Panssarivaunut

Tuo maininta RPG-29:stä tuossa sekä wikipediassa oleva
The Israeli newspaper Haaretz stated that the RPG-29 was a major source of IDF casualties in the 2006 Lebanon War[2]
maininta antaa mielenkiintoisen lisän aiemmin toisessa ketjussa käytyyn sinkokeskusteluun.
 
Hei tuki mieleen yks asia.

Koska T-90 om moddattu T-72 eikö Suomi voisi silloin kun se oli mahdollista päivittä kaikki T-72 T-90:iin??
 
Hejsan kirjoitti:
Hei tuki mieleen yks asia.

Koska T-90 om moddattu T-72 eikö Suomi voisi silloin kun se oli mahdollista päivittä kaikki T-72 T-90:iin??

Kyllä kaikki T-90:t on ollut T-90:jä aina tehtaalta asti.
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Hei tuki mieleen yks asia.

Koska T-90 om moddattu T-72 eikö Suomi voisi silloin kun se oli mahdollista päivittä kaikki T-72 T-90:iin??

Kyllä kaikki T-90:t on ollut T-90:jä aina tehtaalta asti.

T-90 (1995)
Modernization of the T-72, incorporating technical features of the heavier, more complex T-80. Originally to have been named T-72BU
 
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Hei tuki mieleen yks asia.

Koska T-90 om moddattu T-72 eikö Suomi voisi silloin kun se oli mahdollista päivittä kaikki T-72 T-90:iin??

Kyllä kaikki T-90:t on ollut T-90:jä aina tehtaalta asti.

T-90 (1995)
Modernization of the T-72, incorporating technical features of the heavier, more complex T-80. Originally to have been named T-72BU

Modernization ja modification on kaksi täysin eri asiaa. Työnimi voi olla ihan mikä tahansa. Muutamassa Lada Samarassakin lukee konetilassa PORSCHE, mutta ei niistä Porschea saa silti modattua.
 
Noska

För att förbättra T-72 för export och som standardstridsvagn för de ryska styrkorna flyttades teknik från T-80U som dess effektiva eldledningssystem, kanonen, 1G46-siktet, m.m. till en ny prototyp som fick namnet T-88. Den ryska militären beslutade att produktionsvagnen skulle heta T-72BU. Men under Gulfkriget 1991 hade massmedia filmat USA:s framgång mot Irak. På bilderna såg man brinnande T-72:or och för att skaka av sig namnet T-72 som västvärlden förknippade med "en brinnande irakisk stridsvagn", bytte man namnet till T-90.

Produktionen startade i låg skala 1993. När västvärlden fick höra om nyheten trodde många analytiker att modellen skulle vara av en helt ny design. Men T-90 är egentligen en vidareutveckling av T-72BM.
 
baikal kirjoitti:
Miten "helposti" tuolla tukkimetodilla hajotetaan ketju tai vikuutetaan pyörästöä, kytkintä tms.?


JOKO kirjoitti:
Tappi kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Millä tukki kiinnitetään teloihin?

Itämaisella kalustolla vaunun varustukseen kuuluu vaijerit ja CV90:llä ketjut kyseistä tarkoitusta varten. LEO-alustoilla ko. varusteita ei muistaakseni ollut. Toki saa korjata, jos olen väärässä.

Kiedotaanko vaijeri telaketjun ja tukin ympäri? Tuntuu hivenen vaikealta. Vaijeriin ei tehdä solmua ihan helpolla.


Ette ole vissiin joutunut karikoimaan rattoria suosta?
Pannaan kettingillä pölli rattaaseen kiini ja varmaankin vartti kieroksen se voi pyörähtää. Ja ketju ja pölli pitää siirtää ja kiinittää uudelleen, tehokasta mutta pirun hidasta ja vaarallista.
Pitkästä aikaa lueskelen foorumia ja lukenut tätä ketjua loppuun ennen kö ehdin vastaamaan.
Mutta muutaman viikon tässä pelannut WOT:tä (world of tanks), joten kait sitä stragediastagin voi puhua.
Tankkien tulee toimia yhdessä ja tykistö tukee tointaa, yksinäinen hyväkin tankki tuhoutuu.

