Panssarivaunut

Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):

http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg
 
MoRsE kirjoitti:
Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):

http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg

En saanut tuota toimimaan mutta onko tämä sama?
 
Last edited by a moderator:
MoRsE kirjoitti:
Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):

http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg

Eiköhän Suomi ole kiinnostunut kaikkien mahdollisten Leopard päivityspakettien valmistajien tuotteista kun eri vaihtoehtoja aletaan puntaroimaan.
 
Haisuli kirjoitti:
MoRsE kirjoitti:
Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):

http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg

Eiköhän Suomi ole kiinnostunut kaikkien mahdollisten Leopard päivityspakettien valmistajien tuotteista kun eri vaihtoehtoja aletaan puntaroimaan.

Jos tässä toimitaan vähänkään samalla tavalla kuin siinä T-72M1 -modernisoinnin esiselvityksessä, niin kyllä siinä kartoitetaan kaikki kynnelle kykenevät. T-72:sia varten taidettiin selvittää esim. Etelä-Afrikan ja Kroatian tarjoukset.
 
Raveni kirjoitti:
MoRsE kirjoitti:
Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):

http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg

En saanut tuota toimimaan mutta onko tämä sama?

Kyllä
 
Last edited by a moderator:
En tiedä, olisiko syytä tehdä erillinen ketju, mutta kysynpä nyt tässä.

Olisiko käyttämättömien Marderien (1A3) hommaaminen (suurin osa Saksan Mardereistahan oli aika loppuunajettuja (lue: täytyy rakentaa uusiksi), mutta Kreikalle tarjottujen joukossa oli kuulemma 186 kpl käyttämättömiä) CV9030 sijaan ollut Suomelle järkevämpi? Oltaisiin saatu suurempi määrä, ja rahaa olisi säästynyt vaikka jotain olisi tarvinnut vähän fixatakin.

Ja sitten pari muuta kysymystä ko. ajoneuvosta:

Miten arvelette sen pärjäävän esim. Bmp-2 vastaan? Olennaisesti heikompi, vahvempi vai kenties tasavertainen? Tykkihän on huomattavasti pienempi.

Olisiko kyseistä vehjettä mitään järkeä hankkia PV:lle tänä päivänä? Onko vehje totaalisen vanhentunut, vai kelpaisiko tuollaisenaan jos saisi noita käyttämättömiä? Mitä pitäisi ehkä päivittää ja mitä se maksaisi? Itse näen tärkeimpänä ehkä tykin vaihdon isompaan (joka maksaa hunajaa) ja uudemman/paremman lämpökameran hankkimisen.
 
RPG83 kirjoitti:
En tiedä, olisiko syytä tehdä erillinen ketju, mutta kysynpä nyt tässä.

Olisiko käyttämättömien Marderien (1A3) hommaaminen (suurin osa Saksan Mardereistahan oli aika loppuunajettuja (lue: täytyy rakentaa uusiksi), mutta Kreikalle tarjottujen joukossa oli kuulemma 186 kpl käyttämättömiä) CV9030 sijaan ollut Suomelle järkevämpi? Oltaisiin saatu suurempi määrä, ja rahaa olisi säästynyt vaikka jotain olisi tarvinnut vähän fixatakin.

Ja sitten pari muuta kysymystä ko. ajoneuvosta:

Miten arvelette sen pärjäävän esim. Bmp-2 vastaan? Olennaisesti heikompi, vahvempi vai kenties tasavertainen? Tykkihän on huomattavasti pienempi.

Olisiko kyseistä vehjettä mitään järkeä hankkia PV:lle tänä päivänä? Onko vehje totaalisen vanhentunut, vai kelpaisiko tuollaisenaan jos saisi noita käyttämättömiä? Mitä pitäisi ehkä päivittää ja mitä se maksaisi? Itse näen tärkeimpänä ehkä tykin vaihdon isompaan (joka maksaa hunajaa) ja uudemman/paremman lämpökameran hankkimisen.

Pitäisi ostaa uusi ase ja integroida lämpökamera, jotta voitaisiin ostaa käytettyjä ajoneuvoja joihin ei välttämättä saisi varaosia enää mistään. Mukana tulee vanhaa tekniikkaa, joka yleensä vaatii enemmän huoltoa mitä uudempi tekniikka. Eli jotenkin veikkaan, että CV ei ole niin paljon kalliimpi kuin tuo Marder etenkin kun otetaan huomioon suorituskyky. Marderissa olisi toki ohjus, mutta käytännössa kumpikin joutuisi uusimaan ohjuksen Spikeen, jotta on ajanmukainen ohjus käytettävissä.
 
