Panssarivaunut

Ja soita...tosin ei niin paha talvella.
 
Sodankylässä itse asiassa on ollut vaunuja aiemminkin, pieni osasto. Sattumoisin tiedän että esim. 1993-1994 siellä oli 3*T-54 + 3*BTR-60.
Taisi olla -83-84 4 kpl t55 ja muutama nuljukumi... ;) vai muistakohan vuodet oikein... aika ja dementia, vai muistaako kukaan mikäseolikaan... :D
 
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005044676.html
Tässä juttua Ruotsalaisten tornittomasta vaunusta. Olihan tästä aiemminkin mutta kommenteissa oli:
-Turbiinimoottoreilla varustetut olivat niin luotettavia, että eräs ruotsalainen upseeri tokaisi: Ruotsin aseteollisuus on pystynyt luomaan panssarin, joka ampuu pidemmälle kuin pystyy liikkumaan. Modernisoinnista luovuttiin, kun kokeiluissa venäläinen alikaliiberiammus meni keulasta sisään ja perästä ulos läpäisten kaiken matkallaan. Huomasivat modernisoinnin olevan toivotonta.
Pitääkö paikansa vai onko kyseessä paskapuhe tai peräti trolli. Sori toi trolli jos kommentaattori on joku meikäläisitä.
 
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005044676.html
Tässä juttua Ruotsalaisten tornittomasta vaunusta. Olihan tästä aiemminkin mutta kommenteissa oli:
-Turbiinimoottoreilla varustetut olivat niin luotettavia, että eräs ruotsalainen upseeri tokaisi: Ruotsin aseteollisuus on pystynyt luomaan panssarin, joka ampuu pidemmälle kuin pystyy liikkumaan. Modernisoinnista luovuttiin, kun kokeiluissa venäläinen alikaliiberiammus meni keulasta sisään ja perästä ulos läpäisten kaiken matkallaan. Huomasivat modernisoinnin olevan toivotonta.
Pitääkö paikansa vai onko kyseessä paskapuhe tai peräti trolli. Sori toi trolli jos kommentaattori on joku meikäläisitä.

Sen muistan lukeneeni, että vasta vaunun C-mallissa saivat lopulta korjattua paljon noita mekaanisia vikoja, ml. hydrauliikan ongelmat noissa teloissa. Mutta tuo alikaliammus -juttu on ilmeisesti totta.
 
Modernisoinnista luovuttiin, kun kokeiluissa venäläinen alikaliiberiammus meni keulasta sisään ja perästä ulos läpäisten kaiken matkallaan. Huomasivat modernisoinnin olevan toivotonta.

Kun Nliitto loppui hommasivat ex-Itäsaksasta T72:n koeampumaan oman S-vaununsa. Koeajoivat samala muutakin itäkalustoa. Pöytäkirjat on vapautettu punaleimasta tällä vuosikymmenellä. Luin tämän S-vaunun kohdan mutta ei ole tallessa. Sen ainakin
muistan, että nuoli meni läpi mennen tullen. Eli pitää tosiaan paikkansa ja S-vaunut sai mennä.
 
Kun Nliitto loppui hommasivat ex-Itäsaksasta T72:n koeampumaan oman S-vaununsa. Koeajoivat samala muutakin itäkalustoa. Pöytäkirjat on vapautettu punaleimasta tällä vuosikymmenellä. Luin tämän S-vaunun kohdan mutta ei ole tallessa. Sen ainakin
muistan, että nuoli meni läpi mennen tullen. Eli pitää tosiaan paikkansa ja S-vaunut sai mennä.

Samalla taisivat yllättyä näiden vaunujen liikkuvuudesta, kun näillä pääsikin lumessa ja maastossa paljon pehmeämmistä paikoista mihin oltiin varauduttu suunnitelmissa.
 
Samalla taisivat yllättyä näiden vaunujen liikkuvuudesta, kun näillä pääsikin lumessa ja maastossa paljon pehmeämmistä paikoista mihin oltiin varauduttu suunnitelmissa.

Näistä koeajoista pyöri videoitakin. Saattaisivat löytyä ahkerasti googlaamalla.
 
Perinteinen ongelma josta ovat kärsineet monien maiden kenraalit, Ranslalaiset ehkä kuuluisimpina.

Ranskalaiset ja Britit. Ja liittoutuneet yleensä vissiinkin jo toisen kerran pari vuotta myöhemmin, kun saksalaiset teki vastahyökkäyksen Ardenien läpi.


