Serbia bajamaja? No, ihan miten vain...
Että haetaan jotain vertailukohtaa ajalta 21 vuotta sitten? No, ihan miten vain...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Serbia bajamaja? No, ihan miten vain...
Että haetaan jotain vertailukohtaa ajalta 21 vuotta sitten? No, ihan miten vain...
Että kuvitellaan radiohäirinnän olevan uusia asia? No, ihan miten vain...
(P.S. Säkkijärven polkka v. 1941.)
Mjooh.
Tämä on taas näemmä näitä.
Kun huomauttaa, että asia on vähän eri tavoin kuin sanot, niin mies lähtee rynnäköimään kohti tuulimyllyjä ja olkipukit vain tippuvat matkalle ratsun satulalaukusta.
Adjö.
The sources told NBC News that larger unmanned aircraft, such as MQ-9 Reapers and MQ-1 Predators, remained unaffected, which might be an indication that the electronic warfare attacks had been relatively localized and not complex enough to jam those drones' microwave satellite communications data links.
???
Linkkaamasi The Driven juttu on tyypillistä lööppikamaa. Siellä joukossa on kuitenkin myös se kuuluisa totuuden siemen otsikkoa pidemmällä:
Eli venäläiset ovat häirinneet onnistuneesti pieniä, Ravenin tapaisia lennokkeja, ja suuremmat ovat toimineet ongelmitta. Kun panssarivaunua lähdetään tekemään kaukokäyttöiseksi, niin kumpikohan lienee relevantimpi vertailukohta? Panssarivaunussa ei ole pakko mennä halvimman ja kevyimmän kautta. Tilassa, kantavuudessa, sähköntuotossa ja rahassa panssarivaunu on huomattavasti lähempänä noita isoja lennokkeja, joiden onnistuneesta häirinnästä on hyvin vähän näyttöä. Todennäköisesti Iran sai yhden RQ-170 Sentinelin maahan häirinnällä, mutta yritys tuskin oli ensimmäinen tai viimeinen, eli pisteet taitaa kuitenkin mennä miehittämättömille.
Btw. Suomi valmistautuu käsittääkseni sotimaan Venäjää vastaan sillä ajatuksella, ettei lähtökohtaisesti voi luottaa minkään radiokommunikaation toimivan luotettavasti.
Minusta näyttää siltä, että suuntaus on täysin toinen. Ottaen huomioon alueellisten joukkojen uuden taistelutavan (hajautus ja taistelun käyminen syvyydessä), ja sitä myöten yhä alemmalle portaalle hankitut viestivälineet, luotto langattomaan viestintään vaikuttaa olevan korkea. Jos pallomeren osat eivät kykene keskustelemaan keskenään ilman parikaapelia, niin miten homma oikein toimii?
Tilannetietoisuus on aivan toinen kun olet paikalla kuin 100 taikka 1000 km päässä. Toinen pointti on se että pienellä miehistöllä kone voidaan pitää kentällä kun remote drone istunnon kanssa kone joutuu tulemaan huoltopisteeseen takaisin. Kenttäoloissa se huoltopiste on se haavoittuvaisin kohde kun taas jos kentällä miehistö pystyy tekemään huoltotoimenpiteitä niin kone pystyy olemaan kauemmin tukemassa taistelua kuin istumassa varikolla. Kolmas on se että kovassa elsossa man-in-the-loop ei ole mahdollinen muuten kuin koneen sisällä. Naapuri huomasi tämän olevan lähempänä todellisuutta heidän miehittämättömissä maavehkeissä.
Korkealla lentävän lennokin sateliittilinkkien häirintä onkin erittäin vaikeaa. Osaatko sanoa että miksi?
Näihin asioihin vaikuttavat
- etäisyydet
- tehot
- taajuudet
- antennit
- teknologia
- bittivirran tarve
Niistä voi sitten koettaa hahmotella asiaa.
Säkkijärven polkka esimerkiksi auttaa ymmärtämään. Siinä nimenomaan suomalaiset estivät taajuushäirinnällä Venäjän toiminnan.
