Panssarivaunut

Mikäs tämä tukkihommeli on, onko se jokin tukki (ilmeisesti se tukki mikä näkyy kiinnitettynä takapuskuriksi joissakin vaunuissa?) jonka voi kiinnittää telaketjujen väliin poikittain ja sillä koettaa saada tarpeeksi vetoa aikaan mudassa, että vaunu on "pinnalla" kun tukki saavuttaa vaunun takapään?
 
Tappi kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Millä tukki kiinnitetään teloihin?

Itämaisella kalustolla vaunun varustukseen kuuluu vaijerit ja CV90:llä ketjut kyseistä tarkoitusta varten. LEO-alustoilla ko. varusteita ei muistaakseni ollut. Toki saa korjata, jos olen väärässä.

Kyllä Leopardissakin näyttää vaijerit olevan, ainakin Saksassa otetuissa kuvissa. Kiinnityspisteet ovat takakannella ja rungon takana alhaalla, jolloin vaijerit menevät ristiin vaunun takana. Luulisin että jonkin sortin vaijerit tai ketjut ovat ihan joka vaunun perusvaruste, venäläisessä kalustossa niitä löytyy kattavasti kevyemmistäkin menopeleistä.
 
Miten "helposti" tuolla tukkimetodilla hajotetaan ketju tai vikuutetaan pyörästöä, kytkintä tms.?
 
Tappi kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Millä tukki kiinnitetään teloihin?

Itämaisella kalustolla vaunun varustukseen kuuluu vaijerit ja CV90:llä ketjut kyseistä tarkoitusta varten. LEO-alustoilla ko. varusteita ei muistaakseni ollut. Toki saa korjata, jos olen väärässä.

Kiedotaanko vaijeri telaketjun ja tukin ympäri? Tuntuu hivenen vaikealta. Vaijeriin ei tehdä solmua ihan helpolla.
 
Heikkilä kirjoitti:
Kyllä Leopardissakin näyttää vaijerit olevan, ainakin Saksassa otetuissa kuvissa. Kiinnityspisteet ovat takakannella ja rungon takana alhaalla, jolloin vaijerit menevät ristiin vaunun takana. Luulisin että jonkin sortin vaijerit tai ketjut ovat ihan joka vaunun perusvaruste, venäläisessä kalustossa niitä löytyy kattavasti kevyemmistäkin menopeleistä.

Nuo vaijerit ovat vaunun hinausvaijerit, joita ei voi käyttää telatukin kiinnittämiseen (n. 5 cm paksu vaijeri ei taivu riittävästi).
 
JOKO kirjoitti:
Kiedotaanko vaijeri telaketjun ja tukin ympäri? Tuntuu hivenen vaikealta. Vaijeriin ei tehdä solmua ihan helpolla.

Kuva on parempi kuin tuhat sanaa. Liitteenä ville 5-v - piirros aiheesta. halkaisijaltaan noin metrin olevista vaijerilenkeistä pyöräytetään kahdeksikko, jonka päät asetetaan telalappujen päihin, ja tukki jää vaijerin ja telan väliin.
 

Liitteet

  • telatukki.webp
    telatukki.webp
    8.4 KB · Luettu: 51
baikal kirjoitti:
Miten "helposti" tuolla tukkimetodilla hajotetaan ketju tai vikuutetaan pyörästöä, kytkintä tms.?

Ensimmäisenä löysää liian ohut/kuiva tukki. Tukin avulla päästään siirtymään vain noin viiden metrin matka kerrallaan joko eteen- tai taaksepäin, koska vaunua ei voi tuolloin kääntää.
 
Tappi kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kiedotaanko vaijeri telaketjun ja tukin ympäri? Tuntuu hivenen vaikealta. Vaijeriin ei tehdä solmua ihan helpolla.

Kuva on parempi kuin tuhat sanaa. Liitteenä ville 5-v - piirros aiheesta. halkaisijaltaan noin metrin olevista vaijerilenkeistä pyöräytetään kahdeksikko, jonka päät asetetaan telalappujen päihin, ja tukki jää vaijerin ja telan väliin.

