Panssarivaunut

Karkeasti ottaen: vaunujen eliniästä käytetään 2/3 RA-koulutuksesta ja 1/3 säästetään sotaa varten. Suomi osti Saksan loppuvarastoimat vaunut jotka on valmistettu 1970-luvun lopusta ja 1980-alussa. Parempikuntoiset menivät Saksan omien A5:n alustoiksi, Ruotsiin ja Puolaan. Lisäksi Saksa jätti itselleen varastoon parempikuntoisia A4:a tulevaa varten. Tähän kun lisätään se, että me olemme noilla ajaneet jo yli 10v niin voidaan päätellä että elinikää ei välttämättä ole enää hirveästi jäljellä ilman täyttä peruskunnostusta.

Mitä tulee T-55 alustaisiin erikoisvaunuihin niin kyse ei ole niiden kunnosta: osa tulee menemään käytännössä ajamattomina Stenalle. Kyse on suorituskyvystä: BLG-60 ei kanna Leopardia, VT-55 ei jaksa hinata Leopardia, jne. siksi ne on korvattava. Ainoat loppuun ajetut on T-55M:t, mutta näistä huonommat ovat jo menneet Stenalle kiertäen ampuma-alueiden kautta ja niistä puretulla varaosilla on ylläpidetty viimeisiä vaunuja jotka nekin alkavat olla loppuun ajettuja. Tässä tapauksessa luovutaan koko T-55 -perheestä jolla on selkeä merkitys mm huolto- ja varastointikustannuksiin kun voidaan luopua kokonaisesta järjestelmästä.
 
Viimeksi muokattu:
Karkeasti ottaen: vaunujen eliniästä käytetään 2/3 RA-koulutuksesta ja 1/3 säästetään sotaa varten. Suomi osti Saksan loppuvarastoimat vaunut jotka on valmistettu 1970-luvun lopusta ja 1980-alussa. Parempikuntoiset menivät Saksan omien A5:n alustoiksi, Ruotsiin ja Puolaan. Lisäksi Saksa jätti itselleen varastoon parempikuntoisia A4:a tulevaa varten. Tähän kun lisätään se, että me olemme noilla ajaneet jo yli 10v niin voidaan päätellä että elinikää ei välttämättä ole enää hirveästi jäljellä ilman täyttä peruskunnostusta.

Tuo on uusi tieto ainakin allekirjoittaneelle. Itselleni on jäänyt aiemmista keskusteluista käsitys, että vaunut olisivat tulleet yleisesti 2A4-vaunujen joukosta edustaen koko skaalaa (pl. uusimmat 2A4:t, joita sakut myöhemmin modasivat A5:ksi), mutta ilmeisesti ne olivat sittenkin alkusarjojen vaunuja.

Vaunujen teknistä kuntoa metsästäessäni en nyt löytänyt aiemmalla käsitykselleni perusteita, mutta sen sijaan löytyi tämä:

https://defmin.fi/ajankohtaista/tie...nssarivaunujen_hankintaan.1322.news?1250_o=40

--

Suomen ja Saksan puolustusministeriöitten välisen hankintasopimuksen veroton kokonaishinta oli noin 70 miljoonaa euroa. 124 vaunun kappalehinnaksi muodostui noin 0,5 miljoonaa euroa, uuden Leopardin maksaessa noin 5-6 miljoonaa euroa. Hankittu kalusto on erinomaisessa kunnossa ja niiden eliniästä arvioidaan olevan jäljellä noin 75-80 prosenttia, mikä tarkoittaa vuosissa laskettuna noin 30 vuotta.

--

Puolustusministeriöltä erikoinen lausunto. Toki hankinta piti perustellakin jollakin. Silti on harhaanjohtavaa ilmaista asia noin ilman pienintäkään mainintaa, että vaunut vaativat moninkertaisesti hankintahintansa arvoisen peruskorjauksen/päivityksen n. 15 vuoden aikajänteellä.

