Panssarivaunut

Hejsan kirjoitti:
Ok kiitos.

Tuota nyt ehkä kielimuuri iskee mutta se belgialainen M929 ammus voikko se käyttä BMP-2:ssä?

Jos ei mitä uusia hyviä venäläis ammoa on tänään?
Pystyykö sillä 2A42 ampua kiinalaisammoa? ja jos voi, onko niilä hyviä ammoa?

Mecarin M929 on nimenomaan 30x165-kaliiperissa, eli se on ladattu venäläisen malliseen hylsyyn ja se on tarkoitettu nimenomaan BMP-2:n tykkiin ja muihin saman kaliiperin venäläisperäisiin tykkeihin. Venäläinen alikaliiperiammus 3UBR8 "Kerner" ei ole parempi kuin tuo belgialainen, vaikka sekin on parempi kuin BMP-2:n alkuperäinen täyskaliiperinen panssariammus. Kiinalaiset eivät ole 30mm ammusten kehittelyssä tietääkseni venäläisiä edellä. 30mm automaattikanuuna on Kiinan kansanarmeijassa harvinaisempi varuste, ja esim. rynnäkköpannsarivaunussa ZBD-30 ne aseet (100 mm ja 30 mm) on tehty BMP-3:n pohjalta joten eiköhän ammuskin ole samaa tasoa kuin venäläisillä. Kiinassa on samaan tarkoitukseen aiemmin käytetty 25mm kanuunaa, jonka a-tarvike ei nyt ainakaan ole vaihtoehto BMP-2:n tykille.
 
Heikkilä kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Ok kiitos.

Tuota nyt ehkä kielimuuri iskee mutta se belgialainen M929 ammus voikko se käyttä BMP-2:ssä?

Jos ei mitä uusia hyviä venäläis ammoa on tänään?
Pystyykö sillä 2A42 ampua kiinalaisammoa? ja jos voi, onko niilä hyviä ammoa?

Mecarin M929 on nimenomaan 30x165-kaliiperissa, eli se on ladattu venäläisen malliseen hylsyyn ja se on tarkoitettu nimenomaan BMP-2:n tykkiin ja muihin saman kaliiperin venäläisperäisiin tykkeihin. Venäläinen alikaliiperiammus 3UBR8 "Kerner" ei ole parempi kuin tuo belgialainen, vaikka sekin on parempi kuin BMP-2:n alkuperäinen täyskaliiperinen panssariammus. Kiinalaiset eivät ole 30mm ammusten kehittelyssä tietääkseni venäläisiä edellä. 30mm automaattikanuuna on Kiinan kansanarmeijassa harvinaisempi varuste, ja esim. rynnäkköpannsarivaunussa ZBD-30 ne aseet (100 mm ja 30 mm) on tehty BMP-3:n pohjalta joten eiköhän ammuskin ole samaa tasoa kuin venäläisillä. Kiinassa on samaan tarkoitukseen aiemmin käytetty 25mm kanuunaa, jonka a-tarvike ei nyt ainakaan ole vaihtoehto BMP-2:n tykille.

Okidoki!!

Jos me jatkamme näitä ammuata, mikä BMP-2 panssariammus Suomella on nyt? (alkuperäinen)

Mitä ammuksia CV-9030 suomella on? (ruotsalaisia, tao muuta ja onko ne yhtä hyviä kun belgialainen)

EDIT eli M928 APFSDS-T voi käyttä CV-9030?

Based on the highly successful 25mm ammunition, Mecar can offer a number of rounds for different 30mm weapon systems.

The M929 APFSDS-T has been designed for the Russian type 30mm cannons, as used on the BMP family of vehicles. It offers a substantial increase in penetration power, compared to the standard AP ammunition.

The M930 TP round is a low cost training round for the Aden type 30mm weapon. It can also be used in the M230 Chain Gun.

The M928 APFSDS-T round is being developed for the Rarden, Bushmaster & Oerlikon 30mm weapon systems, based on the 30x173mm cartridge case. This round will also offer a substantial increase in penetration, compared with the standard AP ammunition.
 
Hejsan kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Ok kiitos.

Tuota nyt ehkä kielimuuri iskee mutta se belgialainen M929 ammus voikko se käyttä BMP-2:ssä?

Jos ei mitä uusia hyviä venäläis ammoa on tänään?
Pystyykö sillä 2A42 ampua kiinalaisammoa? ja jos voi, onko niilä hyviä ammoa?

