Panssarivaunut

Oletteko huomanneet että BMP-2MD:n keulaan on lisätty levyt? Näyttäisi että keulaan on pultattu ohut lisälevy. Se ei näytä saranoidulta uintilevyltä minusta. Tuo saattoi peittyä naamiointimateriaalin alle ensikuvissa, mutta sitähän ei kai käytetä kulumisen vuoksi arjessa.
28749047398_66bbfccea0_b.jpg

z6aK25E.jpg

Liittyykö tuo naamiointiin? Levy pitää verkon irti lämpimistä pinnoista?
 
Sehän se. Katselin ja kyselin asiasta jossain - oliko Kansalaistorilla. Lisäksi tekee jäähdyttävän ilmaraon, ei näy lämpökamerassa.
Ok, onko sillä kuitenkin jokin ballistinen suojaustarkoitus lisäksi? Meinaan kyllä 10 mm lisälevy antaisi varmaan suojaa 14,5mm kk:n saakka mahdollisesti. Nythän bemari taitaa kestää juuri edestä 12,7x108 AP-luodin.
 
Ok, onko sillä kuitenkin jokin ballistinen suojaustarkoitus lisäksi? Meinaan kyllä 10 mm lisälevy antaisi varmaan suojaa 14,5mm kk:n saakka mahdollisesti. Nythän bemari taitaa kestää juuri edestä 12,7x108 AP-luodin.
Se on jotain "lentokonevaneria" tms. Ei mitään sen sen järeämpää.
 
Ok, onko sillä kuitenkin jokin ballistinen suojaustarkoitus lisäksi? Meinaan kyllä 10 mm lisälevy antaisi varmaan suojaa 14,5mm kk:n saakka mahdollisesti. Nythän bemari taitaa kestää juuri edestä 12,7x108 AP-luodin.
Ja toisi samalla paljon painoa lisää. Sitä painoa Bemari ei taida "kestää" ilman vaikutusta liikkuvuuteen.
 
Ok, onko sillä kuitenkin jokin ballistinen suojaustarkoitus lisäksi? Meinaan kyllä 10 mm lisälevy antaisi varmaan suojaa 14,5mm kk:n saakka mahdollisesti. Nythän bemari taitaa kestää juuri edestä 12,7x108 AP-luodin.

Taitaa ja taitaa. Wiki sanoo, että kestää edestä 23 millin AP kranaatin. Kyljet eivät riitä .50 cal. SLAP ammuksiin ja keula ei kestä 25mm:n alikalia tai britti mallista 30mm:n kanuunaa.

Lisäksi löysin BMP-1:n panssarin tietoja:

Armor[10]
26–33 mm gun mantlet
23 mm at 42° turret front
19 mm at 36° turret side
13 mm at 30° turret rear
6 mm turret top
7 mm at 80° upper hull front
19 mm at 57° hull lower front
16 mm at 14° hull upper side
18 mm at 0° hull lower side
16 mm at 19° hull rear
6 mm hull top
7 mm hull belly rear
 
Taitaa ja taitaa. Wiki sanoo, että kestää edestä 23 millin AP kranaatin. Kyljet eivät riitä .50 cal. SLAP ammuksiin ja keula ei kestä 25mm:n alikalia tai britti mallista 30mm:n kanuunaa.

Lisäksi löysin BMP-1:n panssarin tietoja:

Armor[10]
26–33 mm gun mantlet
23 mm at 42° turret front
19 mm at 36° turret side
13 mm at 30° turret rear
6 mm turret top
7 mm at 80° upper hull front
19 mm at 57° hull lower front
16 mm at 14° hull upper side
18 mm at 0° hull lower side
16 mm at 19° hull rear
6 mm hull top
7 mm hull belly rear
Joo, tornin etuosa ja keulan alaosa siis voi kestää juuri rskk:n AP:n. Itkk:n ps-ammus läpäisee minun tietämyksen mukaan noin 20mm RHA terästä. Kyljestä roikaa läpi ainakin läheltä.
Jopa 20mm rh202 taitaa mennä läpi ap-ammuksella melko heittämällä. Suoja onkin BMP:n heikkous jota ei ole parannettu. Ero CV 9030 MkII:n on melkoinen, vaikka bemari uikin.

CV 9030 FIN taisi kestää ottaa 30mm APFSDS-T ammuksen keulaansa.
 
Joo, tornin etuosa ja keulan alaosa siis voi kestää juuri rskk:n AP:n. Itkk:n ps-ammus läpäisee minun tietämyksen mukaan noin 20mm RHA terästä. Kyljestä roikaa läpi ainakin läheltä.
Jopa 20mm rh202 taitaa mennä läpi ap-ammuksella melko heittämällä. Suoja onkin BMP:n heikkous jota ei ole parannettu. Ero CV 9030 MkII:n on melkoinen, vaikka bemari uikin.

