Kuvassa on siis BMP-1TJJ, eli PSJK tulenjohtovaunu. Ei mitenkään uutta.
Ruotuväki on kanssasi hieman eri mieltä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuvassa on siis BMP-1TJJ, eli PSJK tulenjohtovaunu. Ei mitenkään uutta.
Ruotuväki on kanssasi hieman eri mieltä.
Ruotuväki on kanssasi hieman eri mieltä.
@CV9030FIN Osaisitko kertoa tästä hankinnasta vähän enemmän?
Kuvassa on siis BMP-1TJJ, eli PSJK:n tulenjohtovaunu. Ei mitenkään uutta, olisiko n.10 vuotta ollut näitä.
@PJ85 on oikeassa. Sen lisäksi että "P" vaihtui "D":ksi on myös numero väärä..tyypillistä PV:n tiedotusta...Ruotuväki on kanssasi hieman eri mieltä.
Siihen on syynsä Ei tarvitsekaan erottaa...Tietämykseni ei ulotu niin pitkälle, että miten pystyy erottelemaan BMP-1KPD:n ja TJJ:n, ne ovat aika samannäköisiä?
Ruotuväki on väärässä ja PJ oikeassa.
Ominaisuuksien puolesta A4:n heikoin osa-alue on aidon yötoimintakyvyn puute. Meidän vaunuissa ikä ja varsinkin kilometrivaihtelu on suurta. Mielestäni meidän A4:t tulisikin jakaa eri "kuntoisuusluokkiin" ja päättää luokka kerrallaan mitä tehdään. Maksaa mansikoita kunnostaa/päivittää kaikki vaunut sen huonoimman yksilön mukaan. 3-4 komppanian verran parhaimpia yksilöitä päivitetyllä yötoimintakyvyllä (lämppäri + johtajan peri) olisi harkinnan arvoinen vaihtoehto. Tarvittaessa sähkösuuntauskoneisto torniin.
Loput voidaan sitten ajaa loppuun ajoharjoitteluvaunuina tai kannibalisoida varaosiksi. Kaikki riippuu hinnasta ja siitä halutaanko vaunuille tehdä päivitystä vai ei.
Niin itse asiassa tuo Saksan Leopard2A7 hankinta/modernisaatio on melkoinen julkisuustemppu eikä muuta. Kuka ostaa vaunumallin joka ei ole millään maalla käytössä? No ei kukaan...KMW tarvitsi mannekiinin ja BW:llä sattui sopivasti olemaan 20 LEO2A6NL:ää jotka eroavat Saksalaisista standardeista...pakkohan niille on jotain tehdä: Molemmat voittaa...Germany receives first Leopard 2A7 MBT
Christopher F Foss, Munich - IHS Jane's Defence Weekly
Asiasta kukkaruukkuun.. Saksassa käyttöön on tullut Leopard 2A7 -malli. Tilausmäärä on pieni, vain 20 kappaletta.
Lisää oheisessa artikkelissa
http://www.janes.com/article/46904/...Deployment&utm_medium=email&utm_source=Eloqua
Tuosta http://www.businessinsider.com/rebuilding-m1-tank-2013-11?op=1&IR=T saa vähän vinkkiä millainen operaatio vaunun mekaaninen korjaus on jos halutaan se 20v lisää elinikää...jos minun pitäisi arvoida niin yhden Leopard 2A4:n peruskorjaus ilman suuriakin modauksia ottanee sen noi 6kk 2-3 asentajalta, vaikka ei vielä yhtään komponenttia korjattaisi vaan ainoastaan tarkistettaisiin kaikki ja vaihdettaisiin rikkinäiset uusiin varastosta... Siitä sitten laskemaan kustannuksia ihan vaikka vaan pelkkien työtuntien mukaan kun työvoima on suomessa tunnetusti halpaa ja kilpailu tälläisella alalla hintoja laskevan kiivasta.. eiku..
Se mitä et ymmärrä on lämpökameran toimivuus...on ihan sama onko se lämppäri sitä aktiivi ipuna VV:a parempi vai ei jos se ei toimi kun siihen ei saa varaosia! Sillon ei välttämättä ole edes sitä kylmänsodan aikaista pimeätoimintakykyä, vaan ollaan toisen maailmansodan metodeissa. Valmistajan tuki on nimittäin päättynyt jo eikä varaosia saa mistään...mitäs luulet tarvitseeko 30v vanha lämpökamera säännöllistä korjausta ja varaosia...PS. mitä tulee väittämää A4 mallin pimeätoimintakyvyn puutteellisuudesta, niin ihmettelen sitä kovasti ja kehotan vähintään aina suhteuttamaan tilanteen rajantakaiseen (siellä kun mennään aika suurten massojen osalta vieläkin kylmänsodan aikaisilla VV-ratkaisuilla).
