Panssarivaunut

Mutta itse asiaan, 400 uutta panssariajoneuvoa, BMP-1AM voisi olla jopa enemmistö tuosta määrästä? Missä ja millaisissa kokoonpanoissa tuota sitten nähdään?
 
Viimeksi muokattu:
Paskan makuinen lähde, mutta yksittäiset jutut voi olla ok. Esim. tuo kongressin jäsenen kirjoittama Ukraina-juttu.
Sinänsä juttu voikin olla 100% asiaa, mutta valinta voi tapahtua tietynväristen lasien läpi.

Onhan sielllä Raitasalokin kirjoittanut muutamaan otteeseen.

Tässä juttu oli vain käännös venäläisestä uutisesta joka on tai ei ole totta määrien osalta.
 
Laitan kuvia niistä

T-90M

thediplomat-screen-shot-2019-03-04-at-9.16.56-am-386x237.png


BMP-1AM

Army-2018_New_BMP-1AM_tracked_armored_IFV_fitted_with_BTR-82A_30mm_turret_925_001.jpg
 

Uusia ideoita. Harmittaa että se mainostaa putkien vaihtoa modulaarisena pakettina, mutta ei kuitenkaan kerro millä aikataululla kenttäoloissa vaihdetaan 30mmnen 105 milliseksi. Tykkäsin heidän jyrkän kulman ehdotuksesta.
Vuoden 2007 (!) Lohtajan videossa seikkailee CMI/Cockerillin 105 mm tornin edellinen iteraatio AMV:n päällä ja kohdassa 5:53 se ampuu yläkulmilla
 
Kysymys tuosta varsinkin venäläisten mukana roudaamasta tukista.

Olisiko tehokkaampi jos olisi rullalle kääritty lyhyt kuminen "kynnysmatto"? Vaikka vain puolen metrin pituus ja sama täysleveys ristikkomattoa antaisi paljon enemmän työntöpintaa maahan tai mutaan kuin tuo yksi puupölkky. (Kitkapinnastahan ei kai enää ole kyse näissä pulmatilanteissa.)

Pitäiskö tuotteistaa ja myydä venäläisille? Ai niin mutta... ehkei sittenkään, jos sattuu olemaan toimiva idea...
 
^Tukki saattaa olla hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen ja tarpeeksi hyvä?
 
Ja siitä saa polttopuut jos matka muuten tyssää. Kumissa paistettu makkara? Kukaan, anyone?
Meidän aikaan kouluruokailun bravuuri oli myrkynvihreän kanaviillokin ohella ne legendaariset galvanoidut perunat. Ja ruokalaan kuljettiin ylämäkeen mennen tullen. Ei nykyajan Generation-pullamössö ymmärrä kumissa paistetun makkaran kaltaisia eksoottisia erityisolosuhteiden herkkuja.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys tuosta varsinkin venäläisten mukana roudaamasta tukista.

Olisiko tehokkaampi jos olisi rullalle kääritty lyhyt kuminen "kynnysmatto"? Vaikka vain puolen metrin pituus ja sama täysleveys ristikkomattoa antaisi paljon enemmän työntöpintaa maahan tai mutaan kuin tuo yksi puupölkky. (Kitkapinnastahan ei kai enää ole kyse näissä pulmatilanteissa.)

Pitäiskö tuotteistaa ja myydä venäläisille? Ai niin mutta... ehkei sittenkään, jos sattuu olemaan toimiva idea...
Ei ei ei. Se tukki antaa sitä "pitoa "paljon leveämmältä alalta.
 
Ei ei ei. Se tukki antaa sitä "pitoa "paljon leveämmältä alalta.
Siis itseään leveämmältä alalta? Puhuin *samanlevyisestä* matonpätkästä ja nyt ma ei hjummarra.

(Ei tämä siis nyt kovin tärkeä aihe ollut... mutta hauska aina oppia uutta mikä mietityttää.)
 
Siis itseään leveämmältä alalta? Puhuin *samanlevyisestä* matonpätkästä ja nyt ma ei hjummarra.

(Ei tämä siis nyt kovin tärkeä aihe ollut... mutta hauska aina oppia uutta mikä mietityttää.)
Jos löydät sitä taikamattoa joka on yhtä leveää kun ryssän telatukit ja vielä jopa kestää pehmeässä ajaa yli niin ettei se taivu telan alle ja täten ole täysin hyödytön niin kerro toki.
 
Jos löydät sitä taikamattoa joka on yhtä leveää kun ryssän telatukit ja vielä jopa kestää pehmeässä ajaa yli niin ettei se taivu telan alle ja täten ole täysin hyödytön niin kerro toki.

Tässä pitäisi puhua maton pituudesta eikä leveydestä, vaikka se vaunun poikkisuuntaan asetettaisiinkin.
 
Jos löydät sitä taikamattoa joka on yhtä leveää kun ryssän telatukit ja vielä jopa kestää pehmeässä ajaa yli niin ettei se taivu telan alle ja täten ole täysin hyödytön niin kerro toki.
Otetaan siis kuituvahvisteista muovimattoa 360 cm x 100 cm x 1cm pala. Monilla kalliimmilla muoveilla on ihan hyvä puristuslujuus, ei pitäisi olla ongelma kestää telaketjun alla. Kun vaunu juuttuu kuralätäkköön, matto kääritään (kuljetuksessa sen tukin kokoiselta) rullalta auki ja laitetaan kauniisti tuon metrin pituudelta vaunun eteen, juuri telaketjujen eteen kuin mikäkin kynnysmatto. Ajattelin että matto olisi reijällinen ritilämallinen pidon parantamiseksi, mutta jos sen umpinainen, siihen voisi painaa Marimekon unikkoa, muumeja, tai jonkin perinteisen itämaisen mattokuvion?

