Se kristallipallo ei ole oikein vakiovaruste. Sotilasajoneuvohankinnat pitkin länsimaita eivät ole ainakaan vähenemään päin lähivuosina, mutta koetapa myydä tuotetta, joka ei kelpaa edes kotimaansa armeijalle. Jo kasarituote Pasi myi lopulta ihan kohtuullisesti ulkomaille, Patria AMV taas on ollut suorastaan vientimenestys, vaikkakin toki suunnattu markkinoille joilla suorituskyvystä ollaan myös valmiita maksamaan. Etukäteen on vaikea veikata ravien voittajaa.
GTP ei oikein vaikuta enää prototyypiltä, sellaiset ovat yksittäiskappaleita, ja piskuinen Sisu ei yksinkertaisesti oikein kykene kannattavasti tuottamaan jotain massatuote Humveetä massatuotteen hintaan. Ei sillä oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin nakertaa ekologinen lokero vähän niché-markkinoilta ja Mersun varaosatukeen ja vähän markkinointikoneistoonkin nojautune sellaisia voi hyvinkin ajan mittaan löytyä. Toisekseen eletään aikoja, jolloin länkkärit kaatavat ylijäämäajoneuvonsa Ukrainaan tai havahtuvat Ruususen unestaan tarvitsevansa niitä itse, sellaisia viime vuosikymmenen kaltaisia käytetyn kaluston jackpotteja ei oikein ole enää lojumassa poimijaansa norkoillen. Se varmasti näkyy myös ulkomaisten uushankintojen hinnoissa ja toimitusaikatauluissa, tähänkin vitjaan on nakeltu vuosia vanhoja lukuja, vaikka inlfaatiotahti on kaksinumeroinen. Hintaero GTP:n tappioksi siis ei varmaankaan ole niin suuri kuin miltä ensivaikutelmalta näyttää, mutta kuten olen jo useaan otteeseen sanonut, ei kolmen varttimiljoonan hinnalla myöskään suurhankintoja voida odottaa.
Se A2045 oli enemmän teollisuustukea, aivan tavallinen suojakoppinen kuormuri, josta ei tullut mitenkään hyvä ja jota ymmärtämäni mukaan Sisu oikeastaan ei olisi halunnut tehdä (eikä se esiinny mm. Sisu Defencen nykyisissä
esitteissä) eikä PV hankkia. GTP sentään on omaehtoisesti kehitetty, oikeaan aikaan markkinoilla ja ei kuitenkaan ole ihan komitean suunnittelma hevonen.
Tietysti inhorealisti voisi huomauttaa, että naapurimaa Venäjän käydessä hyökkäyssotaa kohta kolmatta vuotta toisessa naapurimaassaan olisi hallitukselta melkeinpä poltiittinen itsemurha päästää kotimainen puolustusvälinevalmistaja konkurssiin, eritoten jos tällä on vuosikymmeninen maine Puolustusvoimien "hovihankkijana" sekä jotakuinkin täyspäinen tuote tarjolla.
Inhorealismilinjalla jatkaen ja realismitarkistusta tarjoten, tällä kannullahan on myös haaveiltu mm. Defenderin/Hiluxin lisenssituotannosta Uudessakaupungissa lähes yksinomaan PV:n tarpeisiin viisinumeroisilla tuotantoluvuilla
. Siihen nähden tähän mennessä ei olla tehty mitään posketonta, Euroopassa tällaiset hankinnat ovat melko arkipäiväisiä.