Panssarivaunut

Mie haluan kyllä nähdä kun räjäytätte maantietä varten tehdyn kallioleikkauksen. On meinaan "hieman" alkuvalmisteluja, että se kallio saadaan irti ja stabiililta sijaltaan irtokasana tielle.
Ei kun näin me ollaan suunniteltu ja näin me myös tehdään kun käsketään
 
Pääväylien varrella kasvaa vähän huonosti puita. Kasvaa paikoitellen mutta kun niitä kaatelee se rungon vahvin osuus jää sinne penkalle ja latva ei paljoa estettä tee.

Ei tee, mutta näistä tulee kovasti sotkua kestopäällystetielle johon voi telamiinoja nakata.
 
Mie haluan kyllä nähdä kun räjäytätte maantietä varten tehdyn kallioleikkauksen. On meinaan "hieman" alkuvalmisteluja, että se kallio saadaan irti ja stabiililta sijaltaan irtokasana tielle.

Kallioleikkauksen itsessään tekeminen tietä varten on huomattavasti hankalampaa kun siinä pitää saada siistiä jälkeä aikaan. Paikkojen hajoittaminen esteeksi räjäyttelemällä esteettisestä puolesta välittämättä onkin huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Kyllä sitä pioneerien hiluxeissa liikkuu sen verran pätevät vehkeet että panosreiät tulevat aika nopeasti. Varsinainen kallioleikkauksen sorruttava panoskenttä sitten onkin aika nopeasti tehty noihin reikiin.

Kallioleikkauksien sorruttaminen kuuluu kyllä ihan virallisestikin ohjelmaan tarvittaessa, eikä ole siis mitään keksittyä hapatusta:

"Murroste: Tielle tai muulle kulku-uralle kaadetuista puista, sorretuista kallioleikkauksista, sorretuista rakennuksista tai rakennetuista tie-esteistä muodostuva kulkueste. Murrosteisiin liittyy aina miinaryhmien ja -esteiden käyttö." @ http://www.defmin.fi/files/321/2525...elvitystyOryhmAn_vAliraportin_liitteet_1_.pdf


ps. kehtaisin arvata että jokaisesta strategisesti oleellisesta kallioleikkauksesta löytyy jo valmiit panostussuunnitelmat jotka on tehty valmiiksi.
 
ps. kehtaisin arvata että jokaisesta strategisesti oleellisesta kallioleikkauksesta löytyy jo valmiit panostussuunnitelmat jotka on tehty valmiiksi.
Ja jokaisesta sillasta. Joillain alueilla joka tierummusta. Tämä on omalla maa-alueellaan taistelevan puolustajan etu. Helvetin tyhmiähän me olisimme jos näin ei olisi! Tässä on kuitenkin ollut aikaa sen 70v suunnitella...
 
kehtaisin arvata että jokaisesta strategisesti oleellisesta kallioleikkauksesta löytyy jo valmiit panostussuunnitelmat jotka on tehty valmiiksi.
Helvetin tyhmiähän me olisimme jos näin ei olisi!
Emme tietenkään ole, vaikka tornihommille joissain piireissä välillä naureskellaankin. Kalliomurrosten suunnittelussa on laskettava, montako riviä reikiä pitää porata, jotta syntyvä louhoskasa olisi riittävän korkea. Usein tarvitaan myös kaivinkone poistaman irtomaata kallion päältä. Työtä ei kuitenkaan tee vihollisen edellä suluttava tulosuuntaan hermostuneesti pälyilevä pioneerijoukkue Hi-Luxeineen. Vaan tähän tarvitaan kunnon poravaunut sekä useinmiten kaivinkoneet. Sulutettavat sekä käytöön jäävät tiet käsketään ja sulutukset valmistellaan hyvissä ajoin etukäteen.

Muistaakseni 1980 -luvun alussa joku keksi, että kallioleikkausten rakentamisen yhteydessähän olisi edullista porata panosreiät valmiiksi. Näin tehtiinkin vähän aikaa kunnes eräässä kokeiluharjoituksessa pioneerit harjoittelivat tällaisten reikien panostamista. Oli talvi ja vettä täynnä olevat reiät tietenkin jäässä koko syvyydeltään. Siihen loppui tämä käytäntö.
 
Muistaakseni 1980 -luvun alussa joku keksi, että kallioleikkausten rakentamisen yhteydessähän olisi edullista porata panosreiät valmiiksi. Näin tehtiinkin vähän aikaa kunnes eräässä kokeiluharjoituksessa pioneerit harjoittelivat tällaisten reikien panostamista. Oli talvi ja vettä täynnä olevat reiät tietenkin jäässä koko syvyydeltään. Siihen loppui tämä käytäntö.
Ettei vain 7-tiellä olis harjoiteltu tätä kun muutenki rapautuu ja sortuu tielle seinät :rolleyes:

Nojoo asiaan, pointtini oli, että kyllä se (HUOM minun tiedoilla) kallion ampuminen tielle vaatii muutakin kuin hiluxin ja kasan räjähteitä.
 
Kapteeni E. Purasen pitkä, 67-sivuinen artikkeli "Pääteiden ja niiden suuntaisten panssariurien suluttamisesta" Tiede ja Ase -julkaisussa vuodelta -69.

Taulukossa 3 todetaan mm., että Suomenlahden rantamaan pääteillä on 'huomattavan estearvon omaavia' kallioleikkauksia 80 kilometrin välein. Aika harvakseltaan siis. Tosin kyse on 60-luvun tilanteesta.

