Panssarivaunut

Reiän koko on minulle täysin epäselvä, mutta miten olisi kairaus?

Silloin 1980 -luvulla porareiän halkaisija oli tyypillisesti 64 tai 76 mm kun tarvi ainoastaan irroittaa kalliota. Reunimmaisissa reijissä, jotka siis vieläkin näkyvät kalliopinnassa, käytettiin myös 51 mm. Kun reiän syvyys saattoi olla 15-20 m on kaikenlainen kairaaminen mahdotonta.
 
Silloin 1980 -luvulla porareiän halkaisija oli tyypillisesti 64 tai 76 mm kun tarvi ainoastaan irroittaa kalliota. Reunimmaisissa reijissä, jotka siis vieläkin näkyvät kalliopinnassa, käytettiin myös 51 mm. Kun reiän syvyys saattoi olla 15-20 m on kaikenlainen kairaaminen mahdotonta.

Jos oltais lyöty reijän teon jälkeen hyvin tiukka tulppa, jonka tarvittaessa voi poistaa?
 
Helsingistä en tiedä, enkä niin välitä, mutta E18 Turkuun on helpoin maailmassa sulkea. Tunneleita ainakin viisi kappaletta sellaisissa paikoissa ettei yli eikä ympäri pääse, kahden tunnelin välissä on vain syvä joki kallioiden välisessä avautumassa.

Se Turku - Helsinki osuus onkin hyvä esimerkki siitä kuinka mahdutetaan 170km moottoritietä 150km:n matkalle...
 
Everything You Ever Wanted to Know About Russia’s Massive Tank Force
The new Armata tank aside, Russia still prefers to improve existing designs
NightRehearsal270417-21-970x350.jpg


WIB LAND October 2, 2017 Charlie Gao
http://warisboring.com/everything-y...nk-force/?mc_cid=48ce3982f6&mc_eid=ec8b9a5a55
 
Kallioleikkauksia on tehty murrostusvalmiiksi vuosikymmeniä, samoin silloissa panostusvalmius oli vakiovaruste pitkään. Ei ole sotasalaisuuksia vaan varsin laajasti tiedossa. Homma loppui sinisilmäisyyteen ja poraustekniikan kehittymisen kautta muuttui osittain tarpeettomaksi.
 
Oli kyllä mielenkiintoista törmätä tuohon Suomen vuoden 2012 Annual Exchange of Military Information -dokumenttiin.

Siinä oli merkitty Panssariprikaatille luonnollisesti sen kahdelle mekanisoidulle taisteluosastolle 29 taistelupanssarivaunua kummallekin, mikä tekee yhteensä 58 silloisesta sadasta.

Loput 42 oli sitten sijoitettuna Karjalan prikaatiin, varmaankin sitten yksi 14 tankin kompania alistettuna yhdelle mekanisoidulle pataljoonalle.

Oli ihan mielenkiintoista lukea sitä lävitse.

Jospa sitten kun saamme loputkin Leo2A6:t Alankomaista, niin voitaisiin useammalle prikaatille antaa sitten ainakin kompania, mikäli pataljoona ei olisi toteutettavissa.

Nythän sitten virallisesti niitä Leo2A4:a on jo sijoitettu Jääkäriprikaatiin, Kainuun Prikaatiin, Karjalan Prikaatiin ja Maasotakouluun.

Meillähän käytännössä on Panssariprikaatin lisäksi kaksi mekanisoitua prikaatia, joista toinen on Karjalan prikaati ja toinen on sitten Porin prikaati. Jos tuosta antaisi molemmille ton 42 Leo2:sta, ja sitten Kainuun Prikaatille ja Jääkäriprikaatille 14:sta Leo2:n kompania (vähemmän näille sen takia, koska ovat jalkaväkipainotteisia prikaateja, eikä mekanisoituja) ja sitten olisi vielä tarpeeksi Leo2:sia jäljellä että pystyttäisiin perustamaan kolmas mekanisoitu taisteluosasto, johon saisi varmaankin suhkot edullisesti BMP2:t kylkeen, ja niitä uusia panssarihaupitsejahan meillä on jo, ja kranaatinheittimiä riittää myös.
 
Oli kyllä mielenkiintoista törmätä tuohon Suomen vuoden 2012 Annual Exchange of Military Information -dokumenttiin.

Siinä oli merkitty Panssariprikaatille luonnollisesti sen kahdelle mekanisoidulle taisteluosastolle 29 taistelupanssarivaunua kummallekin, mikä tekee yhteensä 58 silloisesta sadasta.

Loput 42 oli sitten sijoitettuna Karjalan prikaatiin, varmaankin sitten yksi 14 tankin kompania alistettuna yhdelle mekanisoidulle pataljoonalle.

Oli ihan mielenkiintoista lukea sitä lävitse.

Jospa sitten kun saamme loputkin Leo2A6:t Alankomaista, niin voitaisiin useammalle prikaatille antaa sitten ainakin kompania, mikäli pataljoona ei olisi toteutettavissa.

Nythän sitten virallisesti niitä Leo2A4:a on jo sijoitettu Jääkäriprikaatiin, Kainuun Prikaatiin, Karjalan Prikaatiin ja Maasotakouluun.

Meillähän käytännössä on Panssariprikaatin lisäksi kaksi mekanisoitua prikaatia, joista toinen on Karjalan prikaati ja toinen on sitten Porin prikaati. Jos tuosta antaisi molemmille ton 42 Leo2:sta, ja sitten Kainuun Prikaatille ja Jääkäriprikaatille 14:sta Leo2:n kompania (vähemmän näille sen takia, koska ovat jalkaväkipainotteisia prikaateja, eikä mekanisoituja) ja sitten olisi vielä tarpeeksi Leo2:sia jäljellä että pystyttäisiin perustamaan kolmas mekanisoitu taisteluosasto, johon saisi varmaankin suhkot edullisesti BMP2:t kylkeen, ja niitä uusia panssarihaupitsejahan meillä on jo, ja kranaatinheittimiä riittää myös.

@CV9030FIN valeli tässä taannoin realismin kylmää vettä niskaan omille haaveilleni aanelosten säilymisestä ruodussa. Olikohan se niin, että kaksi komppaniaa (max) säilytetään, muut varaosiksi / stenataan. Ei ole rahaa, niin ei ole rahaa.

Kaivelen viestin ehtiessäni, kirjoitan tätä kännyllä bussin penkiltä.
 
Selitä sanoin jos olet eri mieltä, tuo hymiö ei sano minulle mitään. Ei panssariprikaati voi olla olematta ja olemassa samaan aikaan.
 
@CV9030FIN valeli tässä taannoin realismin kylmää vettä niskaan omille haaveilleni aanelosten säilymisestä ruodussa. Olikohan se niin, että kaksi komppaniaa (max) säilytetään, muut varaosiksi / stenataan. Ei ole rahaa, niin ei ole rahaa.

Kaivelen viestin ehtiessäni, kirjoitan tätä kännyllä bussin penkiltä.
Muistelen tämän menneen jotenkin niin, että Suomen elämänsä ehtoopuolella ajelevasta 2A4 -laivastosta koottu Suomen panssariase vaati lähitulevaisuudessa raskaan modernisoinnin. Kiitos Hollannin kauppojen modernisointi suoritetaan hankkimalla 2A6-vaunuja tilalle. Kaksinkertaista panssarilauttaa ei ole siis tulossa, koska aiempi vaunukalusto alkaa olla loppu.
 
Back
Top