Discoveryltä tulee hyvä dokkari suurimmat tankki taistelut. Siinä oli hyvä juttu tästä jenkkien ja Iragilaisten taistelusta. Siitä nähtiin että vanhoista t72:sista jouti luopua jos niiden asetta ja panssaria ei päivitetä kun jenkit ampu laakista läpi ja iragilaiset vaan kutitteli. Siinä dokkarissa oli muuten hauskaa se, että bmp teki ainoan vahingon jenkkien tankille, vaikka 72:set ampu kyllä takasin.

Jep sori en jaksanut lukea koko ketjua läpi ennen ku vastasin, olisi vielä muutama sivu jäljellä ja todennäköisesti olisin kadottanut sen vähäisenkin ajatuksen.

Edit:
Se kuitekin unohtui, että jenkkien kevyet vaunut kuitenkin tuhosi iragin raskaita vaunuja ohjuksilla.
 
Peiper kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Mikäköhän idea noissa tuplatykeissä ja -kranaatinheittimessä on?

Tulivoima?

Niin, mutta onko sillä kohteessa niin välilä että ammutaanko yhdellä 30 millisellä vai kahdella,koska tuo ei mikään IT-järjestelmä käsittääkseni ole. Mietteet lähtivät lähinnä siitä ettei vastaavia järjestelmiä oikein muilla ole, joten johtaako tuollainen tuplaaminen vain suurempaan ammustenkulutukseen...

Edelleen vähän myöhässä vastailen, mutta ajatuksesi herätti kysymkesen.

Tietääkö se hyökkäävä jv ammutaanko sitä koko joukkueen aseilla vai onko vain puolella aseet, se raudan määrä siinä ilmassa nääs.
 
T-90 Bhishma Indian Army

T-90 ei ole tosin aiheuttanut pelkkää ihailua:
This driveline is the virtually unchanged for the T-90 which is considered as a modern tank but still uses two separate manual transmissions and the same old-fashioned steering system. The T-90 is equipped with a 1000 hp engine, but is no big leap forward in the mobility of the vehicle, as most of the 70’s design drawbacks persist: poor cooling system, slow manual gearboxes, difficult to handle for tired or inexperienced drivers, long vehicle downtime in case of repair, and a reliability which may fall below expectations.
http://indiandefencereview.com/defence-industry/SESM-Modern-Powerpacks-for-T-72-and-T-90.html
 
Last edited by a moderator:
Hejsan kirjoitti:
Noska

För att förbättra T-72 för export och som standardstridsvagn för de ryska styrkorna flyttades teknik från T-80U som dess effektiva eldledningssystem, kanonen, 1G46-siktet, m.m. till en ny prototyp som fick namnet T-88. Den ryska militären beslutade att produktionsvagnen skulle heta T-72BU. Men under Gulfkriget 1991 hade massmedia filmat USA:s framgång mot Irak. På bilderna såg man brinnande T-72:or och för att skaka av sig namnet T-72 som västvärlden förknippade med "en brinnande irakisk stridsvagn", bytte man namnet till T-90.

Produktionen startade i låg skala 1993. När västvärlden fick höra om nyheten trodde många analytiker att modellen skulle vara av en helt ny design. Men T-90 är egentligen en vidareutveckling av T-72BM.