Mecarin M929 on nimenomaan 30x165-kaliiperissa, eli se on ladattu venäläisen malliseen hylsyyn ja se on tarkoitettu nimenomaan BMP-2:n tykkiin ja muihin saman kaliiperin venäläisperäisiin tykkeihin. Venäläinen alikaliiperiammus 3UBR8 "Kerner" ei ole parempi kuin tuo belgialainen, vaikka sekin on parempi kuin BMP-2:n alkuperäinen täyskaliiperinen panssariammus. Kiinalaiset eivät ole 30mm ammusten kehittelyssä tietääkseni venäläisiä edellä. 30mm automaattikanuuna on Kiinan kansanarmeijassa harvinaisempi varuste, ja esim. rynnäkköpannsarivaunussa ZBD-30 ne aseet (100 mm ja 30 mm) on tehty BMP-3:n pohjalta joten eiköhän ammuskin ole samaa tasoa kuin venäläisillä. Kiinassa on samaan tarkoitukseen aiemmin käytetty 25mm kanuunaa, jonka a-tarvike ei nyt ainakaan ole vaihtoehto BMP-2:n tykille.

Okidoki!!

Jos me jatkamme näitä ammuata, mikä BMP-2 panssariammus Suomella on nyt? (alkuperäinen)

Mitä ammuksia CV-9030 suomella on? (ruotsalaisia, tao muuta ja onko ne yhtä hyviä kun belgialainen)

EDIT eli M928 APFSDS-T voi käyttä CV-9030?

Based on the highly successful 25mm ammunition, Mecar can offer a number of rounds for different 30mm weapon systems.

The M929 APFSDS-T has been designed for the Russian type 30mm cannons, as used on the BMP family of vehicles. It offers a substantial increase in penetration power, compared to the standard AP ammunition.

The M930 TP round is a low cost training round for the Aden type 30mm weapon. It can also be used in the M230 Chain Gun.

The M928 APFSDS-T round is being developed for the Rarden, Bushmaster & Oerlikon 30mm weapon systems, based on the 30x173mm cartridge case. This round will also offer a substantial increase in penetration, compared with the standard AP ammunition.

Noissa Mecarin M928:ssa ja M929:ssä on sama alikaliiperiammus eri hylsyssä. M928 sopii CV90:n ja M929 BMP-2:n. Koska ne on kuitenkin tehtaalla ladattu valmiiksi patruunoiksi joissa on erilainen hylsy ja eri määrä ruutia, niin tuosta ei seuraa mitään vaihtokelpoisuutta käytännössä.

BMP-2:n a-tarvikkeiden tietoja löytyy täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/2A42. Suomessa on ollut käytössä (1990-luvun tilanne) sirpalevalojuovakranaatti 3UOF8, sirpalesytytyskranaatti 3UOR6 ja panssarivalojuova-ammus 3UBR6.

CV9030:n panssariammus on nuoliammus ja käytännössä tuon belgialaisen luokkaa, vaikka valmistaja on eri. Sitä ammusta tuskin kannattaa tässä vaiheessa vaihtaa mihinkään.
 
Näyttäisi olevan Pohjankankaan ampuma-alueen käyttösuunnitelmassa(löytyy TYKPR:n sivuilta) tälle vuodelle 5 kpl Leo-testejä lisätietoina "koeammunta PSV-aseet 12,7 -120 mm". Onkohan jotain Leopardin modernisointiin liittyviä testejä ja olisikohan modernisoinnin yhteydessä tulossa Leoon tuo 12,7 mm ase?
 
Hejsan kirjoitti:
Nyt se alkaa!!!! :kippis:..........se on siis Request For Information

BMP-2 Combat Vehicle Mid Life Upgrade (BMP-2 MLU) and cartridges for its 30 mm gun

Timelimit: 31/03/2011 16:00

EDA: 3432

Mikä alkaa?

Ymmärtääkseni kyseinen sivusto on tarkoitettu tarjousten haalimiseen. Eli kyseessä lienee vain pv:n kysely erilaisista vaihtoehdoista BMP-2 päivittämiseksi + kysely a-tarvikkaista. Oma protohan pv:llä jo on (ja sille kenties joku hintalappukin) ja nyt haetaan kilpailevia vaihtoehtoja ulkomailta.

