Panssarivaunut

Tarkoitin, että ei ole varaa tilata Patrialta Leguan-siltoja Leo 2:n alustalla niin paljon kuin olisi tarve. Joten mennään nykyisillä tai tilataan vain kourallinen lisää.

Tehtiin sitten miten vain, niin koska uusia ja hienoja siltavaunuja ei saatu riittävästi, hankitaan lisäksi kevyempien vaunujen liikkeen edistämiseen kykeneviä käytettyjä Biebereitä (Leo 1 alustainen siltavaunu), joilla korvataan BLG-60:n suorituskyky. Belgiallahan on myös Leguan-sillalla varustettuja Leo 1 alustaisia siltavaunuja, mutta liekö niitä kaupan.

Noissa Leo1-siltavaunuissa on niissäkin tosiaan Leguan-sillat. Sitä en tiedä onko noita eri kantavuuksilla? Ja voi olla muunkinlaisilla silloilla? Tuollainenhan olisi meille erinomainen värkki mutku kukaan ei niitä myy. Vaihtoehdoiksi jää se Leo-2L -lisähankinta tai syväkahlaus :)
 
Noissa Leo1-siltavaunuissa on niissäkin tosiaan Leguan-sillat. Sitä en tiedä onko noita eri kantavuuksilla? Ja voi olla muunkinlaisilla silloilla?

Leguan on Biberin pohjalta kehitetty siltatyyppi, ja onhan kantavuudessa eroja. Biber kestää 50 tonnia ja 60 suurella varovaisuudella. Uusimmat Leguanit, ilmeisesti meilläkin käytössä olevat, 80 tonnia.

The Biber armored bridgelayer is based on a modified Leopard 1 main battle tank chassis. It is equipped with a bridge laying system instead of the turret. The Biber lays its bridge horizontally (cantilever type) rather than vertically as with majority of other bridgelayers. The main advantage of such design, is that it can not be observed some distance away by the enemy. The bridge is of aluminum construction and consists of two 11 m sections. It has a length of 22 m and can span a gap of 20 m. It can take an MLC-50 class tracked or wheeled vehicles. It can also take MLC-60 class vehicles with care. The bridge is laid within three minutes and can be retrieved from either end. In transport mode these bridge sections are carried one above the other.

http://www.military-today.com/engineering/biber.htm

The bridge laying system LEGUAN is the consequent and continued development of the armored bridge layer BIBER. Mounted on the chassis frame of the LEOPARD 1 the BIBER has been in service with the German Army since the 1970ies. Since the upgrading and retrofitting of the LEOPARD 2 A4 to become the LEOPARD 2 A5 in the early 90ies, the load carrying capacity of the BIBER-bridges is not large enough anymore for the modern systems. The LEGUAN system by Krauss-Maffei Wegmann, whose bridges can easily be used by vehicles of the MLC80 class, not only offers sufficient load capacities for the vehicles in service with the German Army (maximum weight momentarily at MLC70) but is also capable of carrying future, heavier systems as well as oversized and overweight equipment of allied armed forces.l

http://www.kmweg.com/news-stories/stories/bridge-laying-system-leguan.html

Tuollainenhan olisi meille erinomainen värkki mutku kukaan ei niitä myy. Vaihtoehdoiksi jää se Leo-2L -lisähankinta tai syväkahlaus :)

Sanoo kuka? Bieberiä ei enää edes listata Hollannin armeijan kalustoa käsittelevässä Wikipedia-artikkelissa. Ne on ilmeisesti korvattu Leguan-silta-autoilla, jos unohdamme tekstissä olevan epäloogisen kirjoitusvirheen, jonka mukaan [uudehkot] silta-autot olisi korvattu Bibereillä.

Sen sijaan siltavaunuja on myyty ulkomaille:

The Netherlands is selling 44 CV90 armored infantry fighting vehicles to Estonia. The contract signed by Dutch Defense Minister Jeanine Hennis-Plasschaert and her Estonian counterpart, Sven Mikser, Dec. 9 also includes two Biber (Beaver) armored vehicle launched bridges, two armored recovery vehicles, and two armored engineering vehicles, all based on the Leopard 1 main battle tank, as well as training, documentation, tools and spare parts.

http://aviationweek.com/blog/estonia-goes-dutch-cv90


*Kaikki Bieberit tekstissä pitäisi olla "Biber".
 
