Panssarivaunut

ehtoopuolella ajelevasta 2A4 -laivastosta koottu Suomen panssariase vaati lähitulevaisuudessa raskaan modernisoinnin. Kiitos Hollannin kauppojen modernisointi suoritetaan hankkimalla 2A6-vaunuja tilalle. Kaksinkertaista panssarilauttaa ei ole siis tulossa, koska aiempi vaunukalusto alkaa olla loppu.

Onko mahdollista/kannattavaa väsätä poistuvista vaunuista jonkinmoista raivaus-, pioneeri-, lataus/ammuskuljetus-, muu erikoiskäyttö- vaunuja?

Muistelisin esim. Donetskin lentokentän taistelua läpi käyneen tekstin kertoneen aika karua kieltä siitä, miten kalliiksi raivauskykyisen vaunun puuttuminen (tai väärässä paikassa oleminen) voi käydä.
 
Joitain tiettyjähän suunnitellaan ja on tehtykin. Marksmanit siirrettiin kai jo kaikki kissa-alustalle. Olen myös kuullut huhuja, että joitain aikoinaan "vajaaksijääneitä määriä" erikoisvaunuista haaveiltaisiin nyt lisää.
 
Onko mahdollista/kannattavaa väsätä poistuvista vaunuista jonkinmoista raivaus-, pioneeri-, lataus/ammuskuljetus-, muu erikoiskäyttö- vaunuja?

Muistelisin esim. Donetskin lentokentän taistelua läpi käyneen tekstin kertoneen aika karua kieltä siitä, miten kalliiksi raivauskykyisen vaunun puuttuminen (tai väärässä paikassa oleminen) voi käydä.

Jotain on jo tehtykkin, mutta koska vaunut ovat kuluneita, muutos esim raivausvaunuksi on kallis.
Ensin kunnostetaan rungon järjestelmät ja sen jälkeen tehdään tarvittavat muutostyöt.

Silti on helppo olla samaa mieltä vaunujen tarpeesta, mutta se raha...
 
Tuossa äsken jotain mainitsin. Enempää en uskalla täsmentää, kun tulee jo kaupallisetkin salassapitovelvollisuudet vastaan.
 
Tuskinpa Leo 2 kalustoa tullaan stenaamaan ihan lähitulevaisuudessa koska perusrunko on päivitettävissä vielä pitkään.
 
Tuskinpa Leo 2 kalustoa tullaan stenaamaan ihan lähitulevaisuudessa koska perusrunko on päivitettävissä vielä pitkään.

Niin, mikäli sitä poliittista tahtoa (€) olisi niin mitähän noista oikein saisi aikaan tai kannattaisi tehdä. Raivaus ja evakuointi nyt varmoja, mutta mitäpä muuta. AMOS, ei ehkä, PSH, ei varmaankaan, HAPC, epätodennäköistä, IT-alusta, voisi olla todennäköisempi.
 
Vaunujen stenaaminen olisi kyllä typerä ratkaisu, sillä monikin maa voi tässä tilanteessa haikailla ihan pelkkien runkojenkin ostamista ja niiden peruskunnostamista. Saksakin otti jostain varastojen perukoilta satakunta vanhaa 2A4:ää ja päivittää ne 2A7:ksi.
Esimerkiksi Puola voisi olla varteenotettava myyntikohde, jos vaunuista todellakin halutaan eroon, sillä siellä haluttaisiin vanhoista T-72:ista eroon.

Tai sitten stenataan ne vielä varastoidut T-55M:t ja käytetään niiden varastointitilaa 2A4:ien varastointiin, ja säästetään ne pahan päivän varalle ajatuksella, että kunnostetaan sitten kun tarve tulee.
 
Tai sitten stenataan ne vielä varastoidut T-55M:t ja käytetään niiden varastointitilaa 2A4:ien varastointiin, ja säästetään ne pahan päivän varalle ajatuksella, että kunnostetaan sitten kun tarve tulee.

Viisvitosia ei varmaan ruuhkaksi saakka riitä? Vai puhutaanko taas laivaston varikosta? :)
 
Viisvitosia ei varmaan ruuhkaksi saakka riitä? Vai puhutaanko taas laivaston varikosta? :)
Olihan noita vielä viime talvella näkynyt, Naali 16 -harjoituksessa joulukuussa, tosin A2:n vaunuina. Ja "omien" vaunuina niitä oli vielä ainakin Arrow 15:ssä raivausvaunuina.
Tässä kuva Maavoimien FB-sivuilta tuosta Naali 16:sta. On kyllä vähän hoitamattomassa kunnossa, mutta näyttää yhä rullaavan.
15289256_1249879875035399_8109156063356148488_o.webp
 
Olihan noita vielä viime talvella näkynyt, Naali 16 -harjoituksessa joulukuussa, tosin A2:n vaunuina. Ja "omien" vaunuina niitä oli vielä ainakin Arrow 15:ssä raivausvaunuina.
Tässä kuva Maavoimien FB-sivuilta tuosta Naali 16:sta. On kyllä vähän hoitamattomassa kunnossa, mutta näyttää yhä rullaavan.
Katso liite: 16953

On varmasti vieläkin ykköskappaleita. Kun edellä oli kuitenkin puhe viisvitoset poistamalla aanelosille vapautettavasta varastotilasta niin kovin merkittävästä määrästä ei kaiketi puhuta?
 
