Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kuka sanoo että se on kuivahtanut?

Sitä keskustelua käytiin silloin vuosi sitten Sisun julkisia tietoja tutkailemalla, liikevaihdossa oli käynyt kato lähihistoriassa. Ja se nyt ei tuosta tiedotteesta ilmene, mutta oletan, että valtion mukaantulo on tehty osakeannin kautta eli firma on saanut uutta rahaa kassaan.

Sinänsä on tietysti nerokasta, että jos ja kun valtio ostaa ajoneuvoja Sisulta, niin nyt ollaan siinä itsekin omistajana. Mutta kyllähän tämä vähän haiskahtaa siltä, että muu omistajakunta on aiempina vuosina pumpannut firman kuiviin kvartaalitalouden oppien mukaisesti ja pankit eivät enää lainanneet järkevillä ehdoilla, joten otettiin sitten valtio omistajaksi maksamaan sotilasajoneuvotuotannon pystytys.
 
Taisi olla jo vuosi sitten esillä ja itsekin olet viestistä tykännyt. ;)
Suurempi kysymys on, miksi Sisu on kuivahtanut niin pahasti, että ulkopuolista sijoittajaa tarvittiin?

Ei voi kaikkea muistaa 😉 Etsin tästä ketjusta enkä löytänyt mainintaa. Tavallaan kiva kun on välillä kultakalan muisti, niin voi ilahtua samasta asiasta monta kertaa!

Eikös Sisu ole perheyritys? Olisko niin, että ilman pääomasijoittajaa rahkeet kunnon kasvuun ja investointeihin ei riitä tai ainakin riskit ovat turhan kovat. Nyt kun pääomasijoittaja on vielä yksi asiakkaista eli valtio, niin on rohkeutta ja resursseja oikeasti polkaista se tuotanto kolminkertaiseksi. Ruotsin kanssa ollaan myös saatettu sopia asioita, jotka osaltaan tuovat varmuutta. Olihan tuo eneimmäinen 260 kpl tilauskin Suomen ja Ruotsin yhteinen.
 
Suurempi kysymys on, miksi Sisu on kuivahtanut niin pahasti, että ulkopuolista sijoittajaa tarvittiin?
Ei ole ostanut PV tarpeeksi? Niillähän oli pitkään tora siitä kun kaikenlaista muuta päätyi ostoon sen sijasta, että kelpo Sisu olisi kelvannut.
1724943046431.webp
Kyllähän tuo näyttää perus kasvurahoituksen tarpeelta kun ihan eri mittakaavassa pitää tehdä kuin hetki sitten.
 
Sisun myynti on ymmärtääkseni ollut heikkoa jo pitkään, erityisesti siviilipuolella, ja PV:nkin katukuorma-autojen hankinnassa pätenevät normaalit hankintalait. Ehkä se tuotekonsepti koota Mersuja asiakasräätälöitynä ei enää oikein kanna, kun emoyhtiöltäkin saa massaräätälöityjä autoja ja toisaalta varsinaiset erikoisajoneuvot yleensä valmistaa sen erikoiskaluston valmistaja päällirakenteena tyhjän rungon päälle? Mersun, Volvon, Rellun, MANin ja Scanian kanssa samoille markkinoille massavalmistajana ei piskuisen Sisun muskeleilla ole oikein saumaa, joten puolustusmarkkinat ovat se selkein vaihtoehto (toki nekin ovat sangen kilpaillut, mutta nyt ilmeisesti saatiin hyvä tuote riittävän kilpailukykyiseen hintaan melkein oikeaan aikaan markkinoille)
 
Viimeksi muokattu:
Sitä keskustelua käytiin silloin vuosi sitten Sisun julkisia tietoja tutkailemalla, liikevaihdossa oli käynyt kato lähihistoriassa. Ja se nyt ei tuosta tiedotteesta ilmene, mutta oletan, että valtion mukaantulo on tehty osakeannin kautta eli firma on saanut uutta rahaa kassaan.

Sinänsä on tietysti nerokasta, että jos ja kun valtio ostaa ajoneuvoja Sisulta, niin nyt ollaan siinä itsekin omistajana. Mutta kyllähän tämä vähän haiskahtaa siltä, että muu omistajakunta on aiempina vuosina pumpannut firman kuiviin kvartaalitalouden oppien mukaisesti ja pankit eivät enää lainanneet järkevillä ehdoilla, joten otettiin sitten valtio omistajaksi maksamaan sotilasajoneuvotuotannon pystytys.
Jos tilauskanta on pompannut 200 miljoonaan kun vuosittainen liikevaihto on 15 miljoonan luokkaa niin ihan järkeenkäypää että pääomarahoitusta tarvitaan tuotannon käynnistämiseen ja kehityksen ylläpitämiseen. Äkkiseltään ajateltuna näytäisi ihan päinvastaiselta kuin kuivahtaminen.
 