Onhan noissa jo jonkinlainen lämpökamera, joskin riittänee lähinnä havaitsemaan onko ulkopuolella jotain elollista. Ase kuitenkin lienee vielä suurempi ongelma, ei taida pystyä tikkaamaan vaikkapa BMP-2 läpi, ainakaan keulasta.

Varaosista se, että Chileen noita meni about 50 000€ kappale (tosin noita loppuunkuluneita), joten varaosia varmaan saisi suht halvalla varaston puolilleen.
 
RPG83 kirjoitti:
Onhan noissa jo jonkinlainen lämpökamera, joskin riittänee lähinnä havaitsemaan onko ulkopuolella jotain elollista. Ase kuitenkin lienee vielä suurempi ongelma, ei taida pystyä tikkaamaan vaikkapa BMP-2 läpi, ainakaan keulasta.

Varaosista se, että Chileen noita meni about 50 000€ kappale (tosin noita loppuunkuluneita), joten varaosia varmaan saisi suht halvalla varaston puolilleen.

Vanhoihinkin aseisiin saa aina kehittyneempää A-tarviketta + perus BMP-2 panssarointi on helisemässä jo raskaiden kk kanssa, ongelmia voisi olla tulevaisuudessa jos raskaammat/lisäpanssaroidut mallit yleistyvät idässäkn.

Mietin vaan että jos vaunu on ajettu loppuun, niin onko siinä enää juuri mitään käyttökelposia varaosia... eiköhän juuri ne halutuimat osat ole niissä varaosavaunuissakin kaikkein kuluneempia jne.

Käytettyjä vaunuja ostettaessa pitäisi päästä käsiksi enintään n. puolessa välissä teknistä elinkaartaan olevaan kalustoon kuten meidän T-72 ja Leopard kaluston kanssa meneteltiin. Olisi hauska tietää onko Suomi ikinä edes testannut Mardereita, kauppapolitiikkahan saneli varmasti lopulta päätymisen CV-90:siin. Ei pidä unohtaa että Suomi teki samoihin aikoihin Ruotsiin historian suurimmat Pasi kaupat ja jatkoa seurasi nyttemmin AMV saralla.
 
Haisuli kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Onhan noissa jo jonkinlainen lämpökamera, joskin riittänee lähinnä havaitsemaan onko ulkopuolella jotain elollista. Ase kuitenkin lienee vielä suurempi ongelma, ei taida pystyä tikkaamaan vaikkapa BMP-2 läpi, ainakaan keulasta.

Varaosista se, että Chileen noita meni about 50 000€ kappale (tosin noita loppuunkuluneita), joten varaosia varmaan saisi suht halvalla varaston puolilleen.

Vanhoihinkin aseisiin saa aina kehittyneempää A-tarviketta + perus BMP-2 panssarointi on helisemässä jo raskaiden kk kanssa, ongelmia voisi olla tulevaisuudessa jos raskaammat/lisäpanssaroidut mallit yleistyvät idässäkn.

Mietin vaan että jos vaunu on ajettu loppuun, niin onko siinä enää juuri mitään käyttökelposia varaosia... eiköhän juuri ne halutuimat osat ole niissä varaosavaunuissakin kaikkein kuluneempia jne.

Käytettyjä vaunuja ostettaessa pitäisi päästä käsiksi enintään n. puolessa välissä teknistä elinkaartaan olevaan kalustoon kuten meidän T-72 ja Leopard kaluston kanssa meneteltiin. Olisi hauska tietää onko Suomi ikinä edes testannut Mardereita, kauppapolitiikkahan saneli varmasti lopulta päätymisen CV-90:siin. Ei pidä unohtaa että Suomi teki samoihin aikoihin Ruotsiin historian suurimmat Pasi kaupat ja jatkoa seurasi nyttemmin AMV saralla.

Eikä pidä unohtaa sitäkään, että cv on kaiketi osoittautunut oikein hyväksi valinnaksi.

Mikään vatvelointi ei poista tosiasiaa, johon olemme törmäämässä: vaunut ovat -80-luvun kampetta, jonka elinkaaren jatkaminen tulee olemaan "haasteellista". Jos päivitysrevohka alkaa vaikka 2015 niin masinoiden ikä on jo pyöreät 30 vuotta hommaan ruvettaessa. Hmmmm, onkohan mitään järkeä?

Edelleen minusta on melko turhaa vutveloida rynnäkkövaunujen keskinäistä taistelua, en usko sen olevan SE juttu. Jos taas mennään mukaan johonkin tst-osastoon, jossa mukana on cv:t niin niihin pitää sitten hommata sinkosuojaa jne. ....kenties vain juuri siihen kalustoon, joka marssitetaan äläbwäläb-maahan.

