Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Puolustuksessa paikoillaan lämpöjälki on kuitenkin pieni. Liikkuessa taas (nopea) liike on itsessään suojaa. Vaunu paljastuu liikkuessaan myös muista syistä: pöly ääni ym.Tämän kuvan mukaan lämpöjäljen vähentäminen rungosta on turhaa ,jos telapyörät ja tela loistaa kuin aurinko.
Kuinka nopeaa nuo sitte ottaa lämpöä ajossa?
Puolustuksessa paikoillaan lämpöjälki on kuitenkin pieni. Liikkuessa taas (nopea) liike on itsessään suojaa. Vaunu paljastuu liikkuessaan myös muista syistä: pöly ääni ym.
Abramseissa se ainakin on ongelma, koska suihkuturbiini tuottaa todella kuuman pakokaasun, niin kuuman, että moottorikannelle ja perään ei voi laittaa oksia naamiointia varten, koska ne muuten syttyvät tuleen.Ainakin itäkaluston osalta pitää mainita myös pakokaasu
Voi olla yhtä lailla läntisen kaluston ongelma. Olen kuitenkin ikäluokkaa jonka aikana panssarit olivat itäteknologiaa.
Jenkit ei varmaankaan pysty siirtymään Abramsissa monipolttoainedieselmoottoriin, koska koko vaunu pitäisi suunnitella uudelleen.Abramseissa se ainakin on ongelma, koska suihkuturbiini tuottaa todella kuuman pakokaasun, niin kuuman, että moottorikannelle ja perään ei voi laittaa oksia naamiointia varten, koska ne muuten syttyvät tuleen.
Olennaisempi puute lienee ettei meiltä löydy vielä uusia ohjelmoitavia DM11-ammuksia tai kykyä ampua niitä.Leopard 2A6 NL versiosta (suomi) olisi kysyttävää tietäjille/niille jotka luulevat tietävänsä:
4. kuinka tärkeänä näette RWS:n (kauko-ohjattava konekivääri)hankinnan päivityksessä? Onko se olennainen puute tällä hetkellä?
En kuulu kumpaankaan kategoriaan, vaan siteeraan viisaampiani:Leopard 2A6 NL versiosta (suomi) olisi kysyttävää tietäjille/niille jotka luulevat tietävänsä:
2. mikä on Leopardin "normaali" a-tarvike miksaus tykille? Kuinka paljon nuolta ja monitoimiammusta suhteessa tulisi mukaan hyökkäykseen/kohtaamistaisteluun/puolustukseen? Onko noilla tehtävillä merkitystä kuormauksen kannalta?
Leopard 2A6 NL versiosta (suomi) olisi kysyttävää tietäjille/niille jotka luulevat tietävänsä:
1. onko tuossa versiossa blow-out paneelit tornin takaosan a-tarvikesäiliön päällä? A-tarvike varastoa uudelleen järjesteltiin käsittääkseni A5-A6 versiossa turvallisemmaksi osuman varalta.
2. mikä on Leopardin "normaali" a-tarvike miksaus tykille? Kuinka paljon nuolta ja monitoimiammusta suhteessa tulisi mukaan hyökkäykseen/kohtaamistaisteluun/puolustukseen? Onko noilla tehtävillä merkitystä kuormauksen kannalta?
3. voidaanko ammus poistaa ilman laukaisua pesästä turvallisesti, jos a-tarviketta halutaan vaihtaa?
4. kuinka tärkeänä näette RWS:n (kauko-ohjattava konekivääri)hankinnan päivityksessä? Onko se olennainen puute tällä hetkellä?
5. luuletteko että hankitaanko Leo 2A6 versioihin jatkossa joskus vielä aktiivinen puolustusjärjestelmä (Hard-kill)?