No hyvä että tiedät sen että Leot eivät tarvitse rungon, voimapaketin tai tornin mekaanista huoltoa...veikkaan että jokainen joka niitä on käyttänyt on eri mieltä.Puhumme nyt vähän eri asioista, tavoitteena kun ei välttämättä ole saada 20v. lisää elinkaarta täydellä koulutusvolyymillä käytettävälle ns. pääkalustolle.
Vaan kuten todettua, poimia parhaimmat yksilöt päältä ja minimi panostuksella saattaa ne operatiiviseen valmiuteen 1-portaan taakse, kevyellä koulutuskäytöllä/kierrolla.
Se mitä et ymmärrä on lämpökameran toimivuus...on ihan sama onko se lämppäri sitä aktiivi ipuna VV:a parempi vai ei jos se ei toimi kun siihen ei saa varaosia! Sillon ei välttämättä ole edes sitä kylmänsodan aikaista pimeätoimintakykyä, vaan ollaan toisen maailmansodan metodeissa. Valmistajan tuki on nimittäin päättynyt jo eikä varaosia saa mistään...mitäs luulet tarvitseeko 30v vanha lämpökamera säännöllistä korjausta ja varaosia...
Kuka niin on väittänyt?No hyvä että tiedät sen että Leot eivät tarvitse rungon, voimapaketin tai tornin mekaanista huoltoa...veikkaan että jokainen joka niitä on käyttänyt on eri mieltä.
Ymmärrän hyvinkin ja siksi lämpökamerat kannattaisi uusia, mutta CarriE66 mainitsi A4 mallin ominaisuudeksi aidon pimeätoimintakyvyn puutteen, jos lämpökamera on rikki, se ei ole mielestäni kyllä ominaisuus vaan vika!
Uskon @CarriE66 tarkoittaneen sitä että johtajan tähtäimessä ei ole omaa pimeätähtäintä (vain päivätähtäin) vaan johtaja joutuu käyttämään jakamaan lämpökameran ampujan kanssa joka ei mahdollista hunter-killer -toimintaa pimeässä tai huonoissa sää oloissa. Puhumme eri asoista. PERIn päivitys on modilfiointi joka lisää suorituskykyä, mutta vastii aika paljon enemmän uudistettavaa kun pelkän PERIn (mm. koko ammunanhallinnan uusiminen). Taas WBG:n uusiminen on pakollinen toimenpide jos käyttöikää aiotaan jatkaa edes joitain vuosia - ihan kun mekaaninen korjaus alustallekin kun tunnit ja kilometrit on vaan täynnä.Ymmärrän hyvinkin ja siksi lämpökamerat kannattaisi uusia, mutta CarriE66 mainitsi A4 mallin ominaisuudeksi aidon pimeätoimintakyvyn puutteen, jos lämpökamera on rikki, se ei ole mielestäni kyllä ominaisuus vaan vika!
No tämä menee nyt sanamuodoilla saivarteluiksi, kaikki varmaan ymmärtävät mitä tarkoitin, eli sitä, että kunnossa oleva A4 on täysin soiva peli itänaapurin kalustoa vastaan. Erityisesti jos/kun se siirtyy 1-nyrkin taakse ns. reserviin/muiden ns. motorisoitujen joukkojen tueksi.Vika jota ei voi korjata muuttuu ominaisuudeksi. Vanha lämpökamera ampujalla ja käsikäyttöinen valonvahistin johtajalla ei ole riittävä jotta vaunulla voisi toimia sujuvasti pimeällä. Inhottaa vetää tämä kortti mutta: onko sinulla omakohtaista kokemusta leopard2:n operoimisesta pimeällä?
Nimen omaan tuo täysi huolto/peruskorjaus tarvitaan koska tunnit ja kilometrit nyt on vaan täynnä...Normaaliin käyttökierto huoltoon ei kuulu kun vikakorjaukset ja öjyjen+nesteiden vaiohdot. Peruskunnostus tai perushuolto on täysin eri asia.Kuka niin on väittänyt?
Ensiksi puhuit täydellisestä mekaanisesta peruskorjauksesta ja nyt normaaliin käyttökiertoon liittyvistä huolloista, tiedät kyllä että ne ovat kaksi ihan eri asiaa, joten mistä nyt kiikastaa?
@CarriE66 tarkoitti sitä että johtajan tähtäimessä ei ole omaa pimeätähtäintä (vain päivätähtäin) vaan johtaja joutuu käyttämään jakamaan lämpökameran ampujan kanssa joka ei mahdollista hunter-killer -toimintaa pimeässä tai huonoissa sää oloissa. Puhumme eri asoista. PERIn päivitys on modilfiointi joka lisää suorituskykyä, mutta vastii aika paljon enemmän uudistettavaa kun pelkän PERIn (mm. koko ammunanhallinnan uusiminen). Taas WBG:n uusiminen on pakollinen toimenpide jos käyttöikää aiotaan jatkaa edes joitain vuosia - ihan kun mekaaninen korjaus alustallekin kun tunnit ja kilometrit on vaan täynnä.