Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Paino ja kustannukset eivät toki ole suoraan verrannolliset. Karkea yhteys asioiden välillä kuitenkin lienee lentolaitteiden tapaan myös panssarivaunuissa?
Raskauden merkityksestä työn osuuteen on vaikea sanoa. Voi olla kohtuullista olettaa, että osia on suunnilleen sama määrä saman aikakauden ja suunnittelufilosofian vaunuissa raskaudesta riippumatta, mutta henkilötyövuosien osalta olisin varovaisempi. Jos osan paino kolminkertaistuu esim. 20 kg ---> 60 kg, niin se asettaa omat haasteensa työskentelylle.
Kirjoitat, ettei suurinta osaa massasta tarvitse uusia. Ei toki ole pakko, mutta uusittaessa moottoria, voimansiirtoa, hydrauliikkaa ym. ovat uusittavat komponentit lähtökohtaisesti järeämpiä raskaammassa vaunussa. Se näkyy ihan varmasti myös osien hinnassa. Analogia ei ole kovin läheinen, mutta kun hydrauliikasta oli puhe, niin saman valmistajan (COMPAC) hyvin samanlaiset hallitunkit 2 ja 3 tonnin kuormalle maksavat 359 ja 499 euroa kumpainenkin. Hinta ei nouse lineaarisesti kapasiteettiin nähden, mutta varsin lähelle kuitenkin. Samalla tavalla epäilisin, että henkilöauton ja kuorma-auton moottorin korvaamisen hinnassa on merkittävästi eroa (jos siis verrataan jotakin Volvoa ja Scaniaa eikä Ferraria ja Scaniaa).
Vaikka olisi rahaa kunnostaa ja modata kaikki A4:set, niin mitä sitten?
Mistä niille saataisiin organisaatio ympärille, tukevista välineistä (vaunut) on nytkin huutava pula, joten vaikka vaunuja olisikin, ei niistä saataisi muodostettua toimivia joukkoja.
Ei kai uutta tykkiä, muistaakseni halusivat pitää L44:n. Noita artikkelissa mainittuja uusia ammuksia pystytään ampumaan kaikista 120 millisistä kanuunoista.Tässä on jollain tasolla kuvattu Puolan päivitystä. Ei ihme jos maksaa. Siitähän tulee täysin uusi tankki. (kaikki elektroniikka, sensorit, panssarointi, tykki, ammukset jne).
http://www.defence24.com/288110,pol...s-contribution-to-the-modernization-programme
Ei kai uutta tykkiä, muistaakseni halusivat pitää L44:n. Noita artikkelissa mainittuja uusia ammuksia pystytään ampumaan kaikista 120 millisistä kanuunoista.
Tykki ja ampumatarvike ovat valmistajan mukaan yhteensopivia ilman noita artikkelissa mainittuja mekaanisia muutoksiakin.Etupää säilyy, takapää kokee ainakin merkittäviä modifikaatioita jos ei mene uusiksi.
The detailed information is yet to be released, however the available data suggests that the tank’s cannon is going to be modified as well. Changes of the recoil mechanism, loading system and the breech mechanism, along with modifications of the targeting-ballistic computer, are all required to be implemented, in order to utilize the DM11 and DM63 ammunition. The new ammo has an increased level of effectiveness, in comparison with the projectiles that were being used earlier. The software of the computer needs to be updated with the data pertaining the newly implemented projectiles.
Kyseessä siis T55 vittaukseni. Koska tämä asiayhteys ei nyt oikein näytä pysyvän kasassa, niin väännän vähän rautalankaa: Aivan sama missä tehtävässä se siellä ajelee- miinajyränä näytti olevan Arrow-16:ssa, ja asiana suhteen yhdentekevää onko enää käytössä: 262-2 on, kuten numerosta näkyyy, alkupään vaunuja joita on Suomeen tuotu. Tuli itselle itselle alle perushuollettuna, helvetin kauan sitten. Kyse oli siitä että käytössä olevia vaunuja on ollut tapana huoltaa, purkamalla ne atomeiksi ja laittamlalla kuntoon. Kuvittelin että 2A4:n kohdalla olisi toimittu samoin, mutta nyt minua on sivistetty ja ymmärrän paremmin.Tarvitaan maaleja radalle.
