Panssarivaunut

Osa on mennyt jo. Tai muistomerkeiksi risteyksiin... Ei meillä ole koskaan ollutkaan rivissä 139kpl A4:a vaikka niin monta on ostettu. Ja nykyinen määrä vähenee pikkuhiljaa kun kriittisiä komponentteja menee rikki. Rahoitusta laajamittaiseen uusintaan ei ole, enkä usko että tuleekaan 2020 -luvun rahoitus paineissa, vaan koneet ylläpidetään minimi rahoituksella siten että hajoavia yksilöitä ei korjata vaan puretaan varaosiksi ja rungot + tornit stenalle.
Paljon rahaa tarvitaan, mikä määrä olisi järkevää säilyttää jos rahoitusta lisättäisiin xx määrää? Tehtävät nelosille siinä tapauksessa? Oma kerrostalon avaaja torjuntapataljoonille tms
 
Paljon rahaa tarvitaan, mikä määrä olisi järkevää säilyttää jos rahoitusta lisättäisiin xx määrää? Tehtävät nelosille siinä tapauksessa? Oma kerrostalon avaaja torjuntapataljoonille tms
Koska tiedän arvion mitä Leopard 2AX olisi maksanut, en anna summaa. Tosin summa riippuu myös siitä mille tasolle modataan. Varmaankin minimi lienee vajaassa puolessa miljoonassa per vaunu. Käyttöperiaateet kuten muillakin erillisillä panssarivaunuyksiköillä: panssarintorjunta, viivytys ja vastahyökkäykset. Jos minulta olisi kysytty yksi uusista Leopard paikkakunnista olisi ollut Helsinki ja pääkaupunkiseudun hyökkäävien joukkojen eli Kaupunkijääkäripataljoonien tukeminen. Nyt A4:lla päädyttiin tukemaan muita suuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Siis eihän edes Suomen Valtio voi olla niin tyhmä että romuttaa käyttökelpoisia Leo A4:a vaikkeivät ole huippukunnossa? Kai niille nyt käyttöä löytyy vaikkapa jalkaväen tukivaunuksi jos eivät enää kelpaa panssaritaisteluun?
Jos rahaa löytyy hiekkaneekereiden hyysäykseen niin jo on maailma sekaisin jos romutetaan käyttökelpoista asesysteemiä.
 
Siis eihän edes Suomen Valtio voi olla niin tyhmä että romuttaa Leo A4:a vaikkeivät ole huippukunnossa? Kai niille nyt käyttöä löytyy vaikkapa jalkaväen tukivaunuksi jos eivät enää kelpaa panssaritaisteluun?
Jaha ei täällä ole meininki mihinkään muuttunut...turhaa näitä on täällä edelleenkään yrittää kenellekään selittää.
 
Et sitten näköjään osaa selväsanaisesti selittää että diletanttikin ymmärtää,.
Ei ole rahaa tehdä muuta kuin ajaa loppuun. Ei kunnostaa ja varsinkaan ei muuttaa.
Ihan sama pitäisikö olla rahaa vai ei kun Maavoimien käyttöön ei ole tulossa. Se mitä on menee ilmatorjuntaan. Suunnitelmia ei voi tehdä toiveajattelun varaan.

Vaikutustyö kannattaa suunnata 100% poliitikkoihin. Kirjoittakaa vaikka komeasti keuliva yleisönosaston kirjoitus.

A6 on käytetty 199,9 miljoonaa plus muutostyöt. Se oli sitä rahaa, jolla olisi voinut puunata A4:a, mutta parempi vaihtoehto löytyi. 100 + 50 miljoonaa ylimääräistä ruinausta meni taas K9:iin. Valtuus oli muistaakseni vain sataan.
 