Tuskinpa Leo 2 kalustoa tullaan stenaamaan ihan lähitulevaisuudessa koska perusrunko on päivitettävissä vielä pitkään.
On Stenattu jo osa. Voi päivittää = sairaan kallista = ei rahaa. A4 lauttaa ei modernisoida, mutta pidetään yllä järkevän käyttöikänsä loppuun A6:n rinnalla. Rahoitus laitetaan nyt ja tulrveisuudessa vain A6:n. Esim. Jos A6:n a-tarviketta päivitetään on todennäköistä, että ei kannata enää uusia kalliilla A4:n piirilevytekniikkaan perustuvia ballistiikkalla kortteja, vaikka sinänsä samaa A-tarviketta muutoin voisi ampua molemmissa vaunutyypeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaunujen stenaaminen olisi kyllä typerä ratkaisu, sillä monikin maa voi tässä tilanteessa haikailla ihan pelkkien runkojenkin ostamista ja niiden peruskunnostamista. Saksakin otti jostain varastojen perukoilta satakunta vanhaa 2A4:ää ja päivittää ne 2A7:ksi.
Esimerkiksi Puola voisi olla varteenotettava myyntikohde, jos vaunuista todellakin halutaan eroon, sillä siellä haluttaisiin vanhoista T-72:ista eroon.

Tai sitten stenataan ne vielä varastoidut T-55M:t ja käytetään niiden varastointitilaa 2A4:ien varastointiin, ja säästetään ne pahan päivän varalle ajatuksella, että kunnostetaan sitten kun tarve tulee.
Ei ole rahaa. Loputkin T-55M:t poistuvat kunhan saadaan Leopard 1 ARV:t maahan ja voidaan alkaa stenaamaan T-55-alustaisia tukivaunuja. BLG-60 kaluston poistuminen odottaa päätöstä lisäsiltavaunujen ostosta. T-55M jyrävaunut on jo korvattu Leopard 2 jyrävaunuilla, mutta T-55M+ jyrät roikkuvat reservissä vielä sen aikaa kun uudet joukot on saatu tuotettua.

Tilaa ei juuri vapaudu koska tuosta noin 60 vaunun T-55M lautasta on jo noin 2/3 viety ampuma-alueille maaleiksi ja T-55-alustaisien hinausvaunujen paikat halleissa ottaa Leo 1 alustaiset.

Leopard 2A4:n myynti mihinkään on mahdotonta koska Saksa ei sitä salli. Suomi oli kiinnostunut 2000-luvun alussa mm. Ruotsin hyväkuntoisesta varastoidusta Strv121 lautasta, mutta koska kauppaehdot niin ne palasivat Saksaan leasingsopimuksen päätyttyä ja me ostimme huonompikuntoiset Saksasta itsellemme. Nyt osa ex-Strv121:stä palvelee Espanjassa ja osa taitaa olla Puolassa.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten kun A4;t on kovin vanhoja niin torni pois ja tilalle 120mm KRH. Kai se sinne tornin paikalle mahtuu miehistöineen.
 
Sitten kun A4;t on kovin vanhoja niin torni pois ja tilalle 120mm KRH. Kai se sinne tornin paikalle mahtuu miehistöineen.
Ei vanhaan ja kuluneeseen kannata paukkuja tuhlata. Tästä on karmaiseva esimerkki jo olemassa BTR-50YVI vaunujen muodossa. Kun loppuun ajetut vaunut varustetaan kalliilla (sen aikaisella) huipputekniikalla lopputulos on että koko järjestelmän käytettävyys on huono kun alustat ei kestä tarvittavaa käyttöä.
 
Ei vanhaan ja kuluneeseen kannata paukkuja tuhlata. Tästä on karmaiseva esimerkki jo olemassa BTR-50YVI vaunujen muodossa. Kun loppuun ajetut vaunut varustetaan kalliilla (sen aikaisella) huipputekniikalla lopputulos on että koko järjestelmän käytettävyys on huono kun alustat ei kestä tarvittavaa käyttöä.

Noin anekdoottina, tuo BTR-50YVI oli pitkälle hepulle aika ahdistava kokemus.... Kävin kerran sisällä ja kiitin onneani, etten ole passarijoukkojen viestissä. :D
 
Back
Top