Saattahan siellä olla - välillä siltä näyttää, myös jos seuraa tätä keskustelua. Vai onko kopterihankinta hyvin, entäs ilmatyynyt, ja DDR:n hankintaakin taisi tuossa joku jossain irvailla ... miten MLRS ja vaikkapa jalkaväkimiinat. Veronmaksajalla on ihan syytä olla hieman huolissaan. Otapa se asento uudelleen, ja pipo päähän.Meillä on niin älyvapaita pellejä PV:n johdossa, tai ehkäpä haluavat tahallaan rapauttaa puolustuskykymme siten että tuliterät A4:t ollaan nyt sulattamassa rauhan auroiksi. Asia kunnossa, lakki päästä, lepo
Tätä en nyt ymmärrä; siis 2A4 vaunuja käytetään 30-luvulle, vai mitä tarkoitat? Mun laskuoppi ei nyt täsmää tähän. Jos ne poistuu sitä mukaa kun 2A6:ia tulee käyttöön, niin kai ne poistetaan tässä lähiaikoina(mitä siinä sitten meneekään aikaa). Ja tuolta CV9030FIN kommentista olin lukevinani että Saksa ei tavannut hyväksyä vaunujen myyntiä muualle(en tiedä mikä voima heillä on tämmöistä säätää - mutta mikäs ettei, ihan ymmärrettävää, jos kauppasopimuksessa näin lukee). Jos kukaan viitsi lukea noita hintoja, niin Saksan omista varastoista kuittaavat vaunuja rapiat 320.000 euron hintaan ja ehkä eivät meidän romuja kaipaa.Ei niitä vielä sulateta, niillä on elinikää vielä tuonne 30-luvulle.
Jep - tästä ollaan samaa mieltä, ja ymmärrän linkkauksesi www.vauva.fi -sivustoille nyt paremmin.Raskaudella on suuri merkitys kustannuksiin
Niin ja tämä; siis tämä liittyy tuohon ensimmäiseen kommenttiin. En puhunut mitään siitä mitä tuolla viisivitosella tekee, vaan kyse oli siitä kuinka vaunun ylläpito ja huoltokustannukset otetaan tai ei oteta huomioon budjetoitaessa päivitystä.Älkääkä nyt edes vahingossakaan kuvitelko niillä T-55ämmillä olevan mitään tosiallista käyttöä tositilanteissa.
ajattelin jo siirtyä muihin kohteisiin aiheuttamaan mielipahaa, mutta kun tähän tuli niin monenlaatuista kommenttia - pakko vähän veistellä vielä:
Kyseessä siis T55 vittaukseni. Koska tämä asiayhteys ei nyt oikein näytä pysyvän kasassa, niin väännän vähän rautalankaa: Aivan sama missä tehtävässä se siellä ajelee- miinajyränä näytti olevan Arrow-16:ssa, ja asiana suhteen yhdentekevää onko enää käytössä: 262-2 on, kuten numerosta näkyyy, alkupään vaunuja joita on Suomeen tuotu. Tuli itselle itselle alle perushuollettuna, helvetin kauan sitten. Kyse oli siitä että käytössä olevia vaunuja on ollut tapana huoltaa, purkamalla ne atomeiksi ja laittamlalla kuntoon. Kuvittelin että 2A4:n kohdalla olisi toimittu samoin, mutta nyt minua on sivistetty ja ymmärrän paremmin.
