Onko meillä tosiaan jo noi 2A4:t niin loppuun ajettuja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No tuo on sitten harvinaisen selvää.Leopard 2A4:n myynti mihinkään on mahdotonta koska Saksa ei sitä salli. Suomi oli kiinnostunut 2000-luvun alussa mm. Ruotsin hyväkuntoisesta varastoidusta Strv121 lautasta, mutta koska kauppaehdot niin ne palasivat Saksaan leasingsopimuksen päätyttyä ja me ostimme huonompikuntoiset Saksasta itsellemme. Nyt osa ex-Strv121:stä palvelee Espanjassa ja osa taitaa olla Puolassa.
On Stenattu jo osa. Voi päivittää = sairaan kallista = ei rahaa. A4 lauttaa ei modernisoida, mutta pidetään yllä järkevän käyttöikänsä loppuun A6:n rinnalla. Rahoitus laitetaan nyt ja tulrveisuudessa vain A6:n. Esim. Jos A6:n a-tarviketta päivitetään on todennäköistä, että ei kannata enää uusia kalliilla A4:n piirilevytekniikkaan perustuvia ballistiikkalla kortteja, vaikka sinänsä samaa A-tarviketta muutoin voisi ampua molemmissa vaunutyypeissa.
Mikähän ihme tässä olisi ideana? Heitin kulkee ihan yhtä hyvin MKA:n perässä ja Leopard alustana on kallis ja hankala huoltaa ja ylläpitää.En tarkoittanut mitään Nemo-tornia vaan ihan avotilaan tavallinen 120mm KRH lattiaan pultattuna.
Suomen pitäisi tehdä ehdottomasti sama kaikille A4 kalustolle.Saksahan modernisoi omia varastossa maanneita A4 vaunujaan A7 tasolle. Tässä yhteydessä putki päivitetään L44 -> L55. Ainakin L44 putkia saattaisi olla jokunen kappale edullisesti tarjolla, jos kiinnostusta on. En usko, että noita voi jatkaa hitsaamalla, vaan koko putki menee vaihtoon. Jos tuo edes niissä on se eniten kuluva osa..
No ei sitten.Käsittääkseni ainuttakaan A4 ei ole stenattu, kannibalisoitu kyllä.
Putki on vain yksi osa ongelmaa eikä edes suurin.Saksahan modernisoi omia varastossa maanneita A4 vaunujaan A7 tasolle. Tässä yhteydessä putki päivitetään L44 -> L55. Ainakin L44 putkia saattaisi olla jokunen kappale edullisesti tarjolla, jos kiinnostusta on. En usko, että noita voi jatkaa hitsaamalla, vaan koko putki menee vaihtoon. Jos tuo edes niissä on se eniten kuluva osa..
Ei maksa vaivaa. Johan me kerran totesimme paremman vaihtoehdon olevan ostaa tilalle A6:t...Suomen pitäisi tehdä ehdottomasti sama kaikille A4 kalustolle.
Putken vaihtaminen ei vielä korjaa alustan ongelmia. Onhan noista ollut puhetta, että hydraulijärjestelmät kaipaa uusimista, moottorit on elinikänsä ehtoopuolella, ja alusta muutenkin pahimmissa yksilöissä läpikulunut. Eikä sitä putkeakaan ihan tuosta noin vain vaihdeta, jos ei vanha hydraulinen suuntausjärjestelmä kestä lisärasitusta. Juu, eihän ne ole meillä kun reilun vuosikymmenen olleet käytössä, mutta pitää muistaa että ne on kuitenkin käytettynä ostettu - eli valmistusvuodet on vähintään luokkaa 1980, eikä alkuperäinen omistaja ole välttämättä samalla tavalla valvonut vaunujen kuntoa.Saksahan modernisoi omia varastossa maanneita A4 vaunujaan A7 tasolle. Tässä yhteydessä putki päivitetään L44 -> L55. Ainakin L44 putkia saattaisi olla jokunen kappale edullisesti tarjolla, jos kiinnostusta on. En usko, että noita voi jatkaa hitsaamalla, vaan koko putki menee vaihtoon. Jos tuo edes niissä on se eniten kuluva osa..
Näinhän se on mennyt ja erittäin fiksusti on toimittu, tulevina vuosina käytettyjä kurantteja vaunuja ei vaan löydy Ainakaan Euroopasta merkittäviä määriä. Siksi uskon, että PV:stä löytyy älliä pitää A4:t tallessa senkin jälkeen kun ne on loppuunajettuja. Rungot on kuitenkin päivitettävissä A7++ tasolle tai miksei pidemmällekin kunhan uusia päivityksiä tulee. Päivitykset on tietysti hiivatin kalliita, mutta kuitenkin tehtävissä. Kotimaisin voimin voitaneen myös nyt raadoksi todettu vaunu saada käypään kuntoon "ei etulinjan" käyttöön jos paska osuu tuulettimeen.Putken vaihtaminen ei vielä korjaa alustan ongelmia. Onhan noista ollut puhetta, että hydraulijärjestelmät kaipaa uusimista, moottorit on elinikänsä ehtoopuolella, ja alusta muutenkin pahimmissa yksilöissä läpikulunut. Eikä sitä putkeakaan ihan tuosta noin vain vaihdeta, jos ei vanha hydraulinen suuntausjärjestelmä kestä lisärasitusta. Juu, eihän ne ole meillä kun reilun vuosikymmenen olleet käytössä, mutta pitää muistaa että ne on kuitenkin käytettynä ostettu - eli valmistusvuodet on vähintään luokkaa 1980, eikä alkuperäinen omistaja ole välttämättä samalla tavalla valvonut vaunujen kuntoa.