Jos tilauskanta on pompannut 200 miljoonaan kun vuosittainen liikevaihto on 15 miljoonan luokkaa niin ihan järkeenkäypää että pääomarahoitusta tarvitaan tuotannon käynnistämiseen ja kehityksen ylläpitämiseen. Äkkiseltään ajateltuna näytäisi ihan päinvastaiselta kuin kuivahtaminen.
Ainoastaan maanpuolustus.netissä pystytään löytämään pelkästään negatiivisia asioita yrityksen tilauskannnan kasvamisesta n. 8 vuoden liikevaihtoa vastaavaksi ja ajoneuvojen kiivaasta sarjatuotannosta useamman valtion puolustusvoimille....
 
Ruotsissa tulee myös osaksi MSHORAD-järjestelmää, voisi veikata että myös RBS70 nähdään GTP:n katolla.

Saab receives order from Sweden for Giraffe 1X surface radar​

Saab has received an order from the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) for the Giraffe 1X radar for one of Sweden’s Ground Based Air Defence (GBAD) solutions. The contract period is 2024-2027 and the order value is approximately SEK 700 million.

The order includes Saab’s Giraffe 1X radar, associated command and control systems and integration to a Swedish GBAD solution. The radar will be installed on a Sisu GTP armoured vehicle.
 
Ainoastaan maanpuolustus.netissä
Ei kun se on vain Huhta. Vastarannan kiiski. Välillä joutuu aiheesta perustelemaan, mutta myös hieman uppiniskaista vastaanottoa.
Tässä yhteydessä hyvähän sitä on pohtia myös Sisun lähimenneisyyttä eikä vain hohdokasta tulevaisuutta. Ei se tarkoita suoranaista tunarointia, joskus vain ei esim. osu ajankohdan osalta lankulle. Nyt GTP:ssä osui lähes nappiin.
Protolabilla meni pieleen, Nemokin on ollut väärään aikaan täydellinen ratkaisu toistaiseksi ellei USMC nyt punnerra kerralla jackpottia.
 
GTP:n kohdalla tosiaan on asetelma härmäläisittäin suorastaan hyvä. Miinusta antaisin vähän turhan pitkäksi venähtäneestä tuotekehitysjaksosta sekä tuotannon ylösajosta, mutta tämä johtunee Sisun sangen rajallisista resursseista. Ei sitä markalla mahdottomia, mutta edelleen voisin kuvitella tämän viivästyksen olleen merkittävin syy sille miksi ainakin Viron-kaupat menivät sivu suun. Jos eivät hauberit riitä, niin eivät riitä, minkäs sille mahtaa muuta kuin palata salille ja yrittää myöhemmin uusiksi.
 
Jos tilauskanta on pompannut 200 miljoonaan kun vuosittainen liikevaihto on 15 miljoonan luokkaa niin ihan järkeenkäypää että pääomarahoitusta tarvitaan tuotannon käynnistämiseen ja kehityksen ylläpitämiseen. Äkkiseltään ajateltuna näytäisi ihan päinvastaiselta kuin kuivahtaminen.
Helpot matematiikat: 200 miljoonan tilaukset 15 miljoonan laitteilla = 13 vuotta. Jos luvattu toimitusaika on alle 13v, niin tarvitaan tuotantolaitteita.

Investointien takaisinmaksuajoissa käytettävät laskureissa yritykseen saapuva positiviinen kassavirta menettää merkitystään n.8v tienoilla riippuen käytettävästä sisäisestä korkokannasta. Eli käytännössä jos investointi vie rahaa 12kk on 4v aikaa kääriä hilloa ja sitten vielä jotain jää 3v ajan.

Käytännössä kapasitteetti olisi siis ainakin kaksinkertaistettava (investoinnin palautusaste) ja mahdollisesti kolminkertaistettava (asiakkaalle luvatut toimitusajat). Joka tapauksessa erinomainen uutinen Sisulle.
 
Ruotsissa tulee myös osaksi MSHORAD-järjestelmää, voisi veikata että myös RBS70 nähdään GTP:n katolla.
Aivan varmasti. Saab MSHORAD on nimenomaan ajoneuvoon asennettava 3xBolide laukaisin-ohjauslaite. Patteri lienee jotain 1x komentoajoneuvo tutkalla ja 2-4x ohjusajoneuvoa laukaisimella. (Puhdas arvaus)
 
Back
Top