Panssarivaunut


First public appearance for the Kaplan MT Medium Tank during a military parade in Indonesia for the National Armed Forces Day. Turkey and Indonesia initiated the project to develop Medium tank in 2014. The conceptual design of the Kaplan MT has been completed and reveals during Indo Defense 2016, International Tri-Service Defence Expo & Forum which was held in Indonesia from the 2 to 5 November 2016.
https://www.armyrecognition.com/oct...ance_for_kaplan_mt_medium_tank_indonesia.html
 
Aika hyva: heti 1. minuutin kohdalla selvennettiin mista on kysymys.

3. minuutin kohdalla: tehdaan eri lailla kuin tod. nak. vastustaja

Yleisesikunnan paallikon jalkeen 7. minuutin kohdalla mainittiin heti seuraavaksi (ja ainoana) TRADOC'in paallikko (Doctrine & Training), siis se, mista McMaster poimittiin "riviin"

8:30: Long-range precision fires (teema "over the last 2 years")

10: Vastustajallakin on sanansa sanottavana (ja opiskelleet asiaa vertailujen kautta, viimeiset 20 v)
=> stand off (maalla, pl. ilma-ase & laivasto), USA antanut muille etumatkaa, vaikka teknologiaa olisi ollut kaytettavissa

15-16: APS, koska raja tullut vastaan muiden konstien kanssa (tankki jo nyt menossa kohti 80 t)

17: pienemmille jalustoille pitaa kehittaa isomman lahtonopeuden laakeja, jottei meneteta tuhoamisvaikutusta

19: 46.000 gallonaa nyt (ei sanonut, etta olivatko Imperial vai muita) per Abrams per paiva... ei hjuva

20: Nailla konsteilla pienempaan ja kevyempaan?

21: pakko aloittaa alusta, koska nykyinen (paras) tankki tullut kehitystiensa paahan (22: road map. ei nay videolla)

24: joku piruparka (prikaatinkenraali) saanut jokerina teknologioiden pakan, josta tuo uusi pitaa jonain yhdistelmana puristaa esiin: kevyempana, mutta silti parempana
- eikos meidan Pekka Toveri ole DC:ssa komennuksella... voisi neuvoa:)

Siita eteenpain (20 min) Q&A; toivottavasti joku jaksaa filtteroida ja raportoida?

Tama kaikki, juuri kun
"The first six initial production vehicles of the M1A2 Abrams Main Battle Tank System Enhancement Package Version 3 (SEPv3) has been rolled out for the first time after delivery to the US Army."

Samansuuntaisen pointin laitoin tuonne F-35 (vs. 6th Gen) lankaan.
 
pitaa kehittaa isomman lahtonopeuden laakeja, jottei meneteta tuhoamisvaikutusta

Italialla ja Israelillahan oli nailta tiimoilta jo yhteisprojekti, mutta ei niita juurikaan saatu kayttoon. Syy jai epaselvaksi; onkohan tuo materiaaliteknologia, joka videolla mainitaan "game changer"?
 

Salama-anteri selvitteli tuossa sitä, mitä kohtia hän pitää tärkeimpinä. Niissä on paljon huomiota ansaitsevaa asiaa.

Kohdistan kuitenkin fokuksen toisaalle, liikkumiskykyyn ja logistiikan hallintaan aiemmasta ajattelusta selvästi erottuvalla tavalla.

Vapaasti suomentaen hajapätkiä väliltä 8 - 25 min:

