Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
MoRsE kirjoitti:Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):
http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg
MoRsE kirjoitti:Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):
http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg
Haisuli kirjoitti:MoRsE kirjoitti:Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):
http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg
Eiköhän Suomi ole kiinnostunut kaikkien mahdollisten Leopard päivityspakettien valmistajien tuotteista kun eri vaihtoehtoja aletaan puntaroimaan.
Raveni kirjoitti:MoRsE kirjoitti:Turkkilaisten lähteiden mukaan Suomi on kiinnostunut ASELSAN:in päivityspaketti Leopard 2A4 varten (katso tätä videopähkä):
http://www.aselsan.com.tr/images/dokuman/urunler/VTS_01_1.mpg
En saanut tuota toimimaan mutta onko tämä sama?
RPG83 kirjoitti:En tiedä, olisiko syytä tehdä erillinen ketju, mutta kysynpä nyt tässä.
Olisiko käyttämättömien Marderien (1A3) hommaaminen (suurin osa Saksan Mardereistahan oli aika loppuunajettuja (lue: täytyy rakentaa uusiksi), mutta Kreikalle tarjottujen joukossa oli kuulemma 186 kpl käyttämättömiä) CV9030 sijaan ollut Suomelle järkevämpi? Oltaisiin saatu suurempi määrä, ja rahaa olisi säästynyt vaikka jotain olisi tarvinnut vähän fixatakin.
Ja sitten pari muuta kysymystä ko. ajoneuvosta:
Miten arvelette sen pärjäävän esim. Bmp-2 vastaan? Olennaisesti heikompi, vahvempi vai kenties tasavertainen? Tykkihän on huomattavasti pienempi.
Olisiko kyseistä vehjettä mitään järkeä hankkia PV:lle tänä päivänä? Onko vehje totaalisen vanhentunut, vai kelpaisiko tuollaisenaan jos saisi noita käyttämättömiä? Mitä pitäisi ehkä päivittää ja mitä se maksaisi? Itse näen tärkeimpänä ehkä tykin vaihdon isompaan (joka maksaa hunajaa) ja uudemman/paremman lämpökameran hankkimisen.
RPG83 kirjoitti:Onhan noissa jo jonkinlainen lämpökamera, joskin riittänee lähinnä havaitsemaan onko ulkopuolella jotain elollista. Ase kuitenkin lienee vielä suurempi ongelma, ei taida pystyä tikkaamaan vaikkapa BMP-2 läpi, ainakaan keulasta.
Varaosista se, että Chileen noita meni about 50 000€ kappale (tosin noita loppuunkuluneita), joten varaosia varmaan saisi suht halvalla varaston puolilleen.
Haisuli kirjoitti:RPG83 kirjoitti:Onhan noissa jo jonkinlainen lämpökamera, joskin riittänee lähinnä havaitsemaan onko ulkopuolella jotain elollista. Ase kuitenkin lienee vielä suurempi ongelma, ei taida pystyä tikkaamaan vaikkapa BMP-2 läpi, ainakaan keulasta.
Varaosista se, että Chileen noita meni about 50 000€ kappale (tosin noita loppuunkuluneita), joten varaosia varmaan saisi suht halvalla varaston puolilleen.
Vanhoihinkin aseisiin saa aina kehittyneempää A-tarviketta + perus BMP-2 panssarointi on helisemässä jo raskaiden kk kanssa, ongelmia voisi olla tulevaisuudessa jos raskaammat/lisäpanssaroidut mallit yleistyvät idässäkn.
Mietin vaan että jos vaunu on ajettu loppuun, niin onko siinä enää juuri mitään käyttökelposia varaosia... eiköhän juuri ne halutuimat osat ole niissä varaosavaunuissakin kaikkein kuluneempia jne.
Käytettyjä vaunuja ostettaessa pitäisi päästä käsiksi enintään n. puolessa välissä teknistä elinkaartaan olevaan kalustoon kuten meidän T-72 ja Leopard kaluston kanssa meneteltiin. Olisi hauska tietää onko Suomi ikinä edes testannut Mardereita, kauppapolitiikkahan saneli varmasti lopulta päätymisen CV-90:siin. Ei pidä unohtaa että Suomi teki samoihin aikoihin Ruotsiin historian suurimmat Pasi kaupat ja jatkoa seurasi nyttemmin AMV saralla.
baikal kirjoitti:unohtakaa ja herätkää tähän aamuun ja aistikaa oi, mihin suuntaan valtiontaloutta hinataan.
baikal kirjoitti:Eikä pidä unohtaa sitäkään, että cv on kaiketi osoittautunut oikein hyväksi valinnaksi.