Hyvä kuva. Asia selvisi.

Voisi kuvitella, ettei vaunu kerkiä kovinkaan pitkälle suohon ennen juuttumistaan, joten irti pääsy ei vaatisi hirveän montaa viiden metrin nytkäytystä.
 
JOKO kirjoitti:
Voisi kuvitella, ettei vaunu kerkiä kovinkaan pitkälle suohon ennen juuttumistaan, joten irti pääsy ei vaatisi hirveän montaa viiden metrin nytkäytystä.
Kelkalla, mönkkärillä, enskalla tai offarilla oikeaa maastoajoa harrastaneet voinevat tässä välissä valistaa, että pahan pehmeän paikan tullen pidetään syöttö isolla ja uskotaan että kyllä se siitä menee... Ja sitten ollaan tosi pitkällä, tosi syvällä... Tai ainakin olen omia ja kavereiden vehkeitä kaivellut mitä ihmeellisimmistä mutakuopista ja lumiläjistä. Liekö sitten omaa tyhmyyttä.

Vaunumies kun en ole niin en uskalla ottaa kantaa miten aggressiivisesti vaikkapa naapuri koittaisi hyödyntää vaunujen maastoliikkuvuutta pehmeällä pohjalla tai syvässä lumessa.
 
koponen kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Voisi kuvitella, ettei vaunu kerkiä kovinkaan pitkälle suohon ennen juuttumistaan, joten irti pääsy ei vaatisi hirveän montaa viiden metrin nytkäytystä.
Kelkalla, mönkkärillä, enskalla tai offarilla oikeaa maastoajoa harrastaneet voinevat tässä välissä valistaa, että pahan pehmeän paikan tullen pidetään syöttö isolla ja uskotaan että kyllä se siitä menee... Ja sitten ollaan tosi pitkällä, tosi syvällä... Tai ainakin olen omia ja kavereiden vehkeitä kaivellut mitä ihmeellisimmistä mutakuopista ja lumiläjistä. Liekö sitten omaa tyhmyyttä.

No, siis tuohan on maastoajon perusperiaate, että otetaan vauhtia ja pistetään menemään sen pehmeän kohdan yli. Ei se tyhmyyttä ole, tai sitten viisas menee kävellen. Ei siitä muuten mitään tule, jos ei yritä ja useimmiten siitä lumipenkasta (itse ajelen lähinnä lumessa työn puolesta) pääsee yli kun vain uskaltaa.

Mutta sivumennen sanoen, niin toivoisin, että ne teistä jotka asuvat omakotitaloissa tai muuten vain hakevat postinsa postilaatikosta, niin koettakaa pitää se laatikoiden edusta sellaisessa kunnossa, että ne laatikot pääsee jakamaan suoraan auton ikkunasta. Muuten tuloksena on se, että aamunlehti on myöhässä (ainakin siellä missä lehti jaetaan aikaisin) ja parhaimmillaan lehdenjakaja herättää sinut aamulla jurratessaan autoaan irti penkasta ja hajottaa vielä sinun postilaatikon.
 
:a-laugh:
SJ kirjoitti:
koponen kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Voisi kuvitella, ettei vaunu kerkiä kovinkaan pitkälle suohon ennen juuttumistaan, joten irti pääsy ei vaatisi hirveän montaa viiden metrin nytkäytystä.
Kelkalla, mönkkärillä, enskalla tai offarilla oikeaa maastoajoa harrastaneet voinevat tässä välissä valistaa, että pahan pehmeän paikan tullen pidetään syöttö isolla ja uskotaan että kyllä se siitä menee... Ja sitten ollaan tosi pitkällä, tosi syvällä... Tai ainakin olen omia ja kavereiden vehkeitä kaivellut mitä ihmeellisimmistä mutakuopista ja lumiläjistä. Liekö sitten omaa tyhmyyttä.