Lisään aiempien veljien ajatuksiin omat ajatelmani. Nämä perustuvat vahvasti luuloon ja eivät varmasti tietooon.Leopard 2A6 NL versiosta (suomi) olisi kysyttävää tietäjille/niille jotka luulevat tietävänsä:
1. onko tuossa versiossa blow-out paneelit tornin takaosan a-tarvikesäiliön päällä? A-tarvike varastoa uudelleen järjesteltiin käsittääkseni A5-A6 versiossa turvallisemmaksi osuman varalta.
2. mikä on Leopardin "normaali" a-tarvike miksaus tykille? Kuinka paljon nuolta ja monitoimiammusta suhteessa tulisi mukaan hyökkäykseen/kohtaamistaisteluun/puolustukseen? Onko noilla tehtävillä merkitystä kuormauksen kannalta?
3. voidaanko ammus poistaa ilman laukaisua pesästä turvallisesti, jos a-tarviketta halutaan vaihtaa?
4. kuinka tärkeänä näette RWS:n (kauko-ohjattava konekivääri)hankinnan päivityksessä? Onko se olennainen puute tällä hetkellä?
5. luuletteko että hankitaanko Leo 2A6 versioihin jatkossa joskus vielä aktiivinen puolustusjärjestelmä (Hard-kill)?
Challengeriin on muuten ehdotettu uutta tornia L55-kanuunalla (sama kuin Leo A6:ssa) Rheinmetallin toimesta. Olisi myös DM11 kykyinen.Myös Britit modernisoivat Challengeriaan elektroniikalla ja suojalla, eikä uutta kehitetä hinnan takia ihan heti.
Puolustuksessa paikoillaan lämpöjälki on kuitenkin pieni. Liikkuessa taas (nopea) liike on itsessään suojaa. Vaunu paljastuu liikkuessaan myös muista syistä: pöly ääni ym.
Ainakin itäkaluston osalta pitää mainita myös pakokaasu
Voi olla yhtä lailla läntisen kaluston ongelma. Olen kuitenkin ikäluokkaa jonka aikana panssarit olivat itäteknologiaa.
Jutustelin aikanaan mm. tästä ammuksen poistamisesta erään työkaverini kanssa, joka oli Leo 2A4 ampuja ja hän sanoi muistaakseni että kun paukku on putkessa, sitä ei saa pois ainakaan nopeasti. Eli ei onnistu taistelussa, vaan on osattava valita a-tarvike oikein. Tämä oli hänen mukaan pieni ongelma, mutta vain pieni.
Juu, näin on neuvottu, että putki tyhjäksi vaan ampuen. Nopeampi ja hinnalla ei mitään väliä, koska armeijakunta syö enemmän, kuin ampuu väärää a-tarviketta.Luin muistaakseni vastaavaa tarinaa M1 osalta Baghdadin valtaukseen liittyen, nopein tapa oli laittaa nuoli matkaan vaikka maalina olisi ollut joku kuorma-auto tai jalkaväkeä. Ammus taisi jotenkin vähän kiilautua paikoilleen kun lukko lyödään kiinni. Ei ilman työkalua ainakaan sieltä irtoa...
Mulla on vanha, mutta kovin vakaa muistikuva, että sulkulaitteessa/lukossa olisi jonkin näköinen ulosvetokynsi, joka hoiti hylsyn/ammuksen ulos kun lukko aukesi. Samalla olisi tullut myös kokonainen ammus ulos, jos olisi tarve vaihtaa a-tarviketta. Eli ei olisi ollut ongelma, mutta tämä koskee siis vain T-55 kalustoa.Luin muistaakseni vastaavaa tarinaa M1 osalta Baghdadin valtaukseen liittyen, nopein tapa oli laittaa nuoli matkaan vaikka maalina olisi ollut joku kuorma-auto tai jalkaväkeä. Ammus taisi jotenkin vähän kiilautua paikoilleen kun lukko lyödään kiinni. Ei ilman työkalua ainakaan sieltä irtoa...
Meillekkin painotettiin, ettei taistelutilanteessa aleta vaihtamaan a-tarviketta putkessa, vaan ampumalla se tyhjenee nopeiten.