Viimeksi muokattu:
Siis eihän edes Suomen Valtio voi olla niin tyhmä että romuttaa käyttökelpoisia Leo A4:a vaikkeivät ole huippukunnossa? Kai niille nyt käyttöä löytyy vaikkapa jalkaväen tukivaunuksi jos eivät enää kelpaa panssaritaisteluun?
Jos rahaa löytyy hiekkaneekereiden hyysäykseen niin jo on maailma sekaisin jos romutetaan käyttökelpoista asesysteemiä.
Juuri tuossa kerrottiin etteivät ne ole käyttökelpoisia, poislukien pieni osa jotka jatkavat elämäänsä rivissä.

Suomen panssariase modernisoitiin ostamalla käytettyjä 2A6:sia Hollannista. Huonompi vaihtoehto olisi ollut modata vanhat A4:t.
 
Et sitten näköjään osaa selväsanaisesti selittää että diletanttikin ymmärtää,.
No usko vaikka 1.8. aloittavaa Maavoimien komentajaa:
Suomi ostaa 100 käytettyä Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunua Hollannista. Kaluston hinta on noin 200 miljoonaa euroa.

Malli on Suomelle ennestään tuttu, sillä puolustusvoimilla on jo käytössään 139 vanhempaa Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunua. Suurin osa niistä hankittiin käytettynä Saksasta vuosina 2002-2004, ja kalustoa täydennettiin vielä vielä vuonna 2009.

Eversti Jukka Valkeajärven mukaan uusi malli on suorituskyvyltään merkittävästi vanhaa parempi.

– Puhutaan ihan kahdesta eri vaunusta. Karkeasti sanottuna nykyinen on ihan hyvä, mutta sen suorituskyky ei ole ihan sitä mitä sen nykyaikana pitäisi olla. Tämä 2A6-malli on 2000-luvun panssarivaunu, Valkeajärvi kuvailee.

Vanha kalusto aiotaan näillä näkymin säilyttää elinkaarensa loppuun. Niitä voidaan hyödyntää vielä myöhemminkin ajoharjoittelussa, sekä uudempien vaunujen varaosina.

Prikaatikenraali Petri Hulkon mukaan vanha kalusto pidetään operatiivisessa käytössä vielä toistakymmentä vuotta.

- Kohdennamme nykykaluston tukemaan muita maavoimien joukkoja, joka antaa niille joukoille lisäsuorituskykyä, Hulkko kertoo.

Paskana olevat romuttetaan kun tulee riittävän suuri vika ja puretaan käyttökelpoisien osien osalta varaosiksi, jotta loput voidaan pitää rivissä. Edellisen kerran varaosavaunuja ostettiin vuonna 2009 ja vaikka A6 kaupan myötä osa huonoimmista A4:sta voidaan luopua, niistäkin niistäkin saadut varaosat loppunee 2020 luvulle tultaessa koska kuluttavan kaluston määräkin kaksinkertaistuu. Tämä kiihdyttää poisto tahtia siten että A4 järjestelmästä taistelupanssarivaunujen osalta luovuttaneet 2025-27 aikoihin. Kuten jo sanoin, ei suomen nytkään rivissä oleva A4 -lautta ole 139 kappaletta vaikka niin monta on ostettu.
 
Viimeksi muokattu:
Seppo ostaa käytetyn 200D mersun. Ihan hyvä, parikymmentä vuotta vanha, ajettu vaan parisataa tonnia. Pikkupuunauksella mersu ajoon.

Seuraavan 10 vuoden ajan Seppo laittelee mersuaan pikkuhiljaa, ostaa osia motonetistä ja romikselta. Kun moottori sanoo sopimuksen irti, löytyy kohtuuhalvalla varaosa-auto. Seppo sitkuttaa taas 10 vuotta eteenpäin.

Mersu on tullut liukuhihnalta 40 vuotta sitten ulos. Pihassa on jo muutama varaosaraato. Hitsaamalla ja talli-iltoja viettämällä mersu pysyisi vielä ajokunnossa mutta muutakin tekemistä olis ku ruuvata sitä vanhaa luuskaa. Jotku hommat on jo niin hankalia että pitää viedä nyrkkipajalle huoltoon, aika kallista se. Ilmastointi ja cruiseki olis kivoja, vähän on aika jo mersusta jättänyt. Uutta tekee siis mieli vaikka vanhallekki saattais olla jotain käyttöä. Lapsetki vaan nauraa jo sille.