No, siis tuohan on maastoajon perusperiaate, että otetaan vauhtia ja pistetään menemään sen pehmeän kohdan yli. Ei se tyhmyyttä ole, tai sitten viisas menee kävellen. Ei siitä muuten mitään tule, jos ei yritä ja useimmiten siitä lumipenkasta (itse ajelen lähinnä lumessa työn puolesta) pääsee yli kun vain uskaltaa.

Mutta sivumennen sanoen, niin toivoisin, että ne teistä jotka asuvat omakotitaloissa tai muuten vain hakevat postinsa postilaatikosta, niin koettakaa pitää se laatikoiden edusta sellaisessa kunnossa, että ne laatikot pääsee jakamaan suoraan auton ikkunasta. Muuten tuloksena on se, että aamunlehti on myöhässä (ainakin siellä missä lehti jaetaan aikaisin) ja parhaimmillaan lehdenjakaja herättää sinut aamulla jurratessaan autoaan irti penkasta ja hajottaa vielä sinun postilaatikon.
 
SJ kirjoitti:
koponen kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Voisi kuvitella, ettei vaunu kerkiä kovinkaan pitkälle suohon ennen juuttumistaan, joten irti pääsy ei vaatisi hirveän montaa viiden metrin nytkäytystä.
Kelkalla, mönkkärillä, enskalla tai offarilla oikeaa maastoajoa harrastaneet voinevat tässä välissä valistaa, että pahan pehmeän paikan tullen pidetään syöttö isolla ja uskotaan että kyllä se siitä menee... Ja sitten ollaan tosi pitkällä, tosi syvällä... Tai ainakin olen omia ja kavereiden vehkeitä kaivellut mitä ihmeellisimmistä mutakuopista ja lumiläjistä. Liekö sitten omaa tyhmyyttä.

No, siis tuohan on maastoajon perusperiaate, että otetaan vauhtia ja pistetään menemään sen pehmeän kohdan yli. Ei se tyhmyyttä ole, tai sitten viisas menee kävellen. Ei siitä muuten mitään tule, jos ei yritä ja useimmiten siitä lumipenkasta (itse ajelen lähinnä lumessa työn puolesta) pääsee yli kun vain uskaltaa.

Mutta sivumennen sanoen, niin toivoisin, että ne teistä jotka asuvat omakotitaloissa tai muuten vain hakevat postinsa postilaatikosta, niin koettakaa pitää se laatikoiden edusta sellaisessa kunnossa, että ne laatikot pääsee jakamaan suoraan auton ikkunasta. Muuten tuloksena on se, että aamunlehti on myöhässä (ainakin siellä missä lehti jaetaan aikaisin) ja parhaimmillaan lehdenjakaja herättää sinut aamulla jurratessaan autoaan irti penkasta ja hajottaa vielä sinun postilaatikon.
/:a-laugh:
Höpö höpö. Tuollaisessa nätissä ajotyössä se pieni taukoliikunta tekee vain hyvää. Lapiot siinä joutessasi ne postilaatikoiden edustat tyhjiksi. On sitten ihmisten mukava reinotossuissaan hakea kuuman kahvikupin kanssa aamun posti. :a-kiss:

Meikäläinen on niitä arkoja paskoja jotka sitten ei pidä "maastoajosta" ollenkaan. Monesti olen miettinyt että pitäisi laittaa kunnon maastoauto, vaan olen tullut siihen lopputulokseen että samalla lailla arkeilen ajelisin senkin kanssa. Tuttava ajelee 10 senttisessä lumessa omalla bemarillaan kuin kotonaan ja nauttien. 30 senttiä maasturilla tuntuu olevan vain hauskaa. Meikäläiselle riittää henkilöautolla 5 senttiä lunta ja en nauti siitä ollenkaan, tammikuussa loppuu viimeistään metsäautoteiden ajaminen. Toiset ne osaa ja kehtaa.

Koponen: Naapurihan ajaa vanhaan neuvosto tyyliin omia vaunujaan vaikka joen pohjalle tai mutalilluun niin paljon kunnes syntyy silta jota pitkin loput vaunut ajelee yli. Juuri kotiutuneet hevosmiehet sen kertoivat.
 