Leguan on Biberin pohjalta kehitetty siltatyyppi, ja onhan kantavuudessa eroja. Biber kestää 50 tonnia ja 60 suurella varovaisuudella. Uusimmat Leguanit, ilmeisesti meilläkin käytössä olevat, 80 tonnia.



http://www.military-today.com/engineering/biber.htm



http://www.kmweg.com/news-stories/stories/bridge-laying-system-leguan.html



Sanoo kuka? Bieberiä ei enää edes listata Hollannin armeijan kalustoa käsittelevässä Wikipedia-artikkelissa. Ne on ilmeisesti korvattu Leguan-silta-autoilla, jos unohdamme tekstissä olevan epäloogisen kirjoitusvirheen, jonka mukaan [uudehkot] silta-autot olisi korvattu Bibereillä.

Sen sijaan siltavaunuja on myyty ulkomaille:



http://aviationweek.com/blog/estonia-goes-dutch-cv90


*Kaikki Bieberit tekstissä pitäisi olla "Biber".

Leguanilla ja Leguanilla on näköjään paljonkin eroa. Jos kantavuuksissa kerran on noinkin isoja eroja niin nuo kevyemmät kannattaa suosiolla unohtaa. Päädymme taas Leo-2L -lisähankintaan. Vähien kalujen pitää ehdottomasti olla tst-vaunujemme kanssa yhteensopivia. Toivottavasti edes Leo1-hinuri on sitä.
 
Kenen tavoite? Pv:n? Patrian? MPNetin?

En saa kertoa. Päätelkää rivien välistä minun ja @CV9030FIN:n tekstistä.

Päättelen rivien välistä, että Patrian. Jos PSS hankkii työkseen outoja elektroniikkakompponentteja, kuten toisaalla kävi ilmi, niin se viittaa enemmän teollisuuteen kuin puolustusvoimiin. :D

Vaikka voi olla, että teollisuus on jo lyönyt hanskat tiskiin venttiseiskojen, sanlojen ja wildbigien ylläpitämisen suhteen. Vastuu olisi siis siirtynyt puolustusvoimille. Jos joku noita rukkaa kuntoon armon vuonna 2017, niin ei voi kuin nostaa hattua. :salut:
 
Leguanilla ja Leguanilla on näköjään paljonkin eroa. Jos kantavuuksissa kerran on noinkin isoja eroja niin nuo kevyemmät kannattaa suosiolla unohtaa. Päädymme taas Leo-2L -lisähankintaan. Vähien kalujen pitää ehdottomasti olla tst-vaunujemme kanssa yhteensopivia. Toivottavasti edes Leo1-hinuri on sitä.

Onko ihan pakko? Tuotantotalouden perusteet iskee päälle.

Käytetyt pioneerivaunut maksoivat luokkaa puoli miljoonaa euroa per vaunu, ja Biberien voinee olettaa maksavan samaa luokkaa. Leopard kakkosen modaaminen siltavaunuksi taas maksanee jotain 5-10 miljoonan euron väliltä, riippuen alustan vaatimista kunnostustöistä ja siltojen määrästä per vaunu. (Ruotsalaisille 11 miljoonaa euroa per vaunu.)

Lienee selvää, ettei käytettyjä vaihtoehtoja voi ohittaa noin vain. Uusiakin tarvitaan, mutta rahat eivät vain riitä harmonisointiin.

Nyt kun meillä jo on Leopard 1 tulossa käyttöön, niin sen alustalla voi hankkia melkein kaikkea muutakin kivaa. Öö, Bibereitä, Gepardeja, löytyisikö jostakin edullisia ja vähän käytettyjä Leopard 1A5-vaunuja?

Kyllä, lähdin kierroksille... :D
 
Onko ihan pakko? Tuotantotalouden perusteet iskee päälle.

Käytetyt pioneerivaunut maksoivat luokkaa puoli miljoonaa euroa per vaunu, ja Biberien voinee olettaa maksavan samaa luokkaa. Leopard kakkosen modaaminen siltavaunuksi taas maksanee jotain 5-10 miljoonan euron väliltä, riippuen alustan vaatimista kunnostustöistä ja siltojen määrästä per vaunu. (Ruotsalaisille 11 miljoonaa euroa per vaunu.)

Lienee selvää, ettei käytettyjä vaihtoehtoja voi ohittaa noin vain. Uusiakin tarvitaan, mutta rahat eivät vain riitä harmonisointiin.

Nyt kun meillä jo on Leopard 1 tulossa käyttöön, niin sen alustalla voi hankkia melkein kaikkea muutakin kivaa. Öö, Bibereitä, Gepardeja, löytyisikö jostakin edullisia ja vähän käytettyjä Leopard 1A5-vaunuja?