Hummerikin on jatkokehitelmä jeepistä, muttei jeeppiä silti saa modattua hummeriksi. Ja Tämän vuoden kilpasukset on edelleen kehitelmiä viime vuotisista, mutta ei niitä silti saa mutettua samanlaisiksi kovin helpolla. Nuo venäläiset toleranssit kuvat aina olleet sitä ja tätä niin aina ei edes kahdesta seiskakakkosesta kykene vaihtamaan osia keskenään. Parhaimmillaan oli tornin painoissa usean sadan kilon ero. Tietenkin tuo modaus voi onnistuakin kun vaihtaa 90% osista. Vaan onko kannattavaa sitten enää? Koita jo ymmärtää että modernisointi tehtaalla uusiksi malleiksi ei tarkoita samaa kuin päivitys. Ero on suurin piirtein sama kuin se että hankit päivityksen käyttöjärjestelmääsi tai hankit siitä kokonaan uudemman version. Kyllähän Vistankin saa muutettua windows seiskaksi mutta tolkutonta koodin vääntämistä se vaatii ja käytännössä suuren osan vanhan koodin poistamista.

Tavallisesti suurin osa vaunuista pohjaa johonkin vanhaan kehitelmään. Muutokset vaan voivat olla todella suuria. Niinkuin pienemmäsäkin mittakaavassa SIGin rynkyt pohjautuvat AK:hon mutta osat eivät ole vaihdettavissa.
 
T-72:a oli luultavasti vaikea kaupata Persianlahden- sodan jälkeen. Joten jatkokehitelmän markkinonti jatkui T-90 nimellä.
 
miheikki kirjoitti:
T-72:a oli luultavasti vaikea kaupata Persianlahden- sodan jälkeen. Joten jatkokehitelmän markkinonti jatkui T-90 nimellä.

Ei huono pointti lainkaan. T-72 ei tosiaan päässyt loistamaan markkinointimielessä tuon sodan aikaan. Itseasiassa kuva loihakasta itäkalustosta taisi kokea romahduksen tuohon aikaan, osin turhaankin, mutta kuitenkin.
 
miheikki kirjoitti:
T-72:a oli luultavasti vaikea kaupata Persianlahden- sodan jälkeen. Joten jatkokehitelmän markkinonti jatkui T-90 nimellä.

Jes
Tämä on mun viestistä ja tarkoittaa samaa mitä sinä kirjoitit :)

Men under Gulfkriget 1991 hade massmedia filmat USA:s framgång mot Irak. På ilderna såg man brinnande T-72:or och för att skaka av sig namnet T-72 som västvärlden förknippade med "en brinnande irakisk stridsvagn", bytte man namnet till T-90.
 
T-90 on oikeaasti T-72BU mutta markkinalle se sai uuden nimeen T-90
Se on rejält uppgraderad.

mutta samaa voi sanoa myös leopard 2A5/A6, challenger 2, M1a1

Toki on 90% uuta T-90:ssä vs T-72 ja samma voi sanoa että M1A2 TUSK ei ole niin paljon gemensamt med M1 paitsi ulkonäky
 
Ulkonäky T-90

t-90_line.gif


T-72BM

t-72bm_line.gif


T-72

T-72A_Drawing_Line_Russia_01.gif
 
Se oli tästä T-72BM:stä ne teki T-72BU ja se sai nimeen T-90.....
 
T-90 is a further development of the T-72 (and T-90 was renamed from the beginning to the T-72BU).
The basic version is different in principle automatic charger (which can take longer pilproj in T-90),
gunnery and optoelectronics from the previous T-72.

Since it differs considerably from one T-90 (more than between the last T-72: s and the basic version of T-90/T-72BU);
when it has been re-welded steel towers, thermal sight, combat management systems, etc

Minä luulen että Suomi voisi päivittä niiden T-72 alkuperäisen T-90 eli T-72BU.
Mutta nämä viimeiset mallit on ihan uusia torni, ja muut systeemit
 
Hejsan kirjoitti:
Vad jag uppfattade så hade de med MATEMATISKA MODELLER jämfört T-90 med Leopard 2A6, dvs en Leopard 2 med extrapansar på tornfront och främre sidor, men inget extra skydd på chassi eller torntak. Leopard 2A6 har även ett längre eldrör jämfört med t.ex Strv 122 eller Leopard 2A5, vilket ger ökat genomslag/räckvidd.