Mitä tulee T-55 alustaisiin erikoisvaunuihin niin kyse ei ole niiden kunnosta: osa tulee menemään käytännössä ajamattomina Stenalle. Kyse on suorituskyvystä: BLG-60 ei kanna Leopardia, VT-55 ei jaksa hinata Leopardia, jne. siksi ne on korvattava. Ainoat loppuun ajetut on T-55M:t, mutta näistä huonommat ovat jo menneet Stenalle kiertäen ampuma-alueiden kautta ja niistä puretulla varaosilla on ylläpidetty viimeisiä vaunuja jotka nekin alkavat olla loppuun ajettuja. Tässä tapauksessa luovutaan koko T-55 -perheestä jolla on selkeä merkitys mm huolto- ja varastointikustannuksiin kun voidaan luopua kokonaisesta järjestelmästä.

En ymmärrä, jos ajamattomia vaunuja pistetään Stenalle. On CV90, on BMP-2, on MT-LB, on kuorma-autoja... Noilleko on niin hyvin liikkeenedistämiskalustoa, että veks vaan kaikki kaalilta ja mahorkalta haiskahtavat pioneerivaunut?

Ehkä tuo standardointi Leo ykkösen alustalla oleviin vaunuihin (ja T-55:n poisto) sitten kannattaa, jos ne länsivaunut saatiin riittävän halvalla ja riittävässä määrin. Mutta siltavaunuja ei Leo ykkösen alustalla ole meille vielä hankittu... joten siihen jää näillä näkymin aukko, jos BLG-60 romutetaan.

Osaakos joku muuten sanoa, paljonko noita T-55:n alustalla olevia pioneerivaunuja on Suomessa käytössä (tai Suomeen hankittu, tämä tieto lienee helpommin ja julkisemmin saatavissa)?
 
Puolustusministeriöltä erikoinen lausunto. Toki hankinta piti perustellakin jollakin. Silti on harhaanjohtavaa ilmaista asia noin ilman pienintäkään mainintaa, että vaunut vaativat moninkertaisesti hankintahintansa arvoisen peruskorjauksen/päivityksen n. 15 vuoden aikajänteellä.



En ymmärrä, jos ajamattomia vaunuja pistetään Stenalle. On CV90, on BMP-2, on MT-LB, on kuorma-autoja... Noilleko on niin hyvin liikkeenedistämiskalustoa, että veks vaan kaikki kaalilta ja mahorkalta haiskahtavat pioneerivaunut?

Ehkä tuo standardointi Leo ykkösen alustalla oleviin vaunuihin (ja T-55:n poisto) sitten kannattaa, jos ne länsivaunut saatiin riittävän halvalla ja riittävässä määrin. Mutta siltavaunuja ei Leo ykkösen alustalla ole meille vielä hankittu... joten siihen jää näillä näkymin aukko, jos BLG-60 romutetaan.

Osaakos joku muuten sanoa, paljonko noita T-55:n alustalla olevia pioneerivaunuja on Suomessa käytössä (tai Suomeen hankittu, tämä tieto lienee helpommin ja julkisemmin saatavissa)?

Kerrankos sitä virkamiehet valehtelevat silmät ja korvat täyteen.

T55 alusta ei taas pysy kevyempien liikkeessä mukana, joten ajatus käytöstä on huono, vaikka jaksaisivatkin esim. vetää ko. kalustoa.
Eikä kaikkea romua kannata säästää.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Osaakos joku muuten sanoa, paljonko noita T-55:n alustalla olevia pioneerivaunuja on Suomessa käytössä (tai Suomeen hankittu, tämä tieto lienee helpommin ja julkisemmin saatavissa)?

Siltavaunuja hankittiin Saksasta 16 kpl. Jyrävaunuja oli listattu SA-kokoonpanoihin yhteensä 8 kpl mutta niistä lienee nyt jo luovuttu. Evakuointivaunujen tarkkaa hankintamäärää en ole missään nähnyt. MEKTSTOS ja MOOTTSTOS kokoonpanoissa niitä on 26 kpl ja KARJPR:llä vielä lisää. Yhteensä siis ilmeisesti noin 35-40 kpl kahta eri alatyyppiä ( VT-55 ja JVBT-55 ).

Siltavaunuja on ollut julkisissa kokoonpanoissa niin että siellä on yksi Leo-2L tai 2 kpl BLG-60. Suoralla matikalla tarvittaisiin siis vähintään 4 kpl lisää mekanisoiduille tst-osastoille.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Onko missään ollut tietoa onko Leo1-vaunut jo Finlandiassa?