"Pitkän kantaman täsmäaseet, jos kuuntelette ukrainalaisia.. ..meidän täytyy jatkuvasti liikuttaa muodostelmiamme.. ..yksikkö joka pysyy paikallaan yli kaksi tuntia kuolee.. ..pienempiä ja kyvykkäämpiä.. ..(kokonaisuuden) kyvykkyys tulee sen osien ominaisuudeksi.. ..aiemmin on ollut kuukausia aikaa sijoittaa kalusto vieraalle näyttämölle.. ..ei enää.. ..vastapuoli on investoinut kykyyn tuottaa pattitilanteita/umpikujia.. ..alkaen info-operaatioista.. ..umpikuja alkaa debattina.. ..sosiaalisessa mediassa.. ..integroitu A2AD.. ..joka tarkoittaa että jo paikan päälle pääseminen on haaste.. ..meillä ei ole kotitenttäetua.. ..pattitilanne, joka vaikeuttaa taistelemaan pääsemistä.. ..hyperaktiivinen taistelutila.. ..puoli-itsenäinen.. ..korkeampi kyvykkyys suhteessa painoon.. ..aktiiviseen suojaukseen investoiminen on kriittistä.. ..(passiivisen) panssaroinnin lisääminen ei ole enää tehokasta.. ..omasuojajärjestelmät mahdollistavat samanaikaisen painon pudottamisen ja suojan kasvattamisen.. ..energiatiheyden lisääminen.. ..polttoainehuolto.. ..energiaongelma täytyy ratkaista.. ..hybridivoimanlähteet.. ..robotiikka.. ..massan pienentämisen kriittisyys.. ..massajalanjälkeä pitää pienentää jotta pääsisi sijoittumaan..."

Jos nuo hajaheitot vetäisi yhteen, niin tulevaisuuden taisteluajoneuvoon kohdistuvat vaatimukset voisi kuvata vaikka näin:

Kevyt, modulaarinen ja verkottunut järjestelmä jolla on hyvä kyky tunkeutumiseen ja liikkeessä pysymiseen, pieni logistinen jalanjälki sekä aktiivisuuteen perustuva omasuoja.

Tulevaisuuden MTB ei siis ole niinkään MTB kuin modulaarinen maasto- ja maastouttamiskelpoinen kaupunkitaistelujärjestelmä. Millainen ja milloin... vihje tulee varmaan 28 min jälkeen seuraavan termin muodossa: "mahdollistavien avainteknologioiden kriittinen massa...".
 
Viimeksi muokattu:
Tuo oli kylla hyva patka, yleensa en jaksa niita kuunnella loppuun asti.

Han puhui jollain neljan sipulimaisen kuorikerrostuman kasiteraamilla, jossa alla lainattu oli toiseksi ulommainen, ja siis edelleen yksikkotasolla (josta vaatimukset vaunulle voidaan johtaa).
..integroitu A2AD.. ..joka tarkoittaa että jo paikan päälle pääseminen on haaste.. ..meillä ei ole kotitenttäetua.. ..pattitilanne, joka vaikeuttaa taistelemaan pääsemistä.. ..hyperaktiivinen taistelutila.. ..puoli-itsenäinen..
- tuon voisi helposti sovittaa esim. Baltia-skenaarioksi

hybridivoimanlähteet..
- Fuel Cell mainittiin yhtena; ranskiksethan ovat jo mekanisoiduille VBCI-jvk ryhmilleen tehneet kannettavan sellaisen, jotta ryhma pystyy pidempaan toimintaan ja viestinnan kautta koordinaatioon ajoneuvosta erillaankin. Toki se on ladattu tayteen jalkautumisen ajankohtana, mutta patteria, josta miehistokohtaiset Felin-vehkeet ladataan paastaan itseaankin lataamaan maastossa

Se, mika minulle ei auennut (meni nopeasti, mutta kai kaksikin kertaa mainittiin) oli, etta millako konstilla painekammiota nostetaan niin, etta 30 tonnin vaunuun sijoitettavissa olevan kanuunan teho sailyy nykyisen 120 millisen tasolla ? Lahtonopeuden nosto sinansa oli selkea, mutta sehan on valttamaton valitulema. Mistaan uudesta karjesta ammuksiin ei ollut kysymys.
 
Se, mika minulle ei auennut (meni nopeasti, mutta kai kaksikin kertaa mainittiin) oli, etta millako konstilla painekammiota nostetaan niin, etta 30 tonnin vaunuun sijoitettavissa olevan kanuunan teho sailyy nykyisen 120 millisen tasolla ? Lahtonopeuden nosto sinansa oli selkea, mutta sehan on valttamaton valitulema. Mistaan uudesta karjesta ammuksiin ei ollut kysymys.