Homma käynnistyy sitten joskus, jos projektiin saadaan rahoitus.

ps. olen nähnyt joskus 2000-luvun alussa ilmoituksen jossa BMP-2:lle oli ostettu varaosia ja a-tarvikkeita Venäjältä, eli kertaalleen on ainakin jo A-tarviketta ostettu lisää (todennäköisesti alkuperäistä vastaavaa).
 
Haisuli kirjoitti:

No että suomi halua infoa ulkomailta eri vaihtoehtoon BMP:2:sen.
 
Panzerjäger kirjoitti:
Näyttäisi olevan Pohjankankaan ampuma-alueen käyttösuunnitelmassa(löytyy TYKPR:n sivuilta) tälle vuodelle 5 kpl Leo-testejä lisätietoina "koeammunta PSV-aseet 12,7 -120 mm". Onkohan jotain Leopardin modernisointiin liittyviä testejä ja olisikohan modernisoinnin yhteydessä tulossa Leoon tuo 12,7 mm ase?

Pahoin pelkään, että 12.7mm tarkoittaa pioneerien Leon itkk:ta.
 
Tuntematon Abrams malli.

ab1i.jpg


ab2s.jpg


ab3y.jpg
 
Last edited by a moderator:
Joo tällää ne luule että se on joku M1A3 prototype

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?192625-M1A3-prototype
 
Pantherapardus kirjoitti:
Panzerjäger kirjoitti:
Näyttäisi olevan Pohjankankaan ampuma-alueen käyttösuunnitelmassa(löytyy TYKPR:n sivuilta) tälle vuodelle 5 kpl Leo-testejä lisätietoina "koeammunta PSV-aseet 12,7 -120 mm". Onkohan jotain Leopardin modernisointiin liittyviä testejä ja olisikohan modernisoinnin yhteydessä tulossa Leoon tuo 12,7 mm ase?

Pahoin pelkään, että 12.7mm tarkoittaa pioneerien Leon itkk:ta.

Leossa ammunnan harjoitteluun tarkoitettu pääaseen sisäpiippu on väljyydeltään puoli tuumaa...
 
Tappi kirjoitti:
Pantherapardus kirjoitti:
Panzerjäger kirjoitti:
Näyttäisi olevan Pohjankankaan ampuma-alueen käyttösuunnitelmassa(löytyy TYKPR:n sivuilta) tälle vuodelle 5 kpl Leo-testejä lisätietoina "koeammunta PSV-aseet 12,7 -120 mm". Onkohan jotain Leopardin modernisointiin liittyviä testejä ja olisikohan modernisoinnin yhteydessä tulossa Leoon tuo 12,7 mm ase?

Pahoin pelkään, että 12.7mm tarkoittaa pioneerien Leon itkk:ta.

Leossa ammunnan harjoitteluun tarkoitettu pääaseen sisäpiippu on väljyydeltään puoli tuumaa...

Totta, mutta en usko, että Nummelta lähdettäisiin Pohjankankaalle asti ampumaan sisäpiipuilla, kun Hätilässäkin voi ammuntoja suorittaa.
 
Pantherapardus kirjoitti:
Tappi kirjoitti:
Pantherapardus kirjoitti:
Panzerjäger kirjoitti:
Näyttäisi olevan Pohjankankaan ampuma-alueen käyttösuunnitelmassa(löytyy TYKPR:n sivuilta) tälle vuodelle 5 kpl Leo-testejä lisätietoina "koeammunta PSV-aseet 12,7 -120 mm". Onkohan jotain Leopardin modernisointiin liittyviä testejä ja olisikohan modernisoinnin yhteydessä tulossa Leoon tuo 12,7 mm ase?

Pahoin pelkään, että 12.7mm tarkoittaa pioneerien Leon itkk:ta.

Leossa ammunnan harjoitteluun tarkoitettu pääaseen sisäpiippu on väljyydeltään puoli tuumaa...

Totta, mutta en usko, että Nummelta lähdettäisiin Pohjankankaalle asti ampumaan sisäpiipuilla, kun Hätilässäkin voi ammuntoja suorittaa.

Voihan se olla niinkin, että tuolla ammunnalla testataan vaikka uutta tähtäintä ja siinä hommassa on edullisempaa ensin ampua sipillä ja vasta sitten isolla putkella. Vaan mistäpä sitä tietää.
 