Asiahan ei sinänsä julkisille kuulu, mutta jännä nähdä koska motit tippuu rivistä. Liikkeenedistämiskalusto tippuu alta ja viestikalustoakaan ei ole. Nämä jutut on käyty sataan kertaan.
 
Jyrävaunuja oli listattu SA-kokoonpanoihin yhteensä 8 kpl mutta niistä lienee nyt jo luovuttu.
Hyva, jos ei ole taysin kangistuttu menneen maailman kaavoihin. Kukas se lauloi "viilaten ja hoylaten"? Kun jyrataan ja kynnetaan seka lisataan elektromagnetiikkaa kokonaisuuteen ja ulkoistetaan lahestulkoon kaikki tama rungosta
niin sitten alkaa melkein romu kun romu (siis vanhemmat, mutta teknisesti viela kunnossa olevat tankit) kaymaan:)
- modulaarisuudella kustannustehokkuus ylos;)
- ymmarsinko oikein etta asian tiimoilta on nykyisellaan paadytty nollasaldoon?
 
Määriin en sattuneesta syystä ota kantaa mutta on meillä mallikirjossa vielä BTS-2:akin sekä KAM-1 ja KAM-2...

KAM-1 ja KAM-2 ovat yksittäiset protovaunut joten ne eivät paljoa kokonaisuutta heilauta. Se oli minulle uusi tieto että BTS-2 on edelleen käytössä. Muistelin että se olisi jo heivattu samalla kuin MTU-20-siltavaunut. BTS-2:n hankintamäärää ei taida ollakaan missään näkynyt. Aina oppii uutta.

Tässähän heräilee epäilys että myös T-54 on edelleen käytössä :D
 
Hyva, jos ei ole taysin kangistuttu menneen maailman kaavoihin. Kukas se lauloi "viilaten ja hoylaten"? Kun jyrataan ja kynnetaan seka lisataan elektromagnetiikkaa kokonaisuuteen ja ulkoistetaan lahestulkoon kaikki tama rungosta
niin sitten alkaa melkein romu kun romu (siis vanhemmat, mutta teknisesti viela kunnossa olevat tankit) kaymaan:)
- modulaarisuudella kustannustehokkuus ylos;)
- ymmarsinko oikein etta asian tiimoilta on nykyisellaan paadytty nollasaldoon?

Meillä on valitettavasti vain viritetty israelilainen (?) jyrä Leo-2A4:n nokalle. Ihan noin scifistiseen ratkaisuun ei vielä päästy.
 
Siltavaunuja hankittiin Saksasta 16 kpl. Jyrävaunuja oli listattu SA-kokoonpanoihin yhteensä 8 kpl mutta niistä lienee nyt jo luovuttu. Evakuointivaunujen tarkkaa hankintamäärää en ole missään nähnyt. MEKTSTOS ja MOOTTSTOS kokoonpanoissa niitä on 26 kpl ja KARJPR:llä vielä lisää. Yhteensä siis ilmeisesti noin 35-40 kpl kahta eri alatyyppiä ( VT-55 ja JVBT-55 ).

Siltavaunuja on ollut julkisissa kokoonpanoissa niin että siellä on yksi Leo-2L tai 2 kpl BLG-60. Suoralla matikalla tarvittaisiin siis vähintään 4 kpl lisää mekanisoiduille tst-osastoille.

Kuulostaa pahalta, tosin ei yllättävältä: vahvuus putoaa jokaisella hankintakierroksella. 35-40 vaunua muuttuu 16 vaunuksi. Fantastista! :(

No, ehkä noita hankitaan lisää jossakin vaiheessa. Toivottavasti myös siltavaunuja hankitaan samalla alustalla, vaikka ne eivät Leopardia kantaisikaan, koska Leo 2:n alustalle asennettuja Leguaneja ei kuitenkaan ole varaa ostaa riittävästi.
 
Voisiko joku selventää että mikä ero on miinajyrän ja miina-auran käyttötarkoituksessa? Suomessahan on jonkun verran Urdan-merkkisiä miinajyriä ja sitten erikoisversio Leo 2R. Onko miinajyrä kiinteänä vaunussa vai voidaanko se liittää mihin tahansa tst-Leoon?

