No ei todellakaan kannata, lyhyet A-etäisyydet tarkoittavat ps-taistelussa erityisen nopeasti eteen tulevia kohtaamisia/tilanteita jossa ne sekunnit juurikin ratkaisevat sen kumpi laukaisee ensimmäisenä! Toisekseen, yksi sekunti ei riitä hakemaan sitä heikompaa kohtaa, mikä ihme se heikko kohta edes on jos vastassa möllöttää toisen vaunun etuprofiili? Teoriassa sellaisia löytyy, mutta pääaseen hajonta on käytännössä sen verran suuri ettei osumakohtaa kyetä varmasti niin tarkasti valitsemaan.
(CV-90FIN konetykin olen kuullut kykenevän mahdollisesti riittävään tarkkuuteen, mutta tilanne jossa jotain heikkoa 10-20cm kohtaa kyetään ns. rauhassa pommittamaan ovat melko teoreettisia/äärimmäisen harvinaisia)
Minä koen että nämä osumakohdan valitsemiset liittyvät enemmänkin todella lyhyisiin A-etäisyyksiin / sinko aseistukseen, silloinkin kyse lienee käytännössä siitä että kannattaa yrittää ampua sivuprofiilista ennemmin heikompaan/isompaan runkoon, kuin pienempään/vahvempaan torniin. Kaukasukselta on paljon tarinoita jossa sinkomiehet keskittyivät rungon ja tornin takaosiin, mutta A-täisyydet ovat olleet todella lyhyitä ja tuliasemat sellaisia että nuo kohdat ovat paljastuneet. Lisäksi vanhoilla RPG:llä on ollut pakko hakemalla hakea osumat noihin kohtiin.
Noin ihan yleisesti ottaen jos vaunun pääaseen putkessä on kutakuinkin moderni nuoliammus, niin ensimmäisenä vastaanottava osapuoli on se joka on helisemässä olkoon mitä tahansa reaktiivia pinnassa...
Hyvä esimerkki tähän keskusteluun liittyen on kotimainen testi T-72 kalustolla jossa muistaakseni 400m:stä ammuttiin toista vaunua päin etusektoriin, vaunun etusektorin panssaroinnin piti teoriassa kestää käytetyn nuolen läpäisy, mutta kaksi ensimmäistä meni tornin takaseinästäkin läpi ja vasta kolmas sattui osumaan siihen kaikista vahvimpaan kohtaan tornia ja pysäytti nuolen. Kyseessä oli paikoiltaan suoritettu testi tilanne ja yritettiin nimenomaan osua siihen vahvimpaan kohtaan... Että se siitä osumakohdan valinnan teoriasta ps-taistelussa...