Panssari-Sisu GTP

GSG siis perustettiin kun saksan poliisi kämmäsi tuon tapahtuman. Eli varmaankin israelilaiset ajattelee että hiton hienoa kun perustivat kunnon joukon tuohon hommaan?

GSG 9 perustettiin kaksi kuukautta vuoden 1972 kesäolympialaisten verilöylyn jälkeen. Musta syyskuu -järjestön terroristien ottamien israelilaisten panttivankien pelastamisoperaation aikana sai surmansa 10 panttivankia, viisi terroristia ja yksi poliisi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/GSG_9
Hyvä huomio veli @Shadowmon , muistelin jostain syystä että kiukku kohdistui heihin jo ennen lentokentän verilöylyä.
 
Samaan aikaan Latvian naapurimaa Liettua on päättänyt hankkia L-ATV-ajoneuvoja jenkeistä - €100mil 200 ajoneuvoa. Vaikka Sisun GTP taitaa olla jonkin verran raskaampaa sarjaa kuin L-ATV, niin silti mietityttää etteikö Latvialla ja Liettualla olisi voinut olla hyödyllisempää koittaa ostaa samaa ajoneuvoa samalta valmistajalta ja tilata niitä sitten kimpassa, esim. siihen tyyliin mitä Suomi ja Viro tekivät K9:n kanssa. Latvia ja Liettua kun ovat lisäksi kumpikin Natossa.

Lisäksi ihmettelen että oliko to L-ATV myös Latvian kisassa mukana, kun HMMWV kuitenkin oli, ja toisaalta jenkit ovat korvaamassa HMMWV:tä L-ATV:llä??

Lithuania to acquire L-ATV combat multi-role vehicles
https://defence-blog.com/army/lithuania-to-acquire-l-atv-combat-multi-role-vehicles-from-usa.html
 
Virolaisten mukaan niin liettualaiset ns "run their own race". Esim sotilasyhteistyö maan kanssa on vaikea koska Liettua vaatii aina saada olla pomo. Kai niissä elää vielä se ylimielisyys siitä kun olivat Puolan kanssa suurvalta satoja vuosia sitten.
 
Samaan aikaan Latvian naapurimaa Liettua on päättänyt hankkia L-ATV-ajoneuvoja jenkeistä - €100mil 200 ajoneuvoa. Vaikka Sisun GTP taitaa olla jonkin verran raskaampaa sarjaa kuin L-ATV, niin silti mietityttää etteikö Latvialla ja Liettualla olisi voinut olla hyödyllisempää koittaa ostaa samaa ajoneuvoa samalta valmistajalta ja tilata niitä sitten kimpassa, esim. siihen tyyliin mitä Suomi ja Viro tekivät K9:n kanssa. Latvia ja Liettua kun ovat lisäksi kumpikin Natossa.

Lisäksi ihmettelen että oliko to L-ATV myös Latvian kisassa mukana, kun HMMWV kuitenkin oli, ja toisaalta jenkit ovat korvaamassa HMMWV:tä L-ATV:llä??

Lithuania to acquire L-ATV combat multi-role vehicles
https://defence-blog.com/army/lithuania-to-acquire-l-atv-combat-multi-role-vehicles-from-usa.html

Se on kuitenkin pääasia että jokainen kehittää armeijaansa.
 
Kyllä.

Mutta mie oon jumissa vieläkin tuosta kaupan suuruuvesta. Jos L-ATV:n hinta antaa oikeaa mittasuhetta, niin Sisujahan olisi menossa joku 300 kpl. Latviaan
On toi kyllä hemmetin hieno kauppa toteutuessaan. Nyt vaan toimitukset käyntiin, ennen kuin joku iso lobbaa rahamassien kanssa taustoilla jo tehtyä päätöstä toiseksi.
 
Samaan aikaan Latvian naapurimaa Liettua on päättänyt hankkia L-ATV-ajoneuvoja jenkeistä - €100mil 200 ajoneuvoa. Vaikka Sisun GTP taitaa olla jonkin verran raskaampaa sarjaa kuin L-ATV, niin silti mietityttää etteikö Latvialla ja Liettualla olisi voinut olla hyödyllisempää koittaa ostaa samaa ajoneuvoa samalta valmistajalta ja tilata niitä sitten kimpassa, esim. siihen tyyliin mitä Suomi ja Viro tekivät K9:n kanssa. Latvia ja Liettua kun ovat lisäksi kumpikin Natossa.