Mutta että paketoitaisiin koko Leo- ja cv-kalusto samaan kuosiin, unohtakaa ja herätkää tähän aamuun ja aistikaa oi, mihin suuntaan valtiontaloutta hinataan.
 
baikal kirjoitti:
unohtakaa ja herätkää tähän aamuun ja aistikaa oi, mihin suuntaan valtiontaloutta hinataan.

Sisäisiin kahinoihin riittää hyvin hiekkasäkitetyt lava-autot. :uzi::maija::lanssi:
 
baikal kirjoitti:
Eikä pidä unohtaa sitäkään, että cv on kaiketi osoittautunut oikein hyväksi valinnaksi.

Mikään vatvelointi ei poista tosiasiaa, johon olemme törmäämässä: vaunut ovat -80-luvun kampetta, jonka elinkaaren jatkaminen tulee olemaan "haasteellista". Jos päivitysrevohka alkaa vaikka 2015 niin masinoiden ikä on jo pyöreät 30 vuotta hommaan ruvettaessa. Hmmmm, onkohan mitään järkeä?

Edelleen minusta on melko turhaa vutveloida rynnäkkövaunujen keskinäistä taistelua, en usko sen olevan SE juttu. Jos taas mennään mukaan johonkin tst-osastoon, jossa mukana on cv:t niin niihin pitää sitten hommata sinkosuojaa jne. ....kenties vain juuri siihen kalustoon, joka marssitetaan äläbwäläb-maahan.

Mutta että paketoitaisiin koko Leo- ja cv-kalusto samaan kuosiin, unohtakaa ja herätkää tähän aamuun ja aistikaa oi, mihin suuntaan valtiontaloutta hinataan.

Ongelma on pikemmin siinä, ettei juuri mitään vehjettä hankita riittävästi toimivan logistiikkaketjun pyörittämistä ajatellen. Laitteita voidaan purkaa atomeiksi ja kasata uudestaan aivan taloudellisesti, kunhan sarjat ovat riittävän isoja. Sadan CV:n tai Leopardin osalta tämä ei toteudu. Toivottavasti Pasit vedetään kaikki kerralla pajan läpi, niin yksikköhinta voi muodostua kohtuulliseksi.

CV:n pelastukseksi saattaa tosin muodostua Ruotsin teollisuus jonain päivänä. Ehkäpä he aikanaan aloittavat CV kaluston suurimittaisen huollon sarjatyönä. Siinä menee samalla liukuhihnalla myös meidän vaunut.

Abrams olisi panssarina hyvä peli jenkkien jatkuvasti toimivan korjauspajan ansiosta. Meinaavat ilmeisesti säilyttää vaunun vielä 40 vuotta, joten huoltolinja pysynee käynnissä hamaan tulevaisuuteen.
 
Herra Kenraali kirjoitti:
Mikään vatvelointi ei poista tosiasiaa, johon olemme törmäämässä: vaunut ovat -80-luvun kampetta, jonka elinkaaren jatkaminen tulee olemaan "haasteellista". Jos päivitysrevohka alkaa vaikka 2015 niin masinoiden ikä on jo pyöreät 30 vuotta hommaan ruvettaessa. Hmmmm, onkohan mitään järkeä?

Edelleen minusta on melko turhaa vutveloida rynnäkkövaunujen keskinäistä taistelua, en usko sen olevan SE juttu. Jos taas mennään mukaan johonkin tst-osastoon, jossa mukana on cv:t niin niihin pitää sitten hommata sinkosuojaa jne. ....kenties vain juuri siihen kalustoon, joka marssitetaan äläbwäläb-maahan.

Eihän rynnäkkövaunuja kannattaisi aseistaa puolet vaunun hinnasta tekevillä konetykkitorneilla jos niiden ei uskottaisi joutuvan taistelmaan keskenään. Ja sitten toisekseen, epäilen erittäin vahvasti että tulisimme näkemään suomalaisia mekanisoituja joukkoja kv-toiminnassa, siitä pitää huolen viimeistään kevään vaali tulos :cool:

JOKO kirjoitti:
Abrams olisi panssarina hyvä peli jenkkien jatkuvasti toimivan korjauspajan ansiosta. Meinaavat ilmeisesti säilyttää vaunun vielä 40 vuotta, joten huoltolinja pysynee käynnissä hamaan tulevaisuuteen.

Miten Leopard-2 tilanne eroaa Abramsista? Tilanne on kaluston käyttöiän jatkamisen saralla sikäli erittäin hyvä että täysin uusien vaunumallien kehittelystä näytetään melko pitkälle jo luopuneen ja nimenomaan päivitys/modaus paketit ovat päivän sana. Leopard-2 lienee Abramsin jälkeen laajimmalle levinnyt moderni tst-vaunu maailmassa, joten en ihan heti olisi huolissani sen tulevaisuudesta.
 