Heikkilä kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mutta foorumin tankkiosasto torppaa kaiken joka painaa alle 50 tonnia....ei tee mitään. "ei kestä ottaa osumaa"- on vastakommentit.....ikäänkuin modaamaton lepardi sitä kestäisi, kun sitä pörskäytetään kurantilla a-tarpeella peffaan.

Nyt kyllä heittäydyt tyhmemmäksi kuin olet. On kyllä totta, että Leopardin takasektori ei kestä vaunukanuunan osumaa, mutta siitä ei tietenkään seuraa sitä että panssarointi ylipäätään tai varsinkaan siellä vaunun etusektorissa olisi turhaa. Samalla logiikalla pitäisi varmaan kerätä jalkaväeltä kypärät pois, koska nekään eivät suojaa peffaa.

Jos Suomessa tapahtuva maanpuolustus on enää yhtään tapetilla, niin olisi suotavaa että ne taisteluvaununa käytettävät vaunut olisivat edes jostakin suunnasta (edestä) sillä tavalla suojattuja että jokainen osuma ei johda vaunun menetykseen. Myös noissa kehitysmaasodissa taitaa olla suojauksen tarve kasvussa, varsinkin sivusuunnissa (singot, kylkimiinat, ym).

Hauskasti muuten CV90120:n kotimaassakaan se ei ole kelvannut taisteluvaunun korvikkeeksi vaan siellä uskotaan lisäpanssaroituun Leopard 2A5:n. Miksiköhän?

Kevyesti panssaroitu pst-vaunu täysikokoisella vaunukanuunalla ilman ohjuksia on johonkin tehtävään oikea väline, mutta minun nähdäkseni Suomen puolustusvoimilla ei juuri sellaista tehtävää ole. Mieluummin koitetaan pitää ne taisteluvaunut, rynnäkkövaunut, panssarihaupitsit, pioneerivaunut ja it-vaunut jollakin tapaa ajan tasalla tai vain vähän jälkijunassa kuin hankitaan vielä yhdenlaista kalustoa, jonka käyttö ja ylläpito ei suinkaan ole halpaa. Tuon panssarikaluston kanssa tulee vielä kovia haasteita ilman yhtään uutta sivupolkua tai rönsyä jos mielitään pitää ensimmäistäkään mekanisoitua prikaatia muistuttavaa yhtymää pystyssä.

Öhöm. Siirsin tämän vähän sopivampaan ketjuun. :cool:

Haluaisin huomattaa jo jatkosodan lopuilla vaunujen osuneen lähes poikkeuksetta ensimmäisellä laukauksella Kuuterselän ja Talin taisteluissa. Maaston peitteisyys on edelleen samalla tasolla, joten niin on myös havaintoetäisyydet. Vaunujen keulassa tulee väistämättä kolisemaan. Millään kevyellä virityksellä ei ole asiaa Suomessa sotahommiin. Loistava ammunnanhallinta, ylivoimainen lämpökamera tai kauaksi kantava tykki eivät tuo etua Suomessa. Onni, taktiikka, koulutus ja ennen kaikkea keulan panssarointi ratkaisevat.

Tulevaisuudessa pitää ehkä harkita vaunujen kylkien keventämistä jotta panssaria saadaan lisää keulaan. Kylkien suojaus jäisi aktiivisten suojajärjestelmien varaan. Tarkoituksena ainoastaan torjua ohjukset ja singot. Muutoin kyljestä menisi läpi pienemmillä konetykeillä.
 
JOKO kirjoitti:
Haluaisin huomattaa jo jatkosodan lopuilla vaunujen osuneen lähes poikkeuksetta ensimmäisellä laukauksella Kuuterselän ja Talin taisteluissa. Maaston peitteisyys on edelleen samalla tasolla, joten niin on myös havaintoetäisyydet. Vaunujen keulassa tulee väistämättä kolisemaan. Millään kevyellä virityksellä ei ole asiaa Suomessa sotahommiin. Loistava ammunnanhallinta, ylivoimainen lämpökamera tai kauaksi kantava tykki eivät tuo etua Suomessa. Onni, taktiikka, koulutus ja ennen kaikkea keulan panssarointi ratkaisevat.