Kyllä, lähdin kierroksille... :D

Niin paljoa ei voi olla rahaa että kannattaisi hankkia siltapanssareita joiden silta ei kanna meillä olevia tst-vaunuja. Eihän tuollaista kannata ottaa edes ilmaiseksi.

Paitsi jos sille vanhalle alustalle voi järkevästi vaihtaa tuhdimman sillan. Sitten puhutaan ihan eri asiasta.
 
Päädymme taas Leo-2L -lisähankintaan. Vähien kalujen pitää ehdottomasti olla tst-vaunujemme kanssa yhteensopivia. Toivottavasti edes Leo1-hinuri on sitä.
Kyllä naulan kantaan!. Ja kyllä ne on suorituskyvyltään vaikka muuten ei olekaan yhteensopiva.

Niin paljoa ei voi olla rahaa että kannattaisi hankkia siltapanssareita joiden silta ei kanna meillä olevia tst-vaunuja. Eihän tuollaista kannata ottaa edes ilmaiseksi.
Juuri näin.
 
Niin paljoa ei voi olla rahaa että kannattaisi hankkia siltapanssareita joiden silta ei kanna meillä olevia tst-vaunuja. Eihän tuollaista kannata ottaa edes ilmaiseksi.

Paitsi jos sille vanhalle alustalle voi järkevästi vaihtaa tuhdimman sillan. Sitten puhutaan ihan eri asiasta.

Onko tälle nyt jotakin pohjaakin? Moottoroiduissa taisteluosastoissa on sen verran paljon muutakin kalustoa. Onko se huono juttu, jos PSV-komppania menee yli yhtä siltaa ja panssarijääkärikomppania 100 metrin päässä toista siltaa pitkin? Periaatteessahan siltavaunut voi jakaa vaikkapa niin, että Leguanit menevät panssarivaunukomppanioille ja muut saavat Bibereitä. Toki taisteluvaunujen ristiinalistus panssarijääkärikomppanialle voi tuottaa päänvaivaa...

Entäpä ne porukat, joissa ei orgaanisena edes ole Leopardeja? Itselleni tulee mieleen moottoroidut taisteluosastot. Kannattaako ostaa uusia ja kalliita siltavaunuja?

Paitsi jos sille vanhalle alustalle voi järkevästi vaihtaa tuhdimman sillan. Sitten puhutaan ihan eri asiasta.

Pystyy vaihtamaan. Onko se sitten järkevää, sitä minä epäilen vahvasti. Varmaan myös siltaa liikutteleva koneisto menee uusiksi? Jolloin jäljelle jää lähinnä alusta... jonka soisi olevan ennemmin peruskorjattu Leopard 2.

The following tracked vehicles have been fitted with the LEGUAN bridge system:

  • M1A1/A2 ‚Wolverine‘ Heavy Assault Bridge (HAB) for the US Armed Forces
  • Leopard 1 for the Norwegian, Belgian, Chilean and Greek Armed Forces
  • Leopard 2 for the Finnish Armed Forces
  • M60/M47 for the Spanish Armed Forces
  • PT91/T72 for the Malaysian Armed Forces

http://www.kmweg.com/home/military-bridges/leguan/26-m-bridge/product-information.html
 
Onko tälle nyt jotakin pohjaakin? Moottoroiduissa taisteluosastoissa on sen verran paljon muutakin kalustoa. Onko se huono juttu, jos PSV-komppania menee yli yhtä siltaa ja panssarijääkärikomppania 100 metrin päässä toista siltaa pitkin? Periaatteessahan siltavaunut voi jakaa vaikkapa niin, että Leguanit menevät panssarivaunukomppanioille ja muut saavat Bibereitä. Toki taisteluvaunujen ristiinalistus panssarijääkärikomppanialle voi tuottaa päänvaivaa...

Entäpä ne porukat, joissa ei orgaanisena edes ole Leopardeja? Itselleni tulee mieleen moottoroidut taisteluosastot. Kannattaako ostaa uusia ja kalliita siltavaunuja?