Bägge vagnarna har stabiliserade kanoner som kan skjuta under gång med tillräckligt hög träffchans, bägge vagnarna kan förflytta sig med tillräcklig hastighet, bägge har mörkersikte. Det ena är tyskt, det andra är licenstillverkat franskt.
Bägge går att få med olika typer av avancerade sensorsystem.
Bägge skjuter pilprojektiler - vet dock inte hur bra pilen är på ryssen. Drar mig till minnes att längden är begränsad pga laddautomaten.

Ryssen har automatladdare, Tysken har en 20-åring. Bägge är initialt ungefär lika snabba. 20-åringen kroknar dock fortare. Men verkligheten brukar inte vara samma typ av "fragfest" som Battlefield 1942 bjuder på. Laddautomaten är däremot kass på att knacka band, göra vapenvård, ta postpass och berätta bra vitsar.
Ryssen skjuter eldrörsrobotar. Tysken kanske kan det om man köper Lahat av Israel?

Bägge vagnarna har svetsade torn med kompositpansar, tilläggsmoduler och kan får med aktiva system.

Tysken har ju ammunitionslagringen i tornet separerad från besättningen med pansardörr, Automatladdaren hos Ryssen lagrar alla ammunition under tornringen, förutom de undantag jag beskrev tidigare i tråden

What I understood they had with mathematical models, compared with T-90 Leopard 2A6, which is a Leopard 2 with extra armor on the turret front and front pages, but no extra protection on the chassis or torntak. Leopard 2A6 also has a longer barrel, compared with such Strv 122 or Leopard 2A5, resulting in increased penetration / reach

Both coaches have stabilized guns that can shoot over time with a sufficiently high hit chance, both cars can move with sufficient speed, both have night-vision scope. One is German, the other is licensed manufactured French.
Both are available with different types of advanced sensor systems.
Both shoot flechette projectile - do not know how good arrow is on the Russians. Draws me to remember that the length is limited by charge except General.

The Russians have an automatic charger, German has a 20-year-old. Both are initially about as fast. 20-year-old bend more easily. But the reality is not usually the same type of "fragfest" as Battlefield 1942 offers. Charge Except Athens, however, rejected the tapping band, weapons care, to post passport and tell good jokes.
Russians shoot eldrörsrobotar. German maybe it can if you buy Lahat of Israel?

Both cars have been welded tower with composite armor, add-on modules and can get with active systems.

German've ammunition storage in a tower separate from the crew with armored door, automatic charger with the Russians will store all munitions during the tourney, except for the exceptions that I described earlier in the thread

On helppo todeta että tuo venäläisten oma näkemys T-90 paremmuudesta aavikolla perustuu vain ja ainoastaan siihen näkemykseen että T-90 ampuu lasersädeohjattuja 9K119M Reflex-M ohjuksia 5000-6000 metriin ja Leo 2 A 6/7:t jäävät tykkiensä varassa 4000-5000 metriin. Lisäksi oletetaan että jokainen ohjus osuu ja tuhoaa liikkuvan Leopardin ja kohteet havaitsevat toisensa jo 6000-7000 metrin etäisyydeltä.

Itse en usko tuohon venäläis-näkökulmaan kuin teoriassa. Vaikka T-90 pystyy ampumaan optimiolosuhteissa (näkyvyys, sää, suora linja) jopa 6 km:n päähän, se edellyttää että T-90 on paikallaan, näkyvissä koko ohjuksen lento-ajan (30+ sek) ja on siis täysin sidottuna ohjuksen saattamiseen perille. Kuten tiedetään jo 4-5 km:n matkalla tuo taktiikka on itsemurhaa nyky-aikaisessa tankkitaistelussa, jossa vaunut voivat ampua lähes täydestä vauhdista, liikkuvaan maaliin hyvällä osumatodennäköisyydellä. Jos tuo T-90 vs. Leo 2 A 6 taistelu tapahtuisi 4-5km:n matkalla, Leopard todennäköisesti osuisi ja tuhoaisi T-90:n ensimmäisenä nopealla alikaliiperilla. Uudessa Leo 2 A 7:ssa on laservaroittimet, joten tuskin vaunu myöskään odottelisi tyynenä ohjuksen saapumista.

