@Huhta
Siis mitä; .. no sitä, mihin perustuu edellä esitetty 8 miljoonaa/vaunu = 700miljoonaa hankintabudjetti ja 2 miljardia lisää puolustusbudjettiin, jotta saadaan sata kappaletta Leopard 2A4 taisteluvaunuja päivitettyä niin että kelpaa meidän ajella.
Kaksi miljardia oli todennäköisesti pikemminkin heitto kirjoittajan taholta. Mutta uskallan kyllä väittää, että kalustolla ja kustannuksilla on korrelaatio.
Kysehän ei ole pelkästään Leopardeista itsestään. Laajennetaan taistelupanssarivaunujen vahvuutta sadalla kissapedolla. Mitä niiden tehokkaaseen käyttöön tarvitaan? Paljon muuta kalustoa ja henkilöstöä. Tässä lasketaan nyt panssariprikaatin taistelupanssarivaunujen kustannuksia, kun pitäisi laskea koko prikaatin kustannukset.
Kun ei nuo artikkelit ihan täysin tue sitä hintaa .. mutta varmasti saadaan rahaa kulumaan, laitetaan vaikka briljanttiupotuksia johtajankupuun.
Mitä tulee "briljanttiupotuksiin", niin ne ovat paljon tärkeämpiä taistelupanssarivaunussa kuin henkilöautossa. Kukaan ei (yleensä) yritä tappaa sinua, kun ajat vanhalla Bemarilla työmatkaliikenteessä. Sen sijaan taistelupanssarivaunulla sotaan meneminen on kuin ajaisi Bemarilla motaria väärään suuntaan ruuhka-aikaan. Silloin alkaa kaivata moderneja ominaisuuksia autostaan (tai vaunustaan).
PS. joskus menneisyydessä tapana, että niitä viisivitosia ainakin huollettiin panssarikorjaamolla niin maan perusteellisesti(vaunu atomeiksi), että mekin saimme ihan alkupään vaunun allemme, jossa oli tehty täysi remppa ja se oli kuin kukkanen ja kehräsi kuin kissa. Vaikka olikin jo toinen, tai ties kuinka mones elämä menossa. Näytti muuten kyseinen vaunu hohtavan vielä Combat Cameran videollakin tuossa taannoisessa Arrow'ssa, joten varmaan on huollettu meidänkin jälkeen. Minun on kovasti hankala uskoa että Leojen kanssa on vain surutta painettu suomivaunut raadoiksi, eikä pidetty kiinni vastaavalla tavalla huolto-ohjelmasta. Mutta ei voi tietää...
No miksi T-55:t eivät sitten edelleen jatka palvelusta, jos ne kerran saa pilkkahinnalla käymään ja kukkumaan? Vai olisiko niin, että vanhetessaan vaunu vaatii korjaamista entistä useammasta paikasta?
Jos saan verrata autoon, niin autossa on kuluvia osia ja osia, joiden pitäisi kestää auton järkevä elinkaari. Esimerkiksi jarrupaloja, öljyjä, polttimoita, hihnoja, renkaita ym. saa olla vaihtamassa säännöllisesti. Jossakin vaiheessa alkaa hajoamaan nekin paikat, joiden pitäisi kestää: moottori alkaa syödä öljyä järkyttäviä määriä, vaihdetta on vaikea saada silmään, vetoakseli katkeaa, tiivisteet kuivahtavat päästäen vettä matkustamoon, radio lakkaa toimimasta, penkin nahkapäällysteet ratkeilevat saumoistaan paljastaen vaahtomuovin...