CarriE66
Kapteeni
No, miinakenttää ei pitäisi ikinä jättää vartioimattomaksi, eli vihollinen pitäisi voida pakottaa tilaamaan evakuointivaunu hakemaan heidät pois ennen kuin korjauksia voi aloittaa. Tämä siis sillä oletuksella, että PST-aseita ei ole käsillä, joilla viimeistellä vaunu. Ja toinen juttu on se, että mahtaako vihollinen jäädä paikalleen odottamaan sitä, että sen tankin miehistö saa vaununsa korjattua? Oletaisin että ei, joten joukkue menetti juuri kolmanneksen vahvuudestaan tai komppania yli 10% vahvuudestaan, ainakin sen tehtävän ajaksi.
Ei sen vaurioituneen siirtämiseen mitään evakuointivaunua tarvita. Toisesta vaunusta vaijerit kiinni ja taakse mars. Se jäädäänkö odottelemaan riippuu ihan tilanteesta ja vaurioista. Se liike kuitenkin pysähtyy jokatapauksessa siksi aikaa että etenevä osapuoli saa tehtyä toimenpiteet joilla se varmistaa ettei lisää vaunuja jysähdä niihin miinoihin. Jokatapauksessa 10kg TNT miina näyttäisi aiheuttavan sen kokoluokan vauriot ettei vaunu tosiaan jatka tehtäväänsä hetkeen.
Pistän vähän lisää youtubekamaa aiheeseen liittyen. Räjähteen kokoluokasta ei tietoa. 12h jumppa virittää paketti siihen kuntoon että nilkuttivat takaisin tukikohtaan jonka jälkeen "koko päivä" mekaanikkohommia korjauksiin.
The tank mine this M1A1 hit was designed for mobility kills, not catastrophic kills. It did its job well. The mine blew off 2 roadwheels, destroyed the arm, messed up a large portion of track, and shattered the hub. There was no injury done to the crew, but damage like this is a nightmare to fix out in the field. It took about 12 hours to ghetto rig everything into place just to drive it back. Then it took all day for mechanics to put everything back together correctly. And to answer the obvious question: yes, this was an officers tank. Go figure. And lastly, they ended up shorttracking it back to base anyway.
Toisaalta ruotsalaisten strv103 näyttäisi pärjäävän suhteellisen hyvin miinoja vastaan. Miinakokeet alkavat kohdasta 9:53 ja kolmas miina on 10kg tnt latauksella varustettu.