Puhuja oli kaikissa "kuinka" kysymyksissä tarkoituksellisen suurpiirteinen, niin tuossakin.

Silti jonkinlainen vastaus/vihje tuli ainakin osittain aika alussa esille ja otin sen mukaani lainauspätkiini. "Energiatiheyden lisääminen..."

Energiatiheyttä voidaan lisätä yksittäistä impulssia kasvattamalla, erilaisina summavaikutuksina ja energiatiheyttä pienentävien tekijöiden eliminoimisella. Puhuja ei käsitellyt näitä vaihtoehtoja, mutta kiinnitti selkeästi huomiota asioihin, jotka tuottavat tai poissulkevat noiden kolmen erilaisia reunaehtoja.

Oletan noiden valintojen antavan riittävän hyviä vihjeitä jos niitä punnitaan sensoriteknologisen kehityksen valossa.
 
Tulevaisuuden MTB ei siis ole niinkään MTB kuin modulaarinen maasto- ja maastouttamiskelpoinen kaupunkitaistelujärjestelmä. Millainen ja milloin...

Jenkit aikovat saada konseptista suunnitelmaksi 2022 mennessa, tuotantolinjan pyorimaan 2030-luvun alkupuolella ja nykyisia malleja (modernisoidaan toki) alkaa korvaamaan vasta 2040-luvulla, kunhan kokemuksia kertyy.

Israel on tuolla 2022 etapilla jo ihan heti kohta, taman mukaan:
http://www.israeldefense.co.il/en/node/29665
 
Mikä on taistelupanssarivaunun panssaroinnin minimivaatimus nykyisellä taistelukentällä? 1. Kestää jalkaväen lähitorjunta etusektorista vai joku muu?
 
Kerrankos sitä virkamiehet valehtelevat silmät ja korvat täyteen.
Älä puhu valehtelusta. Ilmiö on nimeltään "kauppiaallinen kehuminen". Yleensä sitä harrastaa myyjäosapuoli, mutta tässä tapauksessa ostaja myy sitä ratkaisua kansalaisille :(
 
Älä puhu valehtelusta. Ilmiö on nimeltään "kauppiaallinen kehuminen". Yleensä sitä harrastaa myyjäosapuoli, mutta tässä tapauksessa ostaja myy sitä ratkaisua kansalaisille :(

Itse käytän termiä "kertoa asioista omin sanoin".... :D
 
tankkitasollakin hybridivoimanlahteet kovaa vauhtia tekevat tuloaan:
https://www.defensenews.com/industr...brid-power-source-for-tanks-armored-vehicles/

Lainasihan BAE:kin Ruotsin tehtaillaan SEP-yhteydessa kehiteltya konseptia ehdotukseensa jenkkien edellisen projektin yhteydessa
- joka projekti sitten peruttiin, kun miehistovaunullekin rupesi vaaka (ehdotusten pohjalta) nayttamaan 72:a tonnia

Mikä on hyöty sotakoneen hybriydylle kun polttoainetalous ja päästöt ei niin ratkaisevassa roolissa ole?

Lisää tekniikkaa, huoltoa ja potentiaalisesti luotettavuusongelmia. Lisää painoa ja syö tiloja. Lisää hetkellistä voimaa joo ja mahdollisuus hiljaiseen ajoon, mutta telakone nyt kuuluu muutenkin. Valaiskaa?
 
Sähkömoottorin tuoma epäluotettavuuslisä täytyisi ensin selvittää huolella.
Ottamatta sen enempää kantaa onko järkeee vai eiii niin eikös sähkömoottorissa kumminkin ole paljon vähemmän liikkuvia osia eli yhtäkun luotettavampi?
 
Jotenkin tuntuis että hybridillä voitais ehkä pienentää lämpöjälkeäkin
 
Back
Top