Sivulta 287 (alkuperäistekstin sivunumero) alkaen selostetaan kallioleikkauksen murrostamista.

upload_2017-9-14_11-26-48.webp

upload_2017-9-14_11-29-21.webp

https://journal.fi/ta/article/view/47489/13364
 
Viimeksi muokattu:
Helsingistä en tiedä, enkä niin välitä, mutta E18 Turkuun on helpoin maailmassa sulkea. Tunneleita ainakin viisi kappaletta sellaisissa paikoissa ettei yli eikä ympäri pääse, kahden tunnelin välissä on vain syvä joki kallioiden välisessä avautumassa. VT2 JA KT110 onkin kimurantimpia sulkea läntiseen Suomeen johtavista teistä.
 
Helsingistä en tiedä, enkä niin välitä, mutta E18 Turkuun on helpoin maailmassa sulkea. Tunneleita ainakin viisi kappaletta sellaisissa paikoissa ettei yli eikä ympäri pääse, kahden tunnelin välissä on vain syvä joki kallioiden välisessä avautumassa. VT2 JA KT110 onkin kimurantimpia sulkea läntiseen Suomeen johtavista teistä.

Operaatio Pysäyttäkää turkulaiset? :rolleyes:
 
Emme tietenkään ole, vaikka tornihommille joissain piireissä välillä naureskellaankin. Kalliomurrosten suunnittelussa on laskettava, montako riviä reikiä pitää porata, jotta syntyvä louhoskasa olisi riittävän korkea. Usein tarvitaan myös kaivinkone poistaman irtomaata kallion päältä. Työtä ei kuitenkaan tee vihollisen edellä suluttava tulosuuntaan hermostuneesti pälyilevä pioneerijoukkue Hi-Luxeineen. Vaan tähän tarvitaan kunnon poravaunut sekä useinmiten kaivinkoneet. Sulutettavat sekä käytöön jäävät tiet käsketään ja sulutukset valmistellaan hyvissä ajoin etukäteen.

Muistaakseni 1980 -luvun alussa joku keksi, että kallioleikkausten rakentamisen yhteydessähän olisi edullista porata panosreiät valmiiksi. Näin tehtiinkin vähän aikaa kunnes eräässä kokeiluharjoituksessa pioneerit harjoittelivat tällaisten reikien panostamista. Oli talvi ja vettä täynnä olevat reiät tietenkin jäässä koko syvyydeltään. Siihen loppui tämä käytäntö.

Kai ne jäiset reijät auki saa paljon kevyemmällä kalustolla ja nopeammin tarvittaessa, kuin uusia alkaa poraamaan?
 
Kai ne jäiset reijät auki saa paljon kevyemmällä kalustolla ja nopeammin tarvittaessa, kuin uusia alkaa poraamaan?

Vesi laajenee jäätyessään, tunnet kenties ns. "hitaan dynamiitin"?

E: En tosin tiedä, oliko nyt kyse tästä ongelmasta, että jäätyvä vesi olisi halkonut kallion omia aikojaan.
 
Kai ne jäiset reijät auki saa paljon kevyemmällä kalustolla ja nopeammin tarvittaessa, kuin uusia alkaa poraamaan?
Keinoja on itse asiassa kaksikin:
1. Suolaa ja aikaa; tässä järjestyksessä.
2. Kompressorista tuleva ilma kuumenee ihan fysiikan lakien mukaan, mutta jäähtyy taas palautuessaan. Jos ei välissä ole pitkää letkua voi jään sulattaa paineilmalla, joka samalla puhaltaa kertyvän veden pois. Tämä tapahtuu hitaammin kuin uuden reiän poraus, mutta ei tarvita kuin letku ja mies kalustona. Sekä tietysti se kompura.
 
Jos vihulainen on jo ottanut Helsingin ja etenee kohti Turkua niin antaa mennä, turha enää siinä vaihessa pyristellä vastaan.:D

Kai sitä nyt kannattaa pitää edes jonkinlaista maihinnousualuetta puhtaana, jos apua on (olisi) tulossa. Merijalkaväkikin nousisi varmaan mieluummin valmiiksi hallussa olevalle maakaistaleelle, vaikkei Tallinnassa pääsisikään patsastelemaan paraatissa ennen siirtymistä itärintamalle? :)
 
Keinoja on itse asiassa kaksikin:
1. Suolaa ja aikaa; tässä järjestyksessä.
2. Kompressorista tuleva ilma kuumenee ihan fysiikan lakien mukaan, mutta jäähtyy taas palautuessaan. Jos ei välissä ole pitkää letkua voi jään sulattaa paineilmalla, joka samalla puhaltaa kertyvän veden pois. Tämä tapahtuu hitaammin kuin uuden reiän poraus, mutta ei tarvita kuin letku ja mies kalustona. Sekä tietysti se kompura.

Reiän koko on minulle täysin epäselvä, mutta miten olisi kairaus? Helppoa, halpaa ja nopeaa.
 
Reiän koko on minulle täysin epäselvä, mutta miten olisi kairaus? Helppoa, halpaa ja nopeaa.

Muutamia senttejä. Niitä poran reiän jälkiä näkyy pitkin Suomenmaata kallioleikkauksissa ja muualla.
 
Muutamia senttejä. Niitä poran reiän jälkiä näkyy pitkin Suomenmaata kallioleikkauksissa ja muualla.

No näin minä ajattelinkin. Mutta ei varmaan maksaisi ihmeitä suunnitella kapeaa kairaa ja tilata niitä 1000 kpl Kiinasta: jokaisen pioneeri-Hiluxin takakonttiin yksi.
 
Back
Top