Tämä huolto oli taas relevantti asia sen vuoksi, että argumenttina on käytetty sitä että vaunujen päivittäminen on kallista mm. siksi että ne "laitetaan atomeiksi". Pyrin vain vasta-argumentoimaan tämän kustannustekijän merkittävyyttä .. eli jos on vaunuja, niitä joka tapauksessa huolletaan ja aika-ajoin "laitetaan atomeiksi". (ja ennenkuin joku pääsee laukomaan tästä; niin eihän niitä oikeasti laiteta atomeiksi - kyseessä on kielikuva)
Saattahan siellä olla - välillä siltä näyttää, myös jos seuraa tätä keskustelua. Vai onko kopterihankinta hyvin, entäs ilmatyynyt, ja DDR:n hankintaakin taisi tuossa joku jossain irvailla ... miten MLRS ja vaikkapa jalkaväkimiinat. Veronmaksajalla on ihan syytä olla hieman huolissaan. Otapa se asento uudelleen, ja pipo päähän.
Tätä en nyt ymmärrä; siis 2A4 vaunuja käytetään 30-luvulle, vai mitä tarkoitat? Mun laskuoppi ei nyt täsmää tähän. Jos ne poistuu sitä mukaa kun 2A6:ia tulee käyttöön, niin kai ne poistetaan tässä lähiaikoina(mitä siinä sitten meneekään aikaa). Ja tuolta CV9030FIN kommentista olin lukevinani että Saksa ei tavannut hyväksyä vaunujen myyntiä muualle(en tiedä mikä voima heillä on tämmöistä säätää - mutta mikäs ettei, ihan ymmärrettävää, jos kauppasopimuksessa näin lukee). Jos kukaan viitsi lukea noita hintoja, niin Saksan omista varastoista kuittaavat vaunuja rapiat 320.000 euron hintaan ja ehkä eivät meidän romuja kaipaa.
Jep - tästä ollaan samaa mieltä, ja ymmärrän linkkauksesi www.vauva.fi -sivustoille nyt paremmin.
Niin ja tämä; siis tämä liittyy tuohon ensimmäiseen kommenttiin. En puhunut mitään siitä mitä tuolla viisivitosella tekee, vaan kyse oli siitä kuinka vaunun ylläpito ja huoltokustannukset otetaan tai ei oteta huomioon budjetoitaessa päivitystä.
Ja lopuksi: yritin ainoastaan hahmottaa sitä mistä päivityskustannus muodostuu, kuten nähdäkseni myös veljet @Einomies1 ja @Mustaruuti pyrkivät tekemään - paloittelemalla tuota päivitystä julkaistuihin kauppahintoihin. Lienee selvää, että Rheinmetallin päivityspaketin hinta on osa Krauss-Maffei Wegmannin tarjousta ja Saksan puolustusmisiteriön tekemää tilausta. KMW:n raha on 760M€ (104 vaunua) ja Rheinmetallin osuus näyttäisi olevan 118M€(104 vaunua: In the process, Rheinmetall specialists will be eliminating obsolescent features in the fire control computers and control consoles as well as installing a new laser rangefinder and thermal imaging device. .. Rheinmetall will be supplying the new L55A1 gun for the 68 Leopard 2A4 MBTs to be modernized.), ja siis tästä voinee tehdä uskaliaan arvauksen, että päivitys 2A4 > 2A7V on kalliimpi kuin 2A5/2A6 > 2A7V. Lisäksi on mahdollista että 22M€ kuluu noiden 68 kpleen 2A4 hankintaan. Eli muuta kuin Rheinmetalin prjektia on tuosta KMW:n hinnasta 620M€.
Tässä vaiheessa unohdan tämän sillä on huomattavissa asiantuntijalausunnoista, että koska se maksaa 5-8 miljoonaa per vaunu, ja meidän ei ole tarkoitus hankkia lisää vaunuja: näin on säädetty, eihän meillä ole joukkojakaan, saati varastotilaa. Koska meidän puolustusbudjetti on mitä on ja ainoastaan jos noi vaunut lentäisi, so. olisi ilmavoimien, rahaa löytyisi puolustusbudjetin ulkopuolelta .. tai toki niitä voi jo löytyä merivoimilta varastosta.