Seppo painaa lompakolla ohtaa ja tuumaa: voin seuraavan 10 vuoden aikana ostella lisää varaosa-autoja, käyttää sitä välissä autosähkömiehellä ja hitsata illat pitkät uutta peltiä. Silti käsissä on yli 40 vuotta vanha peli joka ei enää arkiajossa ole parhaimmillaan ja tiukan paikan tullen saattaa jättää tielle.

Toisaalta voisi vaihtaa tuoreempaan. Joku 10-15 vuotta vanha 220d olis jo paljon messevämpi peli, sais melkein samalla rahalla mitä vanhan korjaukseen menee. Molempiin ei oo euroja, tallia eikä mekaanikkoja. Kummalla mennään taas 20 vuotta eteenpäin?
 
Vieläkö muuten esim. BMP-kakkoseen saa järkevästi varaosia? Vai kerätäänkö niitäkin jostakin "panssarihallin kuningattaresta" kannibalisoiden?

Jos kysyn mitään turvaluokiteltua niin tiedän että tietävät eivät vastaa.
 
Vieläkö muuten esim. BMP-kakkoseen saa järkevästi varaosia? Vai kerätäänkö niitäkin jostakin "panssarihallin kuningattaresta" kannibalisoiden?

Jos kysyn mitään turvaluokiteltua niin tiedän että tietävät eivät vastaa.
BMP-2:n ostettu varaosia ihan Venäjältä. Samoin meillä on aika hyvä varasto osin yhteensopivaa BMP-1 osaa. Lisäksi BMP:n osia saa ostaa ihan uutena itä-Euroopaan NATO maistakin.
 
Viimeksi muokattu:
Oleellista on että Nelonen on vielä käytössä seuraavan kahden vuoden aikana. Näinhän selkeästi on. Putinin Venäjä näyttää kahden vuoden sisällä, joudutaanko sotaan vai ei. Nyt meillä on kaksi vaunumallia mitä suunnata tarpeen mukaan. Tilanne voisi olla huonompikin.
 
Paskana olevat romuttetaan kun tulee riittävän suuri vika ja puretaan käyttökelpoisien osien osalta varaosiksi, jotta loput voidaan pitää rivissä. Edellisen kerran varaosavaunuja ostettiin vuonna 2009 ja vaikka A6 kaupan myötä osa huonoimmista A4:sta voidaan luopua, niistäkin niistäkin saadut varaosat loppunee 2020 luvulle tultaessa koska kuluttavan kaluston määräkin kaksinkertaistuu. Tämä kiihdyttää poisto tahtia siten että A4 järjestelmästä taistelupanssarivaunujen osalta luovuttaneet 2025-27 aikoihin. Kuten jo sanoin, ei suomen nytkään rivissä oleva A4 -lautta ole 139 kappaletta vaikka niin monta on ostettu.
Realiteetit ovat harvinaisen ikäviä.
Mutta ehkä nyt voisi olla mahdollisuus saada KMW:ltä joitain 2A4:n osia, kun he modernisoivat satakunta varastoimaansa 2A4:ää Bundeswehrille 2A7+:iksi? Luulisi, että 2A4-spesifit osat saisi silloin uloskantohintaan - olettaen tietenkin, että nuo varastoidut Leopardit eivät ole niiden osalta loppuunajettuja.

Tuosta runkojen romuttamisesta - kannattaisiko ne lähettää vaikka KMW:lle takaisin, kuten monet maat ovat tehneet? KMW voisi kuitenkin rakentaa niitä käyttäen uusia 2A7+:ia, luulisi, että niistä saisi edes nimellisen hinnan, eikä Stenan kustannuksia tarvitsisi maksaa.
Lisäpohdintana - riippuen siitä, kuinka pahasti rungot vaurioituvat osumista - kannattaisiko niitä (tai siis osaa niistä) säilyttää SA-tilannetta varten, jotta sodassa vaurioituvat 2A6:t saisivat kunnossa olevat rungot, jos vaurioituneet vaunut saadaan hinattua huoltoon asti?
 