Millä tst-vaunujen a-tarvikkeet kuljetetaan taistelu-alueelle, täydennyspaikkaan? Kuorma-autoissa vai onko tykin ammuksilla jokin panssaroitu vaunu jolla voidaan ajaa sirpalesuojassa? Vaunujoukkueelle vietävä täydennys painaa varmaan jotain yli 10 tonnia.
 
Millä tst-vaunujen a-tarvikkeet kuljetetaan taistelu-alueelle, täydennyspaikkaan? Kuorma-autoissa vai onko tykin ammuksilla jokin panssaroitu vaunu jolla voidaan ajaa sirpalesuojassa? Vaunujoukkueelle vietävä täydennys painaa varmaan jotain yli 10 tonnia.

Kyllä se ihan kuorma-auto on, jollain PVn videolla jopa näkyy tämä toimitus.
 
35-40 vaunua muuttuu 16 vaunuksi.
+
Leo 2:n alustalle asennettuja Leguaneja ei kuitenkaan ole varaa ostaa riittävästi.

Alapas nyt: eikos Leguaaneja ostettu tasan, tulen alla toimivia, tela-alustaisia - ja Sisu alustalle, jotka ehtivat vikkelammin paikanpaalle (joka taytyy kuitenki olla jo "varmistettu")

Millä tst-vaunujen a-tarvikkeet kuljetetaan taistelu-alueelle, täydennyspaikkaan? Kuorma-autoissa vai onko tykin ammuksilla jokin panssaroitu vaunu jolla voidaan ajaa sirpalesuojassa? Vaunujoukkueelle vietävä täydennys painaa varmaan jotain yli 10 tonnia.
+
Kyllä se ihan kuorma-auto on

Olenkin odotellut, etta joku taman keksii. Pidan kuitenkin telatykiston osalta (ostetaas nyt kuitenkin ne Warthog'it kun niihin saa nosturillisia perakarryja suoraan tehtaalta:)) tata puutetta vakavampana. koska niiden pitaa pysya jatkuvasti (liikkumisesta huolimatta) kaytettavissa. Kun taas tst-psv kaytto on enemman pulssimaista (ei siis tasaista, vaan intervalli! PIIP! ja sitten taas lepopulssiin).- tuossa saattaa tulla samalla mahdollisuus ammustaydennykseen, levossa ja vaikeammin tiedusteltavassa/ paikannettavassa paikassa kuin mita telatykit, joiden jokainen "suorite" saattaa kutsua vastavierailun melko valittomasti paikalle
 
Jenkit ovat päättäneet varustaa Sep V2 Abramssit Trophy APS:llä.

US Army M1A2 Sep V2 MBT tanks fitted with Israeli Trophy active protection system
https://www.armyrecognition.com/oct..._israeli_trophy_active_protection_system.html
The US Army has finally decided to install the Israeli-made Trophy active protection system on M1A2 Abrams SEP V2 main battle tank (MBT)in response to an urgent request. In September 2017, United States governments has published a contract to its official website announcing a contract for General Dynamics Land Systems Inc. to integrate Trophy on an Armor Brigade Combat Team’s M1A2 SEPv2 MBTs.

US_Army_M1A2_Sep_V2_MBT_tanks_fitted_with_Israeli-made_Rafael_Trophy_active_protection_system_against_missile_and_rocket_925_001.jpg

Rafael Trophy active protection system mounted on Abrams M1A2 main battle tank

Israel army has been deploying the Trophy active protection systems on its Merkava IV tanks since 2009. It has also been installed on the Namer heavy infantry fighting vehicle and the Eitan, a new wheeled armored personnel carrier set to be introduced into Israeli infantry battalions next year.

Trophy is a situational awareness and Active Protection Hard Kill (HK) System (APS) which is available in three main configurations: HV (Heavy armored Vehicle), MV (Medium and Light Armored Vehicle) and LV (Light Armored Vehicle). Both configurations dramatically boost the force’s survivability, and provide a vital add-on capability for the maneuvering combat teams.

Trophy-HV protects heavy (>30 ton) and medium weight (>15 ton) armored vehicles from a wide variety of threats ranging from rockets, ATGMs (Anti-Tank Guided Missiles) and platform-fired High-Explosive Anti-Tank (HEAT) rounds. Trophy-HV offers 360° protection in azimuth, as well as extensive elevation coverage, while maintaining a pre-defined safety zone for friendly troops on the ground. The neutralization process is initiated only if the threat is about to hit the vehicle.