Lisäksi ihmettelen että oliko to L-ATV myös Latvian kisassa mukana, kun HMMWV kuitenkin oli, ja toisaalta jenkit ovat korvaamassa HMMWV:tä L-ATV:llä??

Lithuania to acquire L-ATV combat multi-role vehicles
https://defence-blog.com/army/lithuania-to-acquire-l-atv-combat-multi-role-vehicles-from-usa.html
Oshkosh oli mukana vertailussa, mutta ei osallistunut enää testivaiheessa: https://www.army-technology.com/new...e-procedure-4x4-tactical-vehicle-procurement/
 
Hyvä kun niitä wanhoja Paseja on meillä varaa edes peruskorjata murto-osalla uuden Sisun hinnasta.

Totta. Mutta viittan tuohon Prikaati 2035 artikkeliin. Jossa puhutaan että nykyiset pyöräajoneuvet eivät vastaa tulevaisuuden käyttöperiaatteita.

https://maavoimat.fi/operatiivinen-yhtyma-2035

"Yhtymän tulee kyetä selviytymään tehtävistään kaikissa Suomen maastotyypeissä ja olosuhteissa. Keskeisen haasteen muodostaa tasapaino taktisen ja operatiivisen liikkuvuuden välillä. Esimerkiksi hyvän operatiivisen liikkuvuuden omaavat panssaroidut pyöräajoneuvot eivät vastaa kaikilta osin tulevaisuuden taktisen liikkuvuuden tarpeisiin "
 
Totta. Mutta viittan tuohon Prikaati 2035 artikkeliin. Jossa puhutaan että nykyiset pyöräajoneuvet eivät vastaa tulevaisuuden käyttöperiaatteita.

https://maavoimat.fi/operatiivinen-yhtyma-2035

"Yhtymän tulee kyetä selviytymään tehtävistään kaikissa Suomen maastotyypeissä ja olosuhteissa. Keskeisen haasteen muodostaa tasapaino taktisen ja operatiivisen liikkuvuuden välillä. Esimerkiksi hyvän operatiivisen liikkuvuuden omaavat panssaroidut pyöräajoneuvot eivät vastaa kaikilta osin tulevaisuuden taktisen liikkuvuuden tarpeisiin "

Eivät kyllä vastaa nuo Sisutkaan siinä tapauksessa.
 
Se on kuitenkin pääasia että jokainen kehittää armeijaansa.
Tottakai, mutta silti jos kaksi noin (ainakin fyysisesti) läheistä liittolaista on hankkimassa käytännössä saman tyyppistä käytännössä samaan aikaan, niin kyllä siinä olisi ainakin periaatteessa mahdollisuus repiä vähän säästöjä ja synergiaa. Mutta jos tilanne on niin kuin @Herman30 ilmaisi, että liettulaiset ovat vaikeita yhteistyökumppaneita, niin sitten kai latvialaiset vetivät pidemmän korren valitsemalla Sisun yksin.

Oshkosh oli mukana vertailussa, mutta ei osallistunut enää testivaiheessa: https://www.army-technology.com/new...e-procedure-4x4-tactical-vehicle-procurement/
Ok, mutta vieläkin ihmettelen miksi Oshkosh ei osallistunut/päässyt testivaiheeseen, mutta AM General (HMMWV) pääsi osallistumaan 80-luvulta periytyvällä ajoneuvollaan. Liekö L-ATV ollut liian kallis vaihtoehto Latvialaisille?
 
Tottakai, mutta silti jos kaksi noin (ainakin fyysisesti) läheistä liittolaista on hankkimassa käytännössä saman tyyppistä käytännössä samaan aikaan, niin kyllä siinä olisi ainakin periaatteessa mahdollisuus repiä vähän säästöjä ja synergiaa. Mutta jos tilanne on niin kuin @Herman30 ilmaisi, että liettulaiset ovat vaikeita yhteistyökumppaneita, niin sitten kai latvialaiset vetivät pidemmän korren valitsemalla Sisun yksin.