Mikään vatvelointi ei poista tosiasiaa, johon olemme törmäämässä: vaunut ovat -80-luvun kampetta, jonka elinkaaren jatkaminen tulee olemaan "haasteellista". Jos päivitysrevohka alkaa vaikka 2015 niin masinoiden ikä on jo pyöreät 30 vuotta hommaan ruvettaessa. Hmmmm, onkohan mitään järkeä?
Edelleen minusta on melko turhaa vutveloida rynnäkkövaunujen keskinäistä taistelua, en usko sen olevan SE juttu. Jos taas mennään mukaan johonkin tst-osastoon, jossa mukana on cv:t niin niihin pitää sitten hommata sinkosuojaa jne. ....kenties vain juuri siihen kalustoon, joka marssitetaan äläbwäläb-maahan.
Mutta että paketoitaisiin koko Leo- ja cv-kalusto samaan kuosiin, unohtakaa ja herätkää tähän aamuun ja aistikaa oi, mihin suuntaan valtiontaloutta hinataan.
Herra Kenraali kirjoitti:Mikään vatvelointi ei poista tosiasiaa, johon olemme törmäämässä: vaunut ovat -80-luvun kampetta, jonka elinkaaren jatkaminen tulee olemaan "haasteellista". Jos päivitysrevohka alkaa vaikka 2015 niin masinoiden ikä on jo pyöreät 30 vuotta hommaan ruvettaessa. Hmmmm, onkohan mitään järkeä?
Edelleen minusta on melko turhaa vutveloida rynnäkkövaunujen keskinäistä taistelua, en usko sen olevan SE juttu. Jos taas mennään mukaan johonkin tst-osastoon, jossa mukana on cv:t niin niihin pitää sitten hommata sinkosuojaa jne. ....kenties vain juuri siihen kalustoon, joka marssitetaan äläbwäläb-maahan.
JOKO kirjoitti:Abrams olisi panssarina hyvä peli jenkkien jatkuvasti toimivan korjauspajan ansiosta. Meinaavat ilmeisesti säilyttää vaunun vielä 40 vuotta, joten huoltolinja pysynee käynnissä hamaan tulevaisuuteen.
Haisuli kirjoitti:JOKO kirjoitti:Abrams olisi panssarina hyvä peli jenkkien jatkuvasti toimivan korjauspajan ansiosta. Meinaavat ilmeisesti säilyttää vaunun vielä 40 vuotta, joten huoltolinja pysynee käynnissä hamaan tulevaisuuteen.
Miten Leopard-2 tilanne eroaa Abramsista? Tilanne on kaluston käyttöiän jatkamisen saralla sikäli erittäin hyvä että täysin uusien vaunumallien kehittelystä näytetään melko pitkälle jo luopuneen ja nimenomaan päivitys/modaus paketit ovat päivän sana. Leopard-2 lienee Abramsin jälkeen laajimmalle levinnyt moderni tst-vaunu maailmassa, joten en ihan heti olisi huolissani sen tulevaisuudesta.
JOKO kirjoitti:Haisuli kirjoitti:JOKO kirjoitti:Abrams olisi panssarina hyvä peli jenkkien jatkuvasti toimivan korjauspajan ansiosta. Meinaavat ilmeisesti säilyttää vaunun vielä 40 vuotta, joten huoltolinja pysynee käynnissä hamaan tulevaisuuteen.
Miten Leopard-2 tilanne eroaa Abramsista? Tilanne on kaluston käyttöiän jatkamisen saralla sikäli erittäin hyvä että täysin uusien vaunumallien kehittelystä näytetään melko pitkälle jo luopuneen ja nimenomaan päivitys/modaus paketit ovat päivän sana. Leopard-2 lienee Abramsin jälkeen laajimmalle levinnyt moderni tst-vaunu maailmassa, joten en ihan heti olisi huolissani sen tulevaisuudesta.
Leopardille ei ole ainakaan toistaiseksi samanlaista keskitettyä ja tehokasta sarjatyötä tekevää huoltolaitosta. Eikä varmaan tule. Kaikki maat puuhastelevat itsekseen. Se toki tarjoaa meille vaihtoehtoja erilaisten huoltopakettien ja modausten suhteen, mutta samanlaiseen tehokkuuteen ei päästä.
JOKO kirjoitti:Leopardille ei ole ainakaan toistaiseksi samanlaista keskitettyä ja tehokasta sarjatyötä tekevää huoltolaitosta. Eikä varmaan tule. Kaikki maat puuhastelevat itsekseen. Se toki tarjoaa meille vaihtoehtoja erilaisten huoltopakettien ja modausten suhteen, mutta samanlaiseen tehokkuuteen ei päästä.
Teräsmies kirjoitti: