Panssarivaunut

Saksahan modernisoi omia varastossa maanneita A4 vaunujaan A7 tasolle. Tässä yhteydessä putki päivitetään L44 -> L55. Ainakin L44 putkia saattaisi olla jokunen kappale edullisesti tarjolla, jos kiinnostusta on. En usko, että noita voi jatkaa hitsaamalla, vaan koko putki menee vaihtoon. Jos tuo edes niissä on se eniten kuluva osa..
 
Viimeksi muokattu:
Leopard 2A4:n myynti mihinkään on mahdotonta koska Saksa ei sitä salli. Suomi oli kiinnostunut 2000-luvun alussa mm. Ruotsin hyväkuntoisesta varastoidusta Strv121 lautasta, mutta koska kauppaehdot niin ne palasivat Saksaan leasingsopimuksen päätyttyä ja me ostimme huonompikuntoiset Saksasta itsellemme. Nyt osa ex-Strv121:stä palvelee Espanjassa ja osa taitaa olla Puolassa.
No tuo on sitten harvinaisen selvää.
Veikkaisin silti, että vaunujen myynti takaisin KMW:lle voisi tuoda paremmat rahat kuin stenaaminen, ehkä jopa niin että osan voisi vaihtaa varaosiin loppuja varten.
 
On Stenattu jo osa. Voi päivittää = sairaan kallista = ei rahaa. A4 lauttaa ei modernisoida, mutta pidetään yllä järkevän käyttöikänsä loppuun A6:n rinnalla. Rahoitus laitetaan nyt ja tulrveisuudessa vain A6:n. Esim. Jos A6:n a-tarviketta päivitetään on todennäköistä, että ei kannata enää uusia kalliilla A4:n piirilevytekniikkaan perustuvia ballistiikkalla kortteja, vaikka sinänsä samaa A-tarviketta muutoin voisi ampua molemmissa vaunutyypeissa.

Käsittääkseni ainuttakaan A4 ei ole stenattu, kannibalisoitu kyllä.
 
Saksahan modernisoi omia varastossa maanneita A4 vaunujaan A7 tasolle. Tässä yhteydessä putki päivitetään L44 -> L55. Ainakin L44 putkia saattaisi olla jokunen kappale edullisesti tarjolla, jos kiinnostusta on. En usko, että noita voi jatkaa hitsaamalla, vaan koko putki menee vaihtoon. Jos tuo edes niissä on se eniten kuluva osa..
Suomen pitäisi tehdä ehdottomasti sama kaikille A4 kalustolle.
 
Saksahan modernisoi omia varastossa maanneita A4 vaunujaan A7 tasolle. Tässä yhteydessä putki päivitetään L44 -> L55. Ainakin L44 putkia saattaisi olla jokunen kappale edullisesti tarjolla, jos kiinnostusta on. En usko, että noita voi jatkaa hitsaamalla, vaan koko putki menee vaihtoon. Jos tuo edes niissä on se eniten kuluva osa..
Putki on vain yksi osa ongelmaa eikä edes suurin.
 
Suomen pitäisi tehdä ehdottomasti sama kaikille A4 kalustolle.
Ei maksa vaivaa. Johan me kerran totesimme paremman vaihtoehdon olevan ostaa tilalle A6:t...
 
Saksahan modernisoi omia varastossa maanneita A4 vaunujaan A7 tasolle. Tässä yhteydessä putki päivitetään L44 -> L55. Ainakin L44 putkia saattaisi olla jokunen kappale edullisesti tarjolla, jos kiinnostusta on. En usko, että noita voi jatkaa hitsaamalla, vaan koko putki menee vaihtoon. Jos tuo edes niissä on se eniten kuluva osa..
Putken vaihtaminen ei vielä korjaa alustan ongelmia. Onhan noista ollut puhetta, että hydraulijärjestelmät kaipaa uusimista, moottorit on elinikänsä ehtoopuolella, ja alusta muutenkin pahimmissa yksilöissä läpikulunut. Eikä sitä putkeakaan ihan tuosta noin vain vaihdeta, jos ei vanha hydraulinen suuntausjärjestelmä kestä lisärasitusta. Juu, eihän ne ole meillä kun reilun vuosikymmenen olleet käytössä, mutta pitää muistaa että ne on kuitenkin käytettynä ostettu - eli valmistusvuodet on vähintään luokkaa 1980, eikä alkuperäinen omistaja ole välttämättä samalla tavalla valvonut vaunujen kuntoa.

Niin kuin ennenkin esille tuotu, 2A4:t ostettiin jottei tarvitsisi tehdä kallista modernisointia T-72:seen, ja 2A6:t ostettiin heti jottei tarvitsisi kunnostaa ja modernisoida 2A4:sta. Jos modernisointitarve on täytetty sillä, että hommattiin uusi vaunu tilalle, ei sitä rahaa ihan tuosta noin vaan löydy enää niiden poistuvien vaunujen peruskunnostukseen ja modernisointiin.
 