Realiteetit ovat harvinaisen ikäviä.
Mutta ehkä nyt voisi olla mahdollisuus saada KMW:ltä joitain 2A4:n osia, kun he modernisoivat satakunta varastoimaansa 2A4:ää Bundeswehrille 2A7+:iksi? Luulisi, että 2A4-spesifit osat saisi silloin uloskantohintaan - olettaen tietenkin, että nuo varastoidut Leopardit eivät ole niiden osalta loppuunajettuja.

Tuosta runkojen romuttamisesta - kannattaisiko ne lähettää vaikka KMW:lle takaisin, kuten monet maat ovat tehneet? KMW voisi kuitenkin rakentaa niitä käyttäen uusia 2A7+:ia, luulisi, että niistä saisi edes nimellisen hinnan, eikä Stenan kustannuksia tarvitsisi maksaa.
Lisäpohdintana - riippuen siitä, kuinka pahasti rungot vaurioituvat osumista - kannattaisiko niitä (tai siis osaa niistä) säilyttää SA-tilannetta varten, jotta sodassa vaurioituvat 2A6:t saisivat kunnossa olevat rungot, jos vaurioituneet vaunut saadaan hinattua huoltoon asti?

Voisko olla mahdollista, että käsittääkseni pelkästään yhdessä P-vaunussa on tonnikaupalla laatuterästä, jonka kierrättämisestä pitää vielä maksaa? Vanhat auton romutkin autohajoittamot hakee vähintään ilmaiseksi, koska saavat niistä jotain. Ei ne mitään punaisen ristin tapaisia liikkeitä ole.
 
Oleellista on että Nelonen on vielä käytössä seuraavan kahden vuoden aikana. Näinhän selkeästi on. Putinin Venäjä näyttää kahden vuoden sisällä, joudutaanko sotaan vai ei. Nyt meillä on kaksi vaunumallia mitä suunnata tarpeen mukaan. Tilanne voisi olla huonompikin.

Itse mietin, että onko tilanne koskaan ollut näin "hyvä" jos ajatellaan panssarivoimia ja panssarintorjuntakykyä? Sekä absoluuttisesti että etenkin suhteessa vastustajaan tarkastellen.

Leopardeja on jonkin aikaa potentiaalisesti rivissä meidän mittapuulla paljon ja pst-puolella NLAW ja hyviä pst-ohjuksia ihan kohtuullinen määrä käytettävissä.

Jos vertaa vaikka toiseen ääripäähän eli johonkin sankarilliseen taisteluun Neuvostovoimia vastaan 60-70-luvuilla, niin ero on huimaava kaikissa suhteissa. Määrällisesti ja laadullisesti ja erityisesti kaikkien mahdollisten suhdelukujen osalta. Silloinkin olisivat kaikenlaiset hurjapäät tietysti vaunuja käräytelleet kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla, mutta kun ottaa huomioon vastapuolen kaluston määrän ja täysin totalitaristisen valtion tappionsietokyvyn...huh. Nykypäivänä en usko että vakuutusyhtiöt myöntäisivät luoteeseen matkaaville Venäjän panssarimiehille kovin räväköitä henkivakuutuksia ilman muutamaa poissulkevaa ehtoa...
 
Voisko olla mahdollista, että käsittääkseni pelkästään yhdessä P-vaunussa on tonnikaupalla laatuterästä, jonka kierrättämisestä pitää vielä maksaa? Vanhat auton romutkin autohajoittamot hakee vähintään ilmaiseksi, koska saavat niistä jotain. Ei ne mitään punaisen ristin tapaisia liikkeitä ole.
Toki, mutta KMW varmaankin hyödyntäisi niitä vanhoja runkoja myös mielellään. Niitähän ne nytkin käyttävät noiden 2A7+:ien valmistamiseen.
 
Back
Top