Niin kuin ennenkin esille tuotu, 2A4:t ostettiin jottei tarvitsisi tehdä kallista modernisointia T-72:seen, ja 2A6:t ostettiin heti jottei tarvitsisi kunnostaa ja modernisoida 2A4:sta. Jos modernisointitarve on täytetty sillä, että hommattiin uusi vaunu tilalle, ei sitä rahaa ihan tuosta noin vaan löydy enää niiden poistuvien vaunujen peruskunnostukseen ja modernisointiin.
Näinhän se on mennyt ja erittäin fiksusti on toimittu, tulevina vuosina käytettyjä kurantteja vaunuja ei vaan löydy Ainakaan Euroopasta merkittäviä määriä. Siksi uskon, että PV:stä löytyy älliä pitää A4:t tallessa senkin jälkeen kun ne on loppuunajettuja. Rungot on kuitenkin päivitettävissä A7++ tasolle tai miksei pidemmällekin kunhan uusia päivityksiä tulee. Päivitykset on tietysti hiivatin kalliita, mutta kuitenkin tehtävissä. Kotimaisin voimin voitaneen myös nyt raadoksi todettu vaunu saada käypään kuntoon "ei etulinjan" käyttöön jos paska osuu tuulettimeen.
Siihen käyttöön pelkkä runkokin on liian kallis, kivi on halpaaAinakin kun ne ajaa kasaan motarille.
Siihen käyttöön pelkkä runkokin on liian kallis, kivi on halpaa
Jotain on jo tehtykkin, mutta koska vaunut ovat kuluneita, muutos esim raivausvaunuksi on kallis.
Ensin kunnostetaan rungon järjestelmät ja sen jälkeen tehdään tarvittavat muutostyöt.
Silti on helppo olla samaa mieltä vaunujen tarpeesta, mutta se raha...
Käyttöikää kuulemma 2040-luvulle asti, mutta se nähdään tulevina vuosina...
Sen verran täytyy aihetta sivuta, että tämä erikoisvaunujen tilanne on naurettava. Foorumilla on kailotettu vuositolkulla kalustokirjon kalleudesta ja "ei kannata hommata 20 kpl artikkelia X". Nyt 2A4:t ovat jo niin kuluneita, että tulee saatanan kalliit alustan peruskunnostuksetkin eteen ennen kuin konversiota pioneerikäyttöön voi edes ajatella. Samaan aikaan PV hankkii T-55:n kaltaisia kylmän sodan reliikkejä, Leopard 1 -alustaisia erikoisvaunuja, joita Hollanti korvaa Leopard 2 -alustaisilla erikoisvaunuilla. Käyttöikää kuulemma 2040-luvulle asti, mutta se nähdään tulevina vuosina...
Anna mun kaikki kestää.
Ei tankkimiehet noita Leo 1 halunneet. Muuhunkaan ei rahat riittäneet. Jos noita ei olisi ostettu ei olisi mitään. Eipä nuo A6:tkaan mihinkään budjettiin mahtuneet, mutta koska diili todettiin niin hyväksi se tehtiin muiden hankkeiden kustannuksella ja tuohon meni aika monen muun hankeen rahat. Ei sitä tarvitse uskoa, että A4:sta ei vaan ole varaa kunnon takia tehdä ainakaan suuressa mitassa erikoisvaunuja, mutta näette sitten tulevaisuudessa kun niitä ei tule. Toivottavasti saadaan edes siltavaunuja lisää, mutta enpä pidättäisi hengitystäni varsinkaan jos K9 optio toteutuu. Nämä kun tuppaa olemaan nollasumma pelejä.Sen verran täytyy aihetta sivuta, että tämä erikoisvaunujen tilanne on naurettava. Foorumilla on kailotettu vuositolkulla kalustokirjon kalleudesta ja "ei kannata hommata 20 kpl artikkelia X". Nyt 2A4:t ovat jo niin kuluneita, että tulee saatanan kalliit alustan peruskunnostuksetkin eteen ennen kuin konversiota pioneerikäyttöön voi edes ajatella. Samaan aikaan PV hankkii T-55:n kaltaisia kylmän sodan reliikkejä, Leopard 1 -alustaisia erikoisvaunuja, joita Hollanti korvaa Leopard 2 -alustaisilla erikoisvaunuilla. Käyttöikää kuulemma 2040-luvulle asti, mutta se nähdään tulevina vuosina...
Anna mun kaikki kestää.
Riippuu isosti siitä mitä tehdään.Onhan se noinkin.
Itse olen erikoisvaunujen vankka kannattaja ja ehdottomasti sitä mieltä, että erikoisvaunuja on aivan liian vähän. Lisäksi mielestäni optimaalista olisi jos vaunut olisivat samalla rungollla. Helpottaisi koulutusta ja huoltoa.
Olisi mielenkiintoista tietää paljon A4 alustan peruskorjaus maksaisi.
Ei tankkimiehet noita Leo 1 halunneet. Muuhunkaan ei rahat riittäneet. Jos noita ei olisi ostettu ei olisi mitään. Eipä nuo A6:tkaan mihinkään budjettiin mahtuneet, mutta koska diili todettiin niin hyväksi se tehtiin muiden hankkeiden kustannuksella ja tuohon meni aika monen muun hankeen rahat. Ei sitä tarvitse uskoa, että A4:sta ei vaan ole varaa kunnon takia tehdä ainakaan suuressa mitassa erikoisvaunuja, mutta näette sitten tulevaisuudessa kun niitä ei tule. Toivottavasti saadaan edes siltavaunuja lisää, mutta enpä pidättäisi hengitystäni varsinkaan jos K9 optio toteutuu. Nämä kun tuppaa olemaan nollasumma pelejä.
Tämä on asia jossa toivon todella olevani väärässä.