Miten ihmeessä tuollainen "taipuu telan alle"? Yli ajaessaan vaunun paino kai pitää sen telaketjujen alla menemästä ihan ruttuun.

Taikamattoa ei tarvitse löytää kun lähin muovimattotehdas veivaa tuollaisen valmiilta liukuhihnalta muutamalla kympillä.

[Patu, oikeastaan leveydestä puhutaan, jos se ihme matto rullataan auki vaunun menosuuntaan eli pituussuuntaan?]
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Kysymys tuosta varsinkin venäläisten mukana roudaamasta tukista.

Olisiko tehokkaampi jos olisi rullalle kääritty lyhyt kuminen "kynnysmatto"? Vaikka vain puolen metrin pituus ja sama täysleveys ristikkomattoa antaisi paljon enemmän työntöpintaa maahan tai mutaan kuin tuo yksi puupölkky. (Kitkapinnastahan ei kai enää ole kyse näissä pulmatilanteissa.)

Pitäiskö tuotteistaa ja myydä venäläisille? Ai niin mutta... ehkei sittenkään, jos sattuu olemaan toimiva idea...
Jos löydät sitä taikamattoa joka on yhtä leveää kun ryssän telatukit ja vielä jopa kestää pehmeässä ajaa yli niin ettei se taivu telan alle ja täten ole täysin hyödytön niin kerro toki.
Taikamattoa löytyy kaupallisena tuotteena vaikka Saksasta (tai muusta NATO-maasta): https://de.wikipedia.org/wiki/Faltstraße Tämä taikamatto on mitoitettu MLC60-kuormille.

Saksalainen toteutustapa on 50 m matto kuorma-autoalustalla, mutta kai tuosta voisi viritellä vaunussa mukana kuljetettavan versionkin. Tukki on kuitenkin helpompi käsitellä kuin painava maton pätkä.
 
Eikö tuo telatukki ollut tarkoitus kiinnittää vaunun ketjuihin eikä vain survoa sitä maahan vaunun alle? Näin siitä saadaan myös lisää pitoa eikä pelkästään lisää kantavuutta. Vai sekoitanko tämän nyt johonkin toiseen apuvälineeseen?
 
Otetaan siis kuituvahvisteista muovimattoa 360 cm x 100 cm x 1cm pala. Monilla kalliimmilla muoveilla on ihan hyvä puristuslujuus, ei pitäisi olla ongelma kestää telaketjun alla. Kun vaunu juuttuu kuralätäkköön, matto kääritään (kuljetuksessa sen tukin kokoiselta) rullalta auki ja laitetaan kauniisti tuon metrin pituudelta vaunun eteen, juuri telaketjujen eteen kuin mikäkin kynnysmatto.

Jotenkin tuosta sinun kirjoituksesta saa sellaisen kuvan, että sinä olettaisit tuon maton olevan vain pidon takia ja juuttunut tankki ajaisi tuon maton päälle päästäkseen pehmeän kohdan yli. Se mikä tuossa jättää toimimatta, on se että se tankki on tuossa vaiheessa n. torniaan myöten mudassa tai vähintäänkin niin, että tuon telatukin kiinnittämiseksi tarvitsee kaivaa oja telojen välille. Tarkoittaa sitä, että se tankki ei tule pääsemään siihen maton päälle, ellei sitä ole asetettu maahan ennen kuin se tankki juuttuu kiinni.
 
Jotenkin tuosta sinun kirjoituksesta saa sellaisen kuvan, että sinä olettaisit tuon maton olevan vain pidon takia ja juuttunut tankki ajaisi tuon maton päälle päästäkseen pehmeän kohdan yli. Se mikä tuossa jättää toimimatta, on se että se tankki on tuossa vaiheessa n. torniaan myöten mudassa tai vähintäänkin niin, että tuon telatukin kiinnittämiseksi tarvitsee kaivaa oja telojen välille. Tarkoittaa sitä, että se tankki ei tule pääsemään siihen maton päälle, ellei sitä ole asetettu maahan ennen kuin se tankki juuttuu kiinni.
No venäläisissä videoissa tankista näkyy myös runko ja vetopyörät jollei kaikkia telapyöriä. Noissa se tukki vain asetettiin siihen etusalle ja "toivotaan, toivotaan". Lapion heiluttelu oli jo unohdettu. [Voi olla että oli lyhyt näyte. Pitääpä mennä katsomaan lisää. Todnäk olen ihan hullunkurisesti väärinymmärtänyt tuon tukin, mutta näinhän sitä ihminen oppii kun muilta kuulee.]

Vaan, ei kai sitä tukkiakaan aseteta maahan *ennen* kuin tankki juuttuu kiinni, ellei vaunun miehistöön kuulu selvännäkijä tai politrukki.

E: Vai meinasitko että vaunun täydelleen jumiuduttua tuo tukki työnnetään telojen alle, ojaa sille kaivaen jos tarvis? No nyt alkoi avautumaan... :salut:
 
Back
Top