Olen toki samaa mieltä siitä, että Suomen olosuhteissa taisteluvaunun pääaseen maksimikantama ei ole merkityksellinen seikka ja että vaunun etupanssarin olisi hyvä tarjota edes jotakin suojaa siltä todennäköiseltä uhalta (toisen tankin alikaliiperiammus ja raskas kertasinko/ohjus). Ensimmäisen laukauksen osumistodennäköisyyden lisäksi kannattaa tosin katsoa myös sitä viivettä vaunun havaitsemisesta tulenavaukseen. Jos vastakkain osuu vaunut, joista kumpikin poikkeuksetta osuu ekalla mutta yhdellä se eka lähtee kolme sekuntia myöhemmin kuin toisella, niin voi hyvinkin olla että vain toinen ampuu. Tässä jutussa tärkeää on tietysti koulutus, koulutus ja koulutus, mutta joku osa on sillä ammunnanhallinnalla, tähystyslaitteilla ja esimerkiksi tornin vakaimella ja suuntauskoneistolla, jotta se maali saadaan nopeasti piikille.

JOKO kirjoitti:
Tulevaisuudessa pitää ehkä harkita vaunujen kylkien keventämistä jotta panssaria saadaan lisää keulaan. Kylkien suojaus jäisi aktiivisten suojajärjestelmien varaan. Tarkoituksena ainoastaan torjua ohjukset ja singot. Muutoin kyljestä menisi läpi pienemmillä konetykeillä.

En lämpene ajatukselle koska niitä konetykeillä varustettuja rynäkkövaunuja voi olla kokoonpanoissa 3-6 kertaa enemmän kuin raskaita tankkeja, joten kyllä niiltä pitää olla suojassa vaikka sinkoja/ohjuksia vastaan olisi muu toimiva ratkaisu. Kylkeen voi myös kilahtaa hyvin pienessä kulmassa etusektorista ammuttuja projektiileja, joten kyllä se kyljen etukolmannes vähintään pitää olla sillä tavalla suojattu, että se (osumakulma huomioiden) antaa riittävän suojan etusektorin uhkia vastaan. Tässä tietysti telan ulkopuolelle asennettavat lisäpanssarit ja se telaketjun aikaansaama ilmarako auttavat paljon, eli se ei ehkä vaadi ihan hillitöntä painon kasvua.

Olen kai sillä tavalla edelleen itäkaluston lumoissa, että painonsäästö lähtee minun mielestäni tilanhallinnasta. Mahdollisimman pieni riittävän tehon antava moottori, kolmen hengen miehistö ja torniin sellainen tilankäyttö että paksusti panssaroitu tykin ja kahden miehen (johtaja+ampuja) vaatima tila pidetään pienenä. Automaattilataaja ja a-tarviketäyttö voidaan sijoittaa vaikka sen tornin takaosaa erilliseen lisukkeeseen, jossa ei tarvitse olla paksumpaa panssaria kuin tornin kyljissä ja kannessa (T-72-120 on ihan mielenkiintoinen tutkielma). Pienet sisätilat johtavat pieneen ulkopinta-alaan ja sitä kautta saadaan paksua panssaria pienemmällä painolla.

CV90-120T painaa 35 tonnia ja on oleellisesti rynnäkkövaunu isolla tykillä ja ilman panssarijääkäreitä. T-64A painoi 38 tonnia ja oli oleellisesti täysiverinen tankki komposiittipanssarilla ja 125 mm tykillä. Tätä sietää miettiä kun nykyisiä länsivaunuja tutkailee. Jos tekisi T-64:n 'uudestaan' nykyisillä materiaaleilla ja moottoritekniikalla ja laittaisi siihen viimeisimmät optiikat ja elektroniikat niin mitäköhän tulisi lopputulemaksi?
 
Heikkilä kirjoitti:
Olen toki samaa mieltä siitä, että Suomen olosuhteissa taisteluvaunun pääaseen maksimikantama ei ole merkityksellinen seikka ja että vaunun etupanssarin olisi hyvä tarjota edes jotakin suojaa siltä todennäköiseltä uhalta (toisen tankin alikaliiperiammus ja raskas kertasinko/ohjus). Ensimmäisen laukauksen osumistodennäköisyyden lisäksi kannattaa tosin katsoa myös sitä viivettä vaunun havaitsemisesta tulenavaukseen.
...
Olen kai sillä tavalla edelleen itäkaluston lumoissa, että painonsäästö lähtee minun mielestäni tilanhallinnasta. Mahdollisimman pieni riittävän tehon antava moottori, kolmen hengen miehistö ja torniin sellainen tilankäyttö että paksusti panssaroitu tykin ja kahden miehen (johtaja+ampuja) vaatima tila pidetään pienenä. Automaattilataaja ja a-tarviketäyttö voidaan sijoittaa vaikka sen tornin takaosaa erilliseen lisukkeeseen, jossa ei tarvitse olla paksumpaa panssaria kuin tornin kyljissä ja kannessa (T-72-120 on ihan mielenkiintoinen tutkielma). Pienet sisätilat johtavat pieneen ulkopinta-alaan ja sitä kautta saadaan paksua panssaria pienemmällä painolla.
Millainen olisi Leo2F (Finland)? ;-) Tuo Espanjan hommaama Leo 2E on raskaasti panssaroitu norsu.