Tämmöisä Suomeen, kato mikä aseistus!!

BMPT's chassis is based on modified and up-armored T-72 hull. Fire control and observation systems are basically taken from T-90 tank and slightly modified.

Characteristics
=============
Weight: 47 tonnes
Crew: 5
Engine: diesel, 1000 hp (21.2 hp/t)
Speed: 65 km/h
Armour: passive and reactive, protection values similar to those of T-90 tank
Armament:
- 2x 30 mm automatic cannon (HE, APDS, HE-FRAG ammunition)
- 2x 30 mm automatic grenade launcher
- 4x Ataka-T ATGM launcher (speed 550 m/s, range 8 km, armor penetration up to 900 mm; can be also used against bunkers and helicopters)
- 1x coaxial 7.62 mm machine gun (with option to install additional light weaponry)

bmpt.jpg


bmpt6.jpg
 
baikal kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Mikäköhän idea noissa tuplatykeissä ja -kranaatinheittimessä on?

Tulivoima?

Niin, mutta onko sillä kohteessa niin välilä että ammutaanko yhdellä 30 millisellä vai kahdella,koska tuo ei mikään IT-järjestelmä käsittääkseni ole. Mietteet lähtivät lähinnä siitä ettei vastaavia järjestelmiä oikein muilla ole, joten johtaako tuollainen tuplaaminen vain suurempaan ammustenkulutukseen...
 
Olisi mielenkiintoista nähdä mitä vaunun sisällä tapahtuu kun yritetään saada eri vehkeillä maaleja piikille ja pysytellä liikkeessä/hengissä samaan aikaan... Tykki ja ohjus -yhdistelmäkin tuntuu kuormittavan aika lailla, varsinkin jos ei ole täysintegroitu taistelunjohtojärjestelmä vaunussa.

Sinällään itäistä perintöä näistä yhdistelmävehkeistä noudattelee.

Aiheeseen varsinaisesti liittymättä, taistelupanssarivaunujen absoluuttisen määrän väheneminen operaatioalueilla lisää erilaisen kevyiden ja pehmeiden maalien kurittamisen vehkeiden houkuttelevuutta. Norsupyssyt takaisin, niin säästyy ohjukset ja raskaammat singot koville vaunuille!
 
Peiper kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Mikäköhän idea noissa tuplatykeissä ja -kranaatinheittimessä on?

Tulivoima?

Niin, mutta onko sillä kohteessa niin välilä että ammutaanko yhdellä 30 millisellä vai kahdella,koska tuo ei mikään IT-järjestelmä käsittääkseni ole. Mietteet lähtivät lähinnä siitä ettei vastaavia järjestelmiä oikein muilla ole, joten johtaako tuollainen tuplaaminen vain suurempaan ammustenkulutukseen...

Vaikuttaisi siltä, että venäläiset ovat tykästyneet siihen mitä IT vaunut saivat aikaan tsetseeniassa ja nyt pitää saada vaunu, joka tekee saman BMP-2:n a-tarvikkeella (ja mahdollisesti varaosilla). Tuo torniaseistus kykenee ampumaan ympäriinsä ja korkeilla kulmilla, mikä jättää nuo kranaattikonekiväärit ampumaan etusektoriin, silloin kun halutaan saada maksimimäärä tulta maaliin.

Onko tämä sitten oikeasti tarpeen, sitä en tiedä ja olin siinä käsityksessä, että tuon purkin oli tarkoitus kuljettaa viitisen ukkoa jalkaväkeä vahvan panssarin suojassa.
 
koponen kirjoitti:
Aiheeseen varsinaisesti liittymättä, taistelupanssarivaunujen absoluuttisen määrän väheneminen operaatioalueilla lisää erilaisen kevyiden ja pehmeiden maalien kurittamisen vehkeiden houkuttelevuutta. Norsupyssyt takaisin, niin säästyy ohjukset ja raskaammat singot koville vaunuille!

Samaa mieltä, Barretit PST-ryhmiin!
 
Back
Top