Einomies1
Respected Leader
Jep, saman huomasin kun luin noita uutisia. Mutta kun tarkkaa sopimusta ei tiedä niin mahdotonta sanoa enempää.Sieltä löytyy myös KMW:n kauppa jossa 760 miljoonalla eurolla 104 2A4 vaunua, tosin tähän kauppaan kuuluu myös 32 vaunun runkoa, josta tehtäisiin erikoisvaunuja.
Ja tarkemmin lukien tätä edellistä, siinä kaupan osapuolena on mainittu Rheinmetal, joka vaihtaa siis pääaseen, laskimen, optiset apuvälineet (lämpö) ja etäisyysmittarit, tämä siis tuolla 118 miljoonalla.
Tämä on se kysymys! Onko alustan tekniikka (pyörät, akselit,jousitus ja telaketjut) kalliimpia ostaa ja päivittää kuin optroniikka ja sensorit ohjelmistoineen? Kyse on tietysti siitä miten (ainoa) toimittaja ja valmistaja hinnoittelee tuotteensa.Otapa tästä nyt selvää -- samaa kauppaa on ainakin tehty useammassa uutisessa(lukuunottamatta Puolan osuutta), ja melko erilaisilla parametreilla. Tuntuisi kuitenkin oudolta jos vaunun muu tekniikka, suoja ja työn osuus muodostaisi reippaasti yli 600 miljoonaa koko kaupasta, ollen lähes kuusi kertaa kalliimpi osuus kuin varsinainen elektroniikka ja pääase.
Olen samoilla linjoilla. En vaan ymmärrä perusteluja että yhtäkkiä lämpökameroiden hankinta ja asennus suomessa sekä tst-vaunun hydrauliikan korjaaminen ja ylläpitäminen vaunun muiden vara-osien kanssa olisi liian kallista. Huoltoon ja päivitykseen kun on suomessa jo valmiudet Millogin ja sen tytäryhtiöiden kautta. Miten BMP-2 päivitys voitiin sensoreineen ja häivetekniikan osalta hoitaa kotimaassa parin "nyrkkipajan"kautta ja tst-vaunua ei voida mitenkään ylläpitää kustannussyistä? BMP:lle hankittiin tiettävästi lämppärit Sagemilta ja häivetekniikkaa ulkomailta ja kotimaasta, joka perustui ihan kotimaiseen testiinkin Ylöjärvellä. Kaikki asennettiin protojen jälkeen ja rahaa paloi (vain) 30 miljoonaa. Uskon että tuote toimii vaikka vaunut on hankittu 1980- ja 1990-luvuilla.PS. joskus menneisyydessä tapana, että niitä viisivitosia ainakin huollettiin panssarikorjaamolla niin maan perusteellisesti(vaunu atomeiksi), että mekin saimme ihan alkupään vaunun allemme, jossa oli tehty täysi remppa ja se oli kuin kukkanen ja kehräsi kuin kissa. Vaikka olikin jo toinen, tai ties kuinka mones elämä menossa. Näytti muuten kyseinen vaunu hohtavan vielä Combat Cameran videollakin tuossa taannoisessa Arrow'ssa, joten varmaan on huollettu meidänkin jälkeen. Minun on kovasti hankala uskoa että Leojen kanssa on vain surutta painettu suomivaunut raadoiksi, eikä pidetty kiinni vastaavalla tavalla huolto-ohjelmasta. Mutta ei voi tietää...
Tietysti jos PV:n tavoite on saada vain ja ainoastaan tst-vaunusta uusi eikä mitään vähempää, tulee kustannukset varmasti huikeiksi.
Mielestäni PV voisi myös menetellä toisin ja kustannustehokkaasti, jos se haluaisi että suomessa on mielummin 150+ kpl Leoja (2A4M ja 2A6), kuin 100 kpl 2A6 malleja. Tietääkseni nykyiset 2A4 mallit hankittiin pääosin BW:n varmuusvarastoista, joten ne eivät voineet olla järjen mukaan kaikki loppuunkuluneita. Niitä on myös kierrätetty kaiketi käytössä joten 10-15 vuoden aikana vaunut eivät ole voineet kulua loppuun. Kuten Juna sanoi, muuten niistä ei olisi kehitetty erikoisversioita kalliilla rahalla.
2A4 kykenee käyttämään DM53A1 ammusta, CV9030 mukaan ja niistä saisi varmasti maltillisen kustannuksen kanssa päteviä taisteluun, uusimalla elektroniikkaa ja muita osia. Jos PV:llä ei ole varaa hankkia varaosia valmistajalta, vaan ainoa vaihtoehto on kannibalisoida osia osasta vaunuja, on koko vaunuprojekti aika heikoilla kantimilla tulevaisuuden suhteen.
Tässä hieman haiskahtaa samanlainen ajatus kuin muutamia vuosia sitten rynkkyjen kanssa. PV halusi palavasti uusia rynnäkkökiväärejä ja meinasi yllättäen sulattaa ison osan reservin rynkyistä "massavanhenemisen" vuoksi. J. Niinistö (kenraalien inhokki), nosti asian esille puolustusvaliokunnan pj:ä ja homma peruttiin.
Tulee mieleeni sellainen skenaario että käyttäjä uutta tavaraa halutessaan, poistaa vanhentuneena kalustoa joka olisi toimivaa, siksi että voisi perustella uuden hankinnan ja lisätä vipuvartta päättäjien suuntaan. Tell me if I`m wrong?