Niin, tulipahan mieleen nyt ohimennen ajatellen: Joskus oli iso väittely siitä, että mikä estää vihollisen panssareita työntämästä ihan yksinkertaisesti sokkona metsän läpi niin nopeasti kuin vain voivat. Tässä oli paljon väittelyä siitä, miksi ei, mutta lienee se suurin fundamentalistinen syy se, että silloin vaunut eivät voi oikeastaan ollenkaan keskittää tulivoimaansa. Ja käsitykseni mukaan tämä on se SE juttu miksi panssarivaunut ovat mitä ovat. Siis toki voisi käydä, että joku taistelu ratkaistaan sillä, että joku tankki tai pari pääsee metsien läpi selustaan mellastamaan ja aiheuttaa pakokauhun, mutta jos on minkäänlaista valmistautumista tehty, niin se yksittäinen vaunu tuhoutuu hyvin äkkiä vain siksi, että se on yksittäinen vaunu ilman minkäänlaista tukea vihollisen selustassa.
 
Olleet harjoitusvastustajina jotu-joukoille nuo T-55+XA-kombot. Nythän on mielenkiintoista tulossa kun Sodankylässä aloittaa valmiusyksikkö missä on tiedustelujoukkue, jääkärijoukkue ja panssairvaunujoukkue. Tuosta oli juttua julkisesti PV:n toimesta, niin siksi uskallan postata.
 
Olleet harjoitusvastustajina jotu-joukoille nuo T-55+XA-kombot. Nythän on mielenkiintoista tulossa kun Sodankylässä aloittaa valmiusyksikkö missä on tiedustelujoukkue, jääkärijoukkue ja panssairvaunujoukkue. Tuosta oli juttua julkisesti PV:n toimesta, niin siksi uskallan postata.
Nyt kun kirjoitit Sodankylän niin kun olen lukenut että Kainuun prikaati ei enään ole valmiusprikaati? niin ottaako Jääkäriprikaati sen sijaan?
 
Nyt kun kirjoitit Sodankylän niin kun olen lukenut että Kainuun prikaati ei enään ole valmiusprikaati? niin ottaako Jääkäriprikaati sen sijaan?

SA-joukkoa LAPJPR ei ole enää vähään aikaan ollut olemassa.

Olleet harjoitusvastustajina jotu-joukoille nuo T-55+XA-kombot. Nythän on mielenkiintoista tulossa kun Sodankylässä aloittaa valmiusyksikkö missä on tiedustelujoukkue, jääkärijoukkue ja panssairvaunujoukkue. Tuosta oli juttua julkisesti PV:n toimesta, niin siksi uskallan postata.

Missä? Anna linkki, mäkin haluan lukea.
 
Missä? Anna linkki, mäkin haluan lukea.

Alla olevassa on asiat ainakin kerrottu, ei ollu kyllä se mistä asiat alun perin luin, mutta tossa kerrottu samat.
2. Jääkärikomppania
2. Jääkärikomppania on valmiusyksikkö, joka kouluttaa jääkäreitä jalkaväen iskuportaan vaativiin taistelutehtäviin tiedustelujoukkueessa, jääkärijoukkueessa, panssarivaunujoukkueessa ja komento- ja huoltojoukkueessa. Yksikön johtajatehtäviä ovat muun muassa joukkueen johtaja, tulenjohtaja, viestiupseeri, tiedustelu-, jääkäri- ja panssarivaunuryhmän johtaja, tulenjohtoaliupseeri, viestiryhmän johtaja, huoltopalvelualiupseeri ja moottorialiupseeri.

Yksikön miehistötehtäviä ovat mm. tarkka-ampuja, tiedustelija, sinkomies, konekiväärimies, tukiampuja, taistelupioneeri, taistelupelastaja, taistelulähetti, panssarivaunumies, viestimies, tulenjohtomies, tela-ajoneuvon kuljettaja ja huoltomies.

2. Jääkärikomppaniassa kaikkien varusmiesten palvelusaika on 347vrk.

2. Jääkärikomppanian tärkeintä koulutuskalustoa ovat kevytkonekivääri, lähipanssarintorjuntaohjus, raskas- ja kevytkertasinko, tarkkuuskivääri, ilmatorjuntakonekivääri, rynnäkkökiväärit (myös optisilla taistelutähtäimillä), panssarimiinat, kylki- ja viuhkapanokset, taistelupanssarivaunu, tela-ajoneuvot, maastoskootterit (tutummin mönkijät), moottoripyörät, moottorikelkat sekä monipuolinen radio- ja johtamisjärjestelmäkalusto.
http://maavoimat.fi/jaakariprikaati/varusmiehena-meilla
 
Back
Top