Jos Armatassa jotain on oikein seuraavan sukupolven tankkien osalta, niin varmaan se miehittämätön torni ja miehistön paremmin suojatut istumapaikat rungossa. En myöskään usko että miehistö tippuu ainakaan kolmesta alemmaksi, koska vaunun operoinnissa tarvitaan kuitenkin se kuski-ampuja-johtaja -combo. Jos kyvyt lisääntyvät ja vaunuihin pultataan vaikkapa elsoa tai tiedusteludroneja, niin voidaan tarvita neljäs mies operoimaan uusia kykyjä.
Mutta tuoko Armatan tapainen tankki riittävän kehitysaskeleen nykyisiin, 70-80 -luvun vaunujen jatkoviritelmiin verrattuna? Nykyisiäkin vaunuja voi päivitellä vielä pitkän aikaa
jolloin saadaan useimmat uuden sukupolven tankin edut ilman massivisia kustannuksia sekä teknisiä ja taloudellisia riskejä jotka liittyvät ihan uuden vaunun kehittämiseen. Vanhojen vaunujen upgreidaukset voi tehdä vaiheittain ja todennäköisesti myös siten, että on useita kilpailevia toimittajia jolloin saadaan aikaiseksi kilpailua kustannusten alentamiseksi ja riskien pienentämiseksi. Tyyliin, päivitetään voimansiirto ja moottori yhdessä vaiheessa, aktiivisuojaus toisessa, elso kolmannessa, tietoliikenne neljännessä, uusi torni, tykki ja automaattilataus viidennessä, nanomateriaaleista tehty lisäpanssari kuudennessa ym.
Voipi olla, että kymmenen vuoden päästä haikaillaan taas rakkaiden T-72 -vaunujen perään, niihin kun on saatavilla sitten päivityspaketteja jotka ratkaisevat suojauksen ja voimansiirron ongelmat...jos niitä olisi maltettu olla stenaamatta..
Vai CCR-miehiä. Sinusta paljastuu aivan uusia piirteitäPätkän onnistunut musiikkivalinta
Rupesin miettimään että Venäjähän on ilmeisesti modernisoinut merkittävän määrä vanhempia T-72 mallejaan tasolle T-72BM:n.
Niin mitä kaikkea parempaa vaunuihin on tullut?
In 1989 a new ERA package was fitted, essentially the same as fitted to the T-80U but with new side panels as seen later on the T-90 and the front fenders were altered. This new vehicle became known as the BM.
http://www.onthewaymodels.com/articles/Modelling the t72 family.htm (luotan, että on oikein koska pm-harrastajat on oikeita pilkunnussijoita)
- The same as above for the turret
- New shaped front fenders
- New Kontakt 5 ERA package similar to the T-90 in layout, but minus the Shtora defence suite.
- New larger gunners sight in front of the gunners hatch. It has been reported that this larger sight is used in conjunction with the Reflex AT Missile.
- Vehicles in Chechnya also mounted a system of bar armour around the turret rear and around the rear half of the hull.
Täällä taas kerrotaan:
T-72BM “Rogatka” obr.2006g
Developed from the Object 184M, A Russian home defense and export version of the T-72B, modernized with a new gunner’s thermal sight, the “Nakidka” camouflage kit, a new 125 mm (4.92 in) 2A46M-5 main gun (muzzle reference system), propelled by the V-92S2 diesel engine (rated 1000 hp) and protected by the “Relikt” 3rd generation ERA.
T-72B3 (2013)
The ultimate, latest version, with an upgraded FCS and much improved ballistic computer, as well as a much improved thermal sight for day/night all-weather combat capabilities. It was first delivered to the 20th Armored Guards Brigade in October 2014, with a total delivery of 150 tanks of this type.
Russia
Still operates 800 T-72BA ERA, 300 BM ERA, 3000 B ERA, and 1000 others in upgrade stage to the BM standard (Kontakt 5 ERA) plus 4000 in active reserve.
http://www.tanks-encyclopedia.com/coldwar/USSR/soviet_T-72.php
3000 B ERA = 3000 B3 era vai pelkkä 3000 B era?
B3 varianteiksi kuulostaisi aika suurelta määrältä, etenkin kun huomioi B3:ssa olevan IP kameran.