CV 9030 FIN taisi kestää ottaa 30mm APFSDS-T ammuksen keulaansa.

Muistaakseni jossakin oli mainintaa, että Marder vaunun 20 millinen ei välttämättä olisi riittävästi, mutta ehkä saksalaisilla on siihen uusi ammus. Mitä taas tulee ITKK:n ammukseen, niin läpäisy riittää varsin marginaalisesti, joten jos kylki ei ole suoraan kohti, niin ei luultavasti läpäise ollenkaan.

Ero on painossakin melkoinen BMP:n ja CV-9030FIN välillä, joten luulisi suojauksenkin parantuneen.
 
Se on jotain "lentokonevaneria" tms. Ei mitään sen sen järeämpää.

Pääsitkö lähitaistelutuntumaan levyn kanssa? Meinaan vaan, että kai tuo jotakin komposiittiakin voisi olla... jolloin saataisiin vähän lisää suoja-arvoa. Niistä komposiittilevyistähän on rakenneltu suojia mm. KRH:lle ja maastokuorma-autojen kyljissäkin niitä on kuvissa näkynyt, joten eivät hirmu raskaita voi olla... tuskin kalliitakaan.
 
Pääsitkö lähitaistelutuntumaan levyn kanssa? Meinaan vaan, että kai tuo jotakin komposiittiakin voisi olla... jolloin saataisiin vähän lisää suoja-arvoa. Niistä komposiittilevyistähän on rakenneltu suojia mm. KRH:lle ja maastokuorma-autojen kyljissäkin niitä on kuvissa näkynyt, joten eivät hirmu raskaita voi olla... tuskin kalliitakaan.
Ihan sain sormella koskea kuin entistä tyttöä. Saattoi tuo jotain komposiittiakin olla. (Vaan eikös jo vanerikin ole epoksin ja puun komposiitti?) Väriltään näytti olleen ruskea ennen maastovärin tuloa päälle. Jostakin pilkotti maalaamatonta. Toki sellaista vanerin sahalaidan rispaantumista ei tuntunut eli käsiteltyä oli.
 
Ihan sain sormella koskea kuin entistä tyttöä. Saattoi tuo jotain komposiittiakin olla. (Vaan eikös jo vanerikin ole epoksin ja puun komposiitti?) Väriltään näytti olleen ruskea ennen maastovärin tuloa päälle. Jostakin pilkotti maalaamatonta. Toki sellaista vanerin sahalaidan rispaantumista ei tuntunut eli käsiteltyä oli.
Ei ole epoksia vanerissa.
 
U.S. Army reveals more details of its latest variant of Abrams tanks
Jul 25, 2019
in Army, News

U.S. Army reveals more details of its latest variant of Abrams tanks
Image by fox10phoenix.com




The U.S. Army has revealed new details about the latest version of America’s iconic main battle tank, called the M1A2C Abrams.
In an interview for FOX 10, Yuma Proving Ground’s test engineer Robert Wilson said that the upgrade of a new version of Abrams tank includes a new machine gun for the tank commander, improved fire control, with the crew being able to set the distance it wants a shell to explode, better infrared sights, and a new power unit that allows the tank to power communications and sensors without running its 1,500 horsepower gas turbine engine.
The list of improvements is lengthy: improved fire control electronics mean the M1A2C’s gun can shoot faster and more accurately; the engine, drivetrain, and tracks have been updated for higher performance and to support the platform’s weight increase.



“The sheer power of it moving over 70 tons, no problem,” said Wilson. “You can obviously see in the videos, it takes off like nothing.”
Earlier this year was reported that rhis version rectifies many of the space, weight and power issues identified during Operation Iraqi Freedom and will be the foundational variant for all future incremental upgrades. In addition to having improved survivability, the Abrams M1A2C can host any mature technology the Army deems operationally relevant. Improvements focus on increasing the electrical power margin, Vehicle Health Management Systems, integrated counter-improvised explosive device protection, a new Auxiliary Power Unit, embedded training and an ammunition data link.
It is the most reliable Abrams tank ever produced, will decrease the Army’s logistic burden, and leads the Army in enterprise-level connectivity to maintenance and supply systems.
Some sources reported that new the latest version of Abrams will be fitted with a cutting-edge active protection system for tanks eliminates enemy threats, such as rocket-propelled grenades and anti-tank guided missiles.
 
Back
Top