Putken vaihtaminen ei vielä korjaa alustan ongelmia. Onhan noista ollut puhetta, että hydraulijärjestelmät kaipaa uusimista, moottorit on elinikänsä ehtoopuolella, ja alusta muutenkin pahimmissa yksilöissä läpikulunut. Eikä sitä putkeakaan ihan tuosta noin vain vaihdeta, jos ei vanha hydraulinen suuntausjärjestelmä kestä lisärasitusta. Juu, eihän ne ole meillä kun reilun vuosikymmenen olleet käytössä, mutta pitää muistaa että ne on kuitenkin käytettynä ostettu - eli valmistusvuodet on vähintään luokkaa 1980, eikä alkuperäinen omistaja ole välttämättä samalla tavalla valvonut vaunujen kuntoa.

Niin kuin ennenkin esille tuotu, 2A4:t ostettiin jottei tarvitsisi tehdä kallista modernisointia T-72:seen, ja 2A6:t ostettiin heti jottei tarvitsisi kunnostaa ja modernisoida 2A4:sta. Jos modernisointitarve on täytetty sillä, että hommattiin uusi vaunu tilalle, ei sitä rahaa ihan tuosta noin vaan löydy enää niiden poistuvien vaunujen peruskunnostukseen ja modernisointiin.
Näinhän se on mennyt ja erittäin fiksusti on toimittu, tulevina vuosina käytettyjä kurantteja vaunuja ei vaan löydy Ainakaan Euroopasta merkittäviä määriä. Siksi uskon, että PV:stä löytyy älliä pitää A4:t tallessa senkin jälkeen kun ne on loppuunajettuja. Rungot on kuitenkin päivitettävissä A7++ tasolle tai miksei pidemmällekin kunhan uusia päivityksiä tulee. Päivitykset on tietysti hiivatin kalliita, mutta kuitenkin tehtävissä. Kotimaisin voimin voitaneen myös nyt raadoksi todettu vaunu saada käypään kuntoon "ei etulinjan" käyttöön jos paska osuu tuulettimeen.
 
Näinhän se on mennyt ja erittäin fiksusti on toimittu, tulevina vuosina käytettyjä kurantteja vaunuja ei vaan löydy Ainakaan Euroopasta merkittäviä määriä. Siksi uskon, että PV:stä löytyy älliä pitää A4:t tallessa senkin jälkeen kun ne on loppuunajettuja. Rungot on kuitenkin päivitettävissä A7++ tasolle tai miksei pidemmällekin kunhan uusia päivityksiä tulee. Päivitykset on tietysti hiivatin kalliita, mutta kuitenkin tehtävissä. Kotimaisin voimin voitaneen myös nyt raadoksi todettu vaunu saada käypään kuntoon "ei etulinjan" käyttöön jos paska osuu tuulettimeen.

Ainakin kun ne ajaa kasaan motarille.
 
Jotain on jo tehtykkin, mutta koska vaunut ovat kuluneita, muutos esim raivausvaunuksi on kallis.
Ensin kunnostetaan rungon järjestelmät ja sen jälkeen tehdään tarvittavat muutostyöt.

Silti on helppo olla samaa mieltä vaunujen tarpeesta, mutta se raha...

Sen verran täytyy aihetta sivuta, että tämä erikoisvaunujen tilanne on naurettava. Foorumilla on kailotettu vuositolkulla kalustokirjon kalleudesta ja "ei kannata hommata 20 kpl artikkelia X". Nyt 2A4:t ovat jo niin kuluneita, että tulee saatanan kalliit alustan peruskunnostuksetkin eteen ennen kuin konversiota pioneerikäyttöön voi edes ajatella. Samaan aikaan PV hankkii T-55:n kaltaisia kylmän sodan reliikkejä, Leopard 1 -alustaisia erikoisvaunuja, joita Hollanti korvaa Leopard 2 -alustaisilla erikoisvaunuilla. Käyttöikää kuulemma 2040-luvulle asti, mutta se nähdään tulevina vuosina...

Anna mun kaikki kestää.
 
Sen verran täytyy aihetta sivuta, että tämä erikoisvaunujen tilanne on naurettava. Foorumilla on kailotettu vuositolkulla kalustokirjon kalleudesta ja "ei kannata hommata 20 kpl artikkelia X". Nyt 2A4:t ovat jo niin kuluneita, että tulee saatanan kalliit alustan peruskunnostuksetkin eteen ennen kuin konversiota pioneerikäyttöön voi edes ajatella. Samaan aikaan PV hankkii T-55:n kaltaisia kylmän sodan reliikkejä, Leopard 1 -alustaisia erikoisvaunuja, joita Hollanti korvaa Leopard 2 -alustaisilla erikoisvaunuilla. Käyttöikää kuulemma 2040-luvulle asti, mutta se nähdään tulevina vuosina...
Anna mun kaikki kestää.

Onhan se noinkin.
Itse olen erikoisvaunujen vankka kannattaja ja ehdottomasti sitä mieltä, että erikoisvaunuja on aivan liian vähän. Lisäksi mielestäni optimaalista olisi jos vaunut olisivat samalla rungollla. Helpottaisi koulutusta ja huoltoa.