Voisiko se olla "torniton" panssarivaunu (eli vaan tykki ja sensorit tornissa)? Hieman normaalia korkeampi vaunu ehkäpä, mutta voimakas (2000hp?) moottori edessä, ammukset systeemit keskellä ja miehistö vaunun takaosassa. Ekstraleveät telat alla. Omasuojajärjestelmät sivuilla sinkoja ja ohjuksia vastaan, muuten panssarointi kestämään 30mm alikalit. Edessä riittävästi rautaa ja ERA suojaamaan kaikilta naapurin 125mm ammuksilta ja ohjuksilta. Katto ja peräpää panssaroitu suojaamaan 14,5mm panssariluodeilta. Tykin korokulmat sellaiset, että voidaan ampua myös kovilla alakulmilla, sekä "lukita" tykki vaunun runkoon kiinni suoraan eteenpäin (esim. metsässä ajaessa, jolloin putki ei vahingoitu) tai hieman rungon sisään syvennykseen tms. Lämppäreitä ja sensoreita 360asteen kulmassa ympäristöön, jotta esim. ajaja saa koko ajan hyvän kuvan ympäristöstä ja pystyy ajamaan minne tarve vaatii - samantien.
 
New MBT122B Evolution with Unprecedented Protection

The Swedish MBT122 has already been recognized as one of the best protected main battle tanks in the world.

In a recent study program of the tank for the Swedish Defence Material Administration (FMV) in Sweden, IBD Deisenroth Engineering succeeded in the development of a further improved protection dedicated to the tank. The concept is thereby designed to protect against the actual and future threats in theatre, especially in asymmetric and urban warfare

mbt122b20evolution20sei.jpg


IBD's focus in this development was the optimization of the protection against the actual threats in theatre: new variants of RPGs, IEDs and EFPs as well as keeping high protection against “conventional threats”. A new light weight and highly efficient SLAT armour was designed as an amendment of the protection concept. The effectiveness of the new solutions has been verified against all threats in a broad test campaign. Thanks to all these efforts the concept provides an outstanding 360 degree protection of the crew.

The completely modular design of the concept allows the use of any mixture of old and new protection modules. This solution is of great advantage in theatre with regard to maintenance and repairs.

Despite the improved overall protection level of the MBT 122B Evolution the weight increase of about 350 kg is only minimal such maintaining the high mobility of the tank. Also the width of the vehicle could be kept to exactly 4.0 m which is also an important factor for the use in urban environment.

The new protection concept is the latest variant of similar high level protection solutions (defined as Evolution Concepts) from IBD for different platforms that have been developed, where the kits based on the platform Leopard 2 A4 Evolution have already been supplied to customers

http://www.ibd-deisenroth-engineering.de/news/items/MBT122B_with_new_Protection.html
 
Tankki + Saab Barracuda

img62478.jpg
 
Lujin että yks T-90 maksaa $1.37 million (in January, 2011) onko se halpaa?

maksoko cv-9030 yli 2 miljoona euroa kpl? olimme saanut melkein 2 t-90 yhden cv-9030....
 
Hejsan kirjoitti:
Lujin että yks T-90 maksaa $1.37 million (in January, 2011) onko se halpaa?

maksoko cv-9030 yli 2 miljoona euroa kpl? olimme saanut melkein 2 t-90 yhden cv-9030....

CV:n hinta oli yli 3m€, ja Leopardin hinta käytettynä oli n. 500 000€. Ei tuo T-90 siis kovinkaan kallis ole, mutta riippuu, kuuluuko hintaan huollot/koulutukset/jotain muutakin, kuin vain itse vaunu. Onko vaunu apinamalli jne.

Jos miettii tuota, että mitä olisi saanut minkäkin hinnalla, niin yhden NH90-kopterin hinnalla olisi saanut 40 Leopardia...
 
Back
Top