Saksalainen 120mm/ L 55 tykki on varmasti tämän hetken kehittynein, voimakkain ja tarkin psv-tykki joka eräiden lähteiden mukaan voi tulittaa maaleja jopa 5 km:n matkalle liikkeestä. Uusi DM 63- LKE II apfsds-t-tu ammus lähtee tykistä 1,750 m/s ja on optimoitu 0,2 mrad tarkkuudelle, panssarinläpäisykyvyn arvellaan olevan jopa 750 mm/ 2000 metrin päässä (kulma?). Tungsten monoblock-rakenteisena ja 8,35 kg painavana nuoli on huomattavasti tehokkaampi kuin T-90:n käyttämä 125 mm 2A46M-1 tykin kovametalli APDS ammus, joka painaa 7,05 kg (tykin mitta L48 kaliiperia). Warfare.ru sivun tietojen mukaan pansarinläpäisykyky olisi tuolla ammuksella vain 220 mm (kulma 60o), 2000 m:n päässä. Tuon mukaan venäläiset eivät olisi juuri panostaneet nuoli-ammusten kehittelyyn, vaan luottavat juuri lasersäde-ohjattuihin ohjuksien pidempään kantamaan.

Jos T-90:lle on mahdollista tulittaa turvallisesti paikaltaan ohjuksilla yli 5 km:n päähän Leopardia, sillä on etu puolellaan. Jos aletaan käymään panssarisotaa kaksintaistelutyyppisesti 3-4 km:n päässä tai sen alle, Leo 2:lla on varmasti etu puolellaan. Sen 3. sukupolven panssarointia ei läpäise etusektorista helposti mikään. Vielä kun ottaa huomioon Leo 2A6/7:n uusimman sukupolven EMES-15 tulenjohtojärjestelmän joka sallii ampumisen jopa 5 km:n matkalle tarkasti ja liikeestä, Leo 2 on T-tankeille tappava vastus osaavissa käsissä.

Luin jostain että ero eräiden länsimaiden käyttämän käsilatauksen ja venäläisen latausautomaatin välillä oli nähtävissä ensimmäisillä 3:lla laukauksella jossa käsilataus on tilastojen mukaan nopeampi.
 
Hejsan kirjoitti:
Minä luulen että Suomi voisi päivittä niiden T-72 alkuperäisen T-90 eli T-72BU.
Mutta nämä viimeiset mallit on ihan uusia torni, ja muut systeemit
Mitä hyötyä siitä olisi ollut? Kallis ratkaisu ja tuloksena välivaiheen malli, johon ei sen kehittäjäkään näyttänyt olevan tyytyväinen, koska jatkoi kehitystä pidemmälle veimättä kyseistä malli sarjavalmisteasteelle lainkaan. Edelleen kehitystyö ja modifiointi olisi ollut lähes mahdotonta ja käyttöaikaa olisi saatu lisää ehkä 10-15 vuotta. Tehty ratkaisu oli huomattavasti järkevämpi ja todennäköisesti loppupelissä halvempi.
Se, että toistat samaa copypaste tekstiäsi kerta toisensa jälkeen ei muuta sitä sen kummallisemmaksi tai paremmaksi väitteeksi. Sitä vaan kutsutaan inttämiseksi.

Eri asia olisi sitten ollut kevyempi päivitys, jolla noita vaunuja ei olisi ollut tarkoituskaan käyttää enää varsinainen panssaritaistelujen kärkenä, vaan kurmuuttamassa panssaroimatonta vihollista. Panssarikärjen tehtävät olisi varattu Leoille, kuten nytkin. Selkeästi on kuitenkin päätetty, ettei sellaisen uhkakuvan varalle ole tarvis varustautua niin raskaasti.