Olisi mielenkiintoista tietää paljon A4 alustan peruskorjaus maksaisi.
 
Sen verran täytyy aihetta sivuta, että tämä erikoisvaunujen tilanne on naurettava. Foorumilla on kailotettu vuositolkulla kalustokirjon kalleudesta ja "ei kannata hommata 20 kpl artikkelia X". Nyt 2A4:t ovat jo niin kuluneita, että tulee saatanan kalliit alustan peruskunnostuksetkin eteen ennen kuin konversiota pioneerikäyttöön voi edes ajatella. Samaan aikaan PV hankkii T-55:n kaltaisia kylmän sodan reliikkejä, Leopard 1 -alustaisia erikoisvaunuja, joita Hollanti korvaa Leopard 2 -alustaisilla erikoisvaunuilla. Käyttöikää kuulemma 2040-luvulle asti, mutta se nähdään tulevina vuosina...

Anna mun kaikki kestää.
Ei tankkimiehet noita Leo 1 halunneet. Muuhunkaan ei rahat riittäneet. Jos noita ei olisi ostettu ei olisi mitään. Eipä nuo A6:tkaan mihinkään budjettiin mahtuneet, mutta koska diili todettiin niin hyväksi se tehtiin muiden hankkeiden kustannuksella ja tuohon meni aika monen muun hankeen rahat. Ei sitä tarvitse uskoa, että A4:sta ei vaan ole varaa kunnon takia tehdä ainakaan suuressa mitassa erikoisvaunuja, mutta näette sitten tulevaisuudessa kun niitä ei tule. Toivottavasti saadaan edes siltavaunuja lisää, mutta enpä pidättäisi hengitystäni varsinkaan jos K9 optio toteutuu. Nämä kun tuppaa olemaan nollasumma pelejä.

Tämä on asia jossa toivon todella olevani väärässä.
 
Onhan se noinkin.
Itse olen erikoisvaunujen vankka kannattaja ja ehdottomasti sitä mieltä, että erikoisvaunuja on aivan liian vähän. Lisäksi mielestäni optimaalista olisi jos vaunut olisivat samalla rungollla. Helpottaisi koulutusta ja huoltoa.

Olisi mielenkiintoista tietää paljon A4 alustan peruskorjaus maksaisi.
Riippuu isosti siitä mitä tehdään.
 
Ei tankkimiehet noita Leo 1 halunneet. Muuhunkaan ei rahat riittäneet. Jos noita ei olisi ostettu ei olisi mitään. Eipä nuo A6:tkaan mihinkään budjettiin mahtuneet, mutta koska diili todettiin niin hyväksi se tehtiin muiden hankkeiden kustannuksella ja tuohon meni aika monen muun hankeen rahat. Ei sitä tarvitse uskoa, että A4:sta ei vaan ole varaa kunnon takia tehdä ainakaan suuressa mitassa erikoisvaunuja, mutta näette sitten tulevaisuudessa kun niitä ei tule. Toivottavasti saadaan edes siltavaunuja lisää, mutta enpä pidättäisi hengitystäni varsinkaan jos K9 optio toteutuu. Nämä kun tuppaa olemaan nollasumma pelejä.

Tämä on asia jossa toivon todella olevani väärässä.

Kyllä minä uskon, että ei ole varaa konvertoida erikoisvaunuja sinällään. Näkeehän sen jo ensimmäisen Patrialta hankitun erän hinnasta. Hollannin erikoisvaunujen hinnalla olisi saanut ehkä 1-2 Patrian konvertoimaa vaunua.

Lähinnä ihmettelen, kuinka meikäläiset Leopard 2A4:t ovat jo alustaltaan lopussa, mutta Hollannin vielä vanhemmat pioneerivaunut eivät - varsinkaan, kun Hollanti jo korvaa niitä. Tuntuu järjenvastaiselta, että molemmat väittämät olisivat tosia samanaikaisesti. Mutta kaipa tälle sitten löytyy jokin luonnollinen selitys. Kenties Hollannin pioneerivaunuilla on ajettu hallista hallin taakse tonkimaan hiekkakasaa ja ajettu vaunu sitten takaisin halliin, kun taas meikäläisillä Leopardeilla on ajettu harjoitusalueita ristiin rastiin ja tehty uljaita panssarihyökkäyksiä?

Toisaalta eivätkö T-55 alustaiset evakkomme ole alkujaankin pioneerivaunuiksi rakennettuja, ei myöhempiä konversioita? Tällöin on vaikea uskoa, että karkeasti saman ikäpolven Leo 1 pioneerivaunut olisivat paremmassa kunnossa. Mutta ehkä ne sitten ovat.

Lisäys: Entäpä jos noista Hollannista hankituista pioneerivaunuista siirrettäisiin pioneerivarustus parempikuntoisten 2A4:ien päälle? Voisi olla kustannustehokasta. Tai sitten ei.
 
Back
Top