Ok, mutta vieläkin ihmettelen miksi Oshkosh ei osallistunut/päässyt testivaiheeseen, mutta AM General (HMMWV) pääsi osallistumaan 80-luvulta periytyvällä ajoneuvollaan. Liekö L-ATV ollut liian kallis vaihtoehto Latvialaisille?

Meillä mielletään Baltia helposti kokonaisuutena vaikka kyseessä on kolme hyvinkin erilaista valtiota. Siitä tämäkin valintaprosessi osaltaan kertoo. Ja hankittiinhan sinne vastikään kolme erilaista ps-haupitsiakin.
 
Tottakai, mutta silti jos kaksi noin (ainakin fyysisesti) läheistä liittolaista on hankkimassa käytännössä saman tyyppistä käytännössä samaan aikaan, niin kyllä siinä olisi ainakin periaatteessa mahdollisuus repiä vähän säästöjä ja synergiaa. Mutta jos tilanne on niin kuin @Herman30 ilmaisi, että liettulaiset ovat vaikeita yhteistyökumppaneita, niin sitten kai latvialaiset vetivät pidemmän korren valitsemalla Sisun yksin.

Ok, mutta vieläkin ihmettelen miksi Oshkosh ei osallistunut/päässyt testivaiheeseen, mutta AM General (HMMWV) pääsi osallistumaan 80-luvulta periytyvällä ajoneuvollaan. Liekö L-ATV ollut liian kallis vaihtoehto Latvialaisille?

Mutulla heitän että tälläisissa kaupoissa vaikuttaa muukin kuin tavaran laatu ja hinta. Jos ei nyt ihan suoraan korruptio niin ainakin "maan tapa". Kuka kaaffittaa parhaiten.... Kummatkin maat on tilastoissa huonoilla sijoilla mitä tulee korruptioon, kaukana muunmuassa virosta joka on ihan mallimaa tässä. Jopa Botswana on edellä Liettuaa ja Latviaa.

Ja kuten sanoin niin pelkkää mutuilua ja sisua en epäile, luulisi että täällä on otettu opiksi. Lähinnä yleisellä tasolla että tälläisetkin varmasti vaikuttaa.
 
Tottakai, mutta silti jos kaksi noin (ainakin fyysisesti) läheistä liittolaista on hankkimassa käytännössä saman tyyppistä käytännössä samaan aikaan, niin kyllä siinä olisi ainakin periaatteessa mahdollisuus repiä vähän säästöjä ja synergiaa. Mutta jos tilanne on niin kuin @Herman30 ilmaisi, että liettulaiset ovat vaikeita yhteistyökumppaneita, niin sitten kai latvialaiset vetivät pidemmän korren valitsemalla Sisun yksin.

Ok, mutta vieläkin ihmettelen miksi Oshkosh ei osallistunut/päässyt testivaiheeseen, mutta AM General (HMMWV) pääsi osallistumaan 80-luvulta periytyvällä ajoneuvollaan. Liekö L-ATV ollut liian kallis vaihtoehto Latvialaisille?

Latvia haluaa kotimaisen infran ajoneuvoilleen. Oshkoshia ei ehkä kiinnostanut sellainen nappikaupan vuoksi.

http://themess.net/forum/military-discussion/6574-latvian-armed-forces?p=281556#post281556
 
Latvia haluaa kotimaisen infran ajoneuvoilleen. Oshkoshia ei ehkä kiinnostanut sellainen nappikaupan vuoksi.

http://themess.net/forum/military-discussion/6574-latvian-armed-forces?p=281556#post281556
Jos tuo linkissä oleva tieto pitää paikkaansa niin oshkosi ei täytä oikeastaan mitään vaatimusta jos vertaa Wikin tietoihin. Toki Wikin tiedotkin voi olla pielessä.

Vaatimukset kopioitua tuosta "themess" linkistä
  • Max weight 6,5t (armored);
  • Max length 5m;
  • Max height 2,1m;
  • Max width 2,3m;
  • Clearance should not be smaller than 0,4m.
Wikin mitat oskosille
Weight Curb weight: 14,000 lb (6,400 kg)
Length 20.5 ft (6.2 m)
Width 8.2 ft (2.5 m)
Height 8.5 ft (2.6 m)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_L-ATV

Ainakin täällä samat mitat,mutta painoa annettu enemmän.
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=939
Mitää virallisenpaa prösyyriä ei löytynyt.
 
Back
Top