Pystyy vaihtamaan. Onko se sitten järkevää, sitä minä epäilen vahvasti. Varmaan myös siltaa liikutteleva koneisto menee uusiksi? Jolloin jäljelle jää lähinnä alusta... jonka soisi olevan ennemmin peruskorjattu Leopard 2.



http://www.kmweg.com/home/military-bridges/leguan/26-m-bridge/product-information.html

Minä ymmärrän vaihdolla siis sen että vaunu teoriassa vain pudottaa kevyen sillan ja ottaa raskaamman kyytiin. Sen jälkeen matka ja tehtävä jatkuu ilman murheita. Jos tuo ei onnistu kannattaa hankkia suosiolla alustat ja zydeemit jotka sopivat yhteen sen raskaamman sillan kanssa. Ei mitään "tein itse ja säästin" -tyyppisiä näpryitä.

Kun rahoitus on mitä on niin pitää priorisoida. 100% rahoista tulee käyttää tst-vaunuja palveleviin välineisiin ( saa sitä siltaa pitkin silti muutkin ajaa ). Jos olisi rahaa voisi vaikka joka komppanialle hommata korvamerkityt siltapanssarit. Ei kai se huono asia olisi paitsi ehkä kalustokirjon takia. Kun vahvuudet elävässä todellisuudessa kuitenkin ovat tyyppia 2-3 kpl per pataljoona niin tuollaiseen luksukseen ei vain ole varaa.

Mikä lie BLG60-kaluston kunto? Niitähän siellä moottoroidussakin tst-osastossa nyt on. Jatkakoon muutenkin viisvitosalustaisen kaluston kanssa sen muutaman vuoden mitä nuo osastot vielä rivissä ovat. Epäilen että kaluston isojako on siellä aika pian ohjelmassa kun iso osa materiaalista lähtee lähivuosina Stenalle.
 
Minä ymmärrän vaihdolla siis sen että vaunu teoriassa vain pudottaa kevyen sillan ja ottaa raskaamman kyytiin. Sen jälkeen matka ja tehtävä jatkuu ilman murheita. Jos tuo ei onnistu kannattaa hankkia suosiolla alustat ja zydeemit jotka sopivat yhteen sen raskaamman sillan kanssa. Ei mitään "tein itse ja säästin" -tyyppisiä näpryitä.

Ilmeisesti Firmassa on ollut näitä projekteja jo niin monta, että myös varusmiehet ja reserviläiset ovat ehtineet traumatisoitua sankoin joukoin. :D

Kun rahoitus on mitä on niin pitää priorisoida. 100% rahoista tulee käyttää tst-vaunuja palveleviin välineisiin ( saa sitä siltaa pitkin silti muutkin ajaa ). Jos olisi rahaa voisi vaikka joka komppanialle hommata korvamerkityt siltapanssarit. Ei kai se huono asia olisi paitsi ehkä kalustokirjon takia. Kun vahvuudet elävässä todellisuudessa kuitenkin ovat tyyppia 2-3 kpl per pataljoona niin tuollaiseen luksukseen ei vain ole varaa.

Ehkä, ja onhan kalustosta muitakin kustannuksia. Kuuluisa hallitila maksanee ainakin miljoonan vuodessa esim. 16 Biberin osalta. ;)

Ei vaan, vakavasti, aloin laskeskelemaan. Postasin foorumille joskus Senaatin vuokria foorumille (tuolla ja aikaisemmissa viesteissä), ja ne olivat ihan järkyttävää luokkaa, keskimäärin yli 10 euroa neliöltä kuukaudessa. Se vastaa yleistä vuokra-asuntojen hintatasoa. Jos yksi vaunu vaatii 50 neliötä tilaa ja neliövuokra kuukaudessa on 12 euroa, niin yhden vaunun säilytys maksaa vuodessa 7 200 euroa. 16 vaunun säilytys maksaa näin ollen yli 100 000 euroa vuodessa. Jos siihen tulee vielä lämmityskuluja tms. päälle, niin käy entistä kalliimmaksi pelkkä varastointi. Puhumattakaan tietysti sitten käytön/huollon kustannuksista.

Mikä lie BLG60-kaluston kunto? Niitähän siellä moottoroidussakin tst-osastossa nyt on. Jatkakoon muutenkin viisvitosalustaisen kaluston kanssa sen muutaman vuoden mitä nuo osastot vielä rivissä ovat. Epäilen että kaluston isojako on siellä aika pian ohjelmassa kun iso osa materiaalista lähtee lähivuosina Stenalle.