Ja vielä tuohon modaamiseen. Ei ole tiettävässä olemassa yhtään T-72:sta jotka olisi modattu BU versioiksi. BU-versiot olivat suoraan tehtaalta tulleita protoversioita, joissa oli mm. erilainen torni kuin aiemmissa 72 versioissa, koska BU:ssa (ja T-90:ssä) käytetty pääase järjestelmineen ei sovi vanhaan torniin. Myös optoelektroniikan sovittamien olis tuottanut suuria vaikeuksia.

The T-90 with an 840 hp (630 kW) engine went into low-level production in 1993, based on a prototype designated T-72BU. The T-90 was developed by Russia's Kartsev-Venediktov Design Bureau at the Uralvagonzavod factory in Nizhny Tagil.
Eli T72BU oli vain T-90:n prototyypin nimi. Tuotantomalli oli alusta alkaen T-90. Ja nimi on vain nimi. Minäkin voin alkaa valmistamaan Trabanteja ja nimetä ne T-72Super nimellä. T-90 tuli tuotantoon -93. Desert Storm päättyi -91 eli yli kaksi vuotta aiemmin. Tuossa kahdessa vuodessa ehti tapahtua paljon.
1999 saw the appearance of a new model of T-90, featuring the fully welded
turret of the Obyekt 187 experimental MBT instead of the original T-90's cast turret. This new model is called "Vladimir" in honour of T-90 Chief Designer Vladimir Potkin, who died in 1999.
T-90 vaunuja valmistettiin vain 107 ennen tuota muutostyötä. Eli Vladimiria edeltävät T-90 vaunutkin olivat vain välivaihemalleja. Siis päästäkseen edes tuon välivaiheen prototyyppitasolle (T-72BU) olisi Suomen pitänyt vaihtaa vaunuista torni, moottosi, voimansiirto, telapyörästön ripustus ja jousitusjärjestelmä, kaikki elektroniikka, pääase jne jne jäljellä olisi siis ollut vain runko, joka sekin olisi vaatinut muutostöitä ja lisäpanssarointia. Tosin, tuosta T-72BU protoversiosta (tehtiinkö niitä koskaan yhtä kappaletta enempää ja oliko niissä keskinäisiä eroja) ei taida kovin tarkkoja tietoja olla olemassa eli kuinka paljon muutoksia tehtiin vielä protoversion jälkeen tuotantomalliin siirryttäessä.
Sen sijaan tuosta joukosta
The T-72 design has been further developed into the following new models: Lion of Babylon tank (Iraq), M-84 (Yugoslavia), M-95 Degman (Croatia), M-2001 (Serbia), PT-91 Twardy (Poland), T-90 (Russia), Tank EX (India),[12] and TR-125 (Romania).
jonkun muun tasolle olisi hyvinkin voitu päästä, muttei kuitenkaan kaikkien eikä kovin edullisesti eikä jatkomodifioinnit olis olleet mitenkään helppoja tai halpoja eikä valmiita päivityspaketteja olisi ollut tarjolla. Ja jo tuossakin päivityksessä olisi ongelmia tuottaneet laajat toleranssit, joita vaunuissa oli.
 
Einomies1 kirjoitti:
On helppo todeta että tuo venäläisten oma näkemys T-90 paremmuudesta aavikolla perustuu vain ja ainoastaan siihen näkemykseen että T-90 ampuu lasersädeohjattuja 9K119M Reflex-M ohjuksia 5000-6000 metriin ja Leo 2 A 6/7:t jäävät tykkiensä varassa 4000-5000 metriin. Lisäksi oletetaan että jokainen ohjus osuu ja tuhoaa liikkuvan Leopardin ja kohteet havaitsevat toisensa jo 6000-7000 metrin etäisyydeltä.