@Sarek1 @Gyllis1 @Falangi , tämä voi kiinnostaa teitä edellisen jutun jatkoksi:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4526712/ketju/vielako_muka_pv_lla_on_t_55m_reservissa
Joo, näin ymmärsin, että nyt sitten toimitaan tällä tavalla. Vanha tekniikkaa on kieltämättä simppeliä, ja henkilöstöön kohdistuvat säästöt varmasti näkyvät myös tässä. Kehittynyt teknologia edellyttää erikoisammattitaitoa ja -fasiliteetteja, johonkin kohtaan on pakko tietenkin laittaa raja mitä kykenee itse tekemään ja mitä ei. Hankala yhtälö.Vanhassa systeemissä palkka, yms. kulut tulivat kiveenhakatusta budjetista, nyt siihen käytetään rahaa eri momentilta.
Ei se vaunujen "atomeiksi" laittaminen ole huono toimintamalli, mutta kyse on puhtaasti rahasta. korjaamisen sijaan päätettiin hankkia uusi käytetty.
Tärkeä tehtävä mitä vanhat A4-vaunut tulee tekemään on Mekanisoitujen taisteluosastojen liikkeenedistäminen, ne korvaavat vanhat T-55 jyrät. Jospa noille vaunuilla ja muutamalle erilliselle panssarivaunukomppanian vaunulle tehdään kevyttä peruskorjausta.
LinkkiOn December 21, 2017, General Dynamics Land Systems Inc., Sterling Heights, Michigan, was awarded a $2,628,902,518 fixed-price-incentive contract for the upgrade of up to 786 M1A1 configured Abrams Main Battle Tanks (MBTs) to newly configured M1A2 System Enhancement Package Version 3 (M1A2 Abrams SEP V3), and to upgrade M1A1 vehicles to M1A12S for Saudi Arabia and M1A2-K tanks for Kuwait.
Kun nyt kysyit niin:Paino voi kertoa jotain. Mutta pelkästään siihen ei kannata takertua.
Stenan sivuilla teräksen hinnaksi on mainittu 240e tonni. Ja valmiit teräsaihiot näyttävät olevan noin 600e tonni.
Jos käytettäisiin vaikka 1000 e tonni, niin Leolle saadaan se runsas 60 tuhatta euroa.
Tulee muistaa, että suurinta osaa massasta ei tarvitse uusia. Kyse on moottorista, voimansiirrosta, hydrauliikasta ja kaikesta sähköisestä.
Sen lisäksi iso osa päivitystä on purkamista, huoltamista ja kasaamista. Jos IFV:ssä ja tankissa on sama määrä osia, maksaa tämä osuus käsityövaltaisuuden vuoksi joka tapauksessa samaa suuruusluokkaa.
Lisäksi monet elektroniikka, IT ym voivat maksaa tankkiin ja IFV ihan saman verran (tähtäimet, muu optiikka, valonvahvistimet, lämppärit, muut kamerat, laser, lasehälyttimet, ammunnanhallinta, vaunun radiot ja sisäinen kommunikaatio, BMS).
Vertailukohtaa voi hakea laivue 2020, jossa "paino" taisi olla 1/3 hinnasta?
Tämä näin puhtaan teoreettisena tarkasteluna. Ehkä joku löytää netistä tarkkaa tietoa Leon päivityspakettien hinnan jakautumisesta?
the tanks we have today are too few. They are not old and useless. But the problem is that they are getting more time and costly to maintain. It also lacks spare parts, says Brigader Steinar Amundsen, who is also former chief of the Panserbattalion, Brigade Nord and for the Common Staff in the Defense Staff. In the latter capacity, Amundsen also sat in the chief executive team in the time when Sverre Diesen was the chief of defense.
Today's Leopard 2 A4 tanks are manufactured in 1982-1984, and Pål B. Nygaard, the main supporter of NOF in Hæren, believes that in itself it is problematic with old and few tanks. NOF also believes Norway should, as soon as possible, acquire 78 new Leopard 2 A7.
"We need to acquire at least 78 new tanks as soon as possible, so that there are enough to three fully appointed battalions. Because we have many good people out there just waiting to use newer and better materials. They deserve better. Recruitment and training can also be harmful unless the armor departments get better conditions. And that should happen quickly, says Nygaard.