Kyllä kai se ihan kohtuullisessa kunnossa on, teknisesti. Vahvensin aiempaa viestiä:

Mitä tulee T-55 alustaisiin erikoisvaunuihin niin kyse ei ole niiden kunnosta: osa tulee menemään käytännössä ajamattomina Stenalle. Kyse on suorituskyvystä: BLG-60 ei kanna Leopardia, VT-55 ei jaksa hinata Leopardia, jne. siksi ne on korvattava. Ainoat loppuun ajetut on T-55M:t, mutta näistä huonommat ovat jo menneet Stenalle kiertäen ampuma-alueiden kautta ja niistä puretulla varaosilla on ylläpidetty viimeisiä vaunuja jotka nekin alkavat olla loppuun ajettuja. Tässä tapauksessa luovutaan koko T-55 -perheestä jolla on selkeä merkitys mm huolto- ja varastointikustannuksiin kun voidaan luopua kokonaisesta järjestelmästä.
 
Kyllä naulan kantaan!. Ja kyllä ne on suorituskyvyltään vaikka muuten ei olekaan yhteensopiva.

Juuri näin.

Se on sitä parasta yhteensopivuutta, että jaksaa hoitaa hommansa.

Leo1 on varmaan toiseksi paras alustaratkaisu jos kakkoseen ei riitä rahkeet. On ainakin riittävän laajalti käytössä joten tukea ja varaosia löytyy vielä pitkään.
 
Kyllä kai se ihan kohtuullisessa kunnossa on, teknisesti. Vahvensin aiempaa viestiä:
Tarkoitin tuolla lähinnä hinausvaunuja. Käsittääkseni BLG-60:t ovat olleet käytössä enemmän. Lisäksi esijännitetyn sillan osalta tulee eteen jossain vaiheessa ylitykertojen määrä: metallin väsymistä johtuen silta voi pettää jos ylityksiä on liikaa. Näin on käynyt mm. Ruotsissa BLG-60:lle ja se johti Leopard:n lippaanvaihdon katolleen ja miehistön hukkumiseen jokeen.
 
Ilmeisesti Firmassa on ollut näitä projekteja jo niin monta, että myös varusmiehet ja reserviläiset ovat ehtineet traumatisoitua sankoin joukoin.

Erityisesti panssariaselaji on aihe, joka menee niin kirkkaasti tunteisiin, että tämä massatraumatisoituminen on varmasti aivan todellinen skenaario. :rolleyes: Jos vähän jossain päin valtakuntaa telaketjun kappale tippuu lattialle, niin ainakin 40 sivua syntyy tekstiä pelkästään tälle saitille. :eek:
 
Entäpä ne porukat, joissa ei orgaanisena edes ole Leopardeja? Itselleni tulee mieleen moottoroidut taisteluosastot. Kannattaako ostaa uusia ja kalliita siltavaunuja?

Onhan moottoroiduissa nykyään orgaanisena Leopardeja. Niinkun olen sanonut viimeksi viime viestissäni, niin moottoroitujen taisteluosastojen tulevaisuus lienee hyvin heikko. Erikoispsv:t lähtee alta ja uusia ei ole varaa hankkia. Esimerkkinä liikkeenedistäminen, viesti, tykistö jne....

Edit. Erillisyksiköt eli lähinnä erilliset PSVK:t joutunee pärjäilemään ilman apuja jos ei toimi kun mekkiyhtymän kanssa kimpassa.
 
Erityisesti panssariaselaji on aihe, joka menee niin kirkkaasti tunteisiin, että tämä massatraumatisoituminen on varmasti aivan todellinen skenaario. :rolleyes: Jos vähän jossain päin valtakuntaa telaketjun kappale tippuu lattialle, niin ainakin 40 sivua syntyy tekstiä pelkästään tälle saitille. :eek:
Panssariaselaji on yksinkertaisesti seksikkäintä mitä niinkin brutaali aihe kun sotiminen voi tarjota. Esim. Leon ja CV:n moottorin äänet jos ei ihan orgasmia tarjoa niin väreitä ainakin. ;)
 
Onhan moottoroiduissa nykyään orgaanisena Leopardeja. Niinkun olen sanonut viimeksi viime viestissäni, niin moottoroitujen taisteluosastojen tulevaisuus lienee hyvin heikko. Erikoispsv:t lähtee alta ja uusia ei ole varaa hankkia. Esimerkkinä liikkeenedistäminen, viesti, tykistö jne....

Edit. Erillisyksiköt eli lähinnä erilliset PSVK:t joutunee pärjäilemään ilman apuja jos ei toimi kun mekkiyhtymän kanssa kimpassa.

Poistetaan vielä Ällitällit niin porukka alkaa olla M/Kantakoski :)
 
Back
Top