Itse en usko tuohon venäläis-näkökulmaan kuin teoriassa. Vaikka T-90 pystyy ampumaan optimiolosuhteissa (näkyvyys, sää, suora linja) jopa 6 km:n päähän, se edellyttää että T-90 on paikallaan, näkyvissä koko ohjuksen lento-ajan (30+ sek) ja on siis täysin sidottuna ohjuksen saattamiseen perille. Kuten tiedetään jo 4-5 km:n matkalla tuo taktiikka on itsemurhaa nyky-aikaisessa tankkitaistelussa, jossa vaunut voivat ampua lähes täydestä vauhdista, liikkuvaan maaliin hyvällä osumatodennäköisyydellä. Jos tuo T-90 vs. Leo 2 A 6 taistelu tapahtuisi 4-5km:n matkalla, Leopard todennäköisesti osuisi ja tuhoaisi T-90:n ensimmäisenä nopealla alikaliiperilla. Uudessa Leo 2 A 7:ssa on laservaroittimet, joten tuskin vaunu myöskään odottelisi tyynenä ohjuksen saapumista.

Saksalainen 120mm/ L 55 tykki on varmasti tämän hetken kehittynein, voimakkain ja tarkin psv-tykki joka eräiden lähteiden mukaan voi tulittaa maaleja jopa 5 km:n matkalle liikkeestä. Uusi DM 63- LKE II apfsds-t-tu ammus lähtee tykistä 1,750 m/s ja on optimoitu 0,2 mrad tarkkuudelle, panssarinläpäisykyvyn arvellaan olevan jopa 750 mm/ 2000 metrin päässä (kulma?). Tungsten monoblock-rakenteisena ja 8,35 kg painavana nuoli on huomattavasti tehokkaampi kuin T-90:n käyttämä 125 mm 2A46M-1 tykin kovametalli APDS ammus, joka painaa 7,05 kg (tykin mitta L48 kaliiperia). Warfare.ru sivun tietojen mukaan pansarinläpäisykyky olisi tuolla ammuksella vain 220 mm (kulma 60o), 2000 m:n päässä. Tuon mukaan venäläiset eivät olisi juuri panostaneet nuoli-ammusten kehittelyyn, vaan luottavat juuri lasersäde-ohjattuihin ohjuksien pidempään kantamaan.

Jos T-90:lle on mahdollista tulittaa turvallisesti paikaltaan ohjuksilla yli 5 km:n päähän Leopardia, sillä on etu puolellaan. Jos aletaan käymään panssarisotaa kaksintaistelutyyppisesti 3-4 km:n päässä tai sen alle, Leo 2:lla on varmasti etu puolellaan. Sen 3. sukupolven panssarointia ei läpäise etusektorista helposti mikään. Vielä kun ottaa huomioon Leo 2A6/7:n uusimman sukupolven EMES-15 tulenjohtojärjestelmän joka sallii ampumisen jopa 5 km:n matkalle tarkasti ja liikeestä, Leo 2 on T-tankeille tappava vastus osaavissa käsissä.

Luin jostain että ero eräiden länsimaiden käyttämän käsilatauksen ja venäläisen latausautomaatin välillä oli nähtävissä ensimmäisillä 3:lla laukauksella jossa käsilataus on tilastojen mukaan nopeampi.

Tulipahan tuossa mieleen, että millähän todennäköisyydellä tuo T-90:n ohjus mahtaa läpäistä A6:n? Se ohjus ammutaan 125mm:n putkesta, niin hieman epäilen läpäisykyvyn riittävän etenkään tornissa.

Jo A4 mallissa suojauksen arvioidaan olevan 800-1200 milliä tornissa ja 700 milliä muualla (etusektorissa) onteloammuksia vastaan. Tuossa ohjuksessa taas arvioidaan läpäisyn olevan 750-950 milliä.
 
Back
Top