The first battlefield success of the Trophy occurred on March 1, 2011, when the system knocked out a rocket-propelled grenade fired at close distance to an IDF (Israeli Defense Force) Merkava Mark-IV tank close to the Gaza border. The Trophy system was also effective during other operations, including Operation Protective Edge in 2014, when no Israeli tanks were lost in Gaza.
 
Kuulostaa pahalta, tosin ei yllättävältä: vahvuus putoaa jokaisella hankintakierroksella. 35-40 vaunua muuttuu 16 vaunuksi. Fantastista! :(

No, ehkä noita hankitaan lisää jossakin vaiheessa. Toivottavasti myös siltavaunuja hankitaan samalla alustalla, vaikka ne eivät Leopardia kantaisikaan, koska Leo 2:n alustalle asennettuja Leguaneja ei kuitenkaan ole varaa ostaa riittävästi.

Tst-vaunujen määrä on pudonnut 60% joten tuon voi myös ajatella olevan ihan linjassa. Viisvitosen alustalle rakennettuja vehkeitä tarvitaan sitä paitsi kaksi tekemään yhden tehokkaamman hommat. Eli laskuukaavaa hiukan pyörittelemällä hinureita onkin entistä enemmän :rolleyes:

Mitä Leguan-siltavaunuihin tulee niin eipä taida käytettyjä löytyä markkinoilta. Uutta vaan tilaukseen jos lisää halutaan.
 
Tuolla tankit on pudotettu 700:sta 200:aan, mutta tukivehkeissa loytyy! Tasan samat 200; Ostosten paikka? Vaikeasti huollettavia, toki, jos ei muuta samoilla alustoilla:

Name Origin Type Number Image Details
Trojan UK Assault breacher vehicle 32[57] Trojan is based on the Challenger 2 chassis and is designed to breach through enemy defences, such as walls or fortifications, and clear paths through minefields. The Trojan is equipped with the Python Minefield Breaching System.[86]
Titan UK Armoured vehicle-launched bridge 33[57] The Titan is an armoured bridge launcher based on the Challenger 2 chassis with the capability to deploy a bridge up to 60 meters long.[87]
CRARRV UK Armoured recovery vehicle 75[73] Based on the Challenger 1 chassis and is designed to recover and repair damaged or incapacitated tanks.[88]
Terrier UK Combat engineering vehicle 60[63] Provides mobility support (obstacle and route clearance), counter-mobility (digging of anti-tank ditches and other obstacles) and survivability (digging of trenches and Armoured Fighting Vehicle slots).[89]
 
Voisiko joku selventää että mikä ero on miinajyrän ja miina-auran käyttötarkoituksessa? Suomessahan on jonkun verran Urdan-merkkisiä miinajyriä ja sitten erikoisversio Leo 2R. Onko miinajyrä kiinteänä vaunussa vai voidaanko se liittää mihin tahansa tst-Leoon?

Äkkiseltään tulee mieleen, että miinajyrän tarkoitus olisi miinatiedustelu. Varsinaiseen raivaukseen sitten nuo miina-aurat. Mutta tämä on vain mutu. Lisäksi on teknisiä eroja, esim. laskurilla varustettu herätteestä räjähtävä pohjamiina voi olla vaikea laukaista ajamalla jyrällä sen päältä, mutta auralla senkin saa työnnettyä sivuun.

Mitä Leguan-siltavaunuihin tulee niin eipä taida käytettyjä löytyä markkinoilta. Uutta vaan tilaukseen jos lisää halutaan.

Tarkoitin, että ei ole varaa tilata Patrialta Leguan-siltoja Leo 2:n alustalla niin paljon kuin olisi tarve. Joten mennään nykyisillä tai tilataan vain kourallinen lisää.

Tehtiin sitten miten vain, niin koska uusia ja hienoja siltavaunuja ei saatu riittävästi, hankitaan lisäksi kevyempien vaunujen liikkeen edistämiseen kykeneviä käytettyjä Biebereitä (Leo 1 alustainen siltavaunu), joilla korvataan BLG-60:n suorituskyky. Belgiallahan on myös Leguan-sillalla varustettuja Leo 1 alustaisia siltavaunuja, mutta liekö niitä kaupan.
 
Back
Top