Lavavaihtoehdot ovat myös modulaariset, esimerkiksi avolava, avolava pressukapellilla tai kiinnikkeet 10' kontille ovat vaihtoehtoina
  • Ohjaamomodulin vaihto alustalle onnistuu kenttäoloissakin nopeasti.
  • Sisu profiloi itsensä lavettitoimittajaksi, asiakas itse päättää ajoneuvon käyttötavasta ja -kohteesta.
  • Kysyin, mihin käyttöön puolustusvoimat on ajoneuvoja hankkinut. Vastaus oli hyvin ympäripyöreä: "johtopäätöksiä voi tehdä eri ohjaamomoduleista..."
Pihalla oli esillä yksi Sisu GTP. Kyseessä on tehtaan oma viisipaikkainen avolava, joka oli beta-prototyyppi tuotantoajoneuvoille. Akseli totesi ajoneuvosta, että tuotantoajonevoon sillä on yhtenäistä sama ratti ja rengaskoko! Lisäksi ulkonäkö on tuotantoajoneuvon kaltainen. Ajoneuvo oli suuri, mutta ei mikään jäätävän kokoinen ruuhi. Ajoneuvoa voisi hyvin ajaa perus C-kortilla, sen hallinta ei olisi todennäköisesti kovinkaan vaikeaa.
 
Back
Top