Haisuli kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Abrams olisi panssarina hyvä peli jenkkien jatkuvasti toimivan korjauspajan ansiosta. Meinaavat ilmeisesti säilyttää vaunun vielä 40 vuotta, joten huoltolinja pysynee käynnissä hamaan tulevaisuuteen.

Miten Leopard-2 tilanne eroaa Abramsista? Tilanne on kaluston käyttöiän jatkamisen saralla sikäli erittäin hyvä että täysin uusien vaunumallien kehittelystä näytetään melko pitkälle jo luopuneen ja nimenomaan päivitys/modaus paketit ovat päivän sana. Leopard-2 lienee Abramsin jälkeen laajimmalle levinnyt moderni tst-vaunu maailmassa, joten en ihan heti olisi huolissani sen tulevaisuudesta.


Leopardille ei ole ainakaan toistaiseksi samanlaista keskitettyä ja tehokasta sarjatyötä tekevää huoltolaitosta. Eikä varmaan tule. Kaikki maat puuhastelevat itsekseen. Se toki tarjoaa meille vaihtoehtoja erilaisten huoltopakettien ja modausten suhteen, mutta samanlaiseen tehokkuuteen ei päästä.
 
JOKO kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Abrams olisi panssarina hyvä peli jenkkien jatkuvasti toimivan korjauspajan ansiosta. Meinaavat ilmeisesti säilyttää vaunun vielä 40 vuotta, joten huoltolinja pysynee käynnissä hamaan tulevaisuuteen.

Miten Leopard-2 tilanne eroaa Abramsista? Tilanne on kaluston käyttöiän jatkamisen saralla sikäli erittäin hyvä että täysin uusien vaunumallien kehittelystä näytetään melko pitkälle jo luopuneen ja nimenomaan päivitys/modaus paketit ovat päivän sana. Leopard-2 lienee Abramsin jälkeen laajimmalle levinnyt moderni tst-vaunu maailmassa, joten en ihan heti olisi huolissani sen tulevaisuudesta.


Leopardille ei ole ainakaan toistaiseksi samanlaista keskitettyä ja tehokasta sarjatyötä tekevää huoltolaitosta. Eikä varmaan tule. Kaikki maat puuhastelevat itsekseen. Se toki tarjoaa meille vaihtoehtoja erilaisten huoltopakettien ja modausten suhteen, mutta samanlaiseen tehokkuuteen ei päästä.

No joo, ja tuo johtunee pitkälti siitä että Jenkit ovat ainoita jotka käyttävät kalustoa niin ahkerasti että vaunuja ajetaan mm. kaukomailla sotaolosuhteissa käytännössä täysremontin tarpeeseen. Leopard kalustolle ei ymmärtääkseni ole edes vielä määritelty mitään tarkkaa täyshuollon rajaa. Liekö yhtään Leopardia edes tarvinut täysremontoida Saksassakaan varsinaisesti km takia koska käyttö on niin vähäistä suhteessa vaunujen määrään. Tarvittavat kuluvat osat uusitaan sitten vaunun modifioinnin yhteydessä. Tuskin muuten Jenkitkään tuota hommaa kovin halvalla tekevät...
 
JOKO kirjoitti:
Leopardille ei ole ainakaan toistaiseksi samanlaista keskitettyä ja tehokasta sarjatyötä tekevää huoltolaitosta. Eikä varmaan tule. Kaikki maat puuhastelevat itsekseen. Se toki tarjoaa meille vaihtoehtoja erilaisten huoltopakettien ja modausten suhteen, mutta samanlaiseen tehokkuuteen ei päästä.

Toisaalta se tarkoittaa sitä, että Krauss-Maffei Wegmann ei omista täydellistä monopolia Leopardin modernisointien ja huoltojen osalta, mikä osaltaan hillitsee hinnoittelua. Jos ajatellaan Suomen vaunukannan kokoa, niin eiköhän KMW ole meille riittävän iso partneri...
 
Teräsmies kirjoitti:
Uusin kuva "Object-195" vaunusta.


Jo on sekalaisen näköinen tuo torni.

Jos toi on T-95 niin en yhtään ihmettele että Venäjä lopetti sen kehityksen.
 
Cool tankki, mitä siinä on vika? ehkä liian korkea??
 
Onko tämä joku toinen tst.vaunu T-99 ?

PS: Object 195 is almost 100% on ice until better times. A more conservative Armata is going to be